• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 26 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • …
  • 81
  • Volgende
brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 10 apr 2011 19:33

Persoonlijk vind ik die dikke niets. Veel te dik, en sluit ook niet altijd perfect af omdat ie te hard is met die ring. Een dunne pakking is fijner als je kleine squish wilt.
Omhoog


Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 10 apr 2011 20:40

je moet wel alles tegen elkaar afwegen,die dikkere moet je strakker aanhalen dus meer kracht op je kopbouten zetten,plus je squish is groter.zal niet veel schelen maar toch.als je draad einden en moertjes niet zo goed meer zijn zou ik bij gebruik van die dikkere toch dit ook vervangen maar dat is persoonlijk.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 10 apr 2011 23:43

Even heel kort, wat is de squish ook alweer? Ik had er hiervoor zo'n wat dikkere opzitten, toen ik m'n cilinderkop eraf haalde bleven er wat restjes van de pakking zitten. Nu had ik er zo'n dunne opgezet, maar vanwege die restjes sloot ie niet helemaal goed af. Die restjes moet ik er dus sowieso nog even afschuren, en dan kijk ik wel welke pakking ik erop zet.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 00:21

Ongeveer 0,65mm. Als je veilig wilt zitten, neem je 0,7/0,8 mm.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 11 apr 2011 15:14

Ik heb de oude restjes van de pakking op de cilinder met een heel fijn schuurpapiertje er af geschuurd, maar hij lekt nu nog steeds een beetje. Op m'n nieuwe pakking (zo'n dunne aluminium) zitten nog wel wat kleine deukjes van de oneffenheden op de cilinder (nog voordat ik ze weggeschuurd had), kan dit het lekken veroorzaken? Ik denk zelf namelijk dat door het aandraaien van de cilinderkop dit wel rechtgetrokken wordt?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 11 apr 2011 15:16

Dit kan inderdaad het lekken veroorzaken.
Maar ik zou ook even kijken met een glas plaat (of iets anders wat perfect glad is) of je kop en cilinder vlak zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 11 apr 2011 15:18

oude pakking kun je het beste met een schraapstaal verwijderen.
B.V een goed plamuurmes of iets dergelijks.
Eventueel kun je ook nog een zoetvijl (zo'n heel fijne) gebruiken om de restanten pakking weg te halen.
Maar dan moet je wel goed kunnen vijlen.Anders: niet aan beginnen.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 11 apr 2011 15:19

Dit kan inderdaad het lekken veroorzaken.
Maar ik zou ook even kijken met een glas plaat (of iets anders wat perfect glad is) of je kop en cilinder vlak zijn.
Bedankt voor je reactie! Ik heb mezelf alleen verkeerd verwoord, lekken doet hij niet (er lekt namelijk geen brandstof uit), maar als ik heel voorzichtig de kickstart naar beneden duw, klinkt het alsof er ergens lucht ontsnapt (bij de cilinder). Hoort dit zo of zit er dan toch ergens iets niet goed?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 11 apr 2011 15:22

dan heb je dus valse lucht, m.a.w. dan gaat je compressie door een spleetje verloren.
Als jij nog oude pakkingresten hebt zitten is de kans heel groot aanwezig dat je koppakking lekt
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 11 apr 2011 15:25

dan heb je dus valse lucht, m.a.w. dan gaat je compressie door een spleetje verloren.
Als jij nog oude pakkingresten hebt zitten is de kans heel groot aanwezig dat je koppakking lekt
Als de koppakking lekt, dan lekt er toch ook brandstof uit? Dus dan zou ik wat vocht moeten kunnen zien rond de pakking?

EDIT: ik heb de pakkingresten van de vorige pakking al weggeschuurd.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 11 apr 2011 15:27

brandstof komt als een heel fijne nevel in je cilinderkop, bijna niet te zien, wel te ruiken
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 11 apr 2011 15:31

brandstof komt als een heel fijne nevel in je cilinderkop, bijna niet te zien, wel te ruiken
Oke, duidelijk. Ik ga zo even een nieuwe pakking halen, mocht hij dan nog steeds lekken, kan ik er dan een dun laagje vloeibare pakking tussen smeren om hem helemaal af te dichten? Zo ja, tot welke temperatuur moet die bestendig zijn?

EDIT: ik heb nog een tube vloeibare pakking van Power 1 liggen, beschrijving:
Blijft na uitharding soepel, elastisch en duurzaam.
Temperatuur bestendig van -60 tot 305 graden
Bestand tegen brandstoffen, olie, koelvloeistof en vele ander chemicaliën.

Kan ik deze er een klein beetje op m'n pakking smeren, of wordt het afgeraden vloeibare pakking bij de koppakking te gebruiken?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 11 apr 2011 17:59

als jij vaker sleuteld kun je beter bij de koppakking geen vloeibare pakking gebruiken.
Die troep dicht wel heel goed af, maar maakt ook dat je het spul bijna niet meer van elkaar kunt krijgen.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 11 apr 2011 18:05

oude pakking kun je het beste met een schraapstaal verwijderen.
B.V een goed plamuurmes of iets dergelijks.
Eventueel kun je ook nog een zoetvijl (zo'n heel fijne) gebruiken om de restanten pakking weg te halen.
Maar dan moet je wel goed kunnen vijlen.Anders: niet aan beginnen.

Ik gebruik daar een dremel voor met een messing borstel ,
Ik heb er een lange flexibele hulpstuk tussen waardoor ik makkelijk om de draadeinden kan borstelen.
Ik borstel hier alles mee schoon ,
binnenkant van Cilinder + kop , carb , bougie etc

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 12 apr 2011 19:39

Ik ben er net achter gekomen dat mijn brommer lekt. Alleen ik heb geen idee waar.
Het achterwiel word niet vies, dus je zou zeggen dat de voortandwielkeerring goed is.
En dat kleine dingetje ook(dat ding waarvan niemand weet hoe die te vervangen is)
Alleen het rare is dat de olie direct onder het voortandwiel op die steun zit van de voetsteuntjes.
En ook van dit steuntje afdruipt.
Dan zou je dus zeggen dat het wel weer uit de voortandwielkeerring vandaan komt ???
Zijn hier nog andere keerringen of moet ik gewoon de voortandwielkeerring vervangen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 12 apr 2011 19:44

Ik ben er net achter gekomen dat mijn brommer lekt. Alleen ik heb geen idee waar.
Het achterwiel word niet vies, dus je zou zeggen dat de voortandwielkeerring goed is.
En dat kleine dingetje ook(dat ding waarvan niemand weet hoe die te vervangen is)
Alleen het rare is dat de olie direct onder het voortandwiel op die steun zit van de voetsteuntjes.
En ook van dit steuntje afdruipt.
Dan zou je dus zeggen dat het wel weer uit de voortandwielkeerring vandaan komt ???
Zijn hier nog andere keerringen of moet ik gewoon de voortandwielkeerring vervangen?

Weet je zeker dat hij echt lekt ?
Of heb je de tomos toevallig op z'n zijkant gehad ?

Ik heb pasgeleden namelijk een nieuw blokkie gekocht voor mijn Tomosje en ff in de kelder gelegd.
Volgende ochtend wilde ik hem eronder gaan hangen , zie ik een hele plas leggen.
Ik gelijk die carterhelft eraf gedraaid , zag ik dat het uit de carterontluchting gelopen was omdat het blok op zijn kant lag.

Ik begreep het al niet , want toen ik voor dat blokkie ging kijken , hing hij nog onder die andere tomos en die was helemaal schoon zelfs na een paar testritten.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 12 apr 2011 19:49

Ik weet bijna zeker dat die lekt.
Ik heb zaterdag alles daar schoongemaakt, want het was aardig vet onder de brommer.
En ik heb sindsdien heb ik de brommer niet meer schuin gehouden ofzo (alleen in de bochten :P)
Maar ik snap niet waar het vandaan lekt? En als het de voortandwielkeerring is snap ik niet waarom mijn wiel niet zwart/vet word (zwart is die al :P)
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 12 apr 2011 19:54

Ik weet bijna zeker dat die lekt.
Ik heb zaterdag alles daar schoongemaakt, want het was aardig vet onder de brommer.
En ik heb sindsdien heb ik de brommer niet meer schuin gehouden ofzo (alleen in de bochten :P)
Maar ik snap niet waar het vandaan lekt? En als het de voortandwielkeerring is snap ik niet waarom mijn wiel niet zwart/vet word (zwart is die al :P)

carterplug ? als die op een zijstandaard staat komen de druppels ook bij het vtw naar beneden.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 12 apr 2011 19:58

Brommer staat altijd op de zijstandaard, dus ik zal er eens naar kijken.
Maar waar moet ik dat ergens zoeken, want ik heb het daar wel eens open gehad, maar kan me niets zoal een carterplug herinneren
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 12 apr 2011 20:07

Brommer staat altijd op de zijstandaard, dus ik zal er eens naar kijken.
Maar waar moet ik dat ergens zoeken, want ik heb het daar wel eens open gehad, maar kan me niets zoal een carterplug herinneren
carterplug ... dat boutje aan de onderkant van de rechter carterhelft. waar je de atf aftapt.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 26 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • …
  • 81
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.