• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Lekkende krukas keerringen?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
DeBrein
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DeBrein » 20 jun 2022 09:47

Korte beschrijving van je probleem: olie bij vliegwiel en vet bij uitlaat, zat te denken aan 2 lekkende keerringen bij de krukas.
Wanneer ontstond het probleem: sinds aankoop
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): -
Type tomos (brom of snor) en model: nvt
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): nvt

Hallo allen,

Ik denk dus dat ik lekkende keerringen heb maar wil graag weten of het ook nog wat anders kan zijn voordat ik me hele blok uit elkaar haal. Het begon allemaal met een beetje olie bij het vliegwiel en vet bij de uitlaat, ik ging vervolgens allemaal conclusies trekken en kwam erbij dat mijn krukas keerringen waarschijnlijk kaduuk waren. Bijvoorbeeld laatste keer dat ik de cilinder veranderde was de krukas ook niet al te schoon. Ook tikt mijn Tomos wat denk ik kan liggen aan speling op de krukas, dat daar de olie langs lekt. Ook schakelt de tomos slecht dus dat kan misschien komen door te weinig olie in versnellingsbak. Dat is mijn theorie, maar het blok is nog een beetje onbekend gebied voor mij dus misschien zijn er anderen die meteen weten wat het zou kunnen zijn.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mvg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 jun 2022 13:27

Om zeker te zijn dat de keerring achter de ontsteking lekt zou ik het vliegwiel en de ontsteking demonteren, achter de grondplaat is het dan lekker vet.
Als de keerring achter de koppeling lekt rookt hij veel witte rook uit de uitlaat...als er nog genoeg atf olie in het blokje zit....olie peilen is 15 seconde werk.

Als er speling op de krukas zit (bigend) moet de krukas vervangen worden (om dat te kunnen voelen moet de cilinder en zuiger eraf), heeft niets met olie lekken te maken.
Als de krukas lagers veel speling hebben kunnen de keerringen wel lekken, dat kun je voelen als je het vliegwiel naar onderen duwt en daarna omhoog trekt...voel je speling dan is het lager versleten...hetzelfde aan de koppelings kant doen of er speling op het lager voelbaar is.

DeBrein
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DeBrein » 20 jun 2022 13:55

Ik ga morgen dan ff kijken of er bij het controlepunt van de olie wat uit druipt. Het rare is dat er niet merkbaar veel rook uit de uitlaat komt. Voel hele lichte speling als ik het vliegwiel verticaal beweeg. Kan je het vliegwiel eruit halen met een zuigerstop of heb je daarvoor een vliegwiel trekker voor nodig? Want die moet ik dan nog ff kopen

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 jun 2022 18:27

Een zuigerstop heb je nodig om de moer van het vliegwiel los te kunnen draaien (anders draai je de krukas rond), of een luchtsleutel of slagschroefmachine gebruiken dan heb je geen zuigerstop nodig.
Als de moer eraf is heb je daarna een vliegwiel trekker nodig om het vliegwiel eraf te kunnen trekken....vliegwiel en krukas is een conische passing en dat kan behoorlijk vast zitten.

DeBrein
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DeBrein » 22 jun 2022 16:48

Ik heb gister vliegwiel trekker besteld en heb vandaag oliepijl gecheckt. Olie liep er aan de zijkant pas uit toen ik de brommer ongeveer 10 graden kantelde.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 jun 2022 18:29

Dan is het olie peil maar iets te laag en dan verwacht ik dat de keerring achter de koppeling gewoon goed is, als die lek zou zijn komt er veel witte rook uit je uitlaat...atf olie die verbrandt geeft veel witte rook en heeft een apart raar geurtje.

DeBrein
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DeBrein » 22 jun 2022 21:52

Maar wat verklaart dan de olie bij het vliegwiel? En de viezigheid bij de krukas?

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 22 jun 2022 23:05

Aan die kant zit geen versnellingsbak olie. Die keerring hoort de ruimte af te dichten waar je krukas in draait, het carter.

Als die keerring niet meer goed afdicht perst het benzineluchtmengsel, waar tweetakt olie in zit zich daartussendoor naar je vliegwiel. De tweetakt olie maakt alles daar vet. Bij een omhoog bewegend zuiger ontstaat een vacuüm in het carter en zal door die lekke keerring valse lucht worden gezogen.

Bij een lekke keerring verlies je dus niet alleen benzineluchtmengsel, maar verarmt het mengsel ook nog eens.

Resultaat is een nauwelijks stationair af te stellen toerental, verminderde trekkracht, een lagere topsnelheid en een hoger brandstofverbruik.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 jun 2022 10:07

Vandaar vliegwiel en ontsteking demonteren om de keerring te kunnen zien en te controleren.
Als het carter of kickstart deksel beschadigd is omdat bv de ketting er een keer is afgelopen kan olie van de ketting het vliegwiel vet maken.

DeBrein
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DeBrein » 23 jun 2022 10:53

Resultaat is een nauwelijks stationair af te stellen toerental, verminderde trekkracht, een lagere topsnelheid en een hoger brandstofverbruik.
Inderdaad, mijn stationair schroef is helemaal ingedraaid met een maatje 64 sproeier. Terwijl ik alleen powerfilter heb met 14/12 en een 50cc airsall. Aangezien ik al meer dan 250 euro in totaal voor mijn Tomos heb uitgegeven is het denk ik natuurlijk wel nodig om een revisie te doen, zou anders zonde zijn. Moet sowieso hele blokje uit elkaar halen om bij die kering te komen. Heb alleen over een week toetsweek dus zou pas over +/- 3 weken een update kunnen geven, is het mogelijk om tot dan de discussie open te laten houden?

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 23 jun 2022 13:01

De keerring achter het vliegwiel is heel gemakkelijk te demonteren en te monteren. Als je de keering achter de koppeling ook nog wilt demonteren is dit even veel werk. Beide keren hoef je in ieder geval niet je carters te splitsen. Dus als je lagers nog prima zijn gewoon de keerringen vervangen en opnieuw afstellen.
Tomos AT50 (1984)

DeBrein
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DeBrein » 23 jun 2022 13:29

Maar hoe weet ik of mijn lagers nog goed zijn? Zonder de carter te splitsen

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 jun 2022 13:42

@Richfart keerring achter de koppeling vervangen is niet zoveel werk als je een slagschroefmachine hebt.
Een keerring trek ik er altijd uit, 2 gaatjes met een priem in de keerring tikken en daar parkers in draaien zodat je daar aan kunt trekken met een tang, of een slagtrekker achter de parker haken.

Geen gaatjes in de keerring boren ivm metalen krullen-stukjes...plus een parker zit veel beter vast als je met een priem een gaatje in de keerring tikt omdat je dan geen materiaal kwijt bent van de keerring.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 jun 2022 14:39

Maar hoe weet ik of mijn lagers nog goed zijn? Zonder de carter te splitsen
Door te lezen......Als de krukas lagers veel speling hebben kunnen de keerringen wel lekken, dat kun je voelen als je het vliegwiel naar onderen duwt en daarna omhoog trekt...voel je speling dan is het lager versleten...hetzelfde aan de koppelings kant doen of er speling op het lager voelbaar is.

kickstart deksel en koppeling deksel eraf halen en je kunt het voelen of er speling op zit.

DeBrein
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DeBrein » 13 jul 2022 20:56

Ok duss, nu weekje vakantie gehad en ben dus toch voor een complete blok revisie te gaan. Wat blijkt, beide krukas keerringen waren lek, keerring voortandwiel was lek, beide krukaslagers zaten speling op. En de tomos schakelde slecht omdat de vraagtekenveer was afgebroken.(dacht eerste dat het niet aan de vraagtekenveer lag omdat het nog meeviel vergeleken met de andere symptomen die ik erover hoorde.) Ik heb dat allemaal opgelost wat een heel gedoe was, maar heb nog steeds een tik in mn cilinder, maar daar maak ik ff een nieuw topic over.
Bedankt voor alle hulp :)
Dit topic kan gesloten worden.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij