• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos haalt top niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 27 sep 2009 19:23

Welke model tomos heb je?> Wizzard
uit welk jaar komt de tomos ?> 2002
Is het een snor of een brommer?> Brommer
wanneer ontstond het probleem?> gisteren (26-9-2009)
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?> homoet P4 erop

Wat is het probleem?> ik zal even beginnen bij het begin... 3 weken terug had ik mijn 2e handse knalrode tomos opgehaalt. gekocht omdat ik er de komende jaren mee naar school wil gaan. aangezien hij een tijdje mee moet heb ik er ééntje uitgezocht die er nog netjes uitziet zonder roest en dergelijke (ja die zijn best zeldzaam :wink: ). ik wil hem dan wel dagelijks gebruiken, maar de standaad snelheid is echt bagger en dus moest ie iets veller worden met een ~65cc Airsal kitje en een 50 snel uitlaat. alles netjes afgesteld met juiste sproeier en liep wel netjes (plat op het stuur ging het telletje rond tot het paaltje :P ).
dit was toch nog niet helemaal de snelheid die ik hoopte dus heb ik gisteren een homoet P4 gemonteerd voor iets meer top. beetje zoeken met sproeier maar de grootste die ik op dit moment heb liggen is 71 en ging het beste.
ok nu het probleem :wink: ; als ik vanaf stilstand volgas weg rij gaat ie de hele weg super, totdat hij boven een bepaald hoog toerental (in de 2e versnelling) komt. vanaf dit punt mist hij zeer vaak en onregelmatig zijn verbranding en trekt hij niet meer verder door naar zijn echte topsnelheid. ik moet dus steed een beetje 3/4e gas geven anders slaat hij over. nu vermoed ik 3 dingen die dit kunnen veroorzaken:

1) ik heb een puntcontact-ontsteking en hij slaat er een paar over. oplossing = andere ontsteking erop?
2) nog een te kleine sproeier gemonteerd. hierdoor krijgt hij bij hoge toeren misschien te weinig brandstof (omdat er dan veel nodig is vanwege de snelheid waarmee de zuiger op en neer gaat) waardoor er niks kan ontbranden. grotere sproeier is dan de oplossing.
3) iets anders, maar wat :x ?

grotere sproeiers ga ik binnekort zowieso wel halen om te proberen maar ik plaats dit topic hier omdat het ook misschien iets anders kan zijn. grotere sproeiers lijken mij eerlijk gezegt een beetje te ver gaan voor deze set-up, rest is namelijk standaard (carb en spuitstuk enz...). heeft iemand dit probleem eerder gehad en hoe is dit verholpen?

m.v.g. Danny

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 27 sep 2009 19:26

Zit jij toevallig op ID-College bredewater :')

Het is je ontsteking niet, je contactpunten gaan echt niet nog niet zweven op die snelheid.

Ik denk eerder een te grote sproeier...
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 27 sep 2009 19:41

Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat jij 'm verzuipt aangezien je bij 3/4e gas wel gewoon normaal kan rijden zeg jij.

71 is ook wel érg groot in mijn ogen. Ga eens 66 proberen zou ik zeggen

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 27 sep 2009 20:31

Zit jij toevallig op ID-College bredewater :')

Het is je ontsteking niet, je contactpunten gaan echt niet nog niet zweven op die snelheid.

Ik denk eerder een te grote sproeier...
nee ik zit in Apeldoorn op school...
met sproeier 64 doet hij dat nog steeds maar dan alleen iets later (op top, maar dan met 5/6e gas) maar met dezelfde toeren.

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 29 sep 2009 21:27

inmiddels weet ik wat meer... ik heb GEEN puntcontact ontsteking, maar gewoon een elektrische ontsteking met spoelen. ook heb ik nog even met sproeiers gekeken, en van sproeier 53 tot en met 74 houd hij hetzelfde probleem. met sproeier 70/71 loopt hij het beste, alleen vanaf 3/4de gas (met hoog toerental) gaat hij dus nog steeds erg stotteren. ook heb ik even gekeken of het luchtfilter iets kon doen, maar met verschillende filters maakt het allemaal niks uit behalve iets meer trekkracht, maarja, dat was het probleem niet. iemand nog een idee wat het misschien kan zijn?

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 23 okt 2009 23:51

Het probleem is voorlopig verholpen. Het zat toch in de onsteking. Nadat de ontsteking op zijn vroegst is gezet is het probleem verholpen. Als ik hem ook maar een 0,5mm terugzet dan stotterd hij weer op top. Hoe verder ik hem terugzet hoe eerder hij begint met stotteren. Nu heb ik de vraag: is het normaal om de ontsteking zo vroeg te hebben staan met mijn setup?

airsal 65cc
homoet 4p
14/12 carb
sportfilter
sproeier 70
andere bougie (gaf de brommerboer mee)
rest standaard

Ik wil binnekort een 15/15 carb halen, maar als ie daardoor nog net wat harder gaat lopen dan gaat ie denk ik op top weer gaat stotteren. Er is dus nog steeds iets in het ontstekingsgedeelte niet in orde. Misschien nog een andere bougie nemen? Deze heb ik meegekregen sinds ik de airsal kocht, maar daarna kwam nog de uitlaat en filter erbij. Misschien is het nu niet meer de juiste? Of hoe zou ik daar achter kunnen komen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2009 08:47

Check eens of het spietje op de krukas niet in de spiebaan van het vliegwiel is gaan vreten door bijvoorbeeld het niet goed opzetten van het vliewiel of niet goed vastzetten van de moer.

Als je in de spiebaan een beschadiging ziet, is dat de oorzaak dat je de ontsteking zo vroeg moet zetten. Er is een How-To in het FAQ gedeelte dat dit probleem behandeld. Lees dit maar eens (met foto's) dan snap je wel wat ik bedoel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 24 okt 2009 13:54

Nee dit is het niet. Ben zelf een zaterdag kwijt geweest met het afstellen van de ontsteking. Dan dit proberen, dan dat... Elke keer toen ik het vliegwiel eraf haalde heb ik alle onderdelen gecontolleerd op schade maar alles is nog z.g.a.n. incl de spie en spiebaan.

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 17 dec 2009 22:37

het is al weer een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost, maar het probleem is nog niet verholpen. en zijn zelfs problemen bij gekomen.

afgelopen maandag haalde ik mijn tomos even uit elkaar voor wat onderhoud omdat ik het idee had dat hij iets minder werd kwa prestaties. tot mijn verbazing zag ik dat de uitlaat gescheurd was bij de flens. ik haalde hem eraf, en 'ping', viel de halve flens op te vloer :x . toen zag ik dat hij aan één kant gescheurd was, en aan de andere kant was hij er dus vanaf gebroken. toen alles weer netjes opgelast bij mijn pa op zijn werk, de flens netjes afgevlakt, en weer terug op zijn plek gezet. hij liep meteen weer behoorlijk harder en trok sneller op (logisch). probleem weer opgelost dacht ik <O~ .

toen wou ik vandaag met de fiets naar school, aangezien het sneeuwde en dan spaar ik mijn tomos liever :P , maar ik had mij een beetje verslapen, dus vooruit, toch maar met de brommer. eenmaal heelhuids weer thuis aangekomen heb ik toch maar weer even de brommer helemaal schoongemaakt en ik wou hem klaarmaken voor zijn winterslaap :) . toen zag ik helaas weer dat de uitlaat op bijna dezelfde plekken weer gescheurd is. toen heb ik de tomos maar wat verder uit elkaar gehaalt en toen zag ik ook dat er een gat van 3mm aan de rand van mijn zuiger zat :( .

nu mijn vraag: hoe komt dat gat in de zuiger, en hoe kan het dat die uitlaat kapot gaat?

blijkbaar genereert mijn blokje teveel trillingen, en persoonlijk denk ik nog steeds dat beide schadegevallen komen door die te vroege ontsteking. ik heb de squish ook maar gecontrolleerd omdat ik dat niet had gedaan toen ik mijn airsal eropzette, maar dit bleek gelukkig 1,5mm te zijn, ruim aan de veilige kant dus. de temperatuur is ook goed, altijd tussen 60 en 70 graden na ritje (opgemeten). krijgt hij te weinig mengsel waardoor de ontsteking zo vroeg moet? (oplossing grotere carb, die heb ik nog niet kunnen bemachtigen). zit er misschien iets verkeerd aangesloten ergens? ik weet echt niet meer waar ik het zoeken moet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers