Berichtdoor C. van Klaveren » 02 mar 2009 23:20
Waarde RicardoFayd,
Ik kan er niet zo goed mee uit de voeten. Dat er verschil zit in olie is mij wel bekend. (uit ervaringen) En dat komt door de doping die toegevoegd zijn. Daardoor zijn de eigenschappen van de diverse olieën verschillend.
Ik gebruik Shell Donax TA, gewoon omdat dat spul in de automatische bakken van de buldozers ging bij ons op de zaak.
Nu heb ik even de moeite genomen om de specificaties van die olie op te zoeken en door te lezen. Wel…. dat is lastig om dat allemaal door te vertellen, omdat het vol staat met moeilijke woorden en benamingen. Het komt er op neer dat het over de vloeibaarheid gaat bij hoge en lage temperaturen, wrijvingseigenschappen, dat het niet oxideert en dan voldoet het nog aan 9 andere specificaties.
Wel, dat is allemaal mooi, maar toch niet interessant als wij nog geen 250cc in ons blokje gooien. Voor mij geldt: Het moet olie zijn die smeert (Voor lagers en tandwielen.). En het moet geen glijdend effect geven als er sprake is van een automatische koppeling.
Dus wat mij aangaat hoef je geen punt te maken over de ATF Je gooit er 250cc in en klaar.
Ik heb als test ook gewoon 10W40 er in gegooid en dat werkte precies eender.
Natuurlijk heb ik na een paar weken er weer ATF in gegooid, maar het verschil was nihil.
Want waar gaat het nou om. Alleen om de automatische koppeling. En elke ATF heeft de basiseigenschappen en die werken gewoon bij ons Tomosje.
Dus dat door de olie bij RicardoFayd de 2e versnelling niet in zou komen lijkt mij een misvatting.
Ik zou adviseren; gooi er maar gewone auto olie in. [ Er gebeurt niets ] (Later weer vervangen)
En verder, dat vind ik veel interessanter : Hoe help je hem in zijn 2e versnelling ?
Geef dat maar eens precies aan.
En als de veer bij de 2e versn. koppeling slap zou zijn, dan zou hij veel eerder in komen.
D`r is gewoon wat anders aan de hand, denk ik.
Bij deze mijn bijdrage.
In afwachting verblijf ik, maar dan moet je snel zijn, want overmorgen ben ik naar m`n zomerverblijf in Italië om te kijken of mijn BMW het nog doet.
Vriendelijk gegroet.
Keeshaven