• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A35; beginnersproblemen?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 30 nov 2009 21:59

  • Welke model tomos heb je? A35
    Uit welk jaar komt de tomos ? Geen idee
    Is het een snor of een brommer? brom
    Wanneer ontstond het probleem? sinds aanschaf


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nee


    Wat is het probleem?
Ik heb afgelopen zomer deze Tomos aangeschaft. Toen liep de tomos redelijk, al heb ik hem maar 1 dag getest. En ik heb er geen bezwaar tegen om wat te moeten sleutelen. (waar ik overigens nog weinig van kan)
In ieder geval... Nadat ik hem had gekocht, leek ie goed te lopen, en ging ik direct 3 maanden op stage.
Net terug van stage wilde ik hem naar den haag rijden, maar hij trok al niet zo goed, en liep stationair niet mooi en met een "tik".
Onderweg, werd het eigenlijk telkens minder, en leek het vooral bij het optrekken alsof de toeren die ie maakte niks uithaalde. (weet het niet beter uit te leggen.) Je hoorde ook een raspend geluid. De 1e 70km lukte het nog wel om hem naar de 40km te trekken, maar daarna leek het wel of ie helemaal niet meer naar z'n volgende versnelling kwam, en bleef ie al raspend bij de (gokje) 20km per uur hangen. een enkele keer leek ie weer aan te haken maar dit was dan tijdelijk.

Volgens mij moet ik sowieso de cilinder vervangen, maar dat weten jullie vast beter.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Jan
Omhoog


Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 30 nov 2009 22:40

Wss is het vraagtekenveertje gebroken (kijk FAQ), deze veer zorgt voor een goede overgang naar de 2e versnelling. (een tomos heeft 2 versnellingen).

Dit kan je zelf doen, of laten doen.

Het kan ook zijn (waar laatst nog vraag over was) dan het tandwiel van de 2e versnelling is afgebroken, dat is dan het geluid wat je hoord.

Kijk naar een van deze 2 dingen :) .

Edit:

Zit er wel olie in het blok?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 01 dec 2009 00:17

Kan ook 'verstopte' of dichtgekoolde uitlaat zijn. Je merkt dat de brommer steeds langzamer gaat (naarmate je meer rijdt). En op een gegeven moment heeft hij geen kracht meer om zelfs maar te schakelen. Kan je makkelijk voelen door je hand achter de uitlaat te doen en voelen of er wel druk is. Bij deze situatie is meestal de bougie ook pikzwart.

Ik geef maar een gooi.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 01 dec 2009 13:50

Maak zowiso ook je carburateur schoon. Kijk of de uitlaat niet dicht gekoolt is, en als dat het dan nog niet is zul je het probleem waarschijnlijk moeten gaan zoeken in je blok.
Omhoog

bramm073
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:04
Locatie: Rosmalen
  • Citeer

Berichtdoor bramm073 » 02 dec 2009 09:51

Als je niet snel genoeg wegkomt is misschien zelf je koppeling helemaal versleten, dan grijpt ie niet aan snapje
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 02 dec 2009 16:12

Bedankt!
Ik geloof direct dat jullie gelijk hebben, maar ik loop nu eerst tegen een ander probleem aan.
Ik heb de olie eruit laten lopen en wilde de carterkap eraf halen.
Om de rechtercarterkap eraf te kunnen halen moet ik volgens mij echter eerst het stepje verwijderen.
Helaas zit deze vastgelast.
Afbeelding

Is een haakse slijper hier de enige oplossing?

alvast bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 02 dec 2009 16:18

Bedankt!
Ik geloof direct dat jullie gelijk hebben, maar ik loop nu eerst tegen een ander probleem aan.
Ik heb de olie eruit laten lopen en wilde de carterkap eraf halen.
Om de rechtercarterkap eraf te kunnen halen moet ik volgens mij echter eerst het stepje verwijderen.
Helaas zit deze vastgelast.
Afbeelding

Is een haakse slijper hier de enige oplossing?

alvast bedankt.
De voetsteun moet er idd af, aangezien deze zit vastgelast is eraf slijpen een optie. Maar hoezo zou je de carterkap eraf halen?
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 02 dec 2009 16:24

Om te controleren of het vraagtekenveertje gebroken is en eventueel een nieuwe te plaatsen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 02 dec 2009 20:34

Die zal er inderdaad afmoeten. Pas wel op, als je slijpt, dat je het bevestigingspunt heel houdt. Zodat je als je klaar bent een nieuwe voetsteun kan monteren. Als dat punt al kapot is zul je 'm opnieuw vast moeten lassen.
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 22 dec 2009 13:29

Zo, ik ben er weer eens.
Heb eindelijk het rechterstepje en dus ook de rechter karterdeksel eraf.
Heb een zuigerstop gekocht en deze op de plaats van de bougie vastgedraaid.
Als ik nu echter de moer op de koppeling los wil draaien, krijg ik deze niet los. Als ik erg veel kracht zet, slippen de tandwielen ineens langs elkaar.
Wat kan ik doen om de moer eraf te halen? alvast bedankt.

Jan
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 22 dec 2009 13:42

Dat is wel gek, want die moer zit op de krukas en je krukas zit toch vast? Dan zouden die tandwielen dus niet moeten slippen...

Heb je wel de goede moer te pakken?? Als je ervoor zit op de meest rechter as? (Krukas)
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 22 dec 2009 14:02

Tsja, volgens mij wel. deze moer is het toch?
En ik heb de zuigerstop er gewoon vast ingedraaid. Moet dit soms erg hard aangedraaid worden?
Dank
Bijlagen
vraagtekenveertje_vervangen_01.jpg
vraagtekenveertje_vervangen_01.jpg (70.39 KiB) 5571 keer bekeken
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 dec 2009 15:08

Welke kant draai je op? Het is gewoon linksom los, rechtsom vast. Misschien zit de moer geborgd met een plaatje dat is omgeslagen om 1 van de kanten van de moer.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 22 dec 2009 15:18

Ik heb het gevoel dat ie na een aantal keer wat slippen nu eindelijk niet verder draait. De moer krijg ik nog niet los omdat ik er niet goed bij kan. Sleutel schiet eraf.
Ik ga naar een dopsleutel(set) kijken.
zodra ik verder kan, meld ik het weer. Bedankt.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 22 dec 2009 16:08

Je draait em rustig tot de zuiger tegen de stop komt en dan zet je kracht. Gaat inderdaad het beste met een ratel.

Niet op gaan meppen met een hamer ofzo, dan heb je straks een gat in je zuiger.
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 22 dec 2009 17:31

Pffft, ik voel me wel wat dom, maar... daar is het een beginnersforum voor denk ik dan.
Moer is er inmiddels af, maar nu zou ik de koppeling van de krukas moeten schuiven. Geen beweging in te krijgen.

Edit: laat maar. schoot ineens los.
Ik ga verder en kom met de vragen die ongetwijfeld weer komen wel weer terug. thanks.
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 23 dec 2009 12:20

Nou, het vraagtekenveertje zit op z'n plaats.
Nu heb ik nog 2 vraagjes waarvan 1 denk ik wel belangrijk... :)
Toen de koppeling die eerst niet los wilde ineens van de krukas schoot, viel er een ringetje op de grond. past precies om de krukas. Komt deze achter het koppelingshuis te zitten of tussen de in het koppelingshuis achter de 1e koppeling?

Daarnaast was mijn bougie zwart, maar niet echt vet volgens mij.
Kan dit komen door het rijden met een gebroken vraagtekenveertje?
Bedankt!
Omhoog

Angelo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 okt 2007 17:45
Locatie: Tussen orde en chaos
Contacteer:
Contacteer Angelo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Angelo » 23 dec 2009 12:54

Nou, het vraagtekenveertje zit op z'n plaats.
Nu heb ik nog 2 vraagjes waarvan 1 denk ik wel belangrijk... :)
Toen de koppeling die eerst niet los wilde ineens van de krukas schoot, viel er een ringetje op de grond. past precies om de krukas. Komt deze achter het koppelingshuis te zitten of tussen de in het koppelingshuis achter de 1e koppeling?

Daarnaast was mijn bougie zwart, maar niet echt vet volgens mij.
Kan dit komen door het rijden met een gebroken vraagtekenveertje?
Bedankt!
Kan ook 'verstopte' of dichtgekoolde uitlaat zijn. Je merkt dat de brommer steeds langzamer gaat (naarmate je meer rijdt). En op een gegeven moment heeft hij geen kracht meer om zelfs maar te schakelen. Kan je makkelijk voelen door je hand achter de uitlaat te doen en voelen of er wel druk is. Bij deze situatie is meestal de bougie ook pikzwart.

Ik geef maar een gooi.
Het antwoord stond er al :wink:
Snor Tomos s25 [ verkocht ]
Schnor tomos á lá speciale [ verkocht ] ;(
Snor Quadro electr. start :)
Snor Funsport'r Electr. start :D
Minicrosser BamiNasi 49cc :')
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 23 dec 2009 13:48

Achter de koppeling hoort een ring te zitten.
Omhoog

jwvalk
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 nov 2009 19:33
  • Citeer

Berichtdoor jwvalk » 23 dec 2009 16:12

Kan ook 'verstopte' of dichtgekoolde uitlaat zijn. Je merkt dat de brommer steeds langzamer gaat (naarmate je meer rijdt). En op een gegeven moment heeft hij geen kracht meer om zelfs maar te schakelen. Kan je makkelijk voelen door je hand achter de uitlaat te doen en voelen of er wel druk is. Bij deze situatie is meestal de bougie ook pikzwart.

Ik geef maar een gooi.
Het antwoord stond er al :wink:
Ha, dank je!
Ik had duidelijker kunnen zijn. Omdat de man van wie ik de tomos kocht naar eigen zeggen de uitlaat net nog heeft ontkoold, dacht ik... misschien kan het wel meerdere oorzaken hebben. Niet dus. :)

En over dat ringetje! bedankt. Ik heb net mijn 1e koppeling gereviseerd met kurk volgens de faq en kan waarschijnlijk pas weer verder klussen na de kerst. Ben erg benieuwd of ie hierna weer lekker rijdt.
Ik ben tot dusver bijzonder goed geholpen. Allemaal bedankt, en tot dan.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.