Pagina 1 van 3
handige tips
Geplaatst: 27 jan 2006 22:01
door poekelen
Uitzondering: OPEN FAQ, alleen reageren met op of aan merkingen!
De tipslijst>
- De Juiste Bougie voor standaard Puch of Tomos: Bosch; W7ac, NGK; B6hs, Champion; L86c. [warm]
Voor opgevoerde brommers: Bosch; W3ac (of 4 of 5), NGK; B9hs (of 7 of
, Champion; L89c. [kouder].
Elektroden wit: te warm, zwart: teveel olie, koffiekleur: ok. Elektrodenafstand: 0,5mm (= duimnagel ertussen)
- Herstelwerk: Doe reparaties en onderhoud zoveel mogelijk zelf; je leert je brommer er beter door kennen en zal bij storingen onderweg minder gauw hulp nodig hebben
- Banden: Zien er weer als nieuw uit met bandenzwart van de autoshop (Valma 5 euro) of met blanke haarlak van de drogist. Wel eerst reinigen en drogen.
- Bougiekap: heb je nog zo'n exemplaar met metalen ontstoringsdop vervang deze dan tzt door een plastieke; minder weerstand - sterkere vonk
- Stuurpen: smeer bij montage een stuurpen goed in met vet, wanneer je hem later wilt vervangen hoef je niet meer eindeloos staan te hengsten omdat ding weer los te krijgen. Geldt ook voor de zadelpen en de steek-assen
- Gebruik altijd kopervet op de draadend van de cilinder en op bouten en moeren. Hierdoor gaan ze nooit vast zitten en krijg je ze altijd los.
- Een tellerkabel die je nieuw koopt heeft soms een te korte binnenkabel - zaag 4 mm van de buitenkabel en buig met een fijne tang een nieuwe flens aan het uiteinde (Kan ook met rem of gaskabel)
- Een bougiekabel die schokken afgeeft bij aanraken isoleer je met 6mm zgn krimpkous
- Een oude brommerbinnenband kan je promoveren tot velglint. Tie-wraps (kabelbindertjes in zwart of wit) kunnen meerdere diensten bewijzen om zaken vast te zetten. Bijvoorbeeld het aanzuigrubber op de carburateur. Ook handig om onderweg bij je te hebben.
- Aluminium: dat verweerd is krijg je weer glad met een plastic schuursponsje (nooit gebruiken op chroom) en JIF (Cif).
Geplaatst: 28 aug 2006 12:08
door Vuile Beunkoe
-je haalt je voorvork los, en zet hem erna in mekaar. Wat blijkt, je lamporen klapperen tijdens het rijden. Er horen eigenlijk 2 plastic ringen tussen die uitsteken, en het klapperen voorkomen.
dit is niet zo mooi.
wat ook werkt is een oude binneband van de fiets om je voorvorkpoot schuiven. Werkt prima, en je ziet er niks van.
- buitenband haal je er af met een bandenwipper of een schroevendraaier (BKU). Leg er dan wel een binnenband tussen. Zo verkom je beschadiging van de velg.
- zoals je ziet hb ik binnenbanden zat, je kan ze ok gebruiken om tussen allerlei moeren en bouten te doen. Dit zorgt er voor dt lak er niet afspringt, en trillen wordt iets tegengegaan.
Geplaatst: 28 aug 2006 12:32
door thomash
Verweerd zwart plastic kan je weer laten glimmen met WD40 of nog beter siliconen spray, dit kan je ook op je banden spuiten om ze te laten glimmen. Let wel op niet op je profiel!
Geplaatst: 28 aug 2006 13:16
door Mr.Dar-Q
- Als je je krukaslagers vervangt, moet je de carterhelften verhitten en de lagers een paar uur in de vriezer leggen, dan leg je ze zo erin.
- Als je uitlaat niet goed aansluit op je cilinder, probeer eens 2 pakkingen ertussen.
Re: handige tips
Geplaatst: 28 apr 2008 16:32
door Angelo
Als je je brommer wilt gaan spuiten en je gaat de oude verflaag verwijderen en dat lukt niet zo best, gebruik dan een pannensponsje.
Re: handige tips
Geplaatst: 29 mar 2009 13:14
door tomos
wil je je tapeindes eruit halen doe dan 2 moeren oop de tap en draai de bovenste heel vast op de onderste en dan met een sleutel de onderste los draaien dit gaat niet waardoor de tap mee draaid en dan kan je ze er zo uit halen.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 16:46
door Tinus_070
Cillinder helemaal vast en hij wil er niet af?
Gebruik een rubberen hammer totdat je een spleetje hebt van een mm of 5.
Dan kan je een winkelhaakje erdoorheen doen, en dan kan je daarop tikken.
Wertke bij mij heel goed, en zelfs me tapeindes waren helemaal verrroest.
En gebruik NAAIMACHINEOLIE, werkt veel beter dan WD40.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 16:51
door Ingmar.
Cillinder helemaal vast en hij wil er niet af?
Gebruik een rubberen hammer totdat je een spleetje hebt van een mm of 5.
Dan kan je een winkelhaakje erdoorheen doen, en dan kan je daarop tikken.Wertke bij mij heel goed, en zelfs me tapeindes waren helemaal verrroest.
En gebruik NAAIMACHINEOLIE, werkt veel beter dan WD40.
en dan je carter beschadigen?
beter pak/maak je 2 houten wiggen en die doe je tussen cilinder en carter kappen en dan om en om slaan
wel de 2 wiggen tegengesteld aanbrengen zodat je hem recht omhoog brengten niet schuin gaat
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 16:54
door Tinus_070
Als jij als een mongool op die haak gaat slaan beschadig je je carter inderdaad, maar als jij gewoon normaal te werk gaat werkt dit prima hoor.
Ik heb geen beschadigde carter iig?
En houd kan heel snel breken als je een dun plankje hebt, aangezien het er hierom gaat dat je cillinder er bijna niet af komt!?
Maar goed, als je wat meer spelings ruimte hebt kan je met hout ook een heel eind komen!
Zolang je het maar met beleid doet.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 17:00
door Ingmar.
metaal op metaal beschadigt altijd
en hout breek je niet hoor heb het nit over een plankje he maar balk dus 60*60 oid en dan ook nog hard hout
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 17:04
door Tinus_070
Oké, ik zie in elk geval geen beschadiging bij mij, heb net nog even snel gekeken, geen krasje of iets.
En als jij je 60*60 hout tussen een spleetje van 3/5 mm speling krijgt vind ik dat knap, en er dan ook nog op slaan zonder het te breken?
Oké met hardhout wel ja, maar niet iedereen heeft even goed hard hout thuis liggen, dus die pakken dalijk een balk en meppen allemaal houtsplinters hun carter in.
Daarom heb ik het niet zo op hout.
Maar het kan wel heel handig zijn.
Anders kan je altijd nog een stukje rubber of iets dergelijks om je winkelhaakje doen.
Desnoods pak je een oude sok ofso.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 17:12
door Ingmar.
gebruik gereedschap waar het voor gemaakt is ten 1e winkel haad is voor te meten
maarja iedereen heeft zijn eigenmanier
de een doet het beun en de ander doet het goed

Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 17:17
door Tinus_070
Wie niet beunt krijgt nooit ervaring in sleutelen.
Stel je hebt GEEN hout, maar wel een oude sok en een winkelhaak?
Dan had ik het wel geweten.
Maarja, we gaan er geen discussie van maken, het was gewoon een tip

Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 18:20
door PimW
Als je geen spul in huis heb ga je naar buiten en haal je goed spul.
"Ik had ff geen ..." is voor mij nooit een excuus.
Mijn nummer 1 tip:
Werk moet goed gereedschap en gebruik het waarvoor het is. Weet je niet hoe iets moet dan pak je het werkplaatshandboek erbij en lees je dat even door. Als dat betekent dat je er iets langer over doet is dat maar zo.
Sleutelen kost nou eenmaal tijd.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 18:24
door Tinus_070
Dingen zelf uitproberen, dus dmv een winkelhaak je cillinder eraf halen, daar kan je een hoop aan hebben en veel van leren.
Zo ben ik heel ver gekomen met me Tomosje, en toen die tijd me fiets.
Die had ik helemaal gestript en weer opgebouwd.
Er bestaat geen cillinder afhaal gereedschap, dus ik heb het zo gedaan.
Misschien dat iemand anders het weer anders doet.
Ik vond het iig een handige tip.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 19:31
door Ingmar.
een cilinder afhaal gereedschap bestaat idd niet
maar ander verwijder gereedschap wel denk aan wiggen poullitrekkers lagertrekkers persen
en als je dan een poulli trekker aanpast zodat hij op je 4 tapeinde rust dmv een plaatje is het idd slim en zal je op die manier aldoende slimmer worden en dat is imo dan ook niet beun
maar om een winkelhaak en rubber/sok te gebruiken is gewoon zwaar beun en leren doe je er ook niks van want de volgende keer pak jij gewoon dan weer een winkelhaak
edit:
schiet me net te binnen voor kliklaminaat leggen kan je ook wiggen kopen om het goed aan te laten sluiten kan je wss ook gewoon proberen is meestal van kunststof
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 20:14
door Tinus_070
Wat leer je meer van 'proffesioneel gereedschap' dan van je eigen gemaakte?
Gaat erom dat die cillinder eraf gaat zonder hem te beschadigen toch??
Maar goed, ik doe het wel beunstyle zoals jij het noemt.
Houd jij je maar bij de proffesionele manieren.
Ooit komt er een dag dat ze mijn winkelhaak bij elke bromboer hebben hangen.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 20:19
door PimW
Het gaat erom dat je begrijpt waarom je bepaalde dingen op een bapaalde manier doet. Net als op school.
Ipv jouw maar wat te laten kutten geven ze je uitleg over hoe je iets aan moet pakken. Zelfde met die boeken, daar staat precies in waarmee je iets doet en waarom. Uiteindelik leer je van beunen alleen maar dat je goed gereedschap moet gebruiken. Helaas meestal nadat je dingen kapot gemaakt hebt.
Als je vanaf t begin de moeite neemt je voor te bereiden en ff in te lezen leer je alles meteen een stuk beter en bovendien leer je netjes en zorgvuldig werken. Iets wat nog wel eens vergeten word bij de brommerjeugd, vaak met een vorm van schade tot gevolg.
Helaas dwalen we nu hopeloos af van de essentie van dit topic. Laat ik dit zeggen: Vraag iedere goede volwassen monteur en hij zla je vertellen goed gereedschap te pakken en te gebruiken waar het voor is.
Re: handige tips
Geplaatst: 11 nov 2009 20:28
door Tinus_070
Ja dat is wel waar Pim.
Laten we er ook verder maar niet meer op in gaan.
Enigste wat ik nog kwijt wil, 99 % van de Monteurs is vroeger ook een Beunhaas geweest, en daardoor heeft hij nou toch de nodige ervaring.
tips
Geplaatst: 25 nov 2009 17:53
door mathieu1994
Powerfilter
Laat ik daar even heel duidelijk in zijn; powerfilters zijn in de dagelijkse praktijk van modder, stof en (regen) water de grootste ondingen die er zijn voor je motorblok. Omdat een open schuimfilter (wat een powerfilter is) niet beschermd wordt tegen vuil etc. en niet ingeolied wordt (wat wél zou moeten) laat zo'n filter veel te makkelijk troep door. Je kostbare cilinder en zuiger plus de krukaslagers en je big end gaan daardoor in no-time naar z'n grootje. Wij verkopen wel powerfilters uit oogpunt van commercie en voor de race. Als jij een hoop herrie mooi vindt en genoeg geld hebt voor een motorrevisie dan koop je die dingen maar gerust.. (maar kom niet zeuren dat je scoot niet goed loopt of niet af te stellen is) We maken uiteraard een uitzondering voor de racers onder ons en degenen die verantwoord met tunen bezig zijn.
Inrijden zuiger en/of cilinder
Na montage laat je de scoot ongeveer 4 a 5 minuten warmdraaien. Af en toe een beetje aan het gas lurken mag, maar vermijdt hoge toerentallen! Zet je scoot uit en laat hem afkoelen. Na afkoeling ga je een blokje om. Niet langer dan 5 tot 10 minuten. Houdt een snelheid aan die tussen de 30 en 50 km/u ligt. Vermijdt weer hoge toerentallen en zware belasting. (niet met 2 man erop en tegen hoge bulten op enz.) Laat je scoot weer afkoelen. Dit heraal je enige malen, maar elke keer mag je iets sneller en langer rijden totdat je zo'n 200 km hebt gereden. Nikacil en chroom cilinders zijn veel sneller ingereden dan gietijzeren cilinders.
Anti-roest tip:
Als je net een nieuwe uitlaat hebt gemonteerd wil je hem graag zo houden. Maar als je om je heen kijkt en andere scoots ziet met roodverroeste pijpen eronder dan springen je de tranen in de ogen toch? Ik doe al jaren een nieuwe uitlaat met een doek met een beetje motorolie erop over de uitlaat uitsmeren en lekker inpoetsen. Daarna de scoot starten. Rookt wel even als de ziekte maar de olie trekt in de hete uitlaat. Herhaal dit enkele malen gedurende de eerste week en je uitlaat blijft een stuk mooier!
Deze tip gaat over het monteren van krukaslagers en krukas
We gaan ervan uit dat je motorblok reeds uitgebouwd is en je carter al gedeeld, leeg en schoon is. Velen van jullie slaan krukaslagers er met een dop of pijp en hamer in. FOUT! Verwarm je carterhelften beide op een kachel óf heel voorzichtig met een gasbrander (zg. camping brander is prima). Leg ruim vantevoren de nieuwe krukaslagers en je krukas in het vriesvak. (niets tegen je moeder zeggen want die begint gelijk te zeuren over olie en vet) Als je carterhelften lekker warm zijn, (je mag ze net niet meer aan kunnen raken) leg je ze op een houten ondergrond. Dan pak je snel één ijskoud lager en die leg je nu zó in het carter. Je zult zien dat ie er zó invalt! Doe meteen ook het andere carter. Niks slaan, niks persen. Je maakt gewoon gebruik van de maximale krimp en uitzettingswaarden van metaal. Nu kun je gelijk de krukas in het lager steken en het andere carterdeel er op leggen. Zo, nu zit je blok dicht. Bouten erin en klaar.