Berichtdoor C. van Klaveren » 12 jun 2007 23:23
Geacht Tomosvrouwtje
In antwoord op je mailing het volgende
Als het je ketting is die het geluid veroorzaakt, begin dan met twee dingen.
1. Smeer de ketting met gewone (auto) olie.
2. Span de ketting haast tegen strak aan. (draai hem een paar maal in de ronte. Hij mag niet kraken)
In het blok zit (t.b.v. de smering van tandwielen, koppelingen, kettingtje, etc) olie in het blokje.
De hoeveelheid olie in het blokje hoort 225cc te zijn. En niet meer.
Bij een goede bromfietsboer kan je dat in een afgemeten Flacon kopen.
Voor de goede orde: Die olie is speciaal. T.b.v. automaten bakken, zoals ons Tomosje.
[ATF = Automatic Transmission Fuel]
Dus gooi nooit geen gewone olie in je BromSnor.
Je kan controleren of er olie in zit door de grote schroef op je rechtercarterhelf los te draaien. Als het goed is komt er bijna geen olie uit. Als er niets uit komt, houdt dan je BromSnor even scheef, loopt er dan nog geen olie uit dan moet je er iets bij gaan vullen.
De vulbout ( M8 ) zit bovenop de rechtercarterhelft, onder de luchtfilterkast. (Die moet je er wel af halen als je moet vullen. Dat vullen is wel een priegel werkje, maar met een flesje met een gaatje in de dop kan je het door het gat in het carter naar binnen spuiten.
Verder zei nog te vermelden: Onder het blok bevind zich de aftapplug waarmee je de ATF-olie totaal uit het blok kan laten lopen
Tot zover even, laat weten hoever je gekomen bent
groeten
Keeshaven