oke ik heb een (dringende) vraag.
laat ik maar direct beginnen:
ik zat laatst ineens met deze gedachte:
stel je duwt je tomos de tuin uit terwijl deze uitstaat. je achterwiel draait dan, dus je krukas ook (lijkt me). maar, als je krukas draait, gaat natuurlijk ook de zuiger op en neer (

).nu komt het, je tomos vonkt nu alleen niet. dus als je je tomos aanzet, en stel je zuiger staat in het midden van je cilinder en je tomos vonkt direct, dan is er toch een VEEL minder hardere ontploffing dan dat je zuiger op de BDP zou staan. en je blijft met een constante snelheid rijden, dan komt je zuiger nooit op het BDP wanneer de ontploffing daar is. begrijpen jullie het nog? hetzelfde gebeurt wanneer je voor het stoplicht staat en je motor blijft lopen, je tomos blijft ontploffinkjes maken terwijl je achterwiel, en daarmee je zuiger)niet op en neer gaat. dit zou betekenen dat je op een bepaalde tijd, wanneer je wegrijdt en je ontploffing net is geweest, je ook vermogen verliest omdat je moet 'wachten' op de volgende ontploffing. nog steeds te begrijpen? nog een voorbeeld: je gaat een helling af met lopende motor: je wiel draait harder, dus je zuiger ook: maar gaan de ontploffingen ook sneller? dat je niet weer ineens met een zuiger in het midden van je cilinder, een vonk krijgt?
ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie mijn 'vraag' kunnen beantwoorden.
alvast bedankt!