ik heb sinds kort een tomos a3 maar deze wil moeilijk starten en als hij aan is valt hij uit zodra je het gas dicht draait.
iemand enig idee wat dit kan zijn?
oja nog een vraag. zit in een a3 een gasnaald? aangezien dit me 1e tomos is
alles is orgineel dus geen andere carb.
Ik heb dit probleem vaker gehad, vooral als me de gaskabel was geknapt. 't Is een kwestie van afstellen van de gaskabel.
Bij de A3 modellen zit de chokeknop aan de gashendel. Dit is altijd geweest bij Encarwi carburateurs. Als je de knop naar het midden van het stuur drukt en de gashendel vooruit draait (bij soepele kabels gebeurt vanzelf), dan zakt de gasschuif in de chokestand. Even checken of dit nog werkt naar behoren. Moet een duidelijk voelbaar of hoorbaar "klik" zijn als de gashendel uit de chokestand wordt verdraait. Kan dus zijn dat de pal is afgebroken waardoor de schuif steeds weer terugvalt in de chokestand, waardoor je A3 verzuipt.
Als dit nog correct werkt, dan moet je dmv de stelschroef op de kabel de schuifstand zo opdraaien dat deze mooi stationair blijft draaien zonder dat de koppeling aangrijpt. 't kost even moeite en geduld, maar is zeker wel goed te doen.
Edit: Door het hoog genoeg opstellen van je gaskabel kun je de chokestand geheel uitschakelen als je pal is gebroken. Een goed afgestelde Tomos hoef je niet te choken, alleen bij kou.
Suc6, Shadowranger