Zal je dat optrek verschil goed merken en hoeveel zou mijn top omhoog gaan ongeveer?Met een 12 mm brom carb trekt hij harder en gaat de topsnelheid omhoog.
Vooral meer vulling in de cilinder. En loopt met meer vermogen als je setup dat nodig heeft.Beste tomos fans.
Wat is het voordeel van een brom carburateur op je snorfiets?
Mijn setup:
22 mm bocht uitlaat, demper ingekort
stage 6 openluchtfilter
originele dellorto 14-9
sproeier 56
tandwiel verhouding 26-33
blok verder in orde, dus niks lekkend, nieuwe ketting, olie etc
Ik las op dit forum dat veel mensen dingen hadden gezegd als, hij start makkelijker, makkelijker af te stellen, gaat sneller, minder stotteren etc etc. Mijn top is op dit moment 39.
Hoor het graag!
Niet veel als je nog een cilinder hebt zonder sleuven zuiger en je nog steeds met achter tandwiel 33 blijft rijden.Zal je dat optrek verschil goed merken en hoeveel zou mijn top omhoog gaan ongeveer?Met een 12 mm brom carb trekt hij harder en gaat de topsnelheid omhoog.
Bedankt voor de reactie trouwens.
Thanks voor de info. Heb vandaag ook toch maar een 14/12 erop gezet. Iemand in de buurt had er nog 1 liggen en voor 15 euro is dat helemaal prima. Mijn topsnelheid is niet verandert, maar mijn optrek vermogen oftewel koppel is wel daadwerkelijk verbetert. Met zware tegenwind of een brug ging mijn snelheid altijd vrij veel achteruit. Nu verschilt dit vele malen minder. Ook lijkt hij makkelijk te starten en (weet het niet zeker) lijkt mijn gasreactie een stukje sneller. Er zat een sproeier 52 in op mijn 14/9, maar ik had echt een heel gek probleem met het afstellen. Ik begon met sproeier 54, op 54 liep hij bijna niet stationair en was de gas reactie om te janken. Heb er toen een 59 in gezet, ding verzoop direct bij otprekken. Maar na het proberen met sproeier 55,57,59 blijkt dat 58 verreweg het beste is.Niet veel als je nog een cilinder hebt zonder sleuven zuiger en je nog steeds met achter tandwiel 33 blijft rijden.Zal je dat optrek verschil goed merken en hoeveel zou mijn top omhoog gaan ongeveer?Met een 12 mm brom carb trekt hij harder en gaat de topsnelheid omhoog.
Mijn setup is het volgende:
Originele cilinder en zuiger zonder sleuven (snor model)
bromkop.
DO 14/9
26 ATV + 31 ATW
Snor spruitstuk
snelle standaard look uitlaat (speedy) met dikkere bocht (snor heeft een dunnere bocht)
Ontsteking is met pickup (maar vermoed dat deze standaard al op bromstand staan wegens de teveele toeren dat het maakt met dat 31 ATW.. In snor stand zou die juist minder toeren kunnen maken. Omdat de ontstekings tijdstip later staat.
Wat ik er van ga maken is bijna een brom setup op het ATW na dan
Dus
50cc cilinder met sleuven zuiger (komt een nieuwe cilinder, de oude is verglaasd in te boring en houd weinig olie vast)
DO 14.12
Bromkop
Brom spruitstuk
Speedy uitlaat
ATW 28
De reden dat ik naar brom wil is het volgende:
bij een snor setup mist je veel vermogen wat erg jammer is voor het plezier om op de tomos te rijden.
voor de 14/9 carb zal je altijd de luchtfilter prop erin moeten laten om het redelijk te laten lopen.
die originele luchtfilter proppen worden steeds schaarser en geen zin om hier moeite voor te doen dan als je deze weg laat met een 14/12 en dan een heel stuk beter loopt.
Heb liever een brom cilinder, omdat de spoeling beter word en geen last van bijgeluiden uit de cilinder hebt. En daarnaast de dichte zuigers worden steeds lastiger te vinden.. (zijn nog wel after market maar origineel is gewoon lastiger en onnodig duur)
Met een brom kan je ook een stuk harder en kan je eventueel ook een iets snellere cilinder eronder liggen en heb je gewoon iets meer speling kwa constructie snelheid.
ATW 33 / 31 vind ik ook onnodige onderdelen die alleen toepasbaar zijn voor een snor model.. En bij brom je er amper iets aan hebt (tenzij je dikke overtoeren wilt draaien).
Ik had er eerst sproeier 56 in zitten, maar wanneer ik op mijn top zat liep die niet lekker. Ook was dit bij nader inzien een clone, met een originele dellorto 52 liep die erg netjes zonder gestotter/ inhouden.Vooral meer vulling in de cilinder. En loopt met meer vermogen als je setup dat nodig heeft.Beste tomos fans.
Wat is het voordeel van een brom carburateur op je snorfiets?
Mijn setup:
22 mm bocht uitlaat, demper ingekort
stage 6 openluchtfilter
originele dellorto 14-9
sproeier 56
tandwiel verhouding 26-33
blok verder in orde, dus niks lekkend, nieuwe ketting, olie etc
Ik las op dit forum dat veel mensen dingen hadden gezegd als, hij start makkelijker, makkelijker af te stellen, gaat sneller, minder stotteren etc etc. Mijn top is op dit moment 39.
Hoor het graag!
Ik vind het persoonlijk al knap dat je op die 14/9 carb het je gelukt is om deze af te stellen met sproeier 56. En ja dat heeft denk ik te maken met de power filter?? )
Sinds u heel veel kennis heeft van dit onderwerp, heeft u dan enig idee waarom ik hem zo raar moet afstellen?Met een 12 mm brom carb trekt hij harder en gaat de topsnelheid omhoog.
Dus als je 26 - 24 doet wil je het liefst een snellere cilinder erop zetten?Voor een brom rijdt 26-26 of 26-28 het fijnste, dan kun je nog wat doen aan de cilinder zonder dat je een wok krijgt als je gepakt wordt.
Met standaard luchtfilter hoor je een 53 originele dell orto sproeier erin te hebben.Thanks voor de info. Heb vandaag ook toch maar een 14/12 erop gezet. Iemand in de buurt had er nog 1 liggen en voor 15 euro is dat helemaal prima. Mijn topsnelheid is niet verandert, maar mijn optrek vermogen oftewel koppel is wel daadwerkelijk verbetert. Met zware tegenwind of een brug ging mijn snelheid altijd vrij veel achteruit. Nu verschilt dit vele malen minder. Ook lijkt hij makkelijk te starten en (weet het niet zeker) lijkt mijn gasreactie een stukje sneller. Er zat een sproeier 52 in op mijn 14/9, maar ik had echt een heel gek probleem met het afstellen. Ik begon met sproeier 54, op 54 liep hij bijna niet stationair en was de gas reactie om te janken. Heb er toen een 59 in gezet, ding verzoop direct bij otprekken. Maar na het proberen met sproeier 55,57,59 blijkt dat 58 verreweg het beste is.Niet veel als je nog een cilinder hebt zonder sleuven zuiger en je nog steeds met achter tandwiel 33 blijft rijden.
Zal je dat optrek verschil goed merken en hoeveel zou mijn top omhoog gaan ongeveer?
Mijn setup is het volgende:
Originele cilinder en zuiger zonder sleuven (snor model)
bromkop.
DO 14/9
26 ATV + 31 ATW
Snor spruitstuk
snelle standaard look uitlaat (speedy) met dikkere bocht (snor heeft een dunnere bocht)
Ontsteking is met pickup (maar vermoed dat deze standaard al op bromstand staan wegens de teveele toeren dat het maakt met dat 31 ATW.. In snor stand zou die juist minder toeren kunnen maken. Omdat de ontstekings tijdstip later staat.
Wat ik er van ga maken is bijna een brom setup op het ATW na dan
Dus
50cc cilinder met sleuven zuiger (komt een nieuwe cilinder, de oude is verglaasd in te boring en houd weinig olie vast)
DO 14.12
Bromkop
Brom spruitstuk
Speedy uitlaat
ATW 28
De reden dat ik naar brom wil is het volgende:
bij een snor setup mist je veel vermogen wat erg jammer is voor het plezier om op de tomos te rijden.
voor de 14/9 carb zal je altijd de luchtfilter prop erin moeten laten om het redelijk te laten lopen.
die originele luchtfilter proppen worden steeds schaarser en geen zin om hier moeite voor te doen dan als je deze weg laat met een 14/12 en dan een heel stuk beter loopt.
Heb liever een brom cilinder, omdat de spoeling beter word en geen last van bijgeluiden uit de cilinder hebt. En daarnaast de dichte zuigers worden steeds lastiger te vinden.. (zijn nog wel after market maar origineel is gewoon lastiger en onnodig duur)
Met een brom kan je ook een stuk harder en kan je eventueel ook een iets snellere cilinder eronder liggen en heb je gewoon iets meer speling kwa constructie snelheid.
ATW 33 / 31 vind ik ook onnodige onderdelen die alleen toepasbaar zijn voor een snor model.. En bij brom je er amper iets aan hebt (tenzij je dikke overtoeren wilt draaien).
Heel apart sproeier 59 niks mee te beginnen sproeier 57 liep amper stationair en 58 ging als de brandweer zonder inhouden/ stotteren...? De carb heb ik daarvoor volledig schoongemaakt met (motip) remmenreiniger en werkte perfect (denk ik tenminste). Is het normaal dat je van een sproeier 52 14/9 naar een sproeier 58 14/12 moet gaan?
Zit natuurlijk wel een flinke schuimfilter op, maar nog steeds erg raar. Heb dus wel een erg kieskeurige en eigenwijze brommer blijkbaar![]()
Maarja alles lijkt nu goed te werken. Mijn volgende stap wordt de vraagtekenveer vervangen (want die is volledig vergruist door de tandwielen) en er dan ook gelijk een hogedruk kop op te zetten.
Met mijn huidige topsnelheid van 35, ben ik ook prima tevreden, want als die op een rollenbank wordt gezet heb je een flinke kans dat die dan zit te springen tussen 34 en 35 wat dan hopelijk voor geen wokstatus zorgt.
14/9 is zoiezo lastig af te stellen als je het standaard luchtfilter en de prop verwijderd.Sinds u heel veel kennis heeft van dit onderwerp, heeft u dan enig idee waarom ik hem zo raar moet afstellen?Met een 12 mm brom carb trekt hij harder en gaat de topsnelheid omhoog.
Zou het mogelijk met de stationair schroef hebben te maken? Snap er namelijk helemaal niks van omdat het tegen elke logica ingaat in mijn gedachtengang. (zie mijn vorige, lange reactie op bromscoot)
Een std a5 cilinder krijg je vrij makkelijk aan de 54 km/h gps gemeten met tw 26-26 en een tecno circuit (9000 rpm) als je de uitlaatpoort even netjes aanpast.Dus als je 26 - 24 doet wil je het liefst een snellere cilinder erop zetten?Voor een brom rijdt 26-26 of 26-28 het fijnste, dan kun je nog wat doen aan de cilinder zonder dat je een wok krijgt als je gepakt wordt.
Alleen met 26-28 haal je de echte 45 / 50km per uur nog niet. Hoogstens 40 op de teller.
Is dit een beetje een aardig kleurtje? De bougie is <1 week oud, heb er nog niet super veel op gereden maar wel zo'n 40 km. Met mijn nieuwe setup zit er een kilomenter of 15 op. (Bougie NGK B6HS)Origineel is hij zeker niet maar ik wil gewoon dat hij goed en netjes loopt, helaas doet een snor dat niet omdat hij door verschillende dingen begrenst wordt....de 9 mm carb is vaak vloeken dus gebruik ik minimaal een 12 mm.
Dus er moet een veel grotere sproeier in?Dat is wel heel erg wit, lijkt meer op de verbranding van een 4takt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten