• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Uitlaat vekleurt heel snel

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 01 apr 2024 14:39

Originele brommer: Quadro uit 2005, A52 blok

Setup
- 65cc alu Airsal cilinder
- 15-15 carb SHA Dellorto
- standaard luchtfilter
- Homoet p4
- standaard koppelingonderdelen
- standaard krukas
- heel wat visuele zooi, maar dat is niet relevant

Afstelling
- 74 sproeier (aan de rijke kant, maar verzuipt niet op top)
- ontsteking net bij bromstreep, wel tegen het streepje aan maar aan de late kant
- redelijk lage afstelling van luchtschroef, ff warm worden daarna valt die niet meer uit

Problemen
- uitlaat wordt erg snel heet
ik heb aan een aantal keer gekloot met de afstelling om de verkleuring van nagenoeg mijn hele uitlaat te voorkomen. ik had eerst een (redelijk goedkope) tecno bullet, maar recent een homoet erop gezet. Bij mijn eerste poging heb ik mijn ontsteking ergens tussen snor en brom gezet, wel nagenoeg tegen brom aan, omdat ik simpelweg dacht dat de ontbranding te laat plaatsvond. Echter hielp dit niet. Prestaties gingen wel significant achteruit met de lagere afstelling van de ontsteking, dus die heb ik maar teruggezet. Ook heb ik een zo groot mogelijke sproeier erop gezet, dit hielp ook niet, ben terug van 76 naar 74 gegaan. Mijn stationair stond altijd erg hoog, maar het zo laag mogelijk zetten hielp jammergenoeg ook niet. De laatste conclusie was dat de uitlaat het probleem was, maar ook de Homoet vekleurde na 1 rit al de hele bocht. Ik rijd er momenteel niet op omdat de Homoet mij iets te veel heeft gekost om deze te laten verkleuren.

- lekt olie
heb zelfs na een nieuwe koppelingsdekselpakking veel problemen met olielekken gehad, ben van plan binnenkort deze te vervangen met vloeibare pakking (helpt dit?)
ik vervang om de maand ff de olie en dan doe ik er weer gewoon 250ml in

- prestaties vallen tegen
Samen opgebouwd met vrienden die er meer verstand van hebben dan ik, gaande weg veel geleerd maar voel me nogsteeds een newbie hier, vandaar dat ik m hier plaats. met mijn oude uitlaat was de top een magere 60km/h. Opzich geen probleem aangezien ik in een omgeving woon waar nog wel is een rollerbankje staat. Echter ben ik bang dat mn brommer niet helemaal 'gezond' loopt, met alle problemen hierboven beschreven, en daardoor een lage top heeft. Ik heb liever een 'gezond' lopende brommer die wel een goede snelheid bereikt. Ik heb het blokje niet gereviseerd, daarom kan ik me voorstellen dat het daar aan ligt. Ik ben echter bang dat ik hier zelf te onhandig voor ben om dit te doen, en ik wil hem niet slopen. Het laten doen lijkt me wat te duur, dus mocht dit een wakeupcall voor een revisie blijken hoor ik graag wat tips.

Ik snap dat dit een lang bericht is met veel verschillende vragen, mocht u/je er tijd voor hebben om een antwoord te sturen, zou ik dat heel erg op prijs stellen.

Alvast bedankt!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 apr 2024 17:53

Welk kopje gebruik je en hoeveel is de squish?

Een std luchtfilter moet je eigenlijk aanpassen zodat een 15mm carb genoeg lucht kan aanzuigen, anders doet het laatste stukje van 3/4 naar volgas weinig tot niets omdat hij te weinig lucht krijgt.

Sproeier 68 met het inc logo is bij mij al aan de rijke kant, rij wel met een 65cc kopje wat gevlakt is met een squish van amper 1mm waardoor de temperatuur van de cilinder best hoog is.

Heb je een deo test gedaan om te kijken of hij miss valse lucht heeft?

Als je blokje grote spoelers heeft icm een Airsal cilinder lekt het bijna altijd bij de voetpakking.

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 01 apr 2024 23:13

Je uitlaat bocht verkleurd altijd, ongeacht merk en type. Ga er maar vanuit de de eerste 25 centimeter verkleurd ofwel de lak verliest.

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 22 apr 2024 23:59

Excuses voor de late reactie, ik heb inmiddels de pakkingen rondom cilinder vervangen, heeft opzich het probleem opgelost. Maar gelukkig heb ik alweer een nieuw probleem :D. Ik ben hem momenteel aan het afstellen, wil graag het originele luchtfilter behouden, maar dat betekent natuurlijk kleinere sproeier. ben vanaf 70 omlaag aan het gaan, maar zit nu op 64, van wat ik gelezen heb is dit al vrij laag, maar de bougie is nogsteeds een koffiekleur waar je 3 dagen van wakker ligt. nagenoeg pikzwart. Enigszins opmerkelijk was dat hij steeds bij elke sproeier tussen 70 en 64 een top had van precies 50 waarop hij stotterde, alles wees erop dat hij nogsteeds te rijk liep. Bougiekleur werd van 66 naar 64 wel beter, maar nog zeker te donker.
Ik had op het moment even geen lagere sproeier liggen dan 64 dus heb even gekeken of die het beter deed met een powerfilter (schuimfilter gaf exact hetzelfde probleem). Ik dacht zelf dat t filter een hogere verhouding lucht op brandstof zou geven, maar het tegendeel was waar.
Ik vond het vreemd dat hij aan de bougie te zien nog rijker liep???? ook viel hij stotterend uit bij 35kmu.
Heeft toevallig iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

As we speak ligt mn carb nu voor mn neus waar ik even wilde testen of er niet een overschot aan brandstof inkwam via de vlotter(naald), niks lekt daarin. wel zit er af en toe wat benzine in mn luchtfilter wat denk ik niet heel erg is, maar ik zet altijd het kraantje uit. Ik heb wel ergens wat gelezen over het terugspuiten van het mengsel. Ik weet niet of deze laatste alinea relevant is voor het verhaal, maar mocht iemand dit bekend voorkomen en hier het probleem in zien, let me know!

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 23 apr 2024 00:04

Welk kopje gebruik je en hoeveel is de squish?

Een std luchtfilter moet je eigenlijk aanpassen zodat een 15mm carb genoeg lucht kan aanzuigen, anders doet het laatste stukje van 3/4 naar volgas weinig tot niets omdat hij te weinig lucht krijgt.

Sproeier 68 met het inc logo is bij mij al aan de rijke kant, rij wel met een 65cc kopje wat gevlakt is met een squish van amper 1mm waardoor de temperatuur van de cilinder best hoog is.

Heb je een deo test gedaan om te kijken of hij miss valse lucht heeft?

Als je blokje grote spoelers heeft icm een Airsal cilinder lekt het bijna altijd bij de voetpakking.
sorry dat ik zo laat reageer, dankuwel nog!
Mijn squish is erg hoog zo te zien, met een schuifmaat mat ik al zo'n 2.5mm, dit is trouwens zonder de kop (die van mij is niet afgevlakt) kopje is van puch trouwens. wellicht heeft dit ook de afstelproblemen als gevolg (zie mijn laatste bericht). zou dat kunnen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 apr 2024 09:07

Er zit een behoorlijk verschil in de maat van imitatie en de originele sproeiers met inc logo erop, welke gebruik je?

Als je meet hoe hoog de zuiger komt vanaf de bovenkant van de cilinder...is dat de deck height en dan komt er nog de koppakking en de squish rand van het kopje bij.

Squish kun je beter even meten met een stukje omgebogen tin, dat geeft een aardig goede indicatie.

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 23 apr 2024 09:49

Er zit een behoorlijk verschil in de maat van imitatie en de originele sproeiers met inc logo erop, welke gebruik je?

Als je meet hoe hoog de zuiger komt vanaf de bovenkant van de cilinder...is dat de deck height en dan komt er nog de koppakking en de squish rand van het kopje bij.

Squish kun je beter even meten met een stukje omgebogen tin, dat geeft een aardig goede indicatie.
Op mijn sproeiers staat niks, betekent dat dat ze origineel zijn?
Ah ik zie nu dat ik niet helemaal heb begrepen wat squish betekent, ik meet het binnenkort ff op, dankuwel.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 apr 2024 11:42

Hier wordt het duidelijk uitgelegd, ook staat er een tabel bij zodat je het verschil tussen imi en origineel meteen ziet.
https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-jets/

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 08 mei 2024 18:16

Ik heb inmiddels geprobeerd af te stellen maar ik kom er niet uit, ik zit nu op:
-originele sproeier 60
-ontsteking staat precies op bromstreep
-bougie lijkt een goede kleur maar ietsje aan kleurloze kant. (Sproeier 62 is zwart)
-geen valse lucht
-uitlaat verkleurt compleet, nog net niet bij de demper.
-4takt nogsteeds op top

Ik heb ff gezocht gezocht en nog is gezocht en heb een aantal dingen waar het aan kan liggen: verkeerde bougie, heb nu b7hs (zou goed zijn) maar ben bang dat deze te heet is voor mn tos. En de ontsteking kan verkeerd zijn afgesteld. Hieraan weet ik alleen niet of ik hem net iets richting snor zou moeten zetten of net iets verder dan brom, weet iemand dit?

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 08 mei 2024 20:14

Is de beperking wel uit je luchtfilter gehaald? Dat is de kunststof buis die de lucht uit je frame zuigt. Als die doorlaat afgeknepen is dan wordt het benzineluchtmengsel veel te rijk bij hoge toeren en kan dan het viertakten tot gevolg hebben.

En zoals eerder al aangeven, die uitlaat bocht verkleurd altijd. En hoe meer vermogen het blokje geeft des te verder gaat die verkleuring. Zou me er niet druk om maken.

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 08 mei 2024 20:28

Ik heb een twinair luchtfilterelement erin zitten, niks geen beperking. Ik heb niet het idee dat hij te rijk loopt aangezien ik al zo laag in de sproeiers zit voor mijn setup. Er moet iets met de ontsteking zijn. Het buisje heb ik wat afgezaagd om die reden en zoveel als mogelijk uitgeschuurd zodat hij groter is

1 ding is ook dat toen ik laatst ipv lager in sproeiers ging ik er een powerfilter opzette dat hij nog veel sneller en erger stotterde

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 mei 2024 10:09

Een std luchtfilter behuizing is al een beperking, met schuim erin nog meer weerstand....lucht moet 2x door het schuim en moet ook haaks de hoek om.
Je kun simpel het pijpje eraf zagen en het gat groter schuren met een Dremel zodat er een 19mm pvc sok strak in past, stoot randje in de sok ook even weg schuren en je hebt een doorlaat van 19mm.

Als je goed kijkt naar de behuizing (binnenkant) zie je dat de lucht 2x door het schuim moet, schuim kun je inkorten zodat de lucht er maar 1x door gaat.

Luchtfilter element Racing. Tomos A35, Made by TWIN AIR klinkt leuk maar werkt niet met een 15/15 carb omdat de behuizing maar voor een 12 mm carb geschikt is met een 50cc cilinder.

Afbeelding

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 09 mei 2024 13:38

Hmm, ik weet nu nogsteeds niet zeker of dat het is, want ik neem aan dat met een powerfilter en schuimfilter er dus in totaal meer lucht bijkomt dus dat het stotteren weg zou moeten zijn op top. Bij mij was het dus zo dat hij stotterde vanaf 20kmh met power of schuim en leek alsof de hoeveelheid lucht dus het probleem was.
Ik heb zelf de ervaring bij mn Tos dat een grotere sproeier niet helpt en de bougie alleen maar zwarter maakt...

Wat jij hebt gedaan met je luchtfilter zou ik ook kunnen doen maar ik ben bang dat het weinig zin heeft.
Daarom vraag ik mij af of de hittegraad van de bougie of het ontstekingstijdstip niet het probleem is?

Mocht dit zo zijn: moet er dan een B6 of B8 in? (Heb nu B7)
Of moet de ontsteking iets later of eerder? (Staat nu precies gelijk met brom)

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 09 mei 2024 17:59

Fons geeft hetzelfde advies als ik. Je komt hier met vragen krijgt advies en dan voeg je zelf de twijfel toe. Dan kun je beter niet vragen en zelf het wiel uitvinden lijkt mij zo.

We leggen uit wat het probleem is met een origineel en power filter. Aan jou om er iets mee te doen..... Of niet

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2024 10:13

Ik heb er ook een NGK B7HS in zitten en de ontsteking ook op brom stand, loopt met originele sproeier 68 gewoon goed.

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 10 mei 2024 11:38

Ik ga fons zijn manier binnenkort even proberen, dan laat ik weten of dat werkt

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki