• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ongeduldig met originele spullen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
229 berichten
  • Pagina 4 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 12
  • Volgende
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 feb 2016 13:00

En we doen er nog 1... Uit m'n onderschrift mag wel blijken dat ik een momentsleutel eigenlijk onontbeerlijk vind, zeker voor cilinders/ koppen. 'Gevoel' is leuk maar zelden addekwaat :)

Anyway, gister na mini rondje had ik de kopmoeren al even nagetrokken en dat was niet nodig, daarna langer ritje gemaakt en net weer even gekeken en verdomd, 1 moer moest een flinke tik hebben terwijl de andere 3 nog netjes op moment stonden.

Doe ik trouwens ook altijd nog een paar keer bij de uitlaat met nieuwe pakking want die klinkt behoorlijk in.

Scheelt allemaal weer in potentiele lekkerij.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 25 feb 2016 13:29

Dat was wel even (understatement) doorwerken maar... er spint wieder! Zuigertje klappert een beetje als ie koud is, geen wonder, compressie prima, sproeiertje wat te klein gekozen en.... m'n lampie van de km teller doet 't niet :(

:lol:

Net toen ik me een hele pipo begon te voelen wees de tomos me terrecht, zo ingewikkeld ziet een kickstarter er toch niet uit, niet bepaald hogere wiskunde of zo maar man, wat heb ik lopen pieren om dat ding er op te krijgen, werkelijk! Ben er wel 3 keer bij weg gelopen, iemand nog een sleuteltip? :mrgreen:

Kan wel merken dat dit brommertje in beduidend betere staat verkeerd, alles loopt en klinkt veel soepeler.
packr-klaar.jpg
Ziet er goed uit! Leuk brommertje.
Uhm sleuteltip? niet echt een tip weglopen zover was je al.. een bakkie koffie doen na 10 minuten terugkomen en nog eens proberen? ' Pipogevoel' is machtig! ;-)
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 feb 2016 19:10

Koffie voorziening was ook gedekt :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 28 feb 2016 14:46

Voor de grap laatste uitlaatje onder de pack'r gezet, dacht, kleiner uitlaatpoortje, misschien beetje minder herrie. Nadruk op beetje werd dat :)

Toen moest er weer een heel ander beugeltje gemaakt, frame is hetzelfde van die dingen! Ik nie begrijp. Doop hem 'euro 3' denk 8)
a3-p-s-pas.jpg
Edit: Onderweg kwam ik er achter dat bij de pack'r de standaard zodanig vroeg tegen de uitlaat komt (bij de sport'r ook dus maar minder last van want hogere wielen) dat ik geen bochie kan nemen of de standaard schuurt over de grond, ook niet echt ideaal te noemen, niet dat ik zo'n coureur ben maar dit is een beetje te gek.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 mar 2016 21:11

Nope, geen nieuwe dingen... wel oude koe. Moet toch nog even terug komen op dat zuiger verhaal, niet dat ik veel meer weet maar...

Had weer loop/sloop blokje gekocht (laatste, echt, allemaal rommel :)) en toen ik eindelijk een dop had gefixt die er op paste (moeren zaten diep mede door geen ringetjes denk) kop er af en daar zag ik een nieuw zuigertje. Na me weer even verbaast te hebben over het beun gehalte, cilinder gespoten maar niet afgeplakt, gebruikte voetpakking die er ook nog es verkeerd om in zat en zo vast nog wel wat dingen zag ik ook nog dat er een volle kruk in zat, in oude spoelerblok. Dus, iemand heeft, vermoed ik, een poging gedaan het blokje opnieuw op te bouwen maar dat is schijnbaar mislukt. Zou lekken uit het middencarter maar ik heb het nog niet kunnen ontdekken, wel bij het tandwiel en die keering zit volgens mij ook niet ok maar dat is voor later zorg.

Terug naar de zuiger, dat lijkt me ook een DMP of aanverwand, herkend iemand dit?
zuiger-n.jpg
Ook met 1,5 mm veren en dit was een snorblok (kop iig) en de compressie was prima, op gevoel, niet gemeten maar zo'n verschil voel je wel.

edit: Meten Ief, meten... ori veren ook gewoon 1,5mm, dacht dunner, geen idee waarom of hoe ik daar bij kom, puch waarschijnlijk...of zo. :x

Oftewel... ik moet toch is ff beter gaan kijken wat er aan mijnes schort dan. Dit was wel een A-maat cilinder en zag er best redelijk uit nog, geen idee wat die ander is. Net nu ik een meteor zuigertje besteld heb... ach, vast beterder :)

O no, red pilled...

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 03 mar 2016 22:47

Ik heb ook een volle kruk in mijn a5 blokje zitten.
En een "reserve" a5 heeft een kruk met gaten.

Erg vaag allemaal. Had begrepen dat gesloten kruk meer vermogen levert dus daar ga ik ook weer mee rijden :)

Kan mijn DMP zuiger niet meer na kijken gezien alles weer dicht zit.

Echter was er wel 1 ding wat mij opviel en dat is dat dat pennetje(uitlijning) bij de zuigerveren aan de binnenzijde ook nog behoorlijk uitstak, Had ik bij het origineel niet.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 mar 2016 23:10

a5 blok is eigenlijk a52 blok en dan heb je ze met grote en kleine spoelers... toch? (bomen en bos hier :P)

Maar jij hebt dus ook kleine spoeler blok met zowel volle kruk als zonder... idd vaag, eerst oude vooraad opmaken en dan over op de nieuwe denk die toch wel gedacht waren voor grote spoelerblok lijkt me...

Meer of minder vermogen ga je niet echt merken denk ik maar een volle kruk is wel beter ja, ik zit er zelfs over te denken om het cartervolume juist te vergroten maar dan idd niet op die plek.

O no, red pilled...

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 03 mar 2016 23:29

De a55 heeft grote spoelers toch?
De open kRuk word nog wel eens dicht gestopt met kuRk heb ik gelezen dus zal dan toch wel ergens beter zijn?

Ik heb inderdaad ook kleine spoelers.
Zal je eerlijk vertellen dat dit mijn eerste brommer/tomos is dus is voor mij nog een hele hoop bos met bomen.

Had rond mijn 16e meer met auto's

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 mar 2016 23:38

De A55 cilinders hebben grote spoelers... maja, dan is het wel consistent om grote spoelerblok ook gewoon A55 te noemen idd :)

Ik heb geen idee of je dat in de praktijk merkt en kan maar zo afhankelijk zijn welke cilinder je er op hebt etc etc etc. In moderne blokken is de tendens juist groot cartervolume maar dat kan je weer niet vertalen naar de tomos... En bij tomos zijn ze ook niet gek dus... laten we er van uitgaan dat de volle kruk wat beter is maar dat ga je niet merken bij een standaard cilindertje.... denk ik.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 mar 2016 11:11

Aha, dat pinnetje! Snapte niet direkt wat je bedoelde maar idd. Dit zuigertje lijkt wel heel niet ontworpen voor 2 zuigerveren! Zal vast goed gaan maar netjes is het niet. Geen fijne gedachte dat (als) zo'n pennetje los komt...brrrr

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 mar 2016 10:54

Grapje weer, nou ja, met serieuse ondertoon maar laten we het er in hoofdzaak op houden dat ik me verveelde :)

Heb vooralsnog sws niet het idee dat er met het membraan zo heeeel veel te winnen valt op een ding na en dat is starten en misschien een beetje onderin. Had het membraan dus al is wat meer vrije slag gegeven en iig het goede starten viel op maar bovenin ging het mis, wederom, bij tomos zijn ze ook niet gek.

Mogelijke oplossing, een boyesen membraan. Kans dat dat zo beun beun ook meteen werkt acht ik vrij klein en om er veel mee te experimenteren is gewoon niet praktisch tenzij je het blok op een dyno hebt staan en er makkelijk bij kunt. Dat heb ik niet dus.

Ga em er wel een keer onderhangen, of een variant met een grote onderste klep en dan van wat dunner matriaal. Deze platen zijn 0,35 carbon van een aprillia RS en dat is mogelijk een beetje te stijf maar gewoon om eens te zien wat er gebeurd. Dan moet ie ook ff netter in elkaar trouwens en dat is nog best een gehannes maar niets wat een betje secondelijm niet fixt alleen... dat komt wsk nooit meer uit elkaar :)
boy.jpg
Bijlagen
boy2.jpg

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 mar 2016 23:34

Heb de meteor zuiger en de dmp zuiger is wat nader bekeken... Moet bekennen dat dit een beetje schemerig wordt want deels ook gevoels kwestie (ofwel, ik kan niet alles onderbouwen) en nog belangrijker...

Wil je het goed doen als je een nieuwe zuiger wilt/ nodig hebt ga je als volgt te werk;

-Je zoekt een gerenomeerde bromboer die kan boren en honen en (dus) meten.
-Je laat je cilinder meten en koopt een geschikte maat zuiger, meest logische is 1ste overmaat, 38,25mm dus.
-cilinder boren en honen op de juiste speling
-zuigerveertjes nameten op juiste slotspeling
-monteren, ff inlopen en gaan, komende 10000 km geen omkijken meer naar, dan is nieuwe veertjes.

Eerder was ik nog van mening dat het kopen van een nieuwe clinder mogelijk een betere (want goedkoper) optie was maar dat is vaak ook dmp dus ja.... ik zie daaar van af, als je cilinder nog ok is that is.

Maar goed, dat doen we dus massaal niet want of de kennis ontbreekt of de portomonait is leeg of whatever.

En dan kopen we het goedkoopste zuigertje wat er is, een zuiger is een zuiger toch... nou......

Behalve dat de dmp dus een zuiger is die eigenlijk voor 1 veer gemaakt lijkt te zijn is het verschil in afwerking tussen dmp en meteor echt wel erg groot (logisch, lage prijs komt ergens vandaan) maar waar ik het meest mee zit zijn de veren. Dat verschil is echt groot en het lijkt er op alsof de dmp's het vooral moeten hebben van enorm veel aanlegdruk (en dus veel hogere slijtage) terwijl de meteors veel ronder zijn en gelijkmatiger aandrukken, dat kan wsk door de betere afwerking en dus werking van de veren zelf.

Dus, naar mijn mening, wil je iets doen, geef dan een paar tientjes meer uit en koop wat knaps en dat geld zeer wsk voor het meeste dmp spul, die prijs is niet voor niets zo laag en alle waar naar zijn geld. Tenzij je gewoon een beetje wil experimenteren en het ding niet voor de komende 5 jaar in elkaar zet...

Ook een enorm verschil, het plaatsen van de zuigerveren... easy peasy bij meteor en een geklooi bij de
dmp's.

Niet de beste foto's maar zonder is ook zo saai, verschil in ringen is dacht ik wel te zien.
dmpvsmeteor-ringen.jpg
dmpvsmeteor-ringen.jpg (48.21 KiB) 6787 keer bekeken
dmpvsmeteor-zuigers.jpg
/rant over :)
Laatst gewijzigd door ief op 12 mar 2016 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

O no, red pilled...

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 12 mar 2016 23:49

En hoe zit het met de airsal veren? :p

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 mar 2016 23:58

Geen idee Gerard :)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 mei 2016 17:57

Dat is even geleden. Ik heb ook niet zo heel veel gedaan behalve denken over ben ik bang en er kwam een andere 2-takt tussendoor die de interesse pakte maar des al nietemin staat het niet helemaal stil...heb me nl. maar weer eens een ander tomosje aangeschaft, ben een beetje een horder geloof ik :x

Reden was dat 'het kon' en het is een snor wat misschien wel prettig is voor de zomer en ik was ook wel benieuwd hoe die dan werken/ rijden. Chapeau voor de firma Tomos dat ze zo'n dingetje zo kunnen knijpen en dat het nog heel blijft ook min of meer. Kreeg het wel heel erg te doen met het arme blokje... Sterker, ik haalde het ding op na even een beetje soebatten over de prijs en moest er op goed geluk meteen 15 km mee op pad. Nu zijn de meeste brommertjes die je koopt altijd priiiima in orde, me nooit in de steek gelaten en weet ik veel wat om vervolgens na een paar km stil te staan in de middle of nowwhere.

Met die insteek aanvaarde ik de reis dus en ik had nog nooit op een snor gezeten dus ik was ietwat nerveus en dacht werkelijk constant dat ie er mee op zou houden maar.... dat deed ie niet! Als alle sterren goed stonden ging ie een hele 30 km/ pu op de teller, blokje steunend en kreunend en jawel... overtoerende zoals ik laatst geleerd heb, wat een arme ellende maar hij bleef het dus doen en daar ging het om.

Al met al een leuke gelegenheid om is te zien of ie wat netter wil lopen zonder meteen te veranderen in een brommer, 45 op de teller lijkt me wel een leuk uitgangspunt. Op de foto ziet ie er mooier uit dan ie is, heeft heel erg veel buiten gestaan. Maar het blokje heeft maar 3k gelopen en daar werd ik dan wel weer blij van en... het is een pack'r en die zijn gewoon leuk :)

Nu eerst die kat (k*t) uitlaat er is onder vandaan en dan maar is verder zien...
pack-b-kl.jpg
En met z'n brombroer.
pack-samen-kl.jpg

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 15 mei 2016 18:19

Leuke snor Ief! De kleur spreekt me wel aan. Overigens zie ik ze weinig rijden (Leiden) Pack 'r. vraag me weleens af hoe dat komt. Als ie 15km heeft overleeft zal het wel goedkomen (met jou nodige skills ;-) )
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 mei 2016 18:26

Zie ze eigenlijk ook nooit... zijn/ worden in verhouding niet zo veel verkocht denk, weet ook niet of ze uberhaupt nog geleverd worden nu. Blokje an sich is prima dus daar geen klagen over hoor, is ook gewoon hoe die dingen gemaakt zijn blijkbaar, komt best een hoop kunst en vliegwerk aan te pas om zo'n ding te laten voldoen aan alle eisen, gekkenwerk is het. Maar affijn, weer iets te klooien, of moet ik zeggen, weeeeer iets te klooien ;)

Bij jou is het stil dus geen nieuws is goed nieuws?

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 15 mei 2016 18:41

Ik schreef zojuist de kleur die aanspreek, maar eigenlijk bedoelde ik heel de snorfiets, het blijft een apart model.. wie weet na de revival of erbij ofzo. Ga binnenkort verhuizen waar ik veel meer ruimte heb dan nu, dus dan kan ik lekker los in de tuin <O~ De revival rijdt prima, geen gekkigheid opgemerkt alleen wat ik laatst aangaf in het topic, op de top inhouden bij wind. Binnenkort wordt het mijn permanent vervoermiddel (woon werkverkeer) dan wil ik nog wel eens zien hoe het verloopt. Ik zal eens een fotootje posten in mijn topic. De velgen moeten nodig onder handen genomen worden (zo verroest als maar kan) en ik wil de elektrisch start eens fixen.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 mei 2016 22:15

Heb em inmiddels wat lekker lopende en kom al doende toch weer wat apparte dingen tegen... sort off.

Er zat een kat uitlaat onder en sproeier 52 en hij 4-takte op top. In mijn optiek staat ie dan gewoon te rijk en ja, dat kan je o.a. oplossen door de ontsteking te vervroegen (of neem iig aan dat dat scheelt) maar ik wilde eerst is wat andere dingen proberen en daarbij, de bougie was heeeel erg licht dus dan denk je niet snel, ik zal er een kleinere sproeier in gooien... toch?

Eerst een bromkopje er op gezet met het idee, meer druk, hogere temperatuur in de kop, snellere verbranding, niet meer 4-takten. Dat hielp niet echt/ nauwelijks. Gemod luchtfilter er op en oude revival brom uitlaat er onder gezet. Reed wat beter maar 4-takten was nog niet weg, haalde de oude snelheid ook niet. Wel was de bougie nu donker dus een wat fijner gevoel om een kleinere sproeier te plaatsen. Voor de gein ook nog ff sneller uitlaatje er op en dat hielp ook maar dat werd een beetje te gek kwa toeren, gewoon om ff te zien welk effekt het had.

50 er in, was em nog niet, haalde wel weer 30 km/ p u dus dan maar 49 en dat is em, wil nu 34 km/pu. Misschien wil 48 ook nog wel, ff bekijken tzt, die heb ik nu niet.

Nou nog ff wat uitlaatjes proberen en wat klein onderhoud en dan zien waar ik heen moet met de tandwielen want kleine wieltjes en 26/ 31 hoeft ook weer niet en da's dat al weer geloof ik of loop ik nu op de zaken vooruit 8)

Verzin vast nog weer iets, geneens gedremeld, bah, maar zo kan me vriendin er ook wel ff op rondtuffen want daar lijkt ze wel oren naar te hebben :)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 jun 2016 21:09

Snorretje vlot niet heel erg, tandwiel en sproeiertje besteld, spatbordje beetje opgeknapt, voorem schoon gemaakt en ingevet, km teller ding nieuw vet gegeven, Rem schakelaartje weer werkend gemaakt, kleine dinkies dus. Kwa rijden doet ie wat appart, geen 4takten meer dus maar nog niet je van het. Rijdt normaal gesproken ff over de 30 op de teller maar even een beetje wind mee en hij schiet naar de 38, ook niet erg maar dan is het net of ie ontploft zo'n beetje, er resoneerd ook iets als een malle.

Brombroer heeft ook iets, eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat doorgaan het probleem is heb ik het idee, hij loopt 'rauw' op top. Eerst dacht ik dat het misschien kwam door de lange uitlaat, vervolgens de 15mm op 12mm spruitstuk maar dat is het allemaal niet. Heb nu een proma cp, nix geks, een op 13mm opgeboorde en netter gemaakte ingang 14/12 en hij doet het nog steeds al is het met die laatste wel iets beter. Een oplossing is om de sproeier groter te maken denk ik (druk op de zuiger ontstaat te vroeg) maar dan loopt ie onderin als een zak S@%#&t en dat zal zeer waarschijnlijk ook het geval zijn als ik de onsteking verlaat.

De echte oplossing is volgens mij het verbreden van de uitlaatpoort (geen zin om uit te leggen hoe ik daar bij kom :)) maar het waarom is me niet echt duidelijk, hij is nl zo goed als standaard. Enige wat ik heb gedaan is de boel wat netter gemaakt hier en daar en wel een koppakking gebruikt maar of dat nu zoveel uitmaakt en als wel dan eerder de andere kant op.

Grappig detail is wel, vond ik, dat ik nu op sproeier 55 zit terwijl ik in de 15 op 67 zat, dat scheelt nog al ff voor die 2mm verschil.

Verder eieieieieindelijk is bezig geweest met de 65cc die ik van Brueno over genomen heb. Het is weer een echt DMP verhaal, pfffff. Had nog een blokje liggen, staat onbekend maar voelde wel oke dus zie wel wat ie doet, cilindertje gespoten en hier en daar een beetje netter gemaakt. Lang op zoek geweest naar een andere zuiger, al was het maar om te zien of dat er beter uitzag, de zuiger ligt nl. scheef in de boring (!) Uiteindelijk kwam ik niet verder dan een airsal zuiger maar maakte 0 verschil, zou de boring gewoon niet rond zijn dan dus...(!?!) Airsail gebruikt wel andere veertjes trouwens. Blah blah blah, al draaid ie maar een half jaartje, ook goed. (of teveel gevraagt? :))

Cilinder er op gezet, dat ging wel erg zwaar, zo zwaar dat ik me niet aan de indruk kan ontrekken dat de boring zo maar is een beetje kan vervormen.. ah well.... Toen is kijken naar de deckhight (ruimte tussen zuiger en bovenkant cilinder als de zuiger op zijn hoogste punt staat) mm of... 2, 2,5, iig zo veel dat meten niet echt boeit. Toen de kop er bij... dat is gewoon een 50cc hd kop (die ik best mooi vind) waar ze een stuk uitgedraaid hebben, dag pasvlak, welkom kans op lekkerij, dag squisform, welkom grotere kans op detonatie... squish in de kop (in zoverre je dat een squish mag noemen) ook weer meer als een mm gok ik zo en dan zit er ook nog een koppaking bij van 1.4mm. Geeft al met al een squish van om en nabij 4,5 a 5mm, 0,7mm gewenst, zo uit de doos met dunste voetpakking, top spul!

Maar affijn, het zit er op :) (zonder koppakking) Ga em eerst proberen met een aangepaste 9mm en toch weer een membraan experimentje, kijken of dat uberhaupt wil en als het blokje het toelaat uiteraard.

tot zover weer mijn beslommeringen.

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
229 berichten
  • Pagina 4 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5