Onze tomos A3 heeft 2 probleempjes, we hebben hem helemaal uit elkaar gehad (liep niet meer) maar het volgende speelt nog....
1) hij loopt wel stationair, geef je gas met het achterwiel van de grond, zie je dat hij wel harder gaat lopen als je gas geeft. Ga je er op zitten lijkt hij eerst wel op te trekken maar valt vervolgens stil. als je het gas op tijd terugdraait, blijft hij wel stationair draaien. er zit een encarwi carburateur op waar je niets kunt instellen. nieuwe contactpunten en voorontsteking afgesteld, proma uitlaat...
2) het lijkt of hij vrij snel aanpakt, dwz snel schakelt en vrijwel niet in z'n vrijloop blijft, koppelingsveer van de 1e versnelling ingekort (1,5cm)... probleem blijft....(vaagtekenveertje vervangen, was stuk)
is er iemand die deze problemen herkent en ons hiermee kan helpen?
Vwb je eerste vraag: is de aansluiting op de cylinder van je spruitstuk nog wel heel? Ik heb eens gehad dat het spruitstuk bij de bevestiging in tweeën was gebroken. 't Leek net 1 geheel. Wel stationair maar als ik wilde gassen viel ie weg. Dacht eerst dat het de pakking was.
Vaak kan ook de gasschuif versleten zijn. Een nieuwe wil nog wel eens verbetering geven en kost niet veel.
Of wat ik laatst had: onder het rijden wegvallen (soort van verzuipen). Als ik de gashendel helemaal naar de chokestand terugdraaide en weer gasgaf kon ik weer een honderd meter en viel die weer weg. Bleek dat de venturibuis (waar aan de onderzijde je sproeier in zit) losgelopen was. Na deze weer teruggetikt te hebben was het probleem over. Juist door het aandrukken door de gasschuif ging die buis weer even terug op de plaats.
Kan ook zijn dat er wat troep in de carb is gekomen die de sproeier verstopt.
Heb je het deksel wel goed op de carb geschroefd waar de gaskabel ingaat? Anders heb je daar valse lucht. Deze moet er recht en soepel opdraaien (scheef = valse lucht).
Vraag 2: Heb je je gasspeling goed afgesteld? Bij de encarwi carb zit geen aparte choke, maar wordt bedient door de gasschuif verder naar onder te laten zakken. Soms loopt deze nog half op de choke en een hoger toerental. Dan blijft de koppeling aangrijpen. Of is dit niet wat je bedoelt?