• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Na schoonmaken carburateur start tomos heel slecht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2 berichten • Pagina 1 van 1
Stijn_Urno
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2022 16:00
  • Citeer

Berichtdoor Stijn_Urno » 09 mar 2022 16:39

Hallo, ik heb een Tomos Standard A35 Snor uit 2011

Nu heb ik afgelopen week na wat research mijn carburateur schoongemaakt en sinds dien start hij heel slecht. Ik sta steeds 50 keer te trappen voordat hij start terwijl het normaal na 1 keer zonder gas lukte. Ik vroeg mij dus af hoe het zou kunnen dat hij nu ineens niet meer goed loopt. Als hij gestart is en warm is geworden is alles prima.
Ik heb het volgende al bekeken:
of er beschadigingen zijn
of alles natuurlijk wel goed in elkaar zit
of ik überhaupt wel benzine krijg

na wat lezen op het forum ben ik eerlijk gezegd eigenlijk nog meer in de war geraakt. ik weet namelijk nog niet alle kneepjes van het sleutelen haha.

misschien is dit nog van waarde:
- Na het starten komt er wat witte rook uit de uitlaat tot de Tomos warm is.
- Mijn bougie heeft de juiste kleur en functioneerd verder naar behoren.
- Het lijkt voor mijn gevoel alsof het helpt als ik mijn choke gebruik (bij het starten)
- Nadat ik weer wat rond heb gereden heb ik vanmiddag opnieuw mijn carberateur opengemaakt om te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn, toen zat er wat benzine in het rubbere koppelstuk tussen mijn luchtfilter en de caberateur.
- bij het kopen van de tomos ongeveer een half jaar terug was hij opgevoerd om ongeveer 40/45 te kunnen rijden. ik heb hem meteen teruggevoerd omdat waar ik woon nogal eens rollerbanken staan. andere vertanding en die instelling achter het vliegwiel was veranderd ik heb dus die vertanding weer teruggebracht naar origineel en die instelling terug gezet naar snorstand. misschien dat de vorige eigenaar er ook een andere sproeier op heeft gezet? op deze sproeier staat 66 dat is volgnsmij nie origineel maar geen idee of dit uitmaakt voor mijn probleem. NA DIT TERUGVOEREN WERKTE ALLES PRIMA EN HEB IK GEEN PROBLEMEN GEHAD TOT AFGELOPEN WEEK (toen ik dus me carb heb schoongemaakt).

bij het sleutelen heb ik echt alleen aan met de carburateur lopen knoeien dus ik neem aan dat het niet aan de rest kan liggen.

daarnaast nog een klein vraagje als ik vol gas ga en mijn tomos is op zijn maximale snelheid begint hij meteen een soort hele snelle kleine knallen te maken echt TR TR TR TR haha. weet niet of dat hoort? ik las dat mensen het hier weleens over ratelen hebben, maar of dat hetzelfde is geen idee?

Ik hoop dat iemand me in de goede richting kan sturen na dit hele verhaal! alvast bedankt :)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mar 2022 05:25

Dat tr-tr is 4-takten en komt door de afstelling van de ontsteking. Die heb je teruggezet en daarmee loopt de zuiger op topsnelheid achter de ontsteking aan. Ik zou deze weer terugzetten zoals die stond. Daar gaat ie hooguit 1à 2 kilometer harder van maar is beter voor de motor.

Een beetje witte rook is normaal, dat kan door de temperatuur buiten komen. Geen zorgen daar.

Je vermeld niet welke carburateur erop zit (14/9, 14/12, 15/15?). Obv De sproeiermaat zou dit aangeven dat het om de laatste gaat indien er een ruit en INC in de sproeier staan. Als dat er niet in staat is het een imitatie en is dan tov origineel 4-5 maten kleiner.

Misschien kun je een "deotest" doen om te kijken of je ergens valse lucht trekt. Met name aansluiting carburateur en spruitstuk zijn verdacht als je de carburateur los hebt gehad. Waar je bevestigingsschroef zit, bevind zich ook een kleine spleet. Die hoort afgedicht te zijn met een rubber ring die achter de vulbus zit of bij bussen zonder kraag dicht deze zelf af als je hem er ver genoeg in drukt voor montage. Als de carburateur niet genoeg is aangedrukt of deze ring ontbreekt of bij oudere carburateurs de vulbus onvoldoende naar achter is gedaan voor montage kan het daar lekken.

Vwb het starten, even de choke gebruiken is niet verkeerd, zeker met de lage temperaturen nu.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
2 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.