Pagina 2 van 2

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 16 feb 2021 17:42
door fons716
Ik zou zeker even een deo test doen, is die spr 58 een imi?

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 16 feb 2021 17:56
door Notagunfreak
Ik zou zeker even een deo test doen, is die spr 58 een imi?
Nee heb hem gekocht van tomosparts als setje van de officiele 5mm dellorto sproeiers.

Zou de valse lucht ook bij de carburateur vandaan kunnen komen en waar zou die dan valse lucht kunnen trekken?
Want met sproeier 52 op een 14/9 was die koffiebruin.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 16 feb 2021 18:01
door fons716
Als het deze zijn en de afbeelding klopt, is het imi spul https://www.tomos-parts.nl/sproeierset- ... rs-5-stuks

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 17 feb 2021 15:15
door Notagunfreak
Als het deze zijn en de afbeelding klopt, is het imi spul https://www.tomos-parts.nl/sproeierset- ... rs-5-stuks
Oke na ongeveer 4 uur zitten te klooien met de *** carburateur ben ik er achter gekomen dat de carburateur niet meer goed is. Hij heeft zuigt volgensmij op 2 plekken valse lucht aan. Toen ik de carburateur kocht zat er ook een sproeier 72 in, wat ik al apart vond (14/12). Dit is namelijk echt exstreme overkill. Maarja niks aan te doen.
Ik heb daarom een vraagje, een maat van mij heeft nog een splinternieuwe 15/15 liggen met bijpassend spruitstuk. Ik weet dat het weinig effect zal hebben op een snorfiets, maar mijn vraag is dus: is het schadelijk/ nadelig om deze erop te zetten (afgezien van het lawaai natuurlijk). Want ik ben er volledig klaar mee.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 17 feb 2021 18:42
door fons716
Een 15 mm kan ook, verbruik zal wat hoger zijn.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 17 feb 2021 18:54
door Notagunfreak
Een 15 mm kan ook, verbruik zal wat hoger zijn.
Bedankt voor de reactie, "het gebruik zal wat hoger zijn". Betekend dit als in 20% meer of echt 50% meer. Zal je verder ook nog een verschil in kracht merken ondanks de snor cylinder?

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 17 feb 2021 19:47
door fons716
Het verschil in benzine gebruik heb ik nooit gemeten maar het valt best mee.
Anders iets minder gas geven want dat laatste stukje gaat hij toch niet veel harder van lopen....rij zelf meestal 45 a 50 km/h en dan is hij best zuinig voor mijn gevoel.

Een 15 mm trekt iets beter dan een 12 mm (heb wel een zuiger met sleuven)

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 17 feb 2021 21:02
door Notagunfreak
Het verschil in benzine gebruik heb ik nooit gemeten maar het valt best mee.
Anders iets minder gas geven want dat laatste stukje gaat hij toch niet veel harder van lopen....rij zelf meestal 45 a 50 km/h en dan is hij best zuinig voor mijn gevoel.

Een 15 mm trekt iets beter dan een 12 mm (heb wel een zuiger met sleuven)
Top, bedankt hopelijk loopt dan dan wel weer goed. Rond welke sproeier zal je denk ik zitten?

50 cc snor, snor kop
22mm speedy ingekorte demper
openlucht schuim filter
26/33
15/15 carb

Gok zelf tussen 54 - 64, maar dat is maar een gokje.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 17 feb 2021 21:55
door Notagunfreak
Ga ik trouwens wel of niet overtoeren maken met een 15/15 want ik rijd nu max 35 km/uur wat volgens de puch calc 7500 rpm is.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 18 feb 2021 09:05
door Notagunfreak
Het verschil in benzine gebruik heb ik nooit gemeten maar het valt best mee.
Anders iets minder gas geven want dat laatste stukje gaat hij toch niet veel harder van lopen....rij zelf meestal 45 a 50 km/h en dan is hij best zuinig voor mijn gevoel.

Een 15 mm trekt iets beter dan een 12 mm (heb wel een zuiger met sleuven)
Ik moet natuurlijk dan ook een ander membraam erin zetten. Voor welk membraampje moet ik dan gaan?

https://www.tomos-parts.nl/snel-membraa ... del-polini

https://www.tomos-parts.nl/snel-membraa ... olini-8789

https://www.tomos-parts.nl/standaard-me ... -tomos-a35

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 18 feb 2021 09:35
door Notagunfreak
En dan de laatste vraag excuses voor de hoeveelheid vragen, omdat het blok er toch af moet ga ik ook gelijk er een hogedruk kop op zetten. Zit er een verschil tussen een hogedruk kop/ brom cylinder kop en zo ja hoeveel. Ook welke pakking kan ik daar tussen gebruiken, een gewone enkele kop pakking? Nogmaals bedankt voor de hulp!

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 18 feb 2021 09:55
door Notagunfreak
Zou dit membraampje ook werken, want dan kan ik alles bij 1 winkel halen en er direct dit weekend mee de slag kunnen gaan?

https://www.leertouwer.com/nl/membraam- ... 20membraam

Edit ik zie dat er op het wiki weinig verschil zit tussen een hoge druk kop en brom kop op mijn setup dus ik ga gewoon voor een brom kop, omdat ik die goedkoper kan krijgen. Moet ik dan de 38 mm of de 44 mm erop zetten (pakking), 38 toch?

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 18 feb 2021 11:43
door Notagunfreak
Moet ik dan ook voor een hitte graad 7 gaan of kan ik dan nog met een 6 doorgaan?

want dan wordt het:

50 cc snor zuiger, brom kop
dell. 15/15
22mm speedy ingekorte demper
26/33
openlucht filter schuim

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 18 feb 2021 11:53
door fons716
Membraan snel is een leuk verkoop trucje en heeft weinig zin, dus zonde van het geld.
Je cilinder en zuiger zijn 38 mm dus kopje en pakking horen ook 38 mm te zijn, bromkopje is prima.
Helaas vermelden ze niet bij alle koppakkingen de dikte, gebruik zelf een Puch maxi koppakking van 0,5 mm dik...steek is hetzelfde.

Als je sproeiers geen logo hebben met spr 64 beginnen want imi sproeiers zijn kleiner.

Een NGK 6 kan prima.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 18 feb 2021 12:46
door Notagunfreak
Membraan snel is een leuk verkoop trucje en heeft weinig zin, dus zonde van het geld.
Je cilinder en zuiger zijn 38 mm dus kopje en pakking horen ook 38 mm te zijn, bromkopje is prima.
Helaas vermelden ze niet bij alle koppakkingen de dikte, gebruik zelf een Puch maxi koppakking van 0,5 mm dik...steek is hetzelfde.

Als je sproeiers geen logo hebben met spr 64 beginnen want imi sproeiers zijn kleiner.

Een NGK 6 kan prima.
Bedankt hiermee kan ik prima aan de slag!

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 02 mar 2021 13:04
door Notagunfreak
Membraan snel is een leuk verkoop trucje en heeft weinig zin, dus zonde van het geld.
Je cilinder en zuiger zijn 38 mm dus kopje en pakking horen ook 38 mm te zijn, bromkopje is prima.
Helaas vermelden ze niet bij alle koppakkingen de dikte, gebruik zelf een Puch maxi koppakking van 0,5 mm dik...steek is hetzelfde.

Als je sproeiers geen logo hebben met spr 64 beginnen want imi sproeiers zijn kleiner.

Een NGK 6 kan prima.
Heb intussen (al een weekje) alles erop zitten.
Het membraam wat ik heb gebruikt is een aangepaste. Dus die is een stuk groter, met een carbon plaatje.
Daarnaast heb ik het "lowprofile" een beetje opgegeven dus mijn top van 35 is nu gewoon met een atw 28 op 45 km/u.

Wat wel echt super goed van mijn tos is, is de gas reactie. Een maat van mij had een 65 cc airsall met een 19mm carb etc etc en die liep 78 ofzoiets. Maar die was zeer onder de indruk van de gasreactie. Het is bijna een superbike. Je beweegt de gas hendel en direct schiet die omhoog.

Dus nu:
50cc snor,
50cc hogedruk kop, dunne kopppakking
15/15 carb 15mm spruitstuk
22mm speedy
openlucht filter
bromstand
aangepast carbon membraam
26/28 tw

loopt op tot 45/46 en trekt tot nu toe alle vespa'tjes eruit bij het stoplicht.
Nogmaals bedankt voor de hulp. Rijd ook vele malen lekkerder dan atw 33 haha.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 04 mar 2021 17:13
door bromscoot
Beste tomos fans.

Wat is het voordeel van een brom carburateur op je snorfiets?
Mijn setup:

22 mm bocht uitlaat, demper ingekort
stage 6 openluchtfilter
originele dellorto 14-9
sproeier 56
tandwiel verhouding 26-33
blok verder in orde, dus niks lekkend, nieuwe ketting, olie etc

Ik las op dit forum dat veel mensen dingen hadden gezegd als, hij start makkelijker, makkelijker af te stellen, gaat sneller, minder stotteren etc etc. Mijn top is op dit moment 39.

Hoor het graag!
Je hebt er niks aan als je bij de membraan cilinder nog met een dichte zuiger rijd.
De sleuven in de zuiger is voor een snellere timing van de brandstof spoeling, dat word bij een dichte zuiger wat beperkt.
Wat het voor een snor doet is dat je die snorkel dan niet meer nodig hebt in het luchtfilter. Die heb je bij een 14/9 wel nodig. Maar als je echt sneller wilt is de sleuven zuiger voor de membraan cilinder verplicht anders kan je wel harder maar blijft aan aangezogen mengsel wat arm. Wat op een langer termijn niet goed is voor je motor.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 04 mar 2021 17:24
door bromscoot
Origineel is hij zeker niet maar ik wil gewoon dat hij goed en netjes loopt, helaas doet een snor dat niet omdat hij door verschillende dingen begrenst wordt....de 9 mm carb is vaak vloeken dus gebruik ik minimaal een 12 mm.
Is dit een beetje een aardig kleurtje? De bougie is <1 week oud, heb er nog niet super veel op gereden maar wel zo'n 40 km. Met mijn nieuwe setup zit er een kilomenter of 15 op. (Bougie NGK B6HS)

Snor cylinder/ zuiger/ kop
Dellorto 14/12 sproeier 58
Openlucht schuim filter
22mm speedy met ingekorte demper
26/33
snor stand
Ontgrenst spruitstuk
(Top 35 km/uur)
Vraag me af wat uberhaupt het voordeel is van je openlucht schuim filter.. Zet de originele er maar op, kan je prima naar beneden in sproeier maat en het scheelt je ook nog een hoop extra verspilde benzine..

Voor de kleur zou ik zeker 1 a 2 maatjes groter proberen, ziet er nog een beetje bleek uit.

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 04 mar 2021 17:34
door bromscoot
Moet ik dan ook voor een hitte graad 7 gaan of kan ik dan nog met een 6 doorgaan?

want dan wordt het:

50 cc snor zuiger, brom kop
dell. 15/15
22mm speedy ingekorte demper
26/33
openlucht filter schuim
Ik rijd momenteel ook met originele tomos cilinder en snor zuiger en brom kop, op top gaat dit kut lopen en heel veel toeren maken.. Zeker dat je daar een 33 achtertandwiel hebt die dat effect alleen naar erger maakt.

Volgens mij staat de ontsteking met pickup altijd al op bromstand, want maakt bij mij best wel een hoop toeren.
Dan zou ik een ontsteking nodig hebben die ik terug zou kunnen draaien naar snor stand zodat je op die manier minder toeren toe laat aan de krukas.

En 15/15 op een snor cilinder setup voegt niets doe. De bromkop kan je wel erop laten, maar zou daar wel een dikke koppaking tussen doen. Omdat de bromkop ook meer vermogen en toeren toe laat. Door een dikkere koppaking te monteren zit je kwa verbrandings ruimte tussen een snor en een bromkop en dan zal die denk ik een stuk beter moeten rijden omdat de compressie wat lager word en dus de cilinder minder aggressief zal draaien.

Ik ben er zelf wel klaar mee om een snor tomos 35km/u proberen te laat lopen.. Als je dat ding ombouwt om sneller te kunnen heb je ondertussen zowat elk onderdeel al vervangen die ook op een brom tomos zit..
Ik bouw die van mij om naar brom en laat ik hem keuren.
Plus het feit, hoe lang zal het nog duren voordat we op een snor model toch een helm op moeten..

Re: dellorto 14-9 vs brom 14-12

Geplaatst: 04 mar 2021 17:48
door bromscoot
Membraan snel is een leuk verkoop trucje en heeft weinig zin, dus zonde van het geld.
Je cilinder en zuiger zijn 38 mm dus kopje en pakking horen ook 38 mm te zijn, bromkopje is prima.
Helaas vermelden ze niet bij alle koppakkingen de dikte, gebruik zelf een Puch maxi koppakking van 0,5 mm dik...steek is hetzelfde.

Als je sproeiers geen logo hebben met spr 64 beginnen want imi sproeiers zijn kleiner.

Een NGK 6 kan prima.
Heb intussen (al een weekje) alles erop zitten.
Het membraam wat ik heb gebruikt is een aangepaste. Dus die is een stuk groter, met een carbon plaatje.
Daarnaast heb ik het "lowprofile" een beetje opgegeven dus mijn top van 35 is nu gewoon met een atw 28 op 45 km/u.

Wat wel echt super goed van mijn tos is, is de gas reactie. Een maat van mij had een 65 cc airsall met een 19mm carb etc etc en die liep 78 ofzoiets. Maar die was zeer onder de indruk van de gasreactie. Het is bijna een superbike. Je beweegt de gas hendel en direct schiet die omhoog.

Dus nu:
50cc snor,
50cc hogedruk kop, dunne kopppakking
15/15 carb 15mm spruitstuk
22mm speedy
openlucht filter
bromstand
aangepast carbon membraam
26/28 tw

loopt op tot 45/46 en trekt tot nu toe alle vespa'tjes eruit bij het stoplicht.
Nogmaals bedankt voor de hulp. Rijd ook vele malen lekkerder dan atw 33 haha.

ATW 31 en 33 is alleen voor een snorfiets. Op een bromfiets is dat alleen maar zware overtoeren draaien, wat niet gezond voor je blok is.. Dat je die low profile 35km/u niet kan bereiken was ik zelf ook al achter.
Vind de snor versie ook maar een k*t brommer aangezien deze al heel beperkt is afgesteld en met die onderdelen vrij weinig kan doen. Als bromfiets word de tomos een heel stuk leuker om te gebruiken. Snap alleen nog steeds je open luchtfilter niet.