• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Wat voor type blok heb ik?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Hatsa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hatsa » 02 apr 2022 11:04

Korte beschrijving van je probleem: Ik heb geen flauw idee welk blok ik precies heb
Wanneer ontstond het probleem:-
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):-
Type tomos (brom of snor) en model: Tomos a3 2006 snor
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding)
-

Goedemorgen,

Een half jaar geleden heb ik een tomos a3 2006 gekocht. Nu heeft deze tomos een 2 speed ei blok met recht spruitstuk alleen omdat er zoveel verschillende blokken zijn die net weer van elkaar verschillen vroeg ik mij af wat voor blok precies. Ik wil namelijk misschien een 65/70cc kit ervoor kopen maar zou eerst graag willen weten of dit a) uberhaupt zou kunnen op dit blok en b) of dit blok een pen 10 of pen 12 krukas heeft en ik deze dus wel of niet hoef te vervangen. Kan iemand dit zo zien? Het enige wat ik op de cilinder kan vinden is TUM 20 en dan nog een cijfer die ik niet heel goed kan lezen maar ik denk een 9?!
IMG_20220402_104010.jpg
IMG_20220402_104001.jpg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 apr 2022 10:01

Als je de koppelingsdeksel eraf haalt kijken naar de gaten in de koppeling segmenten, zit er 1 gat per segment dan heb je een pen 10 krukas.....of iemand moet er een oud type krukas met een nieuwe type drijfstang ingezet hebben(deze krukas
https://www.tomoshop.nl/krukas-tomos-a3 ... en-12.html).

Wil je het 100% zeker weten dan de cilinder eraf halen.

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 03 apr 2022 18:43

Ik zat te kijken naar deze lagerbus:
https://www.tomoshop.nl/drijfstangbus.html

Dat lijk op deze complete krukas:
https://www.k-parts.nl/krukas-voor-tomo ... 6UQAvD_BwE

Dan zou je voor nog geen vijf Euro klaar zijn.

Ik weet alleen niet, als dit past, of je de lagerbus nog moet ruimen nadat je deze in de drijfstang hebt "geperst". Want het zal een lichte pers passing zijn.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 apr 2022 18:55

Lagerbus moet je idd ruimen als hij erin geperst zit.
Mocht er een bus in zitten dan wel even de buitenmaat opmeten, dacht dat pen 10 een kleinere buiten maat hadden maar dat is te lang geleden om dat met zekerheid te zeggen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 apr 2022 18:49

Het is wel een beetje bij elkaar geraapt blokje, samengesteld uit onderdelen van oude en nieuwe(re) typen blokken.

Maar goed, ik trap af met:
- ei-cilinder: geeft mij aan dat het een A3 onderblok zou zijn met kleine spoelpoorten. Iig zit er in de cilinder kleine spoelpoorten. Zuiger was standaard pen 10, maar zoals fons716 aangeeft, kan een andere krukas geplaatst zijn met bijpassende segmenten voor de koppeling. De originele pen 10 krukas heeft 2 platte zijden voor de koppelingsnaaf (segmenten met 1 gat), de nieuwe(re) pen 12 krukas een spiebaanopname op de naaf met 2 gaten per segment.
- onderblok: ontstekingskap en kickstartpedaal is van A35 blok, koppelingsdeksel van A3 blok. Plastic kappen zijn ook niet origineel bij dit blok, zouden metaal moeten zijn. Tenzij het frame wel de juiste positie heeft om de kappen te bevestigen (met name de steunen aan het frame onder de bovenkant ervan), dan klopt het blokje erbij niet.
- Wat voor ontsteking zit erin? Dat kun je zien aan de bobine (onder de linker kap). Een plastic versie (heet CDI) is voor 4-spoels electronische ontsteking. Zit er nog een ijzeren kern bobine dan heb je punten.

Vwb je vraag om een andere cilinder te monteren: De cilinder tapeinden zijn korter dan voor een vierkante membraan of 65 cc cilinder die nu op de markt te verkrijgen is. Als je deze ook vervangt zal het geen probleem zijn, maar kies wel een cilinder die op jouw spoelpoorten past en gebruik de juiste pakking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Hatsa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hatsa » 08 apr 2022 11:10

Aha, dankjewel shadowranger,
Ja zon vermoeden had ik al dat het een bij elkaar geraapt blokje was...
Ik zal vandaag of morgen even kijken wat voor pen ik heb en wat voor ontsteking, de tapeinden vervangen zal ook niet een groot probleem worden als de huidige er willen uitkomen :) , weet je toevallig of een airsal 65cc cilinder zal passen zoals deze: https://www.vanseggeren.nl/airsal-65cc- ... -tomos-a35

Hatsa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hatsa » 08 apr 2022 11:37

Zo ziet het eruit onder de linkerkap,
IMG_20211018_203933.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 apr 2022 13:09

Op basis van wat ik zie op de foto zal t wel punten zijn. Dit is een ijzeren kern bobine.

Vwb je vraag over de cilinder, die zal wel passen als je de tapeinden langer hebt. Alleen moet je dan ook een ander spruitstuk monteren, want die je nu hebt past niet op een membraan aansluiting. Je kan kiezen uit een voor recht erachter zoals je nu hebt of een schuine naar de rechterkap (mits de steunen hoog genoeg zitten).

Je carburateur is al een Dellortho SHA, die kun je houden, alleen komt daar een ander filterhuis aan te zitten als je een schuine spruitstuk monteert of je moet nu een gaasfilter hebben.

En de kop van de huidige cilinder kun je niet zo gebruiken op de 44mm cilinder. Dan moet je de rand (laten) afdraaien (wordt dan een soort van HD kopje) of je moet een passende vierkante kop vinden.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 apr 2022 13:29

https://www.tomos-parts.nl/cilinderkop- ... c8QAvD_BwE

Hatsa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hatsa » 08 apr 2022 16:20

Shadowranger en fons, allebei hartelijk dank voor de info hier kan ik zeker wat mee!
Ik was van plan om inderdaad een schuin spruitstuk te kopen, lijkt me handig met bv sproeiers vervangen etc.
Had toevallig dezelfde HD kop al in mn mandje zitten fons :) !
Ik heb een pen 10 dus dat is een kleine tegenvaller, ik ga eerst kijken of die lagerbus die Henk stuurde past, ik heb even gemeten en het zou moeten passen.
De tapeinden zagen er niet verroest uit dus ik hoop dat die een beetje makkelijk loskomen.
Nogmaals hartelijk dank!

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 09 apr 2022 23:17

Hallo Hatsa ben je al wat verder gekomen? is een 65cc wel zo geschikt als je die op een blokje plaatst met kleine spoelers? Mogelijk beperkt dat de topsnelheid (hogere toerentallen) Meer power bij lage toerentallen zal het wel geven.

Ik denk trouwens dat je de carburateur wel moet vervangen door een wat grotere. Een originele beperkt in mijn optiek de maximale doorvoer, terwijl je daar bij de spoelers ook al wat beperkt bent.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 apr 2022 11:37

@HenkNummerZoveel
Een 65cc membraan cilinder loopt juist veel beter op een blokje met kleine spoelers.

Hatsa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hatsa » 10 apr 2022 22:19

Goedenavond, airsal 65cc zit er inmiddels op, heb de 10mm glijlager die er origineel op zat uitgeboord + geruimd en dit lijkt goed gelukt te zijn. Nu wil ik een nieuwe carburateur kopen en kan ik kiezen tussen SHA en PHBG. Welke adviseren jullie? Het lijkt namelijk dat je de PHBG beter kunt afstellen.

Ik heb een a3 met een luchtfilter in het midden tussen mijn frame, maar wil graag een schuin spruitstuk en zo mijn carb naast het frame. Weten jullie of een origineel a35 filter hier past qua ophanging/bevestiging? En is een origineel filter (eventueel met wat uitboren..) uberhaupt geschikt voor een 65cc?

En als laatste vraag: Ik heb een tecno hunter uitlaat (aan links) en zou deze graag willen houden, weet iemand toevallig of deze wat presteert icm de 65cc? Ik kan er namelijk weinig over vinden.

Hopelijk kunnen jullie wat advies geven zodat ik de setup compleet kan maken :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2022 09:43

In het midden is een ruisdemper, geen filter. Het filter (waarschijnlijk gaastype) zit direct op je carburateur en een rubber verloop tussen carburateur en demper.

Of een origineel a5 filter aan de zijkant past is afhankelijk van je frame. Zit er aan de rechterkant een soort ovaal gat in de schetsplaat (wat ik wel zou verwachten obv de motorkappen en steuntjes hiervoor) dan komt daar het pijpje in van het filterhuis.

Vwb de carburateur, ik heb geen ervaring met de PHBG, weet ook niet of deze zo 1 op 1 op het schuine spruitstuk past.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 apr 2022 10:48

Een PHBG past alleen als je zelf een spruitstuk maakt.
Een grotere carb dan 15 mm heeft weinig zin omdat het membraan is te klein.

Als je voor de beste prestatie wilt gaan, kort recht spruitstuk loopt veel beter.

Hatsa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hatsa » 11 apr 2022 21:06

Top bedankt shadowranger en fons,

Heb de SHA 15mm besteld en het a35 filter, het zou moeten passen, heb in ieder geval wel het ovale gat ervoor! Ondanks het advies van fons over het rechte spruitstuk heb ik besloten om dus voor een schuine te gaan, heb met mn orignele rechte spruitsuk problemen gehad met afstellen met sproeiers enzo door weinig ruimte voor het verwijderen van de carb vandaar....
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp en het advies!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 apr 2022 12:36

Een a35 filter moet je wel aanpassen zodat een 15mm carb genoeg lucht krijgt bij vol gas.
Pijpje wat in het frame valt helemaal weg dremmelen en een 19 mm pvc sok erin lijmen, dat pas net in het frame.
Het randje midden in de sok ook verwijderen en je hebt 19mm binnenwerks.
Bijlagen
luchtfilter.jpg

Hatsa
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Hatsa » 12 apr 2022 13:44

Een a35 filter moet je wel aanpassen zodat een 15mm carb genoeg lucht krijgt bij vol gas.
Pijpje wat in het frame valt helemaal weg dremmelen en een 19 mm pvc sok erin lijmen, dat pas net in het frame.
Het randje midden in de sok ook verwijderen en je hebt 19mm binnenwerks.
Aaah top bedankt voor de tip, ga dit zeker doen!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers