• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos motor slaat af

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
nidoz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nidoz » 02 sep 2023 15:17

Goede dag allen,
Ik ben sinds kort lid van dit forum en weet niet precies waar ik moet schrijven, maar ik probeer het toch.
Sinds kort ben ik in het bezit van een Tomos Revival A35, bouw jaar 2005, motorblok A52, kenteken snorfiets.
Nu ben ik een leek als het op deze bromfietsen komt, maar ik probeer het toch.
Deze tomos heeft ca. 2 jaar buiten gestaan en er was absoluut niets mee gedaan. Dus ik probeer hem aan de praat te krijgen. Ik zal even neerschrijven wat ik zoal gedaan heb;
1. Nieuw membraam, pakking uitlaat, pakkingen inlaat, koppakking en cilinderpakking vernieuwd.
2. Nieuwe kunststof pas ring in de carburateur.
3. Nieuw lucht filter gemonteerd (de grote kunststof originele)
4. Nieuw bougie (champion OE037), nieuwe bobine, bougiekabel en bougiekap.
5. Sproeier vervangen van nr. 69 naar nr. 53
6. Ondertussen 2 sets sproeiers gekocht van 50 naar 60 en van 61 naar 70 en alle uitgeprobeerd.
7. Nieuwe zuiger met zuigerringen gemonteerd.
Maar ondanks dit alles wil het ding niet lopen en ik weet het niet meer. Vandaar mijn bericht aan jullie met een hulpkreet.
Als ik hem kickstart , met de choke erop, wil hij wel aanslaan en loopt dan op lage toeren best redelijk, maar zodra ik gas geef en de choke komt dan los dan duurt het een paar seconden en gaat uit. Dat kleine moment dat het motortje loopt is dan ook zeer onregelmatig.
Ik weet ook niet wat voor carburateur er opzit, er staat helemaal niets op dus ik vermoed dat het een imitatie is. Ditzelfde voor de cilinder en de kop, geen idee wat voor cilinder het is, in ieder geval is de boring wel 38mm.

Met vriendelijke groet Jaap Niemans

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 sep 2023 16:23

Als er geen cijfers op de carb staat is het idd een imitatie carb.

Zit er achter die kunststof pas ring een rubber ring? Bij een originele 14/9 en een 14/12 hoort hij erin te zitten en zorgt hij voor de afdichting.....een originele 15/15 carb heeft dat rubber niet en heeft een kunststof ring met kraag, kraag komt tegen de kopse kant van het spruitstuk.
Meet eens op hoe groot de carb doorlaat is, meten aan de kant van het spruitstuk....heb je geen schuifmaat dan met een boor of bout kijken wat er in past.

Waarschijnlijk zuigt hij nog valse lucht en dat kan ook aan de krukas keerringen liggen....zeker als er veel met E10 benzine is gereden.

nidoz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nidoz » 03 sep 2023 10:59

Goede morgen,

Ik had de krukaskeerringen ook vervangen door nieuwe. Maar ik heb eens goed gekeken naar de kunststof ring in de carb en inderdaad een rubberring is niet aanwezig. Inmiddels eentje besteld en dan ga ik het nog eens proberen.
Wordt vervolgd.
prettig weekend.

nidoz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nidoz » 04 sep 2023 11:14

Goede morgen,
Ik heb nog 1 vraag, namelijk als ik de gasdoorlaat van de carburateur meet is dat 14 mm en dat van het spruitstuk is 15 mm. Maakt dat wat uit?

Met vriendelijke groet
Jaap Niemans

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 sep 2023 13:31

Dat het spruitstuk een grotere doorlaat heeft is helemaal geen probleem.

nidoz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nidoz » 04 sep 2023 14:05

Met hartelijke dank

nidoz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nidoz » 07 sep 2023 22:04

Nog even, ik ontdekte een scheurtje in mijn imitatie carburateur. Gelijk maar een nieuwe besteld een Delorto 14-9 voor snor. Past perfect, enkel het trekt absoluut niet. Moet veel gas geven om een beetje op toeren to komen. Carburateur is nieuw met een 50 sproeier erin. Geen valse lucht, dus ik begin te geloven dat het misschien in de ontsteking zit.ik heb hem op brom gezet maar het tekentje op de buitenkant van de ontsteking is in mijn ogen zeer vaag, dus ik heb daar mijn twijfels over. Het is een tekentje dat ook gewwon een krasje of een kleine beschadiging kan zijn. Alleen ik heb geen idee wat ik daar mee aanmoet.het is een elektro ontsteking, 4 spoelen en geen blokje.
Ik hoop dat je een antwoord voor me hebt. Ik weet, het is wat vaag, maar .....
Groet Jaap

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 sep 2023 01:17

Op de grondplaat van een imitatie ontsteking staat geen streepje of markering op, die zou je eigenlijk met een stroboscoop lamp moeten afstellen.

Dus verwacht dat het een imitatie ontsteking is.

nidoz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nidoz » 11 sep 2023 13:36

We blijven doorzoeken, een nieuwe Dellorto 14/9 gekocht en gemonteerd. Ontsteking staat op snor en het ding wil absoluut niet starten. Wordt er erg moedeloos van. Zoeken op het forum naar een antwoord en veel gelezen over ontstekingen. Uiteindelijk alle aansluitingen nagezien en de aarde draden schoongemaakt en opnieuw vastgezet. Mijn bougie, een champion OE037 L86G, de contact afstand veranderd naar 0,4 mm en tot mijn grote vreugde, na 4 keer kicken liep hij.
Maar gelijk treed het volgende probleem op. Hij trekt heeeel langzaam op, ik moet hem echt een duwtje geven en pas na een minuut op 5 ben ik op een beetje toeren.
Uitlaat er onder vandaan gehaald en schoongemaakt, maar veel zat er niet in. Het leek wel of hij zonder uitlaat wat meer pit heeft. Alleen het maakt zo'n herrie. Uitlaat is volgens mij een standaard uitlaat voor een Revival A35. Ik hoop dat jullie nog wat ideeën hebben want ik weet het niet meer.
Bijlagen
2.jpg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 sep 2023 16:36

Eigenlijk had je beter een brom zuiger en een 14/12 carb kunnen kopen dan zit er veel meer leven in.
Hoe dik is je koppakking? als dat 1mm is een dunne monteren....of nog beter een brom kopje monteren.

nidoz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nidoz » 11 sep 2023 22:13

Moet ik dan ook een andere cilinder hebben? Ik wil een snorbrommer die niet hard hoeft te rijden maar wel een beetje pit heeft. Wat voor kop raad je aan en wat voor zuiger?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 sep 2023 00:04

Cilinder van snor en brom zijn gewoon hetzelfde, sleuven kun je ook zelf in de zuiger maken als je handig bent.
Gewoon een std brom kopje is al een hele verbetering tov een snor kopje...of een HD kopje.

https://www.tomoshop.nl/zuiger-tomos-a3 ... -50cc.html
https://www.tomoshop.nl/dmp-cilinderkop-38mm.html

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij