• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Squadro blok demonteren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Squadro90
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2024 18:20
  • Citeer

Berichtdoor Squadro90 » 05 mei 2024 18:56

Hallo alle,

M'n schoonmoeder heeft een tomos Squadro, maar die lekt olie.
Nu dacht ik nou ga even alle pakkingen vervangen , want lekt bij de voet van de cilinder en/of uitlaat.
Maar kwam erachter dat als je de hele cilinder wil demonteren je het blok of tapeinde moet verwijderen.

Tapeinde verwijderen is niet te doen met 2 M7 bouten aan elkaar zetten en dan losdraaien.
Zit allemaal te vast.

Dus dacht dat ga ik het blok compleet demonteren, maar dat is nog niet zo makkelijk.
Begin met kap en dan uitlaat en carb.

Daarna de andere kant, maar dan hebben we te maken met een heleboel bekabeling (e-start oa)en de oliepomp en de bij behorende leidingen.
Omdat ik zoveel uit elkaar moet halen en loskoppelen durf ik het niet aan eigenlijk.

Kan ook nergens een howto over vinden enkel van de "simpele" blokken zonder al die poespas.

Kan iemand mij de juiste richting in helpen?


Mankementen momenteel van de tomos is dat die enkel start op de shoke en dan die veel rookt bij uitlaat aansluiting en/of cilinder voet.
Zodra de shoke eraf gaat na gas geven valt de brommer na 10sec ook uit (lijkt op geen benzine of valse lucht)
Heb inmiddels wel al nieuwe cilinderkop pakking geplaatst en uitlaat pakking.
Gaat om een A52 blok met bijbehorende cilinder .
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 mei 2024 20:39

Is die rook blauw of wit die uit de uitlaat komt?
Omhoog

Squadro90
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2024 18:20
  • Citeer

Berichtdoor Squadro90 » 05 mei 2024 20:46

Vooral wit , maar er komt ook rook vanuit m'n cilinder/begin uitlaat
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 mei 2024 22:27

Dat de uitlaatpakking wat lekt is niet zo erg, als hij echter heel erg veel wit rookt zou ik het olie peil een controleren.
Als de rechter krukas keerring lekt zuigt hij namelijk de atf olie uit het blokje op, ook zuigt hij dan valse lucht lang die keerring.
Omhoog

Squadro90
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2024 18:20
  • Citeer

Berichtdoor Squadro90 » 06 mei 2024 05:50

Dat de uitlaatpakking wat lekt is niet zo erg, als hij echter heel erg veel wit rookt zou ik het olie peil een controleren.
Als de rechter krukas keerring lekt zuigt hij namelijk de atf olie uit het blokje op, ook zuigt hij dan valse lucht lang die keerring.
Denk eerder dat de rook uit de cilinder voet komt dus uit de onderste pakking.
Daarom wil ik de cilinder demonteren en kijken hoe alles eruit ziet, maar komt niet verder dan de cilinderkop.
Misschien kan ik het proberen om eerst m'n tank te laten leeglopen en dan kraantje verwijderen en dan cilinder.
Misschien redt ik dat wel ivm spruitstuk.

Blok demonteren incl olie toevoer is best lastig wat is daar de makkelijkste methode in?
Olie slangen doorknippen en weer aansluiten dmv verbindings stukken of hoe zou jij dat doen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 mei 2024 12:03

Olie peilen is 1 boutje eruit draaien, 10 seconde werk.

Blok gewoon laten zitten en de tank leeg laten lopen en de benzinekraan verwijderen.
Tapeinden zijn altijd behoorlijk verroest dus die kun je al een paar keer inspuiten met kruipolie, als je tussen de koelribben van de cilinder (boven en onderkant) kijkt zie je ze als zitten.
Omhoog

Squadro90
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2024 18:20
  • Citeer

Berichtdoor Squadro90 » 06 mei 2024 18:42

Olie peilen is 1 boutje eruit draaien, 10 seconde werk.

Blok gewoon laten zitten en de tank leeg laten lopen en de benzinekraan verwijderen.
Tapeinden zijn altijd behoorlijk verroest dus die kun je al een paar keer inspuiten met kruipolie, als je tussen de koelribben van de cilinder (boven en onderkant) kijkt zie je ze als zitten.
Heb de cilinder eraf gekregen en de voetpakking hoort er gewoon niet op lijkt het wel.
De "poorten" van het blok komen niet overeen met de cilinder.
Heb met beter weten in de nieuwe voetpakking erop gedaan en weer in elkaar gezet, maar natuurlijk hetzelfde probleem.
Want de pakking is fractie kleiner dan de poorten van het blok.
Jullie nog suggesties? Wat ik hieraan moet doen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 mei 2024 19:06

Als het blok grote spoelers heeft moet je het nieuw model voetpakking gebruiken.

https://wiki.tomosforum.nl/index.php?ti ... n_Verschil
Omhoog

Squadro90
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2024 18:20
  • Citeer

Berichtdoor Squadro90 » 06 mei 2024 19:45

Top heb het gevonden.

Nieuwe pakkingen en tapeindes en moeren besteld.
Wel vreemd dat die voor dit alles wel gewoon jaren gereden heeft zonder problemen.
M'n schoonmoeder heeft de brommer toen bij een fietsenzaak gezet en daar heeft die man 1,5jaar gestaan.
Die zeiden enkel om de olie lekkage tegen te gaan moeten we heel het blok splitsen.
Ik merk alleen lekkage door voet van cilinder. Voor de rest lijkt me het blok kurk droog.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 mei 2024 22:28

De carterpakking in het midden gaat zelden lekken, meestal is het blokje vet van een uitlaatpakking die iets lekt....olie gaat door de rijwind dan mooi onder het blokje door.

In jouw geval heeft iemand de verkeerde voetpakking geplaatst waardoor het blokje lekker vet is geworden, 1 bus remmenreiniger en je heb hem weer aardig schoon-vet vrij.
Omhoog

Squadro90
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2024 18:20
  • Citeer

Berichtdoor Squadro90 » 07 mei 2024 06:04

Hij lekt ook bij stilstaan vandaar ze erachter kwam.
Aantal druppels olie per nacht.
Ik ben sowieso een voorstander van zelf smeren 1/40 ongeveer, maar dat is natuurlijk lastig voor een oudere vrouw.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 07 mei 2024 08:41

Ik zou toch eerst zelf kijken waar hij precies lekt, blokje eerst helemaal ontvetten en schoon maken.
Bijna alle blokjes lekken wat atf olie langs de kickstartas, dan is het voortandwiel goed vet-nat van de atf olie....olie wordt eraf geslingert tijdens het rijden.
Als het blokje ooit gesplitst is en ze hebben de bouten niet goed vast gezet, koppeling met huis en versnellingsbak verwijderen zodat je alle bouten kunt controleren-natrekken.
Omhoog

Squadro90
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2024 18:20
  • Citeer

Berichtdoor Squadro90 » 07 mei 2024 11:03

Waar die lekt is 100% de cilindervoet.

Moet even wachten op de levering en dan hoop ik dat alles opgelost is. Stiekem er even een 65cc eronder zetten dan zal ze helemaal happy zijn.😝
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.