Pagina 1 van 2

Hoe tune ik mijn cilinder?

Geplaatst: 05 apr 2005 15:51
door Dj.Polini
Hoi, ik heb een vraagje: hoe tune ik de poorten van mijn cilinder (A-35)?
want mn tomos gaat me nog niet hard genoeg en trekt me niet hard genoeg
met mijn huidige setup ga ik 75/80 maar ik weet niet hoe ik m sneller en harder kan laten trekken met mijn standaard cilinder.
Ik wil namelijk geen euro schijt kit hebben, want daar mag ik anders de zuiger en/of cilinder na een maand of wat al weer gaan vervangen en dat vind ik nog al een dure grap.


M'n setup nu:

Standaard 50cc brom + racezuiger
15/15 dellorto carburateur (sproeier 60)
Tandwiel 22 achter
Techno Reverse uitlaat
Malossi Powerfilter

Geplaatst: 05 apr 2005 17:49
door PeteR--
uhh cilinder groter maken , uithonen heet dat? dan word je cilinder inhoud groter, moet je wel ff andere zuiger kopen.

Geplaatst: 05 apr 2005 17:57
door Snorro
Je moet je uitlaatpoort breder maken, en ook wat omhoog vijlen (hij trekt dan wel iets minder though).

hoe duur en wat voor racezuiger is dat eigenlijk...?

en die airsal hoef je echt niet om de maand te vervangen ofzo hoor :| en anders is er altijd nog die 70cc van die naam die ik vergeten ben.

Geplaatst: 05 apr 2005 19:02
door poekelen
uithonen is duurder dan een grotere cillinder te kopen, bij de meeste zaken hier in de buurt. en je kan alleen cillinders laten uithonen die van gietijzer zijn gemaakt...

Geplaatst: 05 apr 2005 20:17
door quadro
Je moet je uitlaatpoort breder maken, en ook wat omhoog vijlen (hij trekt dan wel iets minder though).

hoe duur en wat voor racecilinder is dat eigenlijk...?

en die airsal hoef je echt niet om de maand te vervangen ofzo hoor :| en anders is er altijd nog die 70cc van die naam die ik vergeten ben.

parmakit

Geplaatst: 05 apr 2005 22:57
door PeteR--
hmm mijn vader had een ding waarme je cilinders groter kon maken, hebk ook bij mijne gedaan omdat er groeven in zaten ( vastloper ).
Hij is wel wat groter geworden dus, maar als je lang doorgaat kan hij nog groter worden ?

Geplaatst: 05 apr 2005 23:43
door poekelen
hangt er van af wat voor cillinder want je hebt. en aan de dikte van de cillinder hemt. ( dat is het gedeelte van de cillinder wat in het blok schuift zeg maar. 2 halve manen)
als de hemt te dun is er kans dat hij afbreken. als je een wand hebt van chroom ( nog een materiaal maar ik kan er niet op komen) dan kan het niet.

als je gietijzer hebt kan je wel uithonen...

Geplaatst: 06 apr 2005 07:39
door quadro
nicasil wand kan ook niet, dan moet je opnieuw gan nicasillen en dat is erg duur

Geplaatst: 06 apr 2005 13:14
door tomosbroeser
[quote="Snorro"]Je moet je uitlaatpoort breder maken, en ook wat omhoog vijlen (hij trekt dan wel iets minder though).

[quote]

trekt ie dan minder als je je cilinder op die manier gaat tunen????

dan gaat ie toch harder trekken????

of heb ik het fout??

ik wou namelijk ook mn cilinder tunen om een beetje harder te laten trekken en een hoger top.

Geplaatst: 06 apr 2005 17:35
door Snorro
jah je hebt gelijk als je in de breedte gaat moet dat inderdaad ten gunste gaan van je trekkracht... maar wat ik gedaan heb, ik heb hem ook wat omhoog gevijld zodat de 'blowdown' hoger is. dit bepaalt in zekere mate de hoogtoerigheid van je cilinder. in het algemeen is dan:

hogere blowdown, hogere toeren, hogere topsnelheid
lagere blowdown, lagere toeren, lagere topsnelheid

de blowdown ligt aan de tijd dat je spoelpoorten je uitlaatpoort openstaat. als je je uitlaatpoort dus gaat vijlen staat deze langer open, waardoor je ene hogere blowdown krijgt.

ik heb dus beide gedaan, en nu zit het zo (best vaag):
als ie net gestart is en nog koud is trekt ie als een zieke (ik hou dan makkelijke scootertjes en alles bij) maar alsie warm is trekt ie wel een stuk minder... de topsnelheid is wel hoger geworden. ow en hij jankt nu wel als een malle :mrgreen:

Geplaatst: 06 apr 2005 22:17
door Snorro
ik weet, ik weet... en ik nam aan dat die gozer die t vroeg dat ook wel weet, maar nu je erover begint... weet je dat eigenlijk broeser? :mrgreen:

Geplaatst: 07 apr 2005 16:54
door Dj.Polini
Race zuiger is zo'n zuiger met 2 grote (spoel)poorten in de bovenkant, snorzuiger heeft helemaal geen poort(en) en een bromzuiger heeft 1 klein rond gaatje.

Ik heb trouwens een elektronische ontsteking, maakt dat ook verschil uit hoe ik de poorten moet veilen?

Geplaatst: 08 apr 2005 00:07
door Snorro
nope, maakt niks uit. ik zal van t weekend even zoeken naar een aardige FAQ voor je die ik ooit s gevonden had.

Geplaatst: 08 apr 2005 08:08
door tomosbroeser
ik weet, ik weet... en ik nam aan dat die gozer die t vroeg dat ook wel weet, maar nu je erover begint... weet je dat eigenlijk broeser? :mrgreen:

ik wis het wel van die timing. maar ik wou ook eerst even goed informeren of ik het zelf doen kan en zo.

naja, en wie niet probeert, wie niet leert.:P

Geplaatst: 10 apr 2005 13:07
door Snorro
Ok er zijn twee manieren, één is de manier met de gradenschijf, de ander met de rekenmachine. Deze faq staat op brommerforum en helpt vooral bij t maken van een poortmap:

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127




hier iets wat iemand al poste, dit is ook van een standaard tomoscilinder. het uitrekenen moet je met een grafische rekenmachine doen (weet niet of je die hebt) en dan bij modus hem op graden zetten, mocht je dat niet kunnen moet je ff de cijfers sturen en kan ik t wel voor je doen...:
Voor een Tomas A5 ori cilinder:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)

Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37

(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39

Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!


Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.

Geplaatst: 10 apr 2005 19:16
door tomosbroeser
is een texas ti-30x 2b daar geschikt voor??

bedankt voor de informatie, ik zal eens kijken of ik het goed snap anders begin ik er niet aan

Geplaatst: 10 apr 2005 23:07
door Snorro
waarschijnlijk niet nee....
als je wilt kan ik t voor je doen als je je gegevens doorstuurt, maar eigenlijk staat alles al uitgerekend door die tomosgast...

Geplaatst: 12 apr 2005 08:07
door tomosbroeser
ja, hoeveel mm er gevijld kan worden staat er allemaal al in ja.

Geplaatst: 29 apr 2005 21:47
door tumba
OM je tomoscilindertje wat sneller te maken beun je de uitlaat poort op 68% van de boring (38mm) std cilinder. Ook een 16mm doet het dan wel leuk wel met groter spruitstuk. Je kan nog veel meer dingen doen maar hier zal je wel wat vermogen mee winnen.

Geplaatst: 30 apr 2005 20:54
door tomosbroeser
ik heb het mezelf niet moeilijk gemaakt, ik heb mezelf een 65 cc gekocht