Pagina 1 van 1
Krukaslager
Geplaatst: 21 apr 2007 18:37
door rickvd
Ik heb een A3 blok. Daar zit een krukaslagerbusje van 10 mm in. (binnendiameter) Alleen nu heb ik een andere cilinder en andere zuiger die een busje heeft van 12 mm. Is er een lager te koop die in de krukas past van een A3 blok, en een binnendiameter heeft van 12 mm?
Geplaatst: 22 apr 2007 01:15
door Paul123
Lijkt mij niet, want die krukas zal dan wel pas zijn voor pen10 lagertjes.
Geplaatst: 22 apr 2007 10:30
door Bennie
nee die is er niet.enigste wat je kan doen is een a35 blok kopen....
Geplaatst: 22 apr 2007 11:29
door shadowranger
Ik zou een andere zuiger halen met pen 10. Kun je die zuigr nog ruilen?
Meteen een ander blok kopen wat Bennie zegt is niet de oplossing. Er zijn wel pen 10 zuigers te koop met eenzelfde buitendiameter voor je cilinder (38 mm)
Overigens als je een beetje handig bent dan kun je het bronzen lagerbusje ook wel opnieuw draaien met een binnendiameter van 12 mm maar of dit lang houdt betwijfel ik. Heeft met warmte afvoer te maken.
Of je vervangt de krukas door 1 van een nieuw type waar wel een 12 mm naaldlager in kan. Maar dan zul je ook een nieuw koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling moeten kopen want het hart daarvan is anders.
Geplaatst: 22 apr 2007 13:24
door rickvd
Dan is de goedkoopste oplossing denk ik een nieuwe zuiger. Ik moet dan ook nog zon busje ergens vandaan halen. Weet iemand waar ik dit kan vinden?
En de zuiger die ik nu heb, heeft sleuven aan de inlaatkant. Moeten deze er zijn? want de zuigers met pen 10 hebben geen sleuven.
Geplaatst: 22 apr 2007 13:36
door shadowranger
Is dat lagerbusje versleten dan? Die kan je wel krijgen bij bromboer, maar let op die moet nog wel nageruimt worden, want deze bus zit erin geperst.
Ik denk niet dat er pen 10 zuigers zijn met sleuven, dat kan je navragen bij je leverancier. Overigens, als je een ei-cilinder hebt zonder membraaminlaat is een zuiger met sleuven zowiezo not done.
't Is eigenlijk bedoeld voor bromfietsen (40 km/uur) en alleen voor membraam gestuurde cilinders. Verder hebben de sleuven geen enkele invloed op de prestaties.
Geplaatst: 22 apr 2007 13:40
door jroen_tomos
't Is eigenlijk bedoeld voor bromfietsen (40 km/uur) en alleen voor membraam gestuurde cilinders. Verder hebben de sleuven geen enkele invloed op de prestaties.
waarom zitten die sleuven er dan in? die zitten er toch niet voor niks in?
Geplaatst: 22 apr 2007 13:42
door rickvd
Ik heb nu een A5 cilinder met membraan, kan een zuiger zonder sleuven daarin?
En dat lagerbusje heb ik proberen uit te boren, maar heb er nu niks meer aan natuurlijk omdat de diameter groter is. En wat bedoel je precies met nageruimt worden?
Geplaatst: 22 apr 2007 15:52
door Paul123
dat kan wel, alleen draai je dan minder toeren.
Geplaatst: 22 apr 2007 16:10
door rickvd
Hoeveel maakt dit ong.uit in snelheid?
Ik heb wat nieuwe onderdelen en hoe snel zou dit lopen:
50 cc Brom (dichte zuiger dan), Bromkop, 12 mm ongebrengst spruitstuk, 14/12 carb.
Wordt dan gemonteerd op een snor.
Geplaatst: 22 apr 2007 18:23
door Paul123
Standaard tandwielverhouding?
Tegen de 35-40 aan met die bullet.
Beter al monteer je een zuiger met sleuven, maakt echt best wel wat verschil.
Geplaatst: 22 apr 2007 22:48
door rickvd
Ja dat heb ik liever ook, maar die zijn er volgens mij niet met een pen 10 (mm)
Geplaatst: 23 apr 2007 19:55
door shadowranger
Ik heb nu een A5 cilinder met membraan, kan een zuiger zonder sleuven daarin?
Ja, dat kan. Is nml dezelfde diameter.
En dat lagerbusje heb ik proberen uit te boren, maar heb er nu niks meer aan natuurlijk omdat de diameter groter is. En wat bedoel je precies met nageruimt worden?
Daarmee bedoel ik dat je, nadat de lagerbus in het small-end is geperst, de opening met een ruimer op maat moet worden gemaakt. Dit is een speciaal stuk gereedschap dat precies voeldoet aan de specificaties van de passing tussen lagerbus en zuigerpen. Met een boor 12 maak je het gat gauw te ruim en is nooit recht.
Waarom heb je niet gewoon je zuiger omgeruild ipv die lagerbus te verrabbezakken?

Geplaatst: 24 apr 2007 00:49
door rickvd
Dat is gewoon stom geweest van mij. Zon busje moet je dus op maat laten maken naar je zuiger die je erin hebt zitten.
Ik ga denk ik voor een goedkoop 2e hands blokje waar wel een 12 mm pen in kan, en dus ook zonder problemen mn nieuwe cilinder op past.
Iemand nog een kaal blokje zonder cilinder, carb enz.. liggen? Voor 20 euro ofzo..
Geplaatst: 03 jun 2007 21:36
door Bennie
ok.....niet de goeie oplossing he shadowranger!:shock: wat ik dus al zei je moet gewoon een ander blok kopen!

Geplaatst: 03 jun 2007 22:11
door shadowranger
ok.....niet de goeie oplossing he shadowranger!:shock:
Hoezo niet de goede oplossing

Rick geeft toch zelf aan dat hij met een boor dat lagerbusje heeft verkloot. Beun ten top!! Wat ik al aangaf dat hij een andere zuiger had moeten halen aangezien zijn blok nog een pen 10 had. Hij had deze verkeerd meegekregen. Daarom is het zo belangrijk om je oude onderdeel mee te nemen of je moet heel goed weten wat je moet hebben. En wat betreft dit:
wat ik dus al zei je moet gewoon een ander blok kopen!

Dat is ook een oplossing, maar als zijn oude blok nog goed is kan hij ook bij de bromboer gewoon een nieuwe bus laten plaatsen.
BTW, oude topics omhoog kicken is ook "not done".

Geplaatst: 04 jun 2007 09:37
door Volty
BTW, oude topics omhoog kicken is ook "not done".

Inderdaad..