spoelpoorten aanpassen
Geplaatst: 29 aug 2012 00:22
Hallo waarde Tomosrijders,
Eigenlijk vind ik, dat dit artikeltje gewoon bij Algemeen zou kunnen staan. Maar daar zullen een hoop er anders over denken.
Maar goed, dit artikeltje is eigenlijk ontstaan uit mijn “probleem” van het getik in mijn cilinder. Na oeverloos zoeken kwam ik uit bij het pistonpen naaldlager. [Het artikel staat bij de serie Algemeen.]
Na dat ik mijn cilinder er af gehaald had viel mijn oog op de koolresten naast de rand van de spoelpoorten. (Aan de onderkant van de cilinder.)


Ik heb even gezocht naar artikeltjes over de spoelpoorten zoals het er bij mij uitziet, maar daar stond maar weinig van \ over op de forumsite. Maar goed, beter wat dan niets. Zodoende dit verhaal.
Toen ik over de voet van de cilinder nog eens een originele voetpakking lag werd onweerlegbaar duidelijk dat het spoelkanaal niet op dezelfde plek begon als volgens de voetpakking zou moeten.


Daar opvolgend in mijn denken was: hoe ziet het er uit als ik diezelfde voetpakking op het carter leg. [Ik ben daar wel eens meer mee bezig geweest. En je kan dat zien op de foto`s.]
Uiteraard heb ik er even een fotootje van gemaakt. Dat zegt meer dan duizend woorden.


Het scheelt nogal wat.
Het geheel overziend kan je wel zeggen dat de poorten in het carter niet goed aansluiten op de poorten van de cilinder.
Om nu het e.e.a. zuiver te maken ga ik de voetpakking als mal gebruiken en pas ik de poort afmetingen van beiden aan. Het zal wel even werk worden met eerst een slijptol en daarna diverse vijltjes. En of het wat oplevert blijft een vraag. Maar ik ga echt tunen. Volgens de vertaling is dat verbeteren, dacht ik. Want opvoeren wil ik het niet noemen. Hij zal beter gaan draaien, daar kan je wel vanuit gaan. Maar of het meer vermogen geeft of sneller gaat rijden ??? De toekomst zal het leren. Maar goed, dat is niet mijn streven. Voor mij moet hij perfect en snel reageren. Als hij dat doet, dan loopt \ rijdt hij ook er naar.
Tot zover de theorie, nu nog het handwerk. Het kan even duren, maar het komt goed.
Wordt vervolgd.
M.v.g.
Eigenlijk vind ik, dat dit artikeltje gewoon bij Algemeen zou kunnen staan. Maar daar zullen een hoop er anders over denken.
Maar goed, dit artikeltje is eigenlijk ontstaan uit mijn “probleem” van het getik in mijn cilinder. Na oeverloos zoeken kwam ik uit bij het pistonpen naaldlager. [Het artikel staat bij de serie Algemeen.]
Na dat ik mijn cilinder er af gehaald had viel mijn oog op de koolresten naast de rand van de spoelpoorten. (Aan de onderkant van de cilinder.)
Ik heb even gezocht naar artikeltjes over de spoelpoorten zoals het er bij mij uitziet, maar daar stond maar weinig van \ over op de forumsite. Maar goed, beter wat dan niets. Zodoende dit verhaal.
Toen ik over de voet van de cilinder nog eens een originele voetpakking lag werd onweerlegbaar duidelijk dat het spoelkanaal niet op dezelfde plek begon als volgens de voetpakking zou moeten.
Daar opvolgend in mijn denken was: hoe ziet het er uit als ik diezelfde voetpakking op het carter leg. [Ik ben daar wel eens meer mee bezig geweest. En je kan dat zien op de foto`s.]
Uiteraard heb ik er even een fotootje van gemaakt. Dat zegt meer dan duizend woorden.
Het scheelt nogal wat.
Het geheel overziend kan je wel zeggen dat de poorten in het carter niet goed aansluiten op de poorten van de cilinder.
Om nu het e.e.a. zuiver te maken ga ik de voetpakking als mal gebruiken en pas ik de poort afmetingen van beiden aan. Het zal wel even werk worden met eerst een slijptol en daarna diverse vijltjes. En of het wat oplevert blijft een vraag. Maar ik ga echt tunen. Volgens de vertaling is dat verbeteren, dacht ik. Want opvoeren wil ik het niet noemen. Hij zal beter gaan draaien, daar kan je wel vanuit gaan. Maar of het meer vermogen geeft of sneller gaat rijden ??? De toekomst zal het leren. Maar goed, dat is niet mijn streven. Voor mij moet hij perfect en snel reageren. Als hij dat doet, dan loopt \ rijdt hij ook er naar.
Tot zover de theorie, nu nog het handwerk. Het kan even duren, maar het komt goed.
Wordt vervolgd.
M.v.g.