Pagina 1 van 1

Tomos Probleemtjes

Geplaatst: 09 jun 2007 20:53
door Tomosvrouwtje
Hoi allemaal

Ik heb nu een paar keren post rond gebracht met mijn tomosje(daar is die ook voor aangeschaft) Maar nu merk ik een aantal nare dingen op.

1. Hij slaat me steeds af. Vooral als die dus even heeft gelopen.
2. Mijn ketting en het frame komt steeds onder een beetje olie? te zitten ook al veeg ik het er weer af.
3. Mijn blok maakt wat tikkende geluiden ik hou het maar op tikken het is dus een geluid die er niet hoort. Niet continu.

Wie kan mij hier op antwoorden en mij dus hier verder mee helpen.

Geplaatst: 10 jun 2007 11:31
door C. van Klaveren
Geacht Tomosvrouwtje,

Ik heb net iets over afstellen carburateur geschreven bij de vraag van Ingmar.
Lees dat even door dan kan je het eerste probleem al getackeld hebben.

Vervolg, Lekt hij ook olie als hij een nacht heeft gestaan?

Dat tikken, staat je ketting goed afgesteld? Dus niet slap er bij hangend ?
Doet hij dat tikken ook als hij goed warm is ?
Loopt je posttas niet simpel ergens tegen aan?
Heb je daar tas afstandhouders voor gemonteerd?

Is je ketting gesmeerd ? Bij nee, kraakt hij en bij ja veroorzaakt hij smeer op `t frame en wiel.

Zomaar wat vraagjes. Kijk een heel precies hoe het er voor staat.

En .... vergeet je achterrek niet te verstevigen. (extra beugeltjes onder de laatste steuntjes, hij is tenslotte maar voor normaal gebruik en één persoon gemaakt)

Geplaatst: 12 jun 2007 21:15
door Tomosvrouwtje
Hoi

Ik denk dat het wel de ketting is die het geluid veroorzaakt. Hij lekt niet als hij een nacht heeft gestaan.

De posttassen komen niet tegen de ketting aan want ze steunen ruim tegen de schokdempers aan.

Maar nu nog een vraag? Zit er dan ook olie in het blokje? En waar kan ik dat bij vullen want straks loopt hij droog?

Van het verhaal van het afstellen van de carberateur zal ik even lezen.

Geplaatst: 12 jun 2007 22:51
door dodo
misschien een keeringkje lek is het alleen vol olie als je hebt gereden of ook als je stil hebt gestaan?

Geplaatst: 12 jun 2007 23:23
door C. van Klaveren
Geacht Tomosvrouwtje

In antwoord op je mailing het volgende
Als het je ketting is die het geluid veroorzaakt, begin dan met twee dingen.
1. Smeer de ketting met gewone (auto) olie.
2. Span de ketting haast tegen strak aan. (draai hem een paar maal in de ronte. Hij mag niet kraken)

In het blok zit (t.b.v. de smering van tandwielen, koppelingen, kettingtje, etc) olie in het blokje.
De hoeveelheid olie in het blokje hoort 225cc te zijn. En niet meer.
Bij een goede bromfietsboer kan je dat in een afgemeten Flacon kopen.
Voor de goede orde: Die olie is speciaal. T.b.v. automaten bakken, zoals ons Tomosje.
[ATF = Automatic Transmission Fuel]

Dus gooi nooit geen gewone olie in je BromSnor.

Je kan controleren of er olie in zit door de grote schroef op je rechtercarterhelf los te draaien. Als het goed is komt er bijna geen olie uit. Als er niets uit komt, houdt dan je BromSnor even scheef, loopt er dan nog geen olie uit dan moet je er iets bij gaan vullen.

De vulbout ( M8 ) zit bovenop de rechtercarterhelft, onder de luchtfilterkast. (Die moet je er wel af halen als je moet vullen. Dat vullen is wel een priegel werkje, maar met een flesje met een gaatje in de dop kan je het door het gat in het carter naar binnen spuiten.
Verder zei nog te vermelden: Onder het blok bevind zich de aftapplug waarmee je de ATF-olie totaal uit het blok kan laten lopen

Tot zover even, laat weten hoever je gekomen bent

groeten

Geplaatst: 14 jun 2007 21:06
door Tomosvrouwtje
carter? (Laat maar heb het al gevonden, even rond gesurft op het forum)Heeft iemand daar een foto van en waar moet die ongeveer zitten.

Ik ga morgen een nieuw keeringetje halen. En daar zal ik naar de olie kijken en dan de ketting strakker stellen en dan hopen dat alles dan klaar is. Maar als het zover is dan zal ik jullie effe een post plaatsen.

Geplaatst: 15 jun 2007 17:33
door robvdh
hoi

Ik heb ook zo'n soort probleem. Als mijn tomos stil staat loopt hij gewoon normaal. als ik ga rijden zijn er geen problemen, maar als ik vol gas geef en ik minder gas dan valt hij rijdend uit. Ook lekt er ergens olie, want bij mij komt er ook zoveel olie op mijn frame en achtervelg.

Weet iemand wat er kan zijn???

Geplaatst: 15 jun 2007 17:52
door prutser
kickstart as meestal,..of er zit ook een gaatje in je blok,..voor als je krukaskeering lekt dat de overdruk weg kan uit je versnellingsbak,,dat gaatje heb ik in ieder geval dichtgekit, en een nieuwe keering en wiel bleef mooi wit...schone ketting helpt veel!..gebruik ketting smeer...olie is te dun..vliegt zo om je oren heen

Geplaatst: 15 jun 2007 18:46
door Tomosvrouwtje
Even een update:
Ik heb vandaag de ketting eraf gehaald en een nieuwe oliekeering erin gezet, nu ik toch zo bezig was heb ik het achterwiel bekeken want er zat teveel speling in. Wat blijkt de lagers waren helemaal naar de knoppen. Ik heb dus nieuwe lagers gehaald en er in gezet. Nieuwe olie in het blokje gedaan. Nieuwe achter rem erop gedaan want die was ook geknapt. Nu ben ik even bezig met de carberateur die was ook echt smerig nieuwe ringentjes er tussen. Alleen moet morgen een nieuwe rubber halen die tussen de luchtfilter en de carberateur zit want die is ook kapot zag ik en die pas ook niet goed.
Dus morgen carberateur erin zetten de ketting goed aan spannen en dan hoop ik dat de brommer super gaat lopen en dan proef rijden. Morgenavond horen jullie dus meer en of het getik en geratel nu weg is.

Geplaatst: 16 jun 2007 18:30
door Tomosvrouwtje
Even weer een update:
Alles zit weer in elkaar. Tot nu toe geen lekkages. Morgen ga ik echt een tochtje rijden heb vandaag maar een klein stukje gereden alles bijna ok. Hij heeft de neiging om toch af te slaan. Nu weet ik wel dat je het bij de carburateur moet afstellen maar dat kan bij mij niet? Ik kan er niets aan draaien? Hoe kan ik dan de boel afstellen?

Geplaatst: 16 jun 2007 20:27
door C. van Klaveren
Geacht Tomosvrouwtje

Ik neem aan dat je een Dellorto carburateur hebt. Met de maat 14/9 of 14/12 (staat er opzij op) Wel, als je daar naar zit te kijken zie je vanzelf een stelschroefje zitten. [kan NIET missen] Met dat schroefje stel je de gasschuif hoger mee af.

Tot zover ff.

Geplaatst: 16 jun 2007 21:00
door Tomosvrouwtje
Nee die heb ik niet er staat encarwi op.

Geplaatst: 17 jun 2007 12:22
door IxilTomos
Tomosvrouwtje, als ik jou was zou ik gewoon even je tomos bij een brommerboer in jouw buurt wegzetten en laten controleren. Als je niet veel verstand hebt van brommers dan is het gewoon niet verstandig om met tips van internet eraan te gaan sleutelen, er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan namelijk. Ze zeggen wel eens, een ongeluk zit in een klein hoekje. De dealer mag misschien wel duur zijn maar dan is hij wel nagekeken door mensen met verstand ervan. Mochten zij iets fout doen dat wordt dit ook op hun kosten hersteld. Stel dat je er zelf aan gaat sleutelen en iets verkeerd doet wordt het een nog duurdere grap dan als je hem bij de dealer zet.
Dus gewoon even een advies:)

Succes er verder mee.

Geplaatst: 17 jun 2007 12:58
door Tomosvrouwtje
Niks mis mee hoor. Alles is goed. Ik moet nu gewoon de gaskabel iets strakker maken zodat hij gestaionair beter gaat lopen. Ik kan het zelf wel af hoor. Als alles wat ik nu hebt gedaan en het getik zit er nog dan ga ik gewoon naar de brommerboer want dan zit het in het blok zelf en die ga ik zelf niet los halen(nog niet). Maar eerst de puntjes op de i zetten.

Geplaatst: 17 jun 2007 22:17
door Tomosvrouwtje
Hier kan nu een slotje op.
Alles werkt prima. Vanmiddag de gaskabel (en remkabel) wat strakker gemaakt en nu kan ik heel fijn alles regelen en hij loopt nu beter gestationairt. Keering lekt niet heb vanmiddag een heel stuk gereden en niks aan de hand heerlijk gereden. Nu hopen dat er voorlopig niks meer aan het licht komt. Alhoewel dat knutselen begin ik wel leuk te vinden. Het volgende project is geen brommer maar een motor. Groetjes en dank je wel voor jullie advies.