• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet, vonkt niet maar het achterlicht doet het, na afstellen ontsteking

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 24 jun 2024 23:41

Tomos:
S25, compleet origineel
A52 blok
50cc ei cilinder
Contactpuntontsteking

De broer van een vriend vroeg mij om hulp, maar ik voel me nu schuldig.
Ik heb de ontsteking van de originele s25 vandaag geprobeerd af te stellen, maar dit zorgde ervoor dat hij niet meer rijdt. Het was de bedoeling deze iets vroeger te zetten om te zetten.
Hij vroeg mij te helpen aangezien ik een beetje ervaring heb met mijn eigen tomos. Echter heeft hij een contactpuntonsteking. Ik heb de kap eraf gehaald maar hieraan zat de bobine, we besloten deze eraan te laten voor het gemaak, hij hing dus wel een beetje aan de bedrading. Ontsteking afgesteld met 0.8mm voorontsteking. Alles weer in elkaar, maar hij start nu niet meer. Het gekke vind ik nog dat het achterlicht wel brandt, de voorlamp alleen niet. Ontsteking geeft alleen geen stroom naar de rest. Bougie ook getest, vonkt niet. Ik weet alleen niet waar ik nu moet zoeken. Want als t aan de bobine, bougieslang of bougie zou liggen zou de voorlamp ook moeten branden, toch? Deze heeft het altijd gedaan. Kan iemand mij verder helpen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 jun 2024 00:13

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je de contactpunten afgesteld hebt op 0,8 mm...dat is veel te ruim die moeten op 0,4 mm afgesteld zijn.

Voorontsteking stel je niet af met de contactpunten maar met het verdraaien van de grondplaat.

Verlichting heeft helemaal niets te maken met het niet vonken van de bougie, koplamp heeft wel meer stroom nodig dan een achterlichtje wat met een paar omwentelingen tijdens het starten gaat branden.

Sckd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Sckd » 25 jun 2024 00:17

Tuurlijk heb ik de grondplaat gedraaid, ik heb niks met de contactpunten gedaan omdat het werkte voor ik hieraan begon. Ik bedoel met voorontatsteking dat de bougie 0.8mm voor de daadwerkelijke vonk afgaat, dit heb ik afgesteld met een schuifmaat. Daarom is het vreemd dat het licht het wel doet, want de ontsteking geeft dus wel stroom maar niet aan de bougie...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 jun 2024 09:25

Een punten ontsteking heeft 2 spoelen, de spoel met de gele draad is enkel voor de verlichting...zonder die spoel hoort de bougie ook te vonken.

Je kunt de ontstekings spoel simpel meten of hij nog ac wisselspanning geeft.
Zwarte draad van bobine los maken en aan een multimeter aansluiten (multimeter op ac wisselspanning)
Bougie eruit zodat je met een accuboormachine het vliegwiel makkelijker snel kunt draaien....met 2000 toeren zou je rond de 5 volt ac moeten meten.
Met kicken meet je heel kort rond de 2 volt ac

Heb je geen multimeter dan een klein fietslampje van 6 volt aansluiten op de zwarte draad.

Als je geen spanning meet.....grondplaat verwijderen en de isolatie van de zwarte kabel controleren, soms is die slecht en maakt sluiting tegen het blokje.

Zwarte draad zit ook aan de uitzetknop, die kun je ook even afkoppelen om te testen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers