• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Welke sproeier nodig?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Jan1996
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jan1996 » 22 aug 2023 18:45

Hallo,

Ik heb sinds kort een Tomosje gekocht, het is een standaard snor waarbij de luchtfilter ontgrenst was, de ontsteking op bromstand en een standaard snelle uitlaat zonder S bocht. Nu wil ik deze om laten keuren en heb ik ondertussen een 14/12 carburateur geplaatst ipv de standaard 14/9 en een bromkop erop gezet plus de zuiger uitgeboord naar bromzuiger. In de setup zit imitatie sproeier 61. Ik merk dat de Tomos nog wat langzaam optrekt en gister kreeg ik hem (na een aantal dagen normaal gereden te hebben) opeens niet aan de praat. Hij deed het alleen met wat gas bij geven bij starten. Hij reed 10/15 km per uur waarna hij na een soort gemoffel afsloeg. Na een tijdje deed hij het weer. Ook zit er een klein rateltje in wat volgens mij uit de cilinder komt, dit verdwijnt overigends als ik boven de 20 rijd ongeveer. Je hoort het vooral als hij op de standaard staat en stationair draait waarna je een klein beetje gas geeft, als je je gas loslaat geeft hij een klein rateltje. Wat zou dit kunnen zijn? De tomos rijdt 52 op GPS. Is de setup juist afgesteld of zou er een grotere / kleinere sproeier in moeten? Alle pakkingen had ik ook gelijk vervangen bij plaatsen zuiger.

Groetjes

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 aug 2023 23:16

Een originele 53 of een imitatie 57.

Bus ook uit het spruitstuk gehaald?

Jan1996
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jan1996 » 23 aug 2023 09:40

Dankjewel voor je reactie! Ja het spruitstuk ook ontgrenst (scheelt dat nog wat in de sproeiermaat?) en tandwielverhouding is 26-26. Er zat een originele 53 in maar toen kreeg ik hem met geen mogelijkheid aan de praat! 61 lijkt nu het meest in de buurt te komen, maar ik zal nog een aantal originele aanschaffen om wat te proberen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 aug 2023 10:46

Doe eens een deo test.

Zorg dat je brommer stationair loopt, 1200 of 2500 toeren maakt niet uit voor de test.
Haal een deo bus/remmenreiniger en spuit die langs de volgende plekken
De aansluiting van je carburateur op het spruitstuk.
Rondom het membraan
Langs de voetpakking.
Langs de koppaking.

Als het toerental verandert of hij slaat af-uit tijdens het spuiten dan lekt hij daar valse lucht.....die lucht moet ook onder de gasschuif door om benzine mee te kunnen nemen.

Jan1996
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jan1996 » 23 aug 2023 11:20

Heb ik zojuist gedaan en ik denk inderdaad dat hij valse lucht zuigt, het is niet veel want ik moet aardig wat spuiten voor hij afslaat. Denk ook daarom dat er een grotere sproeier in zit om te compenseren. Hij reageert bij aansluiting carb spruitstuk en spruitstuk /membraam/cilinder. Maar het is lastig te zien of het de voetpakking is of de mebraam, het zit nogal in de buurt bij elkaar. Carb heb ik 2 weken geleden nieuw gekocht (originele 14/12) dus daar zal denk niet heel veel mis mee zijn, heb jij eventueel tips om die aansluiting beter af te dichten? Ik dacht nu zelf om de voetpakking en membraampakkingen te vervangen en daarop wat vloeibare pakking te smeren, is dat een idee? P.S. hij loopt trouwens prima stationair dus hij zal geen grote hoeveelheden valse lucht aanzuigen denk?!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers