Berichtdoor Cosmokramer » 23 apr 2012 21:39
Met mijn snorfiets had ik dezelfde ervaring. Reed lekker, maar een snelle fietser reed me eruit. Ik heb een paar kanttekeningen bij de suggesties die hier gedaan worden.
Bromuitlaat of standaardsnel: Scheelt inderdaad flink in de snelheid, maar bij mij nam de trekkracht enorm af. Zodanig dat hij met flinke tegenwind soms zelfs langzamer ging dan met de oude uitlaat. Je snorkop vervangen door een bromkop zal dit niet verhelpen, vrees ik, tenzij je ook de ontsteking verzet. Maar bij de nieuwere Tomosjes is dat buitengewoon lastig. Bij de oude verdraaide je de grondplaat, maar bij de nieuwere werkt het met een CDI. Hoe je die op bromstand zet zou ik je niet kunnen vertellen, wellicht dat iemand hier dit kan?
Kleiner achtertandwiel is een goede optie, je Tomos gaat hier ook wat rustiger van rijden. Met de originele atw 33 heb je toch altijd het gevoel van heel hard fietsen in de 1e versnelling. Doe het niet kleiner dan 26.
Een andere mogelijkheid om snelheid te winnen, die je hooguit 50 cent kost, en die je te allen tijde ongedaan kunt maken, is het ontgrenzen van je luchtfilter. Daar zit een slang in, die kun je er uit halen (en ook makkelijk weer terug doen). Je moet dan wel een grotere sproeier plaatsen: meestal is 1 maat groter wel voldoende. Bij mij leidde dit tot een iets hogere topsnelheid (ongeveer 3 a 5 km/h erbij), terwijl de trekkracht hetzelfde bleef.