• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Loopt niet stationair

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 31 okt 2022 12:42

Hallo.

Ik heb een tomos Quadro die niet stationair kan lopen. Ik heb bijna alles geprobeerd, maar het lukt mij nogsteeds niet.
Ik heb een nieuwe carburateur erop gezet. Verschillende sproeiers geprobeerd, nieuwe bougies geprobeerd, alles schoongemaakt, de injectie gaten schoongemaakt en de stationairs-schroef telkens afgesteld. Maar alsnog blijft hij niet stationair lopen.

Er zit een 14/9 Dellorto carburateur op met een normale luchtfilter.
Heeft iemand een idee waarom dit zou kunnen?

Alvast bedankt.

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 31 okt 2022 12:59

Heb je het blok op valse lucht gecontroleerd? Had zelf met reviseren van mn Quadro de verkeerde voetpakking er in gezet, trok toen valse lucht onder de cilinder door en wou niet stationair lopen. Carter is nieuw type, dus de pakking moet de vorm van het carter hebben en niet van de cilinder poorten

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 31 okt 2022 13:11

Ja, ik heb laatst een set bij tomosparts gehaald. Daar zaten de voetpakking, koppakking en uitlaatpakking in.

Link van het product:
https://www.tomos-parts.nl/pakkingset-c ... mos-a3-a35

Omejos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 31 okt 2022 15:36

Als je een carter hebt met brede spoelpoorten dan is de kans dat hij op de pakking tussen de cilinder en carter valse lucht trekt.

Kans is dat je deze nodig hebt:https://www.tomoshop.nl/tomos-motor-ond ... -2009.html

Ik had zelf namelijk ook zo'n zelfde set gekocht, maar zoals ik had gezegd trok hij bij mij dus valse lucht langs onder. Best even testen met wat deo spuiten bij de pakking

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 31 okt 2022 22:47

Als je alle oppervlakken hebt getest met deo dan zeker nog even achter het vliegwiel spuiten op de keerring. Wellicht zit daar het euvel. Rijd hij verder wel goed?
Tomos AT50 (1984)

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 01 nov 2022 10:35

Als je alle oppervlakken hebt getest met deo dan zeker nog even achter het vliegwiel spuiten op de keerring. Wellicht zit daar het euvel. Rijd hij verder wel goed?
Jij verder rijdt hij echt perfect. Alleen dat hij bij lage snelheden of stilstaan volledig uitvalt.

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 01 nov 2022 13:16

De stationair schroef heb je die afgesteld met een warme motor? welke sproeier maat gebruik je in de carburateur?
Tomos AT50 (1984)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 nov 2022 13:27

Als hij nergens valse lucht zuigt zou ik controleren of het membraan nog wel goed afsluit, als die iets lekt blaast hij het mengsel terug door de carburateur het luchtfilter in.

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 01 nov 2022 13:37

De stationair schroef heb je die afgesteld met een warme motor? welke sproeier maat gebruik je in de carburateur?
Ja, de stationairschroef is bij warme motor heel vaak afgesteld. Maar alsnog doet hij niks. De sproeiermaat die nu in mijn carburateur zit is maat 50. Ik heb laatst ook maat 49 t/m 53 gehaald. Maar die werken ook allemaal niet best.

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 01 nov 2022 13:40

Als hij nergens valse lucht zuigt zou ik controleren of het membraan nog wel goed afsluit, als die iets lekt blaast hij het mengsel terug door de carburateur het luchtfilter in.
De luchtfilter is inderdaad wel paar keer vochtig geweest van de mengsmering. Wat is de beste manier om bij het membraam te komen? Want op het spruitstuk zitten twee bouten die ik niet los kan krijgen vanwege een bout met een aluminium dop.

Afbeelding

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAF

Zo eentje maar dan helemaal dicht, waardoor ik hem niet open krijg.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 nov 2022 17:14

Ik slijp met een Dremel er een gleufje in zodat je met een platte schroevendraaier hem los kunt draaien....blokje haal ik onder het frame vandaan anders heb je weinig ruimte.

Je hebt al een andere carb dus verwacht niet dat het stationair gaatje bij beide carburateurs dicht zitten, idle hole is voor het stationair lopen.
https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-service/

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 02 nov 2022 15:43

Eventueel kun je de gleufjes ook met een ijzerzaag maken. Ik vind het zelf het makkelijkst om het hele blok te verwijderen als je het spuitstuk eraf probeert te halen.
Tomos AT50 (1984)

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 03 nov 2022 12:19

Ik slijp met een Dremel er een gleufje in zodat je met een platte schroevendraaier hem los kunt draaien....blokje haal ik onder het frame vandaan anders heb je weinig ruimte.

Je hebt al een andere carb dus verwacht niet dat het stationair gaatje bij beide carburateurs dicht zitten, idle hole is voor het stationair lopen.
https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-service/
Oké, dankjewel. Ik heb de idle hole etc. al helemaal schoongemaakt, dus daar kan het niet aan liggen. Ik zal eens kijken of ik ergens een dremel kan krijgen

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 12 dec 2022 09:15

Ik heb het membraam vervangen, nieuwe pakkingen in gedaan, alles schoongemaakt en paar dagen laten inweken. Nogsteeds loopt hij niet stationair als ik de choke eraf haal. Ik heb de choke meestal voor zo'n 30 seconden op zitten. Zou het kunnen zijn dat ik de choke er te kort op laat of is er een andere probleem?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 dec 2022 13:36

Klinkt toch of hij te weinig benzine krijgt.
Hebben de sproeiers het inc logo erop staan, zonder logo zijn imitatie sproeiers en die zijn kleiner kwa maatvoering.

diamond inc logo https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-jets/

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 12 dec 2022 18:38

Klinkt toch of hij te weinig benzine krijgt.
Hebben de sproeiers het inc logo erop staan, zonder logo zijn imitatie sproeiers en die zijn kleiner kwa maatvoering.

diamond inc logo https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-jets/
Welke zou jij aanraden qua sproeier? Ik heb laatst de sproeiers van 49 t/m 53 gehaald, waarvan geen 1 een inc logo heeft. Zou het dan beter zijn om dan gelijk groot te spelen en een sproeier 59 bijvoorbeeld te halen? Of is het handig om vanaf 53 omhoog te tellen?

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 12 dec 2022 20:50

https://www.myronsmopeds.com/wp-content ... -graph.png deze afbeelding laat de verschillen zien tussen de originele sproeiers en na maak (als deze precies overeen komen met de nanometers? die er op staan) een originele sproeier 50 is dus al eigenlijk ~0,535mm. en als je wilt afstellen altijd van boven af beginnen zo vermijd je dat je een te arm mengsel hebt en dus hitte/vastlopers.

dat hij goed start op de choke zou ook moeten betekenen dat je met een grotere sproeier prima stationair zou moeten kunnen draaien. dus ik zou zeggen bestel nog een paar groter 55, 57, 59 bijvoorbeeld. imitatie is prima zolang je maar alleen imitaties gebruikt bij het afstellen.
Tomos AT50 (1984)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 dec 2022 21:52

Ik verwacht eigenlijk toch iets valse lucht want met een imi sproeier 53 moet een vrij std snor stationair lopen.

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 12 dec 2022 22:05

Ik verwacht eigenlijk toch iets valse lucht want met een imi sproeier 53 moet een vrij std snor stationair lopen.
Dat lijkt mij zelf vreemd. Omdat er overal nieuwe pakkingen op zit, behalve op carterpakking die midden in de carter zit.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 dec 2022 22:56

Heeft het blok grote spoeler?
Deo test gedaan.

Aansluiting carb op het spruitstuk kan ook lekken....dat kun je zonder deo test niet weten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen