Berichtdoor Duda » 23 sep 2022 13:20
Korte beschrijving van je probleem:
Mijn tomos wil niet tot amper lopen, niet eens stationair. Bij het kicken maakt hij af en toe een paar plofjes of blijft ie even lopen met te veel toeren maar dat is het. (1x aan de praat gekregen na 100 meter rijden het gas losgelaten en viel hij uit)
Wanneer ontstond het probleem:
Vanaf de eerste keer starten
Type tomos (brom of snor) en model:
Snor A3(ei cilinder) enkele versnelling. (eeuwenoude type?)
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
dell orto sha 12/9, Encarwi zeef luchtfilter, contactpunten ontsteking, tandwielverhouding: 26-33, Bos A3 uitlaat.
Hallo allen,
Ik heb onlangs een tomos zo ongeveer als rollend frame voor een paar tientjes van iemand gekocht met mijn persoonlijke missie om deze weer aan de praat te krijgen. De eigenaar vóór hem had er geprobeerd een 70cc blok onder te zetten en alle aanpassingen aan de rest van de brommer gedaan die daar bij horen. Nou heb ik de tomos van hem gekocht met het originele ei cilinder blok erbij. Los in een doosje zat een dellorto 14/9 sha carburateur, encarwi zeef luchtfiler, een kabelboom, een rotte uitlaat en nog wat spullen.
Ik ben als volgt aan de slag gegaan:
-De carburateur en spruitstuk uit elkaar gehaald, schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en rubbers.
-Benzine kraan ontmanteld en schoongemaakt, deze loopt weer helemaal door.
-Een nieuwe contactpunten ontstekingspoel, vliegwel en bobine gemonteerd. De oude spiebaan was verdwenen en de spoel ook kapot. Vervolgens het contactpunt precies afgesteld en de timing op 0,8mm voorontsteking gezet. (0,8mm vóór het bovenste dode punt van de zuiger). Er is een vonk.
-De cilinder eraf gehaald om te inspecteren, zuigerveren voor de zekerheid vervangen en nieuwe pakkingen. Uitlaat en inlaat port schoongemaakt. Nieuwe uitlaat pakking, de uitlaat zelf heb ik tweede hands opgepikt maar was amper gebruikt dus niet verstopt lijkt me.
-De vraagtekenveer vervangen, het carter voorzien van nieuwe olie en pakking. (de keerring leek in orde te zijn)
-Verder de onbelangrijke dingen als een rem, lampjes, spanningsregelaar en dergelijke in orde gemaakt.
Er is compressie, ik weet niet hoe zwaar de kickstart hoort te voelen omdat dit mijn eerste ervaring met een tomos is. (Ik heb alleen sleutel ervaring met mijn VwT3, dus ik weet ook niet precies hoe alles gezond hoort te klinken). Maar het lijkt me genoeg compressie. Er is vonk, benzine (bougie is nat na het kicken en niet starten) en er is lucht. Ik heb al deze dingen vervangen en gemonteerd in fases en na elke fase geprobeerd de tomos te starten waar alles wat nodig is voor een start gemonteerd was. Hij heeft een paar keer gelopen, maar viel vrij snel weer uit als ik geen gas bleef geven of de stationair schroef zo liet zitten dat hij veel te veel toeren maakt. De eerste kick na een tijdje niet kicken geeft meestal het meeste resultaat. Of hij gaat twijfelachtig aan en blijft even stationair lopen en valt dan weer uit, of hij maakt een paar plofjes uit zichzelf en houdt er dan mee op. De keren kicken direct na de eerste twee keer leveren dan meestal niks meer op. Ik heb nadat ik alles heb vervangen 'm een keer aan de praat gekregen, aan kunnen houden en 100 meter kunnen rijden voordat hij weer uitviel toen ik geen gas meer gaf. Ik heb natuurlijk met en zonder choke, stationair schroef erin en eruit, met remmenreiniger, verschillende sproeiers(48 - 56 met grote tussenstappen) en een doekje voor de luchtfilter om te kijken of er te veel lucht door de encarwi zeef luchtfilter komt wat ik me goed kan voorstellen. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze luchtfilter er voor zorgt dat het starten zó moeizaam gaat. Allemaal tevergeefs tot nu toe. Wat ik me kan voorstellen is dat het misschien handig is om de originele luchtfilter die door het frame heen gaat te proberen. Maar deze kan ik tweedehands zo snel niet vinden, dat het verschil maakt in hoe het blok loopt kan ik me voorstellen maar niet het verschil tussen wel of geen start denk ik. Maar misschien heb ik het mis, ik hoop dat iemand me dat kan vertellen.
Ik ben benieuwd of er op dit forum mensen zijn die mij de goede richting in kunnen helpen. Alvast bedankt voor het lezen van dit lange bericht!
PS. Het klinkt natuurlijk logisch om tweede hands een A35 blokje op de kop te tikken. Wat ik zodra de helmplicht in gaat ook van plan ben. Maar ik ben met mezelf deze uitdaging aangegaan, en niet van plan me gewonnen te geven.