• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

goeie setup?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 30 jan 2009 13:52

  • Welke model tomos heb je? funtastic
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2008
    Is het een snor of een brommer? snor
    Wanneer ontstond het probleem? /


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? /


    Wat is het probleem?
/

Heey

nog een keer.

Ik wil dadelijk me snorbrommer weg brengen, maar wil eerst even jullie mening horen.

is dit een goeie setup:

-Achtertandwiel 26
-15/15 carburateur
- spruitstuk ontgrenzen (zulle fietsemakers dat wete??)
-Cillinderbromkop.
- (nu zit er trouwens al techno teruglopeer op)

laat maar ff hore
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog


adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 30 jan 2009 13:52

Ja
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 30 jan 2009 13:55

oke, omdat ik ergens had geleze dat 15/15 (is 14/12 dan beter?)geen nut had, want als spruitstuk ontgrensd is nog steeds 12 mm door laat.
en luchtfilter heeft da nog zin?
zou ik hiermee de 45 hale?

oja het het nog zin om hem op bromstand te laten zette?

(en wete fietsenmakers hoe da allemaal moet, sprutistuk ontgrenzen? of doen ze da nie?
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 30 jan 2009 14:37

niemand.? want ik wil um zo wegbrenge :)
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 30 jan 2009 15:24

Als je een spruitstuk ontgrensd wordt ie 15 mm, met begrenzer erin is die 12 mm. Ga je een grotere carb monteren moet je hem ontgrenzen anders heeft het weinig zin.
15/15 carb is leuk om erop te zetten maar eigenlijk gaat alleen je verbruik omhoog en win je niet veel snelheid/strekkracht hiermee in vergelijking met de 14/12 op een standaard cilinder, als je grotere cilinders erop gaat zetten dan kan je wel een 15/15 proberen. Je kan gewoon op beide carbs zowel 14/12 als de 15/15 je standaard luchtfilter gebruiken (vind je cilinder wel zo fijn) :)

Sommige fietsenmakers willen nog wel eens moeilijk doen wat betreft opvoeren. Tenminste bij mij in de buurt wel.
Zou je even moeten vragen.

succes
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 30 jan 2009 15:58

bedantk voor je antwoord

eb um net weggebracht en bromkop hebbe ze nie voor funtastic ( er is maar een soort kop zowel voor snor als brom)

heb nu 15/15 besteld, maar hij zei dat dit wel iets deed, maar dat ik beter een bromblok eronder kon leggen, omdat cilinder niet meer kan doorlaten ofso, maar da vonk net te duur 180 euro voor een bromblok :wink: .
ook komt er weer atw 26 op.

Nu maar afwachten, volgende week isdie klaar:D, ben benieuwd :)

maar zoals ik begrip het 15/15 en ontgrens spruistuk en atw 26 helemaal geen zin?
haal ik niet 40/45?
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 30 jan 2009 16:32

Je hebt dan een techno terugloper, tandwiel 26 en een 15/15 carb. Dit is best een goed setupje om de 40/45 mee te halen. mits het goed wordt afgesteld.

Het kan op vele manieren kijk maar naar mijn setup onderaan mijn comment, zo kan het ook. Ieder zijn ding.
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 30 jan 2009 16:37

a ik zie het, eiglik bijna hetzelfde, dus het kan wel?

Ik dacht al 150 euro voor niks das nie niks, nja ook onderhoudsbeurt en die zoo erbij.
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 30 jan 2009 17:19

Als je een spruitstuk ontgrensd wordt ie 15 mm, met begrenzer erin is die 12 mm.
Als je je spruitstuk ontgrenst word hij bij het ontgrenste stuk 15 mm. Verderop in het spruistuk is hij echter nog steeds 12mm. Met begrenzer er in is hij bij de begrenzer maar 9mm (10mm met de liniaal gemeten :P) Voor maximale prestatie met een 15mm moet je hem dus tot minimaal 15mm uitveilen.
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 30 jan 2009 18:39

@ adje16

daar heb je helemaal gelijk in maar door alleen de begrenzer in het begin eruit te halen krijg je toch een verschil in prestatie. Maar voor maximale prestatie moet je hem idd helemaal uitboren.

Dat ligt denk ik aan de poster wat hij wil en de hoeveelheid moeite die hij ervoor wil doen. Maar aangezien de fietsenmaker het gaat doen kan je alleen rekenen op hooguit een ontgrensd spruitstuk en niet een volledig uitgeboorde.
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 30 jan 2009 19:27

Ja klopt.
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 30 jan 2009 21:54

maar scheelt dat heel veel als je uitboort?(veel kms?)
Anders ga ik er van de week nog ffkes langs.

Maar zou ik de 40/45 wel moeten kunnen halen? (als die dan niet uitgeboord is, alleen ontgrensd)


ik zie dat je je tomos op bromstand het gezet, scheel dat veel in trekkracht,snelheid? (is dat zo gedaan door de fietsenmaker?)

en luchtfilter wat heeft dat eigenlijk voor nut om te ontgrenzen? (scheelt dat veel in trekkracht,sneleheid?, kan ik dat ook zelf doen?)
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 31 jan 2009 12:36

maar scheelt dat heel veel als je uitboort?(veel kms?)
Anders ga ik er van de week nog ffkes langs.

Maar zou ik de 40/45 wel moeten kunnen halen? (als die dan niet uitgeboord is, alleen ontgrensd)


ik zie dat je je tomos op bromstand het gezet, scheel dat veel in trekkracht,snelheid? (is dat zo gedaan door de fietsenmaker?)

en luchtfilter wat heeft dat eigenlijk voor nut om te ontgrenzen? (scheelt dat veel in trekkracht,sneleheid?, kan ik dat ook zelf doen?)
Met een tecno terugloper 15/15 en achtertandwiel 26 moet je toch op zijn minst wel op de 50 komen (mits goed afgesteld)

Dat uitboren snap ik nooit, hoe kom je nou aan een boor van 15mm doorsnee (heb ik tenminste niet :') ) Maar die hoef je niet per se 15mm te maken, dit is alleen wel het beste voor maximale prestatie. Je kan ook een topic in de sales zetten over een 15mm uitgeboord/uitgeveild spruitstuk. Maar ik heb begrepen dat je (nog) niet heel handig bent met brommers dus misschien is het beter om dit lekker zo te laten.

Luchtfilter ontgrenzen is heel makkelijk. Je haalt je luchtfilter er af, en je kan het er zo uit trekken. Het beste schroef je hem gewoon even open en haal je het er uit. Het kan ook zijn dat jouw luchtfilter al ontgrenst is. (of heb je hem nieuw gekocht)
Het ontgrenzen hiervan zorgt er voor dat je een stuk beter optrekt en een stuk harder rijdt.

Het zetten op bromstand heb ik zelf ooit geprobeerd (Zie FAQ) maar toen ik alles er af had bedacht ik me opeens dat ik geen vliegwieltrekker had. Ik heb het vervolgens door een vriend laten doen.
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 31 jan 2009 12:46

bedankt voor je reactie

ik heb hem tweedehands gekocht bij de fietsenmaker (maar was in nieuwstaat :) ) en luchtfiler moet ik die dan ook los maken bi de carburateur? en dan slangetje eruit halen?

Maar dat heeft dus wel zin, dat ik soms lees dat die dan teveel lucht binnen krijgt.
Laatst gewijzigd door jesper op 31 jan 2009 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 31 jan 2009 12:47

Bij een 14/9 kan dat wel is voor problemen zorgen, maar bij een 15/15 is het wel het beste. Ja gewoon kap er af, luchtfilter er af. Is heel makkelijk.

Over die snelheid weet ik het trouwens nog niet echt. Want je hebt nu al tandwiel 20 achter en nog rijd hij maar 40. Ik weet niet hoe dit met verhoudingen bij een tomos funtastic zit.
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 31 jan 2009 13:01

nee hij reed met tandwiel 20 eerst 40 maar nu mar 30/35. maar ik merke als ik de choke open deed dat die gelik 40 ging. ook hoorde je dat die gewoon inhield, echt zo geluid van ik wil harder maar ik kan niet harder:P

Zit te twijflen ofdat ik dat nog even zou doorgeven aan de brommerboer over die luchtfilter(maar dat vind ik wel leuk om zelf is te probere te ontgrenzen de luchtfilter :) ) en bromstand.? (scheelt da egt veel?)
(staat funtastic niet al op bromstand trouwens)
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 31 jan 2009 13:03

Scheelt niet heel veel, en weet niet. En luchtfilter van een funtastic zou ook maar is zo anders kunnen zijn.
Omhoog

jesper
Vaste forummer
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 feb 2008 12:25
Locatie: Nieuwkuijk (vlakbij Den Bosch)
  • Citeer

Berichtdoor jesper » 31 jan 2009 13:05

nja ik zal het maar eerst is afwachten, (kan het altid nog doen)

ik laat het nog wel weten als ik hem terug heb :)
setup:
-Techno terugloop uitlaat
-achtertandwiel 26
ongeveer 30/35
Omhoog

Leroy666
Tomosforummer
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 dec 2009 02:40
Locatie: vlijmen
  • Citeer

Berichtdoor Leroy666 » 02 jan 2010 17:25

Als je een spruitstuk ontgrensd wordt ie 15 mm, met begrenzer erin is die 12 mm.
Als je je spruitstuk ontgrenst word hij bij het ontgrenste stuk 15 mm. Verderop in het spruistuk is hij echter nog steeds 12mm. Met begrenzer er in is hij bij de begrenzer maar 9mm (10mm met de liniaal gemeten :P) Voor maximale prestatie met een 15mm moet je hem dus tot minimaal 15mm uitveilen.
ja dit klopt ik heb mijne ook ontgrenst maar verder in het spruitstuk is het alsnog 12mm daarom heb ik de keuze gemaakt van een 14/12 carb want ik ga me spruitstuk niet uitvijlen en benzine gebruik blijft stuk lager een verschil tussen 14/12 en 15/15 is bijna niks allen verbruik gaat omhoog.
Tomos a35 hda snor

50cc cilinder met brom zuiger
brom kop
14/12 carb sproeier 62
spruitstuk ontgrensd
std luchtfilter ontgrensd
ontsteking op bromstand
twv 26-28
std snel uitlaat
Top: 50+ denk ik moet nog testen
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.