Ik ben van mening dat een brommer moet stinken naar benzine
....als ik al een elektrische scooter zie in mijn stad, zijn dat Parkeerwachters die kentekens opschrijven of ze wel parkeergeld hebben betaald
V.w.b. dat opvoeren van brommers vroeger.....ik reed brommer van 1966 t/m 68 (daarna auto) en pas weer sinds een jaar of 6 aan het snorren.
Er is wel 1 verschil met vroeger, toen had je nog geen Snorbrommers....ik erger me soms dood aan die opgevoerde snorbrommers (sorry allemaal) die je op de fietspaden met een jezusgang voorbij scheuren...mijn motto is dan : neem een brommer met helm of wees zo flink en rijd met je blauwe kenteken gewoon op de weg als hij toch zo hard kan !
Dat een snorbrommer 30 a 35 km per uur kan halen, vind ik geen probleem...anders kun je (snelle) fietsers haast niet eens inhalen.
Maar de trend tegenwoordig zijn al die Retro scooters (meestal 4 takt) die je met 50 km p/u (of sneller) voorbij scheuren...levensgevaarlijk, vooral voor fietsers en zeker kinderen op een fiets !
Maar ik was ook geen heilige vroeger hoor.....mijn Batavus Whippet (met die 2 uitlaten en veel chroom) was ook opgevoerd...haalde ook ruim 60, totdat er een keer een witte Heinkel Scooter blijkbaar al een tijdje achter me reed (die dingen hoorde je niet door het geknetter van je brommer) en de agent me meenam naar het politiebureau en ik maar liefst 6 gulden boete moest betalen (was in 67 een flink bedrag)
Er zat wel gewoon een 50 cc cylinder op, maar was uitgevijld, grotere carburateur en een grote koperen verstelbare sproeier, die moest ik inleveren.
Bestaan die verstelbare sproeiers nog eigenlijk (zie voorbeeld) ?
Mijn huidige Quadro E start gaat ook veel te snel, blijkbaar hebben ze er andere tandwielen opgezet, aan de ene kant loopt het wel lekker rustig qua toeren, maar trekt hij in de 1e voor geen meter op....hij loopt nu ruim 40, dat ga ik snel veranderen naar hooguit 35...HOE ik dat ga doen moet ik nog even bekijken.
Tomos Quadro bj. 2005 - E-start.