• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

spoelpoorten aanpassen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 29 aug 2012 00:22

Hallo waarde Tomosrijders,

Eigenlijk vind ik, dat dit artikeltje gewoon bij Algemeen zou kunnen staan. Maar daar zullen een hoop er anders over denken.

Maar goed, dit artikeltje is eigenlijk ontstaan uit mijn “probleem” van het getik in mijn cilinder. Na oeverloos zoeken kwam ik uit bij het pistonpen naaldlager. [Het artikel staat bij de serie Algemeen.]
Na dat ik mijn cilinder er af gehaald had viel mijn oog op de koolresten naast de rand van de spoelpoorten. (Aan de onderkant van de cilinder.)

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb even gezocht naar artikeltjes over de spoelpoorten zoals het er bij mij uitziet, maar daar stond maar weinig van \ over op de forumsite. Maar goed, beter wat dan niets. Zodoende dit verhaal.

Toen ik over de voet van de cilinder nog eens een originele voetpakking lag werd onweerlegbaar duidelijk dat het spoelkanaal niet op dezelfde plek begon als volgens de voetpakking zou moeten.

Afbeelding
Afbeelding

Daar opvolgend in mijn denken was: hoe ziet het er uit als ik diezelfde voetpakking op het carter leg. [Ik ben daar wel eens meer mee bezig geweest. En je kan dat zien op de foto`s.]
Uiteraard heb ik er even een fotootje van gemaakt. Dat zegt meer dan duizend woorden.

Afbeelding
Afbeelding

Het scheelt nogal wat.

Het geheel overziend kan je wel zeggen dat de poorten in het carter niet goed aansluiten op de poorten van de cilinder.
Om nu het e.e.a. zuiver te maken ga ik de voetpakking als mal gebruiken en pas ik de poort afmetingen van beiden aan. Het zal wel even werk worden met eerst een slijptol en daarna diverse vijltjes. En of het wat oplevert blijft een vraag. Maar ik ga echt tunen. Volgens de vertaling is dat verbeteren, dacht ik. Want opvoeren wil ik het niet noemen. Hij zal beter gaan draaien, daar kan je wel vanuit gaan. Maar of het meer vermogen geeft of sneller gaat rijden ??? De toekomst zal het leren. Maar goed, dat is niet mijn streven. Voor mij moet hij perfect en snel reageren. Als hij dat doet, dan loopt \ rijdt hij ook er naar.

Tot zover de theorie, nu nog het handwerk. Het kan even duren, maar het komt goed.

Wordt vervolgd.

M.v.g.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 29 jul 2013 06:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 29 aug 2012 00:34

leuk om je artikeltjes te lezen, vakmanschap :)

ben benieuwd !

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 29 aug 2012 09:39

idd iemand die alles durft en kan open maken om te leren en daaruit kun je ook weer bij andere topicjes merken dat je er echt kennis door opdoet.

boeat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor boeat » 29 aug 2012 13:46

Hier hebben we idd wat aan.
Ik denk dat dit nog best wat zou kunnen schelen jah :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ga zo door!
ToMos a35, DeRbi SeNda, HoNda WaLLaRoo....!
VOLVO 850 T5

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 30 aug 2012 00:04

Hallo belangstellenden,

Even een klein vervolg.

Ik ben begonnen aan mijn cilinder. De bedoeling was om de spoelpoorten breder\langer te maken. Ik kan jullie zeggen\melden dat het monnikenwerk is. Maar goed, iemand moet de eerste zijn.

Doch enige nostalgie speelt bij mij een rol. Het is namelijk zo: De ruimte die ik in mijn keldertje heb om aan m`n cilinder te werken is nu wederom net zo groot als; toen ik 16 – 18 jr was. En toen ging het om de beperking uit de Tomos cilinder te halen en met mindere kennis en mogelijkheden als nu, m`n brommertje sneller te krijgen.

Nu kan ik alle snelle dingen kopen, maar dat doe ik niet. Gewoon omdat het mij nu gaat om de standaard Tomos beter te laten lopen. Voor mij nostalgie van de bovenste plank.
Dus ik sta gewoon, net als vroeger, uren met de zaag en de vijl in mijn hand. Ter info heb ik er een paar fotootjes gemaakt.

Mijn “werkplaats”.

Afbeelding
Afbeelding

Om te beginnen ben ik met de kantlijnen begonnen. [ Net zoals je een stoep moet leggen. Daar leg je ook eerst de banden. (kantranden) ]

Afbeelding
Afbeelding

In dit geval bestond dat uit zaagsneden op de uiterste kanten. Het zagen doe ik gewoon met een kaal zaagblad, waarbij ik de voorkant van het zaagblad smaller gemaakt heb. [ Dan kom je wat verder in de poort. Maar dat zal duidelijk zijn. ]
Ter ondersteuning heb ik daar ook wat foto`s van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Verder wil ik nog melden dat een kleine driehoek basterdvijl niet zomaar in een winkel te verkrijgen is. En dat ik ook nog geen professioneel puntig metaalfreesje met een 4mm asje heb kunnen vinden bij diverse winkels. Dus misschien blijft naast het zagenblad, de kleine vierkantvijl en het driehoek sleutelvijltje, het enige te gebruiken gereedschap.

Tot zover even gemeld.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 29 jul 2013 07:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 30 aug 2012 00:13

leuk om te lezen allemaal !

ik blijf het aandachtig volgen

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 aug 2012 07:48

Zeer leuk allemaal om te volgen.
Ik zal persoonlijk alleen doeken in de cilinder hebben gelegd zodat de ijzervijzel niet de spoelpoort ingaat.

boeat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor boeat » 30 aug 2012 12:35

In een woord geweldig :lol: :lol: :lol:

Is Dremel gereedachap hier ook niet erg handig?

Hoop dat dit ook nog vervolgt wordt :?:
VOLVO 850 T5

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 30 aug 2012 13:08

Ben benieuwd. btw melvin ik spoel het altijd schoon.
weet je zeker dat het weg is.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

boeat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor boeat » 01 sep 2012 20:42

hoop dat er nog meer vervolgen komen... hujjjj
VOLVO 850 T5

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 02 sep 2012 01:14

Weer hallo waarde belangstellenden,

Voor de goede orde. Er komen uiteraard nog vervolgen, want ik wil toch ook weer op m`n Tomosje rijden.

Toch is er een kleine streep door de rekening gekomen. (Voor jullie.)

Familieberaad heeft bepaald dat ik met mijn vrouw een aantal weken naar Italie moeten gaan, voordat de winter invalt.

Dus de vervolgen komen pas over een aantal weken, in Oktober.

Verder ter informatie:

Ik heb een soort Dremel, maar daar kunnen slechts hulpstukken in met een asdikte van 4 mm. Plus ik kan er geen ECHTE metaal freesjes voor vinden. Wat je nu overal ziet hangen is voor hout \ plastic bewerking.
Maar goed ik heb wel een juist model freesje gevonden, maar die had een as van 6 mm. Koste wel even € 25.00
(Ik heb hem nog niet gekocht, want ik had nog 3 metaal freesjes. Doch die heb ik nog niet terug kunnen vinden in mijn toch redelijk goed geordende kelderspullen. (Dat kan gebeuren als je verhuisd ben.)

Blijft dat dit project even vooruit geschoven wordt. Sorry, maar wij gaan even naar ons zomerverblijf aan de Middellandse Zee. (Zo zie je maar, dat een bejaarde het ook niet makkelijk heeft en ook steeds maar keuzes moet maken .... :) :) :) :lol:
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 10 okt 2012 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 02 sep 2012 03:51

Jammer !

maarja, we lezen direct wie de broek aan heeft , haha grapje hoor.

veel plezier, ik zou ook vluchten naar betere oorden dan dit vreselijke klimaat.

boeat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor boeat » 02 sep 2012 11:46

Dan is dit echt handig voor als je trug bent en verder wil gaan met je project. :)

Universele schuur-/doorslijp-/polijstset, 200-delig Basetech 813942

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/813942/

Het is dan welliswaar niet de kwalitijd van dremel maar het voldoet prima en het is niet duur + er zitten verschillende kleine freesjes bij

200 delig voor 18 euro en niet goed geld weg hahaha

Gebruik de set al jaren voor mijn offroad modelbouw.
Heb er trouwens ook mijn spruitstukje meej bewerkt van de a35 :mrgreen:

Geniet van je vakantie :!: :!: :!:
VOLVO 850 T5

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 04 sep 2012 01:30

Nog even hallo geïnteresseerden,

Ons vertrek is een dag opgeschoven en dat betekende dat ik zo nog een paar uur aan mijn cilinder kon werken.

Ik ben begonnen om bij een automaterialen zaak een professionele frees te kopen. Een met een punt en een plat deel. En ook weer niet te dik. Wel, …. voor € 23 had ik precies wat ik hebben wil.

Neemt niet weg, dat ik best wel ingenomen ben met de suggestie van "Boeat" om een hele doos aan te rukken bij Conrad. Doch mijn levenservaring heeft geleerd, dat je dat aan moet schaffen wat je wil. [Anders blijf je je eeuwig ergeren als het niet gaat met de andere keus.]
Maar goed, de frees had een as dikte van 6mm, dus ik heb gewoon de boormachine gebruikt. En dat ging ook.

Voor dat ik begon nog even gekeken hoe het er voor stond.

Afbeelding
Afbeelding

Na even 5 min. frezen aan de linker poort, zag het er zo uit.

Afbeelding

Het ging (Maakte wel wat herrie, die frees.) , maar altijd beter dan milimeters weg vijlen. Dus een kwestie van doorgaan. Totdat je op de juiste diepte bent. En dan wordt het toch vijlen. (Totdat je er genoeg van hebt.) Maar dan ziet het er zo uit.

Afbeelding
Afbeelding

Dat is dan de 1e basis. En dan moet het geheel nog in het juiste model en afmeting gevijld worden.

Afbeelding
Afbeelding

En als het aan het begin een beetje goed is ben je zeker een half uur verder. (geen foto van gemaakt.)

En als je dan ¾ uur verder bent (Ander poort gedaan), dan zie je bij nadere inspectie dat achteraan de poorten nog een flinke hoeveelheid materiaal zit. Maar dat was zo gepiept.
Daar had ik nou precies een frees met een “rond” toelopende punt voor.
Helaas was dat niet zo makkelijk te fotograferen, gewoon omdat het te ver in de spoelpoort zit \ zat. Maar ik heb een poging gedaan.

Afbeelding

Voor de goede orde heb ik ook een foto van de rechterspoelpoort even geplaatst.
In mijn enthousiasme was ik beneden wat verder doorgegaan dan ingepland was. Maar dat zal ik t.z.t. wel oplossen.

Afbeelding

Zo, ….. dat was het dan toch. Nu moet het carter nog aangepast worden, maar dat wordt (Zo als ik al gemeld had.) pas in Oktober.
Het gaat jullie goed en bedenk ….. iets er onder gooien, pleit niet voor je kunde.

Doei.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 29 jul 2013 07:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 04 sep 2012 11:21

Geweldig, geniet van je vakantie.

boeat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor boeat » 04 sep 2012 23:08

nettjes gedaan!
VOLVO 850 T5

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 01 okt 2012 16:12

Weer hallo waarde Tomosfreaks,

Ik ben weer terug van weggeweest uit Italie. 3 weken zon en 1 dag regen, maar dan ook REGEN. Maar wij kunnen gelukkig binnen zitten bij de kachel, de televisie en een pisa. Dus wie doet ons wat.

Maar goed. Het was hedenochtend maandag en ze kwamen een nieuwe deur plaatsen voor mijn kelder. (Ze hadden ooit getracht binnen te komen. Maar dan moet je toch met de juiste sleutel komen of een tank.)

Wel, zo`n stevige deur van 2.30 m pas maken en afhangen doe je niet in een half uurtje. En m`n kelder open laten zonder toezicht, doe ik ook niet. Ergo: ik zat “vast” aan mijn kelder. Maar gelukkig had ik nog wat te doen, aldaar. Oftewel, mijn spoelpoorten verder op orde vijlen en mijn basis voetpakking van 2 mm keurig aan de maat maken, gelijk aan de nieuwe spoelpoort gaten.

Zie hier wat foto`s. (Ze zijn wat minder, omdat ze met de tel. gemaakt zijn. Maar het geeft even een beeld.)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover even. Morgen ga ik misschien verder met het carter. (Je weet nooit wat er tussen kan komen, natuurlijk.)
En vanavond, ….. dan ga ik nieuwe voetpakkingen maken van een melkpak. Met m`n opnieuw aangepaste basisvoetpakking van 2 mm als model.

Jullie allen gegroet.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 29 jul 2013 07:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 okt 2012 20:10

Hallo waarde lezers,

Het vervolg op het voorgaande is de aanpassing van mijn carter aan de spoelpoorten van mijn cilinder. (type A5) Zoals jullie hebben kunnen zien, heb ik die een stukje vergroot in de “lengte” en in de “breedte”. [Mogelijk heeft dat overigens wat resultaat, maar dat zien we in de toekomst wel.]

Doch, ik “liep” tegen een dik hiaat aan. Ik had de spoelpoorten te groot gezaagd, geslepen en gevijld. Althans, aan ene kant. En als ik de cilinder er nu op zou plaatsen, dan wordt het niks. Hij zou zeker valse lucht trekken, dus dat doen we niet.

Maar goed, we lossen dat op, niet gelijk, maar in de komende weken. (Het is maar goed dat ik m`n Tomosje slechts voor de hobby heb en er niet mee naar m`n werk moet.)

Anderzijds, dit is een probleem waar wij 50jr geleden ook mee te maken hadden en niet het inzicht en de mogelijkheden van nu. [Toen zat je ook met die kleine spoelpoorten aan cilinder en carter. En toen kon je (normaal gesproken) ook geen kant uit.

Maar goed volg de “reportage”.

Om te beginnen een foto van mijn carter zoals het er uit zag, voor ik begon.

Afbeelding

Zoals je ziet had ik ze al een stukje ruimer gemaakt. Niet zo flitsend glad en fijntjes, maar daar zal de tijd en situatie toen wel debet aan zijn geweest.
Het is duidelijk te zien dat de carterrand rechts veel minder “vlees” heeft dan de linkerkant.

Uiteraard had ik thuis een aan de cilinder aangepaste voetpakking gemaakt, zowel van 2mm dikte als van een 0,5mm dikte.
Welnu, toen ik de pakking op het carter lag, zag ik dit.

Afbeelding

Aardig, ……. ik kon nog wat vijlen en freesen. Behalve rechtsboven in de hoek. Daar stak de spoelpoortuitsparing al over het cartervlak heen. Aai, dat was een misser. (Heb ik weer. Maar goed, als je niks doet, dan heb je ook niks te doen. En nu blijven tenminste de hersens en handen in beweging.)

Na over de eerste schrik, de verwijten aan mijzelf en de zich gelijk ontwikkelende ideeën heen gekomende, ben ik aan de arbeid begonnen.
Eerst maar eens met een potlood aangetekend hoe ver ik de zaak uit moet vijlen.

Afbeelding

De potloodlijn is wel niet zo scherp in zicht, maar de onvolkomenheid rechtsboven in de hoek is herkenbaar. De buitenste lijn die liep ± gelijk aan het reeds bestaande spoelpoortgat. (Enig vereffenend vijlwerk zou op zijn plaats zijn. )
Aan de linkerkant is het beter geregeld (Door de fabrikant) en heb ik alle ruimte.

Afbeelding

Maar goed. Hoe doe ik dat nou, dat uitvijlen en freesen, zonder het blok uit elkaar te halen. Wel, …. je moet niet bang zijn. Maar wel uiterst precies en de tijd nemen om het navolgende te doen.
Neem een rol keuken papier mee en een beetje water. Als eerste scheur je een vel af en drenkt dat in het water. Knijp de vel normaal uit, prik er een gat in met je vinger (In de midden) en drapeer dat over de drijfstang heen. Druk vervolgens (voorzichtig) met je vingers het natte vel in het cartergat. Probeer en doe (uiterst belangrijk) en voorzichtig, met je vingers dat natte velletje tussen je krukas en het carter te duwen. Je krijgt het hele velletje er niet tussen natuurlijk, daar is het te groot voor. Maar als je er maar wat tussen krijgt. [Als het niet lukt. Opnieuw beginnen met een nieuw nat doekje. Geduld is een schone zaak.]
Het over gebleven stukje papieren vel druk je om de drijfstang en rondom in het gat.
Als je het nu goed gedaan hebt, dan heb je een basis gelegd.
Dan neem je een 2e velletje, maak dat ook nat en knijp het uit en leg dat ook om de drijfstang heen. Druk het stevig naar alle kanten weg. Dat is niet zo moeilijk met een natte krant (Oh sorry, een nat velletje.)
Bij mij was het zo, dat als ik dat gedaan had en ik drukte zomaar ergens op het papier, dan kwam het water naar boven. Als ik het dan weer losliet, zoog het velletje het water weer op. Zo ging\gaat het bij mij.

Voor de goede orde heb ik er uiteraard even een fotootje van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

En na m`n vijlwerk zag het er zo uit.

Afbeelding

Aan de andere kant zag het er zo uit.

Afbeelding

Duidelijk is te zien dat ik niet door kan gaan met vijlen, daar ik anders buiten de carterrand kom. Dus ik houd het even zo in die hoek.
Na nog even aan die poort gevijld te hebben zag hij er zo uit. Het is nog wel geen schoonheid, maar als het mee zit komt het nog recht.

Afbeelding
Afbeelding

Je kan zien dat er aardig wat aluminium afval in de krukasruimte ligt. Maar ook dat komt nog goed.
En toen ik uitgevijld en gefreesd was heb ik heel voorzichtig de eerste laag papier omhoog \ weggehaald.
(Voor de goede orde: Tussen door veeg ik de ruimte ook regelmatig schoon. Althans voor zover het aluminium afval zich laat wegvegen.)

Afbeelding

Als je nu voorzichtig de eerste papierlaag weggehaald heb, dan neem je een nieuw keukenpapier, maak het weer nat, knijp `m uit en weg en veeg de nog achtergebleven aluminium resten weg. Als je het goed heb gedaan zie je geen aluminium resten meer en kan je de eerste laag papier ook weghalen. [Ook met beleid natuurlijk.]
En dan ziet het er zo uit.

Afbeelding

Tot zover mijn relaas.

Ik ga nu op zoek naar een stukje aluminium van ± 4 x 10 x 60 mm. Dit om een aanvulling te maken welke ik tegen de spoelpoort van het linkercarterdeel aan monteer.
Als ik zo ver ben en in dat blokje aluminium de juiste vorm heb gevijld, dan laat ik het weer weten.

Tot weder contact.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 29 jul 2013 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 04 okt 2012 00:33

we blijven het volgen, interessant dit :)

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 05 okt 2012 21:39

Hallo waarde geïnteresseerden,

Ik heb een stukje aluminium hoeklijn gevonden en omdat het vandaag slecht weer was, heb ik het probleem gelijk beet gepakt.

In mijn ogen is het een karweitje waar het niet verkeerd zou zijn om er een artikeltje aan te weiden.
Tenslotte kan het iedereen over komen dat je je cilinderspoelpoort groter maakt dan de spoelpoort begrenzing van het carter aan kan.

Ik heb al meer gemeld: 50jr geleden liepen wij ook tegen die kleine spoelpoorten aan bij Tomos en Puch. En je durfde niet te ver te gaan met groter vijlen. Uiteraard hadden we wel ideeën, hoe we het e.e.a. konden oplossen. Maar als je in gedachte neemt van de situatie`s toen: T.w. Jeugdige leeftijd, niet zoveel geld te besteden, bepaalde materialen niet direct voorhanden en gebrek aan levenservaring. Dan begrijp je dat het spoelpoort probleem bleef hangen.
(Je carter oplassen was te ver weg. Je had toen nog geen TIG lassen of andere moderne lassystemen.) (Plus, ..... het carter is gemaakt van een legering en dat was slechts door een gespecialiseerd bedrijf mogelijk. En je haalde niet zomaar je (bij mij) nieuwe Tomos blok uit elkaar. Laat staan dat er geld voor had, om het te laten doen.)

Maar goed, nu heb ik al die problemen niet meer en kan ik eens het probleem op de ouderwetse manier oplossen, zo als het toen in mijn gedachten was. Het is simpel, goedkoop en voor iedereen te doen. En ...... ik had een gouwe (nostalgische) dag.

Ik heb m`n Tomosje lekker achterover buiten gezet (d.m.v. de standaard op een krukje) zodat het carter makkelijk toegankelijk was. Het trapleertje met klem er naast + een doos met meegebracht gereedschap en spullen. [Ik stond niet voor mijn eigen deur, want daar had ik doornat geregend.]

Al met al ben ik wel 4 uur bezig geweest, maar toen was het ook keurig gelukt en in ruwe staat klaar. Volgende week ga ik er weer mee verder en tot dan kan het mooi uitharden.
Verder heb ik besloten, nu ik toch extra materiaal aangebracht heb, om de spoelpoorten in mijn carter nog wat langer te maken en wel zo lang als ze bij het A52 blok zijn.
Natuurlijk moet dan ook weer de (standaard) cilinder aangepast worden. En als dat allemaal klaar is dan weten we tenminste of het groter maken van de spoelpoorten in het carter en de aansluiting op\in de cilinder enig voordeel heeft. [Want dat ben ik nog niet echt tegengekomen.]

Het geheel overziend leek het mij zinvol om deze toch wel bijzondere actie in een apart artikel onder te brengen en wel in de rubriek algemeen.
Wel even geduld hebben, want het schrijven van een artikel en de foto`s aanpassen en onderbrengen kost natuurlijk even tijd.

Tot zover weer bezig geweest.

Groeten, en voor mij was het een geweldige dag.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 10 okt 2012 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki