Geachte forumlezers,
Door de omstandigheden had ik vandaag tijd om één van mijn ideeën ter hand te nemen.
Het betreft hier het ophogen van de cilinder (van Moe d`r Tomosje) waardoor de spoelpoorten langer open staan en er een langere spoeling plaats vind.
Nu had ik dat al een keer eerder gedaan met m`n zwarte Tomosje, doch het resultaat was niets. [Ik weet nu waarom. Ik was namelijk niet precies genoeg geweest. Ik wilde gelijk resultaat. En dat lukt in deze materie maar zelden. (Als je zelf wat ontwikkeld)
Nog even ter illustratie: In mijn tijd had je 4,2 pk cilinders. In de racerij op dat moment 12 pk. En een paar jaar later kwamen ze aan de 20 pk. En geloof mij, die hadden ze er niet uitgepeuterd met het steeds groter maken van de cilinderpoorten. Dus ergo: Ik heb het meer dan eens hier geschreven, het komt aan op precisie, maak altijd aantekeningen over wat je doet. En noteer de resultaten. EN…. verander en doe altijd maar één ding. Ga daarna aan het rijden \ testen, verander je sproeiers, carb. eventueel, je luchtfilter, je ontsteking moment zonodig. En nogmaals… ik doe dat ook, alles wat ik even verandert schrijf ik op + als ik weer terug voor de deur sta, dan maak ik een aantekeningen in mijn boekje\blaadje over het verloop van de rit.
Zodoende duurde “even” een nieuw voetpakkingtje van 1mm onder de cilinder plaatsen een dag. [Die voetpakking heb ik gemaakt (uitgesneden) uit origineel 1mm pakking-materiaal]
Maar nu tot het hot item, mijn actie had resultaat.
Je zou zeggen wat is nou 1mm, maar hij trekt over het totale toerental spectrum beter. Het is net als of je een iets grotere carb. er op gezet hebt. Hij is gewoon sterker geworden. (logisch, je spoelpoorten staan langer open) Liep tegen de wind, ieder geval 3km harder. [t.w. 53 - 54] en de andere kant op 57 -60 (lag aan de situatie op de weg)
Zoals in de site Algemeen - 50cc Mapping - aan mij gemeld was, zou een eventuele vermogen stijging in het hogere toerengebied liggen van mijn motortje. Welnu dat gevoel ik ook zo, maar toch, ik voel de versterking van 0 km af aan.
Doch het verhaal is niet compleet. Allereerst dien ik te melden welke opzet het Tomosje van m`n vrouw heeft. 1. Een standaard cilinder waar nog niet aan gewerkt is; 2. Een Snorzuiger met Bromgaten er in. 3. Een Bromkop zonder koppakking. 4 Een Bosch bougie K70. 5. Een spruitstuk zonder belemmering en aan cilinderkant wat uitgefreesd zodat hij beter op de membraam aansluit. 6. Een opgeboorde van 9 naar 12mm standaard Snorcarb. 7. Een standaard luchtfilterkast, maar waar wel het achterste pijpje, welk het frame in gaat, is vervangen door een isolatiebuisje (waterleiding of voor verw. Buis) met een binnen diameter van 25cm. [De aangezogen lucht moet er vrijelijk door heen kunnen blazen zonder dat het geluid maakt] {Uiteraard moet het gat in het frame groter gevijld worden}. 8. En er hangt een gewone chromen imitatie Brom uitlaat onder. 9. En niet te vergeten de tandwielen, die zijn zowel voor als achter 26t. 10. De veer van de 2e versn. is iets ingekort. 11. De ontsteking plaat staat 2/3 naar rechts gedraaid. (Dat is voor de Bromstand, is ± 3mm voor bdp) 12. De banden zijn op de goede spanning. 13. De ketting is goed afgesteld en met olie gesmeerd.
Dat is zo`n beetje de basis waar ik mee ben gaan rijden. Allengs het testen zijn er diverse sproeiers en eind (isolatie) pijpjes van de luchtfilterkast gewisseld. Dat kwam neer op een eindresultaat waar ik de sproeier 2 maten groter heb gemonteerd. [t.w. 56]
En om nog even op terug te komen op het missen van resultaat bij de Zwarte Tomos …toen. Dat had alles te maken met het missen van de HD kop.
Zoals ik al gemeld heb, heb ik kennis genomen van de info van Arno Koch m.b.t. cilinderkoppen. En zoals ik me voorgenomen heb zal ik over een paar weken mijn cilinderkoppen verder afvlakken en wel zodanig dat ik ± 5 cm³ boven de zuigers over houdt.
Dan moet moe d`r tomosje nog beterder lopen.
Tja en dan ben ik genoodzaakt om m`n eigen Tomosje weer te kietelen, want het zal toch niet zo zijn dat moe me er steeds uit blijft rijden ! Dat zou ze wel willen.
Tot zover en met dank voor een ieder zijn bijdrage aan mijn kennisverrijking,
Met genoegen verblijf ik