Pagina 1 van 1

Carb. demonteren

Geplaatst: 07 jun 2005 12:39
door Berini M21
Mijn Tomos A35 ( 1994 ) die jarenlang heeft stil gestaan start niet. Bougie geeft wel vonk maar is gortdroog. Daarom wil ik carb demonteren en schoonmaken. Heeft iemand een aanwijzingen? En is de sproeier makkelijk bereikbaar?

Geplaatst: 07 jun 2005 12:41
door Vuile Beunkoe
je moet gewoon kicken tot je een ons weegt, en anders weggooien die troep.

:P

Geplaatst: 07 jun 2005 14:17
door zipper
(edit)
Het volgende geldt alleen voor types met schuin spruitstuk.
Dus niet voor carburateurs die onder het frame zitten!!!


Om de carb eruit te halen hoef je eigenlijk maar 3 boutjes los te draaien.
Ten eerste moet je de luchtfilter erafhalen, dat is het zwarte ding links van je carb. Dit kan door de beugel los te draaien die om de carburateur zit.

Dan moet je nog een klein boutje op de zwarte brandstofslang losdraaien (Wel eerst kraantje dichtdraaien!)

Als laatste kun je nu de grote bout losdraaien waarmee de carb op het spruitstuk gemonteerd is. De carburateur bungelt nu aan de gaskabel, je kunt nu aardig wat onderhoud verrichten, maar je kunt m ook loshalen van de kabel, dat kost wat extra geklooi.

De sproeier is eenvoudig te bereiken als je het zwarte kapje onderaan de carburateur losdraait (met 2 schroefjes). Als het goed is zit deze ruimte helemaal vol met benzine. Je ziet nu de vlotter (een witte cirkelvormige drijver) en in het midden van deze vlotter de sproeier (koper of messing oid) wat eigenlijk niks meer is dan een dopje met een gaatje. Deze kun je er gewoon uit draaien.

Zorg ervoor dat tijdens het inelkaar zetten van het geheel je geen troep achterlaat in de vlotterkamer. Een vuiltje of zandkorretje kan namelijk de sproeier verstoppen.

Veel succes ermee

Geplaatst: 26 jun 2005 15:57
door dombo
Om de carb eruit te halen hoef je eigenlijk maar 3 boutjes los te draaien.
Ten eerste moet je de luchtfilter erafhalen, dat is het zwarte ding links van je carb. Dit kan door de beugel los te draaien die om de carburateur zit.

Dan moet je nog een klein boutje op de zwarte brandstofslang losdraaien (Wel eerst kraantje dichtdraaien!)

Als laatste kun je nu de grote bout losdraaien waarmee de carb op het spruitstuk gemonteerd is. De carburateur bungelt nu aan de gaskabel, je kunt nu aardig wat onderhoud verrichten, maar je kunt m ook loshalen van de kabel, dat kost wat extra geklooi.

De sproeier is eenvoudig te bereiken als je het zwarte kapje onderaan de carburateur losdraait (met 2 schroefjes). Als het goed is zit deze ruimte helemaal vol met benzine. Je ziet nu de vlotter (een witte cirkelvormige drijver) en in het midden van deze vlotter de sproeier (koper of messing oid) wat eigenlijk niks meer is dan een dopje met een gaatje. Deze kun je er gewoon uit draaien.

Zorg ervoor dat tijdens het inelkaar zetten van het geheel je geen troep achterlaat in de vlotterkamer. Een vuiltje of zandkorretje kan namelijk de sproeier verstoppen.

Veel succes ermee
Heel mooi omschreven ,maar ik krijg dat dus echt niet voor elkaar zonder het moterblok te laten zakken door 2 bouten los te maken
Misschien heb je er is een foto van ? ik klooi minstens 2 uur
Dus een gouden tip is welkom
gr dombo

Geplaatst: 26 jun 2005 16:13
door tomosbroeser
de nieuwere tomosen hebben een spruitstuk die naar de rechter kant van het frame loopt. dus de carberateur zit naas het frame.

bij de oudere types zit de carb onder het frame. dan moet je wel het hele blok laten zakken anders krijg je hem der niet of heel slecht onder weg.

Geplaatst: 26 jun 2005 16:19
door Tomie
Hoi, ik heb dat hier ook. Ik laat met de twee bovenste motorblokbouten, het blok ietsje zakken. Dan pas kan ik de carburateur eronderuit krijgen. Anders lukt het echt niet. Het frame zit in de weg, en hij zit ook weggezakt in een holte van het blok zelf. Maar het is makkelijk te doen. 10 minuten, en de carburateur is er af.

Geplaatst: 27 jun 2005 20:48
door dombo
Hoi heb vandaag weer de carb eruit gehaald en ik begin aal aardig in tempo te vorderen
Blokje zakken 10 minuten
Als je het meer doet weet je ook wat eerst en wat je later moet doen
Alleen dat klooien met dat rubber kapje richting luchtfilter ,daar ben ik niet zo vlot in ,kwam misschien omdat het blok nog naar beneden hing
Maar ik zou wel is een foto willen zien van hoe dat eruit ziet
Een carb naast de cilinder foto heb ik al ergens op het forum gevonden
Maar hoe ziet het eruit met de luchtfilter en dergelijke eraan ,eruit
Zou het bij mezelf wel willen ombouwen geloof ik ,ben dat gezak van dat blokje al aardig beu aan het worden
Een mens moet toch regelmatig is zijn sproeier doorblazen en dat soort grappen


Ik heb ook al wat oudere botten dan jullie natuurlijk
Het enige wat niet stijf is ..........uhhhhhhhhhhhh nee niet hier ,
verkeerde site :wink:
hahahaahahaaa gr Dombo :D