Pagina 1 van 2
brandstof enzo
Geplaatst: 03 jul 2005 15:54
door Imajica
Wat is het beste, zelf een mengsmering brouwen, of gewoon aan de pomp tanken.
En als je zelf mengt, welk merk is het beste ?
Is het mogelijk om op mijn Tomos, zie foto in andere forum, een koffer o.i.d. te monteren ?
Geplaatst: 03 jul 2005 16:41
door hellbat
het allerbeste is zelf brandstof mengen, 100cc olie op 5 liter benzine, en dan FULL-SYNTHETIC gebruiken, maakt niet uit welk merk, als het maar een volsynteet is.
deze laat het minste rotzooi aan kool en dergelijke achter in je cilinder.
Heb je nou een brommer met een verhoogde compressie, kun je zelfs euro 98 gaan gebruiken voor een hogere klopvastheid.
groeten Marcel
Geplaatst: 03 jul 2005 17:00
door SST
het allerbeste is zelf brandstof mengen, 100cc olie op 5 liter benzine, en dan FULL-SYNTHETIC gebruiken, maakt niet uit welk merk, als het maar een volsynteet is.
deze laat het minste rotzooi aan kool en dergelijke achter in je cilinder.
Heb je nou een brommer met een verhoogde compressie, kun je zelfs euro 98 gaan gebruiken voor een hogere klopvastheid.
groeten Marcel
Lang niet alle syntetische olie's zijn gelijk hoor maar over het algemeeen is dat wel goeie olie.Maar het beste wat je kan krijgen is gewoon CASTROL 747 A.En als je brommer detoneert dan kan je in der daat euro 98 gaan tanken als het dan nog niert over is v-power die heeft nog een hoger octaan gehaalte.En als het dan nog niet echt over is kan je octaan-boost erbij mengen maar hier moet je heel erg mee oppassen dat je er niet te veel bij door mengt.Maar wel hoe hoger het octaan getal is.Kan je vaak minder goet de afstelling aan je bougie aflezen.
Geplaatst: 03 jul 2005 17:50
door tomosforum
gewoon aan de pomp lekker makkelijk en kan geen kwaad!
Geplaatst: 03 jul 2005 18:21
door SST
gewoon aan de pomp lekker makkelijk en kan geen kwaad!
Nou zou ik niet zeggen voor een orgineel brommertje kan het wel maar als je echt een supper snel ding hebt kan je beter geen brom mix tanken bij de pomp dan.
Geplaatst: 21 jul 2005 20:25
door tomosbroeser
mijn tomos is dik opgevoerd. kan ik dan ook euro 98 tanken. krijg je daar veel prestatie winst mee??
en wat houd dat hoger octaan gehalte precies in?
Geplaatst: 04 aug 2005 09:46
door tasja26
Mijn tomos is lekker origineel...ik tank steeds brommix bij de plaatselijke tankstation (BP).
Nou maakt mijn brommertje steeds meer herrie en als mijn tank bijna leeg is gereden gaat hij minder lekker rijden ook als ik dan weer getankt heb...
Is het makkelijk om zelf te mengen???haal ik er voordeel uit???is het nou ook goedkoper??ik betaal nu ongeveer 1,50 voor een liter
Geplaatst: 05 aug 2005 09:35
door hellbat
@ tomosbroeser.
Hoger octaangehalte is een hogere klopvastheid.
Dat wil zeggen,. op het moment dat je brandstof in je cilinder krijgt, en je gaat comprimeren, ( Samenpersen), dan kan het zijn dat door een hogere compressieverhouding, het mengsel al gedeeltelijk gaat ontbranden, VOORDAT je een vonk hebt gehad van je bougie. Dit verschijnsel noemen ze KLOPPEN, en gaat gepaard met metaalachtige tikken, die uit je cilinder komen.Deze worden dan veroorzaakt door de twee vlamfronten die elkaar in de cilinder tegenkomen.
Om dit te voorkomen, kun je dus euro 98 gebruiken, waar meer octaan inzit, en dus beter bestand is tegen het kloppen. Daarom noemen ze dit een brandstof met hogere KLOPVASTHEID.
Als je een ERG grote compressieverhouding hebt, waar zelfs euro98 niet meer tegenopkan, zoals SST beschreef, heb je ook nog een zgn. Octaanboost, waarmee je de klopvastheid zelf nog kunt verhogen. Dit is bij een normaal opgevoerde tos echter bijna nooit nodig, dan heb je het over zwaar opgevoerde jongens, zoals de sprinter van SST.
Het is dus niet zo dat deze brandstof meer vermogen levert, dat is een fabeltje. De verbrandingswaarden van 95 en 98 liggen nagenoeg gelijk, het is enkel een beetje andere samenstelling.
@Tasja26.
Prijsverschil in benzine is bijna nihil, omdat je de olie nog zelf moet kopen, en mengen. De kale brandstofprijs scheelt je ongeveer 15 ct/l dus kom je op 15x50=7,50 euro, dus als je olie gaat kopen vooor 7,50/l dan is het prijsverschil 0. ( Per liter olie kun je 50 liter brandstof aanmaken.)
Het voordeel wat je wel hebt, Je hebt altijd brandstof op voorraad staan, ( Bij ons in de buurt kan ik alleen overdag brommix tanken ), en je weet precies welke olie erin gaat. Bij een tankstation gebruiken ze meestal de goedkoopste rotzooi.
Als je een keer hebt gesleuteld aan je tos, kun je ook een keer een tank met grotere smering toepassen ( Bijv. 1:25 ipv 1:50 ), om je lagers/zuiger/cilinder even extra te smeren, dit wordt bij een goede bromboer ook gedaan.
Nog even een tip voor het slechte lopen als je tank bijna leeg is, Schroef je benzinekraantje er eens uit, en spoel het filtertje wat daaraan zit eens zuiver, ook het filtertje aan de zijkant van je carb kan dichtzitten.
Groeten Marcel
Geplaatst: 05 aug 2005 14:06
door Milan
Ok, das duidelijk. Alleen vraag ik me nog af of 98 slecht is voor je blok?
(Mijn Tomos is redelijk op gevoerd en loopt 70.) Groeten Milan
Geplaatst: 05 aug 2005 18:55
door SST
Ok, das duidelijk. Alleen vraag ik me nog af of 98 slecht is voor je blok?
(Mijn Tomos is redelijk op gevoerd en loopt 70.) Groeten Milan
Maakt niks uit maar gebruik dan wel een klijn beetje extra olie.Het is allen maar beter voor je prestaties.
Geplaatst: 29 aug 2005 21:50
door zipper
Hoe klinken de detoneer tikken precies? Ik heb sinds een snelle zuiger en een afgevlakte brom-kop (ipv snor) een soort van getik bij de lagere toeren. Als ik dan optrek lijkt het op een gegeven moment weg te zijn.
Geplaatst: 03 sep 2005 01:17
door hellbat
dat kan niemand je vertellen, dat moet je gewoon een keer gehoord hebben, en erop gewezen zijn dat DAT nou net het kloppen is. Ik kan hier een verhaal van een uur op gaan hangen, maar op het eind weet je nog steeds niet hoe het klinkt.
Ik kan je enkel zeggen dat het metaalachtige tikken zijn, die meestal op hogere toeren, of bij zware belasting hoorbaar zijn.
Als je toch twijfelt of het kloppen is wat je hoort, gooi er dan eens 98 in, als het dan weg is, weet je dat het kloppen is.
groeten Marcel
Geplaatst: 03 sep 2005 09:40
door Milan
Bij eventuele detonatie kunnen de zijkanten boven op je zuiger (onstekings oppervlak) aangetast zijn, dik kan je zien doordat er intensieve ''roetophopingen'' zitten. Tenminste daar lijkt het op.
Maar probeer eerst dat met 98 maar, wat hellbat heeft genoemt.
groeten MILAN
Geplaatst: 03 sep 2005 20:53
door zipper
Heb 98 geprobeerd, tikt nog steeds maar ga wel 3-5 km harder
vind t voorlopig wel best
Geplaatst: 04 sep 2005 01:47
door poekelen
heb je niet een andere kop liggen waarmee je kan testen of hij het daarmee ook tikt. zo niet dan moet je het probleem ergens anders zoeken....
Geplaatst: 17 nov 2005 20:42
door Bren
ik zag laatst gewoon een tomos classic DIESEL tanken
kan dat denk je
Geplaatst: 19 nov 2005 02:25
door hellbat
tuurlijk kan dat, gewoon doen hoor, nadeel is enkel dat je dan een compressieverhouding van 2 keer zoveel moet hebben, en je zal er een verstuiver met een drukpomp moeten opbouwen die ongeveer 200 bar brandstofdruk levert, bougie en ontsteking kun je wel gewoon laten vervallen dan.
Ook je aluminium zuigertje en drijfstangetje zal je moeten vervangen door een zwaarder exemplaar vanwege de hogere compressie zal dit binnen de kostste keren wel een wokkel worden anders, en waarschijnlijk zullen je krukaslagers ook wel vervangen moeten worden om de 100 km.
Ook de draadeindjes van 7mm zul je moeten vervangen door wat dikkere exemplaren, en ohja, je moet effe een gietijzeren cilinderkop gaan halen met kleppen en stoterstangen, ook moet je aan een andere cilinder, deze dan wel zonder spoellpoorten en je carburateur, dat onding mag je er ook afschroeven. Ook even een nokkenasje aanschaffen met distributie om de kleppen aan te sturen.
Vergeet ook vooral niet de voorgloeiinstallatie, en een accu.
Duidelijk zo ????????
Feit 1 Diesel laat zich NIET verdampen in een carburateur.
Feit 2 Een dieselmotor is PER DEFINITIE een 4-takt
Feit 3 Een Dieselmotor heeft veel meer compressie nodig, omdat door de compressieeindtemperatuur de brandstof moet gaan ontsteken, dus niet door een bougie.
Feit 4 KLINKLARE NONSENS.
Groeten, een vrachtwagenmonteur.
Geplaatst: 19 nov 2005 11:33
door PraatPaal
ik geen hellbat totaal gelijk
diesel isnietgemaakt op mee temengen, dus is feiteljk een 4takt brandstof
en diesel verbrand onder andere druk als 2 t
Geplaatst: 20 nov 2005 16:46
door Bren
dus kinderen denk erom tank nooit diesel in je tosje
Geplaatst: 20 nov 2005 16:49
door PraatPaal
haha goeie tip
