• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos verliest vermogen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
JanV
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JanV » 11 jun 2024 23:34

Hallo allemaal,

Sinds kort verliest mijn Tomos uit het niets vermogen tijdens het rijden, zo ver dat hij zelfs stil valt.
Dit gaat samen met iets wat verschuift binnen mijn blok.
Wanneer ik een scherpe bocht maak, voel ik iets verschuiven in het blok.
Als ik hierna weer optrek, voelt het alsof het verschoven materiaal weer even op zijn plek moet komen.

Vandaag reed ik terug naar huis op de Tomos, toen ik het gevoel kreeg dat mijn achterwiel steeds weggleed.
Tijdens mijn reis stapte ik af om even te kijken wat het kon zijn en zag dat mijn band wat leger was.
Om zeker te zijn dat het mijn achterband was, begon ik tijdens het rijden even te wiebelen met mijn stuur (is naturlijk niet heel verstandig).
Nadat ik dit voor een paar seconde had gedaan, verloor mijn Tomos opeens al had vermogen in het motorblok.
Ik ging van volle snelheid naar stilvallen.
Nadat ik het contact uitzette, voelde het alsof de cilinder nog een aantal extra slagen maakte.
Hierna heb ik heel even gewacht, contact weer aan, even kicken en kon ik zo weer doorrijden zonder problemen.

Aanpassingen: Vorig jaar nieuwe cilinder erop, standaard + nieuwe bullet uitlaat
Type: Tomos Quadro (Bromfiets)

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik ben van plan om binnenkort mijn blok uit elkaar te trekken aangezien hij echt verschrikkelijk loopt en nooit mooi gelopen heeft sinds dat ik hem heb. Daarom wil ik graag weten waar ik specifiek naar moet gaan kijken om het probleem op te kunnen lossen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 jun 2024 18:45

Denk eerder dat het uitvallen komt door een benzine probleem.
Als het benzineniveau in de vlotterbak te laag is en je gaat door bocht dan zuigt de sproeier lucht aan ipv benzine.

Kan mij niet voorstellen dat er iets in het blokje verschuift waardoor hij dan stil valt....als er iets zou verschuiven hoort je het wel ratelen schuren piepen oid.

JanV
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JanV » 13 jun 2024 13:10

Dat klinkt op zich wel als een logische oorzaak, aangezien de originele carburateur niet meer gemonteerd is. Deze is vervangen nadat ik hem kreeg, met de originele wilde hij niet starten.

Gister had ik exact hetzelfde probleem toen ik aan het rijden was. Alleen reed ik nu op een rechte op volle snelheid, met 65 km/u (hij is van 50 km/u naar 65 km/u gegaan nadat ik er vorig jaar een nieuwe uitlaat op heb gemonteerd). Uit het niets viel het vermogen weer weg en deed de motor niks meer bij een beetje gas geven. Ik liet hem netjes uitrollen voordat ik het contact uitzette. Hierna weer even gewacht, één keer kicken en daarna was er weer niks aan de hand tot aan mijn bestemming.

Toch blijf ik het raar vinden, want dit probleem is pas 1 à 2 maanden geleden begonnen. Ik heb sinds vorig jaar niks meer aangepast aan de gehele Tomos, buiten een setje nieuwe remmen en banden.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jun 2024 23:06

Neem eens een reserve bougie mee dan kun je snel testen of je nog een vonk hebt als hij is uitgevallen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers