• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ebr voorvork kogels onderin

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
mikesum
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mikesum » 10 apr 2022 14:11

Hoi allemaal ,

Ik heb een tomos a35 uit 2005 gekocht met slechte voorvork nu heb ik een nieuwe
besteld (ebr a35 oud type) en zag dat onderin het t stuk geen lagerschaal voor de kogeltjes zit
bij de orginele t stuk zit er een vast gedeelte wat op een lagerschaal lijkt.

Nu mijn vraag : er zit van onder een balhoofdspanring kan ik de kogeltjes daar tegen
leggen en zo het t stuk monteren of moet er toch een lagerschaal onderop het t stuk
komen waar de kogeltjes in moeten?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2022 15:29

Daar moet een lagerschaal zitten. Kun je een foto plaatsen, als je er niet zeker van bent. Dan kunnen anderen je wel aangeven of dit een schaal is of niet.

Als deze er niet zit, kun je je oude lagerschaal eventueel met beleid van zijn zitting tikken van je oude voorvork (als deze nog goed is en geen putten in zitten, anders gewoon een nieuwe monteren).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

mikesum
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mikesum » 10 apr 2022 17:36

het oude t stuk heeft naar het lijkt geen losse lagerschaal of die zit dan wel heel vast :?
dus als er een lagerschaal op de ebr voorvork moet komen zal er zo wie zo een nieuwe op moeten
kan je die dan los verkrijgen want de rest van de balhoofdlagers en cups zijn al nieuw .

deze geplaatst omdat ik eerst dacht dat daar de speling op de voorvork zat maar dat bleek achteraf
toch niet zo te zijn.

Waar moet de balhoofdspanring dan komen?
daar heb ik nog nooit mee gewerkt namelijk.
Bijlagen
t stuk.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2022 18:52

Balhoofdset komt compleet met 2 lagerschalen en bedding. In onze wiki kun je een exploded view zien van hoe een balhoofd in elkaar zit.

De lagerschaal op je oude voorvork is een klempassing, met een scherpe beitel of schroevendraaier rustig tussen lagerschaal en kroonstuk proberen te komen met tikken van een hamer. Niet forceren. Dan komt deze vanzelf vrij van de verdikking van het kroonstuk. Monteren kun je met een stuk hout met een gat erin ter grootte van de buis om netjes recht te kunnen monteren.

Vwb de spanring (ik neem aan dat je die met de 4 kepen bedoeld?) die komt bovenop de bovenste lagerschaal om het geheel op te sluiten. Op youtube is wel een (amateuristisch) how-to filmpje te vinden. Je mag geen speling meer voelen maar ook niet teveel weerstand met sturen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

mikesum
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mikesum » 11 apr 2022 07:20

Klopt dat er 2 lagerschalen zijn ik heb er 1 nog niet gebruikt maar die past niet over de stang van het t stuk. Heb hem met een beetje kracht proberen te monteren.(32mm rioleringbuis gebruikt om hem niet te beschadigen) maar gaat er niet over ik zit eraan te denken om de binnenkant van de lagerschaal minimaal af re draaien op de draaibank zodat hij er wel overpast is dat mogelijk ? De voorvork is een aftermarket product dus zou kunnen dat er minimale verschillen in zitten?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2022 09:31

over welk gedeelte past de schaal niet? In principe moet hij zonder problemen tot vlak boven de kroonplaat kunnen komen. Het laatste tik je op z'n plek zoals je al geprobeerd had tot de schaal aanligt op de kroonplaat.

Afdraaien van de schaal heeft in mijn optiek niet zoveel zin, het zou binnen de toleranties moeten zitten, maar of de EBR vork daaraan ook voldoet kan ik niet beoordelen. De klempassing moet wel behouden blijven. Hoeveel verschil zit er tussen de dikte van de buis en de binnenmaat van de schaal?

Als de lagerschaal van de originele vork niet beschadigd is zou je ook de kroonplaat in geheel kunnen wisselen van je oude en EBR door de 2 M8 bouten los te draaien en de poten uit te wisselen.

mikesum
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mikesum » 11 apr 2022 10:24

De marge is minimaal denk 0,1mm maar das net genoeg om hem niet over de buis te kunnen schuiven. Heb juist een nieuwe complete voorvork gekocht zodat alles nieuw erin zou gaan(complete verbouw van de brommer) dus wil de oude t stuk niet meer gebruiken de spelling zat o.a in de oude lagerschaal en versleten veren(breuk in 1 veer). Heb al gekeken of door het verf te verwijderen de lagerschaal er wel over gaat maar is nog niet het geval. Nu kan ik ook wel de buis van het kroonstuk iets afdraaien maar dat lijkt me geen goed idee.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers