• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Achterrem afstellen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Revender
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:58
  • Citeer

Berichtdoor Revender » 22 mar 2008 20:57

Hoe gaat dit in zijn werk, mijn achterrem kun je echt te ver induwen denk tot halverwegen voordat hij begint te remmen. Iemand een duidelijke uitleg hiervan?
Setup: Tomos Revival ( orgineel )

Type: ééncilinder-tweetakmotor, luchtgekoeld
Cilinderinhoud: 49 cm3
Cilinderboring: 38 mm
Motorvermogen: 1,50 kW
Koppel: 3,5 Nm
Magneetontsteking: 12V 80W
Bougie: Bosna F75
Afstand tussen de bougie en elektoden: 0,8 mm
Omhoog


PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 22 mar 2008 22:21

Heb je een trommelrem of een schijfrem?

Trommelrem moet je je kabel strakker stellen, dit doe je met de stelschroefjes of door de kabel aan te trekken bij de remtrommel (wiel). Je trekt de kabel dan verder en zet hem daarn weer vast. Ook kan het zijn dat je blokken verseleten zijn. In dat geval gewoon nieuwe erin zetten.

Remt je schijfrem niet meer dan moet je hem ontluchten en/of het reservoir bijvullen. Ontluchten is eenvoudig: Je open het reservoirdeksel en begint te pompen (hendel herhaaldelijk inknijpen). Na een aantal keer houd je hem ingeknepen en draai je het ontluchtingsnippel los. Hier zit meestal; een plastic dopje op. Draai het nippel weer dicht en pomp verder. Herhaal dit een aantal keer tot je rem weer op druk is. Dit is het makkelijkst met twee man.
Omhoog

Gebruikersavatar
Revender
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:58
  • Citeer

Berichtdoor Revender » 26 mar 2008 16:09

Ik heb een trommelrem, wat is de makkelijkste manier? En hoe kan ik die het best uitvoeren?
Setup: Tomos Revival ( orgineel )

Type: ééncilinder-tweetakmotor, luchtgekoeld
Cilinderinhoud: 49 cm3
Cilinderboring: 38 mm
Motorvermogen: 1,50 kW
Koppel: 3,5 Nm
Magneetontsteking: 12V 80W
Bougie: Bosna F75
Afstand tussen de bougie en elektoden: 0,8 mm
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 26 mar 2008 16:23

Als je ervan uitgaat dat de remblokken nog goed zijn zou je alleen je remkabel aan hoeven te spannen. Aan het einde van je kabel ,bij het wiel, zie je een armpje. Die word bewogen als jij je remhendel inknijpt. Je kabel zit hieraan vast met een speciaal boutje. Draai deze los zodat je je kabel erdoor kunt trekken. Enige wat je nu hoeft te doen is de kabel door te trekken en weer vast te draaien.

Want wanneer jij je hendel inknijpt trek jij een bepaalde hoeveelheid aan je kabel. Dus beweegt dat pookje ook diezelfde afstand. Als je je kabel strakker zet kun je het pookje verder intrekken en grijpt je rem beter aan.

Maar onthoud dat versleten blokjes ervoor kunnen zorgen dat je brommer niet meer goed remt...

Als dit ng niet helemaal duidelijk is horen we het wel :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
Revender
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:58
  • Citeer

Berichtdoor Revender » 01 apr 2008 20:28

Hoi,

bedankt voor de duidelijke uitleg, zodra ik wat meer tijd heb ga ik er even naar kijken. Mocht het niet lukken dan hoor je dat..

Euhm... hoe zie je dat je remblokjes versleten zijn? Zijn de riggels/groeven die er instaan dan weggesleten?
Setup: Tomos Revival ( orgineel )

Type: ééncilinder-tweetakmotor, luchtgekoeld
Cilinderinhoud: 49 cm3
Cilinderboring: 38 mm
Motorvermogen: 1,50 kW
Koppel: 3,5 Nm
Magneetontsteking: 12V 80W
Bougie: Bosna F75
Afstand tussen de bougie en elektoden: 0,8 mm
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 01 apr 2008 20:30

Als het goed is zitten er geen groeven in. Je kan versleten blokjes herkennen aan de remvoering. Deze is dan wss heel dun, als je dat kan zou je ze even moeten vergelijken met nieuwe. Dan zie je het zo.

Succes.
Omhoog

Gebruikersavatar
Revender
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:58
  • Citeer

Berichtdoor Revender » 01 apr 2008 20:32

Bedoel je met dun, dat hij heel zacht remt. ( te langzaam, zwak ) Ik kijk wel even wat ik kan regelen..
Setup: Tomos Revival ( orgineel )

Type: ééncilinder-tweetakmotor, luchtgekoeld
Cilinderinhoud: 49 cm3
Cilinderboring: 38 mm
Motorvermogen: 1,50 kW
Koppel: 3,5 Nm
Magneetontsteking: 12V 80W
Bougie: Bosna F75
Afstand tussen de bougie en elektoden: 0,8 mm
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 01 apr 2008 20:37

Er zitten blokjes in je trommel met daarop een bepaalde voering. Die voering druk tegen de trommel aan tijdens het remmen en zorgt daarbij voor een weerstand. Daardoor stop je.

Als die voering versleten is kun je dat dus zien aan een dunner laagje voering dan normaal. Word het te dun dan grijpen ze ook niet goed meer aan. Ook kun je ze even opschuren en alles schoonmaken, dat werkt ook nog wel eens.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.