• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cilinder 1mm opgehoogd

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 okt 2008 01:02

Geachte forumlezers,

Door de omstandigheden had ik vandaag tijd om één van mijn ideeën ter hand te nemen.
Het betreft hier het ophogen van de cilinder (van Moe d`r Tomosje) waardoor de spoelpoorten langer open staan en er een langere spoeling plaats vind.
Nu had ik dat al een keer eerder gedaan met m`n zwarte Tomosje, doch het resultaat was niets. [Ik weet nu waarom. Ik was namelijk niet precies genoeg geweest. Ik wilde gelijk resultaat. En dat lukt in deze materie maar zelden. (Als je zelf wat ontwikkeld)
Nog even ter illustratie: In mijn tijd had je 4,2 pk cilinders. In de racerij op dat moment 12 pk. En een paar jaar later kwamen ze aan de 20 pk. En geloof mij, die hadden ze er niet uitgepeuterd met het steeds groter maken van de cilinderpoorten. Dus ergo: Ik heb het meer dan eens hier geschreven, het komt aan op precisie, maak altijd aantekeningen over wat je doet. En noteer de resultaten. EN…. verander en doe altijd maar één ding. Ga daarna aan het rijden \ testen, verander je sproeiers, carb. eventueel, je luchtfilter, je ontsteking moment zonodig. En nogmaals… ik doe dat ook, alles wat ik even verandert schrijf ik op + als ik weer terug voor de deur sta, dan maak ik een aantekeningen in mijn boekje\blaadje over het verloop van de rit.
Zodoende duurde “even” een nieuw voetpakkingtje van 1mm onder de cilinder plaatsen een dag. [Die voetpakking heb ik gemaakt (uitgesneden) uit origineel 1mm pakking-materiaal]

Maar nu tot het hot item, mijn actie had resultaat.
Je zou zeggen wat is nou 1mm, maar hij trekt over het totale toerental spectrum beter. Het is net als of je een iets grotere carb. er op gezet hebt. Hij is gewoon sterker geworden. (logisch, je spoelpoorten staan langer open) Liep tegen de wind, ieder geval 3km harder. [t.w. 53 - 54] en de andere kant op 57 -60 (lag aan de situatie op de weg)
Zoals in de site Algemeen - 50cc Mapping - aan mij gemeld was, zou een eventuele vermogen stijging in het hogere toerengebied liggen van mijn motortje. Welnu dat gevoel ik ook zo, maar toch, ik voel de versterking van 0 km af aan.

Doch het verhaal is niet compleet. Allereerst dien ik te melden welke opzet het Tomosje van m`n vrouw heeft. 1. Een standaard cilinder waar nog niet aan gewerkt is; 2. Een Snorzuiger met Bromgaten er in. 3. Een Bromkop zonder koppakking. 4 Een Bosch bougie K70. 5. Een spruitstuk zonder belemmering en aan cilinderkant wat uitgefreesd zodat hij beter op de membraam aansluit. 6. Een opgeboorde van 9 naar 12mm standaard Snorcarb. 7. Een standaard luchtfilterkast, maar waar wel het achterste pijpje, welk het frame in gaat, is vervangen door een isolatiebuisje (waterleiding of voor verw. Buis) met een binnen diameter van 25cm. [De aangezogen lucht moet er vrijelijk door heen kunnen blazen zonder dat het geluid maakt] {Uiteraard moet het gat in het frame groter gevijld worden}. 8. En er hangt een gewone chromen imitatie Brom uitlaat onder. 9. En niet te vergeten de tandwielen, die zijn zowel voor als achter 26t. 10. De veer van de 2e versn. is iets ingekort. 11. De ontsteking plaat staat 2/3 naar rechts gedraaid. (Dat is voor de Bromstand, is ± 3mm voor bdp) 12. De banden zijn op de goede spanning. 13. De ketting is goed afgesteld en met olie gesmeerd.

Dat is zo`n beetje de basis waar ik mee ben gaan rijden. Allengs het testen zijn er diverse sproeiers en eind (isolatie) pijpjes van de luchtfilterkast gewisseld. Dat kwam neer op een eindresultaat waar ik de sproeier 2 maten groter heb gemonteerd. [t.w. 56]

En om nog even op terug te komen op het missen van resultaat bij de Zwarte Tomos …toen. Dat had alles te maken met het missen van de HD kop.
Zoals ik al gemeld heb, heb ik kennis genomen van de info van Arno Koch m.b.t. cilinderkoppen. En zoals ik me voorgenomen heb zal ik over een paar weken mijn cilinderkoppen verder afvlakken en wel zodanig dat ik ± 5 cm³ boven de zuigers over houdt.
Dan moet moe d`r tomosje nog beterder lopen.
Tja en dan ben ik genoodzaakt om m`n eigen Tomosje weer te kietelen, want het zal toch niet zo zijn dat moe me er steeds uit blijft rijden ! Dat zou ze wel willen.

Tot zover en met dank voor een ieder zijn bijdrage aan mijn kennisverrijking,
Met genoegen verblijf ik
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 11 okt 2008 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 11 okt 2008 10:17

u bent slim :)
ga ik ook maar es proberern. hoe kwam u aan 1mm dik pakkingpapier?
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

Waldo
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 11 okt 2008 10:58

u bent slim :)
ga ik ook maar es proberern. hoe kwam u aan 1mm dik pakkingpapier?
Nuttige reactie :shock:

Pakking papier is bij fietsenmaker/bromboer te halen gewoon.
Derbi Senda SM-Xtreme

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 okt 2008 11:40

geachte forummer,

Dat originele pakking materiaal heb ik al zo`n 32jr in bezit. Ik werkte toen in een werkplaats waar ze o.a. bedrijfwagens en andere bedrijfmachines repareerden en dan had je wel eens een stukje pakking nodig als het ergens uitgeblazen was. EN ... wie appelen vaart, die appelen eet. Zo ook voor de 2mm pakking. Maar dat karrewei komt pas over een week of zes aan de orde. Eerst moeten de 2 cilinderkoppen qua inhoud op 5cm³ geschuurd en geslepen worden.

Maar ter ondersteuning; Ik zou persoonlijk een garage inlopen ( iedergeval fatsoenlijk gekleed, geen petje achterste voren op je hoofd o.i.d. [want dan begin je aan een verloren zaak, je woont in nederland en als je iets gratis wilt hebben dan gelden normen en waarden als de belangrijkste regel])
Natuurlijk weet ik, dat als ik ergens verschijnt als ouder persoon, het meer vertrouwen uitstraald. (Dat is het voordeel van ouder zijn) EN... ik ga niet ongeschoren, in een sjofel jasje en een spijkerbroek met sportschoenen er onder. Je mag natuurlijk er van denken wat je wilt, [van deze (eigen)wijsheid], maar zo werkt het wel.

Anderzijds hebben ze het misschien wel bij een automaterialen zaak. Ga op zoek, je hebt maar een stukje van 9 x 9 cm nodig. En niet te vergeten, een holpijpje van 8mm. Daarmee moet je de ronde gaten voor de tapeinden in de pakking slaan. En als je zo ver bent, leg dan je pakkingpapier op een dikke plak lood, plaats je holpijpje op de goede plaats en geef er een flinke tik op met een plastik hamer. En het gat zit er in.
Oké, oké ik weet het wel. D`r is geen hond die een dikke plak lood in de schuur heeft liggen om gaten te slaan. (Maar zo hoort het wel) Maar er is een goed alternatief. Neem een blokje hout, zet het op zijn kant, leg het pakkingpapier op de kopsekant en sla met een ijzeren hamer bescheiden op de holpijp. [Hij hoeft er niet in één keer door te vliegen] Neem verder een stanleymes o.i.d. en kerf voorzichtig op de afgetekende lijnen het verdere model van de pakking in. Dit blijven doen totdat je er door bent en daarna met een sleutelvijltje de "bramen" van het pakkingmateriaal weg en eventueel pasvijlen.

Zo doe ik het, succes verzekerd.

1mm verhoging helpt, maar je moet wel alle neuzen dezelfde kant op zetten. EN ... veel geld heeft het niet gekost, alleen een vrije dag.

Tot zover even, met vriendelijke groeten verblijf ik
Keeshaven

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 11 okt 2008 12:17

dank u wel voor de informatie. ik zal wel even zoeken bij de garages.
ik ga wel te werk met een perforator. werkt ook goed. i.p.v. een holpijpje
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

@lan
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 11 okt 2008 17:32

Wow met veel plezier lees ik naar alle woorden die u typt, ik steek er veel van op, bedankt.

Ik ben op dit moment bezig met mijn blok weer in elkaar zetten.
Ook de cilinder moet er natuurlijk weer op. Heb net even zitten kijken naar de cilinder, zuiger, en Puch RGD HD kop.

Maar goed, even gewoon mijn vraag:
Is het erg als mijn zuiger ongeveer 3-4 mm uitsteekt?

Eigenlijk kan het niet anders, want mijn koppakking is 2mm dik. Waardoor ik dus minder voetpakking moet gebruiken om toch nog een goeie squish te krijgen.

Maar daarmee staan mn spoelpoorten wel iets korter open nietwaar?
Zou ik dan toch maar iets dikkere voetpakkingen nemen en dunnere koppakkingen zoals u doet?
toettoet

IxilTomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 11 okt 2008 18:46

Geweldig hoe jullie allemaal anders gaan typen dan jullie normaal doen als iemand met fatsoenlijke zinsopbouw en een uitgebreidere vocabulaire een bericht achterlaat...

Hoe dan ook, voor dat pakkingpapier hoef je niet ver te kijken, je kan net zo goed extra standaard pakkingen gebruiken... Houd er enkel wel rekening mee dat wat je wint aan betere poorttiming je net zo hard weer kwijt bent met het verliezen van je squish.

Wat je zou kunnen doen is én ophogen, en de bovenkant van je cilinder afdraaien. Dit zou meer rendement moeten hebben.
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 okt 2008 23:25

Geachte forummers bij deze mijn reactie`s op bovenstaande,

Aan S.v.V wil ik laten weten. Met een perforator tapeindgaten prikken, ik was er zelf nooit op gekomen. Maar was het niet zo dat de tapeinden 7mm dik zijn ? En de gaten gemaakt door een perforator zijn toch kleiner ? Wel, … ik hou me vast aan een kleine investering van € 2,50 voor een holpijp setje in een zogenaamde € 2,50 zaak.

Aan @Lan wil ik het volgende laten weten. Of het erg is dat de zuiger 3 – 4 mm boven de cilinder uitsteekt ? Nou, ik vind het persoonlijk geen goede zaak.
Van niets wetend zeg ik: Die zuiger en cilinder horen niet bij de Tomos. Een paar vragen ? Wat is het eigenlijk ? ( merk - type ) Wat is de maat in mm vanaf de onderkant uitl.poort tot de bovenkant van de cilinder ?

Zo in den blinde zeg ik er dit van. Als ik hiermee te maken had, dan ging ik op zoek naar een stukje pertinax of kunststof wat tegen iets warmte kan. (3 – 4 mm dik) daar maakte ik een goed passende voetpakking van. Als ik dat gemaakt had monteerde ik dat met aan elke kant een originele “papieren” voetpakking. Plaatste daar de cilinder op, keek of de poorten algeheel vrij kwamen als de zuiger in de onderste stand staat. En vervolgens of de top van de zuiger in bovenste stand staand precies aan de top van de cilinder komt (of een fractie er onder) Plaats dan een Brom of HD – kop (een afgevlakte Snorkop mag ook, maar dat is minder) Monteer de carb. met luchtfilter en de uitlaat zorgvuldig en ga dan eens voorzichtig rijden.
En wat die goede squish aangaat. Die staat bij zo`n situatie niet op de eerste plaats. In mijn jeugdjaren hielden we ons daar niet mee bezig, het moest gewoon boven de 80 lopen. En bij het plaatsen van een kop die een hoge compressie veroorzaakt, maakt het wel of geen goede squish hebben geen snelheids verschil van 5 km.

Vrijelijk gebrainstormd aan IxilTomos.
Vanzelfsprekend wijs ik je niet terecht wat betreft de voetpakkingen. Doch het lijkt mij, in verhouding, nogal prijzig als je met gewone voetpakkingen, bij de Bromboer vandaan, 1 of 2 mm (laat staan 3mm) aan de cilindervoet moet overbruggen. Anderzijds meen ik de ervaring te hebben, dat ik een voetpakking van origineel pakking materiaal à 1mm (zo ook 2mm) niet zogauw in elkaar perste bij het aandraaien van de cilinderkopmoeren. En bij zo`n 5 tot 10 originele Tomos voetpakkingen twijfel ik sterk.

Nogmaals over het verliezen van de squish wil ik het volgende opmerken. Ik heb daar geen ervaringen mee. (Vannacht dacht ik er aan, als de koppen op 5 cm³ gebracht zijn zal ik er proeven mee opzetten. Dan doet zich ook de situatie voor) Natuurlijk is het me duidelijk wat het inhoud. En het is ook een goede zaak als je het bij je Tomosje voor elkaar hebt. Maar het element wordt wel vaak onder woorden gebracht, doch ik ben nog niemand tegengekomen die feitelijk kon vertellen \ schrijven: Ik heb de squish van mijn cilinder \ kop zo(danig) gemaakt \ aangepast (of ingekocht) waardoor mijn Tomosje die en die verbetering had.
Dat die thermelogie juist is twijfel ik geen seconde aan, maar de feiten vind ik niet op tafel terug.
Nogmaals, ik zal me in de toekomst er mee bezig houden, zoals reeds gemeld. Maar de thermelogie squish krijgt wat mij aangaat, op ons niveau van de Tomosjes, te veel lading.

Over het afdraaien van je cilinder gesproken. Mijn gevoel zegt ook dat dat beter is.Doch ik heb geen theoretische onderbouwing voor dat gevoel. [Dat is psyche] En ….. het is in de praktijk toch zo, wie heeft er een draaibank staan. Of familie die dat wel “ff” tussendoor doet ? Dat werkt niet. {Zelf stond ik als 15 jarige achter zo`n bank. (Mag tegenwoordig niet meer) Maar nu na zoveel jaren er weer achter plaatsnemen lijkt mij niet zo raadzaam. Er staan 2 banken bij mijn oude baas in de werkplaats (à zeker € 200.000) , maar het is mij te link, als er iets fout gaat. (ik ben in die situatie niet verzekerd) [En er zijn `s nachts geen gecertificeerde draaiers aanwezig] Ik slijp ze wel op maat.

Tot zover “even”mijn reactie`s op de Pc gezet. Moe staat al een uur te wachten om op haar versnelde Tomosje weg te snorren.

Groeten aan jullie
Keeshaven

koena3
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor koena3 » 23 dec 2008 22:34

maar als je hem ophoogd.dan staan dus de spoelpoorten 1mm niet open(onderaan)
en je uitlaat poort ook. maar hij is ook wat hoogtoeriger geworden of niet?want de uitlaat poort 1mm hoger geworden.
tomos is goedkoop maar niet veel aandacht in onderdelen

daar in tegen puch maxi wel
maar die zijn weer altijd aanduwen en dat is ook niks en met kickstart is kei duur

Ingmar.
Pro Forummer
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 23 dec 2008 22:43

klopt wat je zegt ja maar..

maar soms kan het ook zijn dat met 1 pakking je poorten niet allemaal open gaan.

en als je je cilinder 1 mm ophoogt dan word je verbrandings kamer ook (bij 50cc) 1,33 cc groter waardoor je compressie verliest
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 24 dec 2008 00:13

Waarde Koena3 en Ingmar,

Het antwoord wat in mij op kwam deed me denken of ik het al geschreven had. Wel …. dat klopte haast. Kijkend in mijn archiefje kwam ik een vergelijkbare verstrekte info tegen. Ik heb het iets aangepast en uitgebouwd naar de realiteit, maar aan de juistheid valt niet te tornen.

Algemene info:
Ik heb 1 afgevlakte Bromkop waar de squish-lijn van weg is. (verder afgevlakt)
Die zit bij de Tomos van mijn vrouw er op.
Daar zit onder de cilinder één voetpakking van 1 mm onder. (Dus niet een paar pakkingen van de bromboer, of dat soort ongeschikt materiaal, daarvoor)
Maar van origineel pakkingmateriaal van 1 mm dik. Dat moet je wel gebruiken, anders gaat het geheid mis. [Andere oplossingen (materialen) zakken na verloop van tijd in]
NA controle bleek dat er maar één originele (aluminium) koppakking nodig was.

Als in de toekomst de 2 mm voetpakking geplaatst gaat worden, dan gaat de (Alu) koppakking er tussen uit. MAAR…… dan nog. Ik gebruik dan wel de blauwe Loctite 5926 kit. [Geweldig spul, moet je aan zien te komen. Het is het betere spul]
{Dat is de eerstvolgende actie als de zwarte Tomos weer rijdt}

Verdere info naar jullie toe.
Het zou geen vermelding behoeven, maar ik doe het toch maar even. Het is nog steeds zo dat de spoelpoorten van de Tomoscilinder 2mm lager zijn gepositioneerd dan het ODP van de zuiger. Waarom dat door Tomos Nederland gehandhaaft blijft is nog nooit boven water gebracht. Het enigste wat ik kan bedenken is; Er wordt een klein beetje een lange slag motor gecreëerd, met als resultaat een goed koppel. En ja … dat moeten we toegeven, als je een normale Tomos beziet, dat trekt hij goed weg bij een beperkt toerental. (Vergelijk het maar eens met een scooter blok. Altijd hoog in de toeren als ze weg moeten rijden)
Dus ik kan nog 1mm omhoog bij moe d`r Tomosje.

Verdere beantwoording:
De spoelpoorten blijven volledig open staan. (zie boven staand)
En wat die hoogtoerigheid aangaat; Het valt nogal mee. (Dan spelen meer factoren)
Het verschil is minimaal. Dat komt ook omdat aan Moe d`r Tomosje (qua cilinder) niet geveild is. dus de uitlaatpoort is helemaal standaard.
{En mijn filosofie t.a.v. haar Tomosje is\blijft, power uit dat blok zonder aan de cilinder-poorten te veilen }

T.a.v. 1mm ophogen: Daar heb ik rekening mee gehouden met het afvlakken. Oftewel, ik heb de koppen (3) 2mm verder afgevlakt als wat nodig was, om aan ± 5,5 cc te komen. En zolang de eindsetting nog niet gedaan is, maak ik gebruik van koppakkingen. (zie verder verslag)
Ergo: Ik hou een hoge compressie.

En verder nog even over de Snorkop.
Daar heb ik 4,5 mm afgeslepen. [Dit, met in het achterhoofd, dat ook mijn cilinder opgehoogd gaat worden] Maar daar ben ik nog niet aan toe.
En niet vergeten, daar zit ook geen squish-rand in, maar dat los ik op door er ALTIJD een (alu) koppakking tussen te doen.

Ergo: Ik heb hem ondertussen wel op mijn Tomosje geplaatst. Bij controle bleek (logisch) dat er een pakking tussen moest. Wel, …. Dat zijn er 2 geworden.
Dus op mijn Tomosje zitten 2 koppakkingen op elkaar. En dat is één originele (alu) koppakking en één exact nagemaakte koppakking van het 1mm pakkingmateriaal.

Rest mij nog te melden, dat ik er nog niet mee gereden heb. Hij ligt nog open (het blok), maar dat gebeurd vandaag nog (n.a.v. jullie). Alleen het spruitstuk zal ik niet halen. Daar wil ik iets over schrijven en om in de kerstavond in de kelder bezig te zijn met monteren ….. , lijkt mij een Tomosje te ver gaan.

Tot zover jullie weer van dienst geweest en met vriendelijke groet verblijf ik weer,

Heb je een ruime ruimte, die wit geschilderd is, met een TL-balk en een schone lege werkbank ? Ik ben benieuwd.

Groeten
Keeshaven

koena3
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor koena3 » 24 dec 2008 15:51

wou toch mijn cilinder gaan tunen maar dit komt wel goed.want ik heb de cilinder enz. nog niet gezien(van binnen..)

dus de bovenkant van de cilinder 2mm afdraaien.
iemand suggesties om de cilinder in te spannen(je hebt zon spandoorn die conish loopt en waar het cilinder hemd op klemt)
maar vind ik dat niet de beste manier(zullen denk ik wel betere manieren zijn)

en een snor kop kan je nooit zover afdraaien als een hogedruk kop? omdat die hap zo groot is.
en die hap erin is bij mij niet symetrisch. bij andere mensen ook niet?
tomos is goedkoop maar niet veel aandacht in onderdelen

daar in tegen puch maxi wel
maar die zijn weer altijd aanduwen en dat is ook niks en met kickstart is kei duur

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers