De tipslijst>
- De Juiste Bougie voor standaard Puch of Tomos: Bosch; W7ac, NGK; B6hs, Champion; L86c. [warm]
Voor opgevoerde brommers: Bosch; W3ac (of 4 of 5), NGK; B9hs (of 7 of, Champion; L89c. [kouder].
Elektroden wit: te warm, zwart: teveel olie, koffiekleur: ok. Elektrodenafstand: 0,5mm (= duimnagel ertussen) - Herstelwerk: Doe reparaties en onderhoud zoveel mogelijk zelf; je leert je brommer er beter door kennen en zal bij storingen onderweg minder gauw hulp nodig hebben
- Banden: Zien er weer als nieuw uit met bandenzwart van de autoshop (Valma 5 euro) of met blanke haarlak van de drogist. Wel eerst reinigen en drogen.
- Bougiekap: heb je nog zo'n exemplaar met metalen ontstoringsdop vervang deze dan tzt door een plastieke; minder weerstand - sterkere vonk
- Stuurpen: smeer bij montage een stuurpen goed in met vet, wanneer je hem later wilt vervangen hoef je niet meer eindeloos staan te hengsten omdat ding weer los te krijgen. Geldt ook voor de zadelpen en de steek-assen
- Gebruik altijd kopervet op de draadend van de cilinder en op bouten en moeren. Hierdoor gaan ze nooit vast zitten en krijg je ze altijd los.
- Een tellerkabel die je nieuw koopt heeft soms een te korte binnenkabel - zaag 4 mm van de buitenkabel en buig met een fijne tang een nieuwe flens aan het uiteinde (Kan ook met rem of gaskabel)
- Een bougiekabel die schokken afgeeft bij aanraken isoleer je met 6mm zgn krimpkous
- Een oude brommerbinnenband kan je promoveren tot velglint. Tie-wraps (kabelbindertjes in zwart of wit) kunnen meerdere diensten bewijzen om zaken vast te zetten. Bijvoorbeeld het aanzuigrubber op de carburateur. Ook handig om onderweg bij je te hebben.
- Aluminium: dat verweerd is krijg je weer glad met een plastic schuursponsje (nooit gebruiken op chroom) en JIF (Cif).