• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Classic 45XL slaat af na 100 meter

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 26 jun 2022 11:20

Korte beschrijving van je probleem: start normaal, maar slaat af na 100 meter
Wanneer ontstond het probleem: paar weken geleden
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): nee
Type tomos (brom of snor) en model: classic 45xl
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): standaard

Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb gelijk al een probleem waar ik advies over zoek. Ik woon in Frankrijk en heb daar in 2014 een nieuwe Tomos Classic 45XL gekocht. Die was voor "erbij" en heeft sindsdien daarom maar 1200 km gereden en in de garage gestaan. Enige weken terug was er benzine gelekt, zo te zien via de carburateur (kraan vergeten dicht te draaien). Sinds kort weigert hij dienst en wel op de volgende manier: starten gaat goed en wegrijden ook nog, maar na zo'n 100 meter zakt hij in en slaat hij af. Opnieuw starten en stationair draaien gaat dan goed, maar als ik gas geef om weg te rijden slaat hij weer af. Als ik dan de bougie controleer is die vettig nat. Als ik de bougie schoon- en droogmaak herhaalt het zich weer. Ik heb het volgende geprobeerd: oliesysteem verwijderd volgens instructies op o.a. dit forum en YouTube en mengsmering 1:50 (met nieuwe olie) gemaakt. Bougie vernieuwd, carburateur nagekeken en schoon gemaakt. Zonder resultaat dus. Wat ook nog opvalt is dat hij al vanaf het begin, nieuw dus, nogal veel blauwe rook produceert. Vanwege die 1200 gereden km kan ik me niet voorstellen dat er iets ingrijpends mis is, maar anderzijds heeft hij dus 8 jaar lang bijna altijd stilgestaan wat misschien ook niet zo goed is. Voor het bovengenoemde lek reed hij wel normaal, zij het met af en toe wat inhouden. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe dit te verhelpen is? Ik wil het zelf doen vanwege de kosten en de nostalgie, omdat het me terug doet denken aan mijn Puchsleuteltijd in de jaren 60...
Bij voorbaat dank voor alle suggesties.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 26 jun 2022 13:05

Als hij lang stilgestaan heeft met weinig benzine in de tank is de kans groot dat er veel roest in de tank zit waardoor de benzinekraan half dicht zit....vlotterbak wordt dan te langzaam gevuld en raakt leeg.

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 26 jun 2022 22:35

Lijkt me niet het probleem, ik heb de benzine afgetapt om mengsmering te maken, was helemaal schoon. Hij krijgt juist te veel olie en/of benzine vanwege de natte/vettige bougie.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 27 jun 2022 13:22

Te veel benzine kan alleen als de vlotternaald niet afsluit (benzine niveau in de vlotterbak is dan te hoog waardoor je een rijker mengsel krijgt)

Als er lange tijd E10 benzine in heeft gezeten dan kan het rubber van de vlotternaald aangetast zijn waardoor hij niet meer afsluit....normaal lekt een carb niet als je de benzinekraan open laat staat....E10 niet gebruiken waar een carburateur op zit.

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 30 jun 2022 13:00

Bedankt voor de reacties. Op het oog ziet de vlotternaald er nog goed uit, maar ik zal hem voor de zekerheid vervangen. En dan maar hopen dat het een geval is van kleine oorzaken en grote gevolgen...Benzine kan een probleem zijn, hier in Frankrijk is er vaak alleen nog E10 te krijgen, kan 98 ook in een Tomos?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 30 jun 2022 15:51

98 is beter voor je Tomos omdat daar minder ethanol in zit (maximaal 5 procent)

Vlotternaald kan ook slecht afsluiten door vuil....NIET met iets wat kan krassen kan veroorzaken de zitting waar de vlotternaald op afsluit schoon maken.

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 20 jul 2022 09:44

Helaas nog geen resultaat. De vlotter + asje en de vlotternaald vervangen, nieuwe bougie, en nieuwe 98 benzine met 1:50 mengsmering erin, maar het patroon herhaalt zich. Starten gaat normaal, stationair lopen ook. Wanneer ik wegrij gaat het 100-200 meter goed, dan zakt hij weg en bij gas geven slaat hij af. De bougie is dan nat, maar vonkt nog wel. Zoals gezegd, hij heeft in 8 jaar maar zo'n 1200 km gereden, dus slijtage lijkt me niet de oorzaak. Wie o wie kan hier nog licht op werpen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 21 jul 2022 14:42

Lijkt wel of het benzine niveau te laag is in de vlotterbak na 100 of 200 meter rijden (dan loopt hij een stuk armer of zelfs niet meer).
Komt er wel genoeg benzine uit het kraantje zodat de vlotterbak wel snel genoeg wordt gevuld.

Even een stuk slang aan het kraantje doen en in een bakje hangen en kijken hoeveel er 1 of 2 minuten uit komt...ook even kijken of het beluchting gaatje in de tankdop open is anders zuigt hij de tank onder vacuum.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 21 jul 2022 14:54

De carb zelf heeft ook een benzinefilter, heb je die ook gecontroleerd?

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 21 jul 2022 17:09

Benzinetoevoer is goed, benzinefilter is schoon. De hele carb is voor de zekerheid schoon gemaakt.Het is eerder een probleem van teveel benzine, zojuist merkte ik dat er wat benzine via de carb in het luchtfilter loopt. Hoewel ik de vlotternaald en de vlotter vernieuwd heb. Ook de natte bougie na een stukje rijden wijst daarnaar. Starten gaat met één kick, stationair lopen gaat ook goed. Geen idee waar dan benzine door kan lekken anders dan via de vlotter. sproeier is 52, tamelijk standaard dacht ik. Misschien de hele carb vervangen...??

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 21 jul 2022 18:09

Dat er 1 of 2 druppels benzine in het rubber zit-ligt van de aansluiting naar het luchtfilter is normaal.
Ik neem aan dat er een 14/12 carb (45 km/h) op zit en dan is sproeier 52 of 53 gewoon goed.

Als je de carb op kop houdt en je blaast en zuigt op de benzine aansluiting van de carb....dan mag er geen lucht door komen, anders sluit de naald niet goed af.

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 22 jul 2022 10:14

OK bedankt, ga ik proberen. Ik ben geen doorgewinterde sleutelaar en ik kom op het forum en de FAQ ook dingen tegen over het membraan. Kan mijn probleem daar iets mee te maken hebben?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 22 jul 2022 12:35

Als een membraan niet goed sluit start hij slecht of zelfs helemaal niet, stationair wil hij dan ook niet lopen.
Als het membraan niet goed sluit blaast hij het mengsel dus weer terug, dat kan ik niet rijmen met teveel benzine-natte bougie.
Als je de carb eraf hebt om de vlotternaald te testen kun je even rustig zuigen aan het spruitstuk om het membraan te testen, er mag geen lucht door komen tijdens het zuigen.....als je blaast op het spruitstuk gaat het membraan open.

Je zegt bougie is vettig en nat als hij afgeslagen is, is hij misschien nat van de atf olie die in het blokje zit omdat de krukas keerring misschien hardt is geworden en daardoor lekt....hij zuigt dan lucht en atf olie aan maar krijgt daardoor wel te weinig benzine.

Als je hem stationair even warm laat lopen rookt hij dan veel witte rook uit de uitlaat?

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 22 jul 2022 13:13

Uit wat jij zegt maak ik op dat het niet in het membraan zit, starten gaat prima en stationair lopen ook. Rook komt er nu niet uit. Wel was het zo dat toen hij nog wel normaal reed in de afgelopen jaren er tamelijk veel blauwe rook uit kwam, vooral de eerste kilometers na de start. Ik heb ook op jouw advies de vlotternaald afdichting gecontroleerd, laat geen lucht door. Kan de krukaskeerring al na 1200 km gaan lekken? Vervanging lijkt me voor een relatieve leek als ik nogal een klus...ik heb op het forum al wel een handleiding gevonden geloof ik.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 22 jul 2022 13:57

Aan die 1200 km ligt het niet, het kan wel door E 10 benzine komen en het lange stilstaan.
Blauwe rook is gewoon 2takt olie en is dus normaal.

Draai eens het boutje voor olie vullen eruit, olie moet eruit lopen als je de Tomos iets naar rechts houd....anders ben je olie kwijt en verdenk ik de krukas keerring.

Ruik ook eens aan de atf olie als je het oliepeil controleert, iets op je vinger laten lopen....misschien ruikt de bougie ook naar dat rare geurtje.

Nog een rare optie is wat remmenreiniger door het vulboutje te spuiten als hij stationair loopt, verandert het toerental van het motortje dan lekt de krukas keerring...remmenreiniger verdampt als een gek en die gassen zijn heel erg brandbaar.

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 24 jul 2022 22:41

Voor de duidelijkheid, het gaat hier toch om de transmissieolie? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er bij lekkage witte rook uit de uitlaat komt, dat is bij mij niet zo. In ieder geval kan ik met deze tips verder aan de slag, daarvoor bedankt!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 25 jul 2022 10:06

ATF olie staat voor Automatische Transmissie Vloeistof (Automatic Transmission Fluid) en als die via de krukas keerring in de cilinder komt en verbrand wordt geeft dat veel witte rook....als er nog genoeg atf olie in het blokje zit.

Geen idee of de atf olie ooit ververst is....als bv iemand er per ongeluk motor olie in doet rookt hij blauw ipv wit.

Vandaar even olie niveau controleren en ruiken aan de olie....de meeste atf olie is trouwens rood van kleur.

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 16 aug 2022 10:06

Ik heb alle bovenstaande suggesties geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden. Samenvattend: ATF-olie ververst, niveau gecontroleerd en geen verlies. Geen rook uit uitlaat (wit of blauw). Bougie ruikt niet naar ATF. Vanwege E10 benzine alle rubber onderdelen van carb vernieuwd. Nieuwe bougie. Samenvattend: starten gaat prima, stationair lopen ook. Bij gas geven reageert-ie ook aanvankelijk normaal, alleen na een paar honderd meter of een minuut stationair zakt-ie bij gas geven in en slaat uiteindelijk af. De bougie is dan bij controle nattig/vettig. Wat kan dan verder nog de oorzaak zijn? Ontsteking? Vonk is normaal, alleen doordat de bougie vet/nat wordt wordt de vonk natuurlijk minder.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 16 aug 2022 13:15

Wat doet hij als je zonder luchtfilter even test, dan loopt hij iets armer....ook kun je dan zien of de choke helemaal eraf is.
Waar ik ook nog aan denk is het membraan dat aan 1 zijde met rubber is gevulkaniseerd wat voor de afdichting zorgt, als dat aangetast is door E10 kan hij mengsel terug blazen....als het rubber warmer wordt.

Als het toerental net voordat hij uitvalt iets hoger wordt krijgt hij te weinig benzine, doet hij dat?

Willem404
Tomosforummer

Berichtdoor Willem404 » 31 aug 2022 16:46

Even niets gedaan, moest op onderdeel wachten. Ik heb het membraan+pakkingen vervangen, maar helaas geen resultaat, het probleem is hetzelfde. Ook zonder luchtfilter geen merkbaar verschil. Wat me ook opvalt is dat er een metalig tikkend geluid in de motor zit. Ik heb een YouTube filmpje gemaakt ter illustratie: https://www.youtube.com/watch?v=WFCWE7yFUEE
Hierop is te zien dat hij (koud) prima start en stationair draait, vervolgens bij gas geven gaat de choke eraf zoals het hoort en draait hij op volle toeren, maar na 10 seconden zakt hij in en slaat vervolgens af.

Gesloten
  • Afdrukweergave
41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki