een krukas heeft meerdere functies , zo moet de krukas (samen met het eventueel aanwezige vliegwiel) de motor op gang houden.
tevens zorg de krukas aan de ene kant dat het vliewiel word aangedreven , en aan de andere kant de aandrijving.
ook zorgt de krukas er uiteraard voor dat de zuiger heen en weer gaat , op de juiste manier.
dit alles moet in de eerste plaats goed zijn , en zeker bij een blok dat zo loopt , de krukas is de hart van de motor , deze moet goed zijn!
een krukas heeft ook nog een paar eigenschappen , zoals het gewicht van de krukas , het formaat en de sterkte van het materiaal . en de slag uiteraard.
deze krukas heeft een andere slag , is veel harder dan de std krukas en zorgt voor een kleiner cartervolume , ofwel meer carterdruk.
je kunt niet zomaar even zeggen dat een krukas sneller optrekt oid , dat hangt met het hele blok samen!
carterdruk , roterende massa (dus het gewicht van de krukas o.a.) , slag , drijfstanglengte etc. etc. kunnen behoorlijke invloeden hebben op het lopen van de motor , en zoals je ziet werkt het zoals ik het heb in dit blok prima. echter zou je bijv, een 70cc nemen zal de carterdruk VEEL te hoog zijn.
het is dus niet zomaar even een ander asje erin zetten en het doet dit of dat

zo werkt het met tuning , compromissen maken en proberen , vooral testen dus..
volgende punt is dat deze krukassen ook niet te koop zijn...
De cilinderkop is standaar 38mm , dus deze is groter gemaakt naar 40mm , tevens is er een squishband in gekomen en dus de squish goed gezet , en de kopinhoud zal ook meer kloppen dan een std kop.
mja ,er zijn zoveel manieren om een AT50 blokje snel te maken , en met het standaard spul wil het prima , alleen ga je extreem kan het problemen opleveren.