• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Sproeiervraag

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 15 okt 2022 21:41

Ik stel de vraag maar hier omdat ik nog niet in de andere subforums kan posten.

Mn Tomos loopt nu redelijk goed en is ook prima afgesteld. Bougie is mooi koffie ruim etc. Wel merk ik dat als de motor nog koud is dat mn Tomos toch nog een klein beetje inhoudt op zn top, dit is een aantal minuten later als de motor goed warm is weer weg. Is een teken dat mn sproeier nog net te groot is(66) en er een 65 in moet of is dit prima in orde?

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 16 okt 2022 08:41

Als hij inhoud als hij nog koud is en goed loopt.als hij warm is dan geeft dat aan dat de goede sproeier er in zit lijkt me.

En als ik het zo hoor is ie eerder aan de kleine dan aan de grote kant.

Ik zou het zo laten, alles wijst op een prima afgesteld geheel!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 okt 2022 10:00

Alles met een carb loopt koud te arm als hij goed afgesteld is......carb afstellen doe je namelijk als hij goed warm is.

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 16 okt 2022 10:22

Te klein denk ik niet, met sproeier 68 gaat hij namelijk viertakten op zn top. Ik gebruik overigens niet originele sproeiers, dus als we het over dellorto maten hebben zou er een 64 origineel in moeten zitten ipv de 66 niet origineel. Vaak rij ik ook koud weg(starten en wegrijden) dus dan is het logisch dat hij even inhoudt omdat ie te arm loopt. Als ik op de standaard een paar dotten gas geef loopt ie vaak gelijk op naar zn top zonder problemen. Het is inderdaad niet dat hij gaat viertakten dan.

Als ik andere posts lees zie ik dat mensen met grofweg dezelfde setup ook dezelfde sproeiermaten gebruiken. Heb nu een 50cc airsal met 14mm onbegrensd en 15/15 carb, standaard luchtfilter ruimer gemaakt op aanraden van fons en een std snel(26mm) uitlaat. Trekt nu oke op en rijdt ongeveer 55 op de gps met twv 26/26. Geel kenteken overigens.

Ik ga binnenkort met de squish spelen omdat die nu ong. op 1.6mm zit en ik las dat 0.6-0.8 optimaal is. Hiervoor heb ik een gevlakte kop besteld en verschillende dikte koppakkingen. Ook heb ik wat pakkingpapier meebesteld om met de voetpakking te spelen en hiermee de squish verder te kunnen optimaliseren. Spoelpoorten op het ODP moet ik nog even naar kijken, maar als ze eerder open komen te staan lijkt mij niet zo'n groot probleem toch?
Verder heb ik voor een leuke prijs een technigas next r op de kop kunnen tikken dus die gaat er ook onder komen. Wel fijn als hij wat harder loopt aangezien ik vaak lange stukken door de polders moet

Als het leuk is om te lezen en ik kan anderen ermee helpen kan ik het topic bijhouden met de vorderingen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 okt 2022 12:13

Ik zou de squish niet kleiner maken dan 1mm, hij wordt dan wel heel erg heet en als je het gas los laat zijn de schokken behoorlijk heftig als de verbranding niet mooi constant is.
Ook met heel rustig rijden rijdt hij dan niet mooi egaal-constant en voel je heftige schokken door de hoge compressie.

Een hele hoge compressie is misschien fijn met de cross maar voor straat gebruik is het een stuk minder en je levert top snelheid in.

55 gps is al best netjes met een 26mm speedy, is vergelijkbaar met mijn 65cc.
Met een 50cc en een 26mm speedy kun je een hogere top halen dan met een 65 cc en die zelfde speedy uitlaat....de 65cc moet per slag meer verbrandings gassen kwijt en dat lukt niet meer met een speedy.

Die is de compressie van mijn 65cc met een afgevlakte hd kop en de squish 0,9 of 1,0 mm....zou het eigenlijk even na moeten meten.
Afbeelding

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 16 okt 2022 15:08

Dan hou ik het waarschijnlijk bij de afgevlakte kop en standaard 1mm koppakking. Zal dan nogmaals de squish meten. Theoretisch zou die dan op 1mm moeten uitkomen, maar dat is ervan uitgaande dat de afgevlakte kop is afgedraaid tot aan de verbrandingkamer en niet verder. De opstaande rand op m'n huidige bromkop is ca 0.6mm en de pakking dus 1mm. Verder komt m'n zuiger precies tot de rand van de cilinder.

Of de theorie ook werkelijkheid is leer ik in de loop van de week als m'n spul binnenkomt.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 okt 2022 18:35

Bij een originele a5 cilinder haal ik de opstaande rand van een brom kop altijd weg en gebruik een zo dun mogelijke koppakking, dan kun je een dikke voetpakking gebruiken zodat de spoelpoorten verder open gaan...is een foutje in de a5 cilinder.
Als je de deck height meet dien je de cilinder vast te draaien tegen het carter dmv busjes of wat moeren om de dikte van de kop op te vullen....doe je dat niet dan zit je er zo 0,1mm naast met meten.

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 16 okt 2022 19:34

Wat zijn behalve de hoogte van de poorten de overige verschillen tussen een a35 en a5 cilinder. De a55 cilinder ken ik wel of is dit dezelfde als de a5?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 okt 2022 19:55

a5 is de giet ijzeren membraan cilinder, de a55 is van aluminium en zuiger gestuurd...en je hebt de oude ei cilinder nog maar die zie je niet veel meer.

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 16 okt 2022 21:31

Wordt a5 niet meer gemaakt dan? Ik heb wel een a5 carter met bredere uitsparingen, maar ik kan nergens een a5 cilinder vinden. Of a3/a35 cilinder of a55 cilinder

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 okt 2022 22:26

Voor een blokje met grote spoelers: https://www.tomoshop.nl/tomos-revival-t ... -38mm.html
Hier noemen ze de cilinder juist, a35 is geen cilinder: https://www.frcomoto.si/en/original-tom ... -50cc.html

A3 en A35 is de brommer....niet de cilinder.

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 17 okt 2022 09:49

Ah oke duidelijk! En het probleem met de spoelpoorten doet zich alleen voor bij de originele gietijzer a5 cilinders? Of ook bij gietijzer/aluminum replica cilinders van bijv. Airsal of DMP?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 okt 2022 14:42

Ongeacht het merk zet ik de zuiger in het odp en bdp om te kijken of de spoelpoorten helemaal open gaan en wat de deck height is....het is namelijk een kleine moeite en het scheelt je nieuwe pakkingen.

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 20 okt 2022 11:47

Net de HD kop gemonteerd, voelt stukken beter dan de reguliere bromkop. Voorheen moest ik een zetje geven om weg te rijden, nu is dat niet meer nodig. De HD kop(Puch vermoed ik) heeft een iets andere vorm waardoor de squish nu ong. 1.3mm is.
Verder nog even naar de poorten gekeken, de uitlaat en spoelpoorten gaan volledig open, de inlaat poort echter niet geheel. Dit zou in principe geen probleem moeten zijn omdat de meeste lucht via de spoelpoorten komt. Wel ga ik 1mm pakking papier halen om met de deckhoogte te spelen en te kijken wat het oplevert. Icm een 0.3mm koppakking zou de squish theoretisch gelijk moeten blijven.

Wel rinkelt de boel stationair een stuk meer, maar dit lijkt mij door het aluminium van de kop te komen(vorige was gietijzer). Met een squish van 1.3mm, gemeten met soldeer lijkt het mij niet dat dit een koptikker is. Ook houdt het rinkelen op als ik toeren maak.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 okt 2022 18:13

Je kunt tussen de koelribben van de cilinder trillingsrubber drukken dan wordt hij stiller, ik heb de blokjes los gesneden zodat je ze iets dieper kunt drukken.

https://bikeshoprenevdlaar.nl/product/z ... upertherm/
Afbeelding

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 09 nov 2022 20:26

Inmiddels een technigas op de kop weten te tikken voor weinig en geinstalleerd. Nu merkte ik het volgende: als mn tomos koud is trekt hij behoorlijk goed in het lage toerengebied en ook in het hoge. Zodra het blok warm is trekt hij onderin een behoorlijk stuk minder. Verder in het midden en hoge toeren gebied nog wel en op zn top geen last van inhouden of viertakten. Mijn theorie is dat hij als hij koud is iets armer loopt en dat hij dus warm net iets te rijk draait waardoor hij minder hard trekt. Zou ik nog een sproeiermaat kleiner kunnen om dit te verhelpen of is dit een slecht idee of moet ik gewoon gaan testen omdat er niets zinnigs over te zeggen valt?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 nov 2022 12:38

Dan is het benzine luchtmengsel koud perfect...alleen blijft hij niet koud.
Dus als hij nu goed warm is loopt hij idd te rijk, dat kan komen doordat je nu een goede expansie uitlaat hebt.

Werking uitlaat 2takt zie link
https://nl.wikipedia.org/wiki/Expansiep ... enstoename.

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 10 nov 2022 14:02

Dankjewel Fons!
Ben inmiddels alle brommerzaken aan het afbellen of ze toevallig nog een imi sproeier 65 hebben, of een ori 62. Tot zover geen geluk...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers