• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A3-5 slaat af.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 00:14

Goedendag!

Welke model tomos heb je? Tomos A3-5
uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? ~Een week geleden.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

Uitlaat is vervangen (zie verderop), Nieuwe achterrem, remkabel gesmeerd, bepaalde delen van de carburateur zijn gesmeerd/onderhouden. Dit was ongeveer 2-3 weken geleden gedaan voor het probleem ontstond. De uitlaat staat er al sinds begin Augustus eronder.

Bougie vervangen, sproeier vervangen. Deze dingen zijn pas gedaan nadat het probleem was ontstaan om te proberen het te verhelpen. Al deze dingen zijn gedaan door de monteur minus de uitlaat.

Wat is het probleem?

De laatste week heb ik last van mijn Tomos die steeds afslaat. Dit probleem is pas ontstaan en ik heb hem naar een brommerzaak gebracht voor reparatie. De zaak in kwestie is Van Woerden Tweewielers op de Theresiastraat bij Den Haag.

Het afslaan gebeurt alleen tijdens het rijden. Opstarten lukt wel, maar na 500-1KM slaat ie af (alsof de benzine op is) en rolt ie uit. Dit gaat soms, maar niet altijd, gepaard met een vrij harde luchtstoot uit de uitlaat. Als de motor loopt gaat er volgens mij de uitlaatgassen er normaal uit. De Tomos start wel nadat ie uitvalt, maar dan begint het weer van voor af aan.

Tomos is bijna helemaal origineel, maar er is sinds ~6 maanden een nieuwe uitlaat eronder (http://www.tomosforum.nl/uploads/images ... eserve.jpg) om hem wat meer pit te geven. Hij rijd nu ~35. Ik heb hier geen problemen mee gehad tot aan vorige week. Ik ben hierop 2 keer naar de brommerzaak gegaan. De monteur er de eerste keer een nieuwe bougie erop gezet, sproeier vervangen, een lek in de uitlaat gemaakt en de carburateur afgesteld als het goed is. Toch viel hij nog steeds uit. De tank was eerst vuil, maar is nu schoongemaakt na het tweede rondje langs de zaak. Jammer genoeg heeft dit het probleem niet opgelost, maar er wel voor gezorgd dat hij iets verder rijd dan voorheen voordat hij uitvalt en dat hij nu wel weer start na het uitvallen, wat eerst niet helemaal het geval was.

Voordat ik hem voor de eerste keer naar de zaak bracht, dacht ik dat de motor eerst warm moest zijn. Dus bracht ik hem naar binnen voor de nacht. Dit zorgde enigzins dat hij niet meer uitviel. Maar zodra ik hem even een half uurtje uit zette buiten, viel hij weer uit na een stukje rijden. Op dit moment staat hij weer binnen, in de hoop dat het iets met de kou te maken heeft. Voor de rest hoop ik dat iemand hier een idee heeft wat het kan zijn!

Volgens de monteur is het een combinatie van een grote uitlaat onder een klein Tomosje en de vorst dat hier voor zorgt. Dit kan inderdaad zo zijn, maar ik wil wel graag eerst alle opties zien om te kijken of het misschien aan iets anders ligt.

Met vriendelijke groet,
Terry.

Ik ben erg gelimiteerd in mijn Tomos kennis, en ben niet technisch ingesteld. Ik heb gelukkig een broer die wel er een beetje van af weet, maar hij weet wijnig/niks af van de motoraspecten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 dec 2009 06:30

Het kan idd wel de oorzaak zijn van een bevriezende carburateur. De plaats naast de cilinder is nu met de kou een nadelige plaats, vroeger werd deze nog een beetje warm gehouden door de cilinder toen deze nog midden achter en onder het frame geplaatst was. Maar buiten dat, als je weer eens zo'n "stilvalmoment" hebt, probeer eens snel met de choke te bewegen of er weer leven in te krijgen is (kijk wel uit voor overig verkeer als je zo naast de brommer hangt). Dan kan het duiden op een schraal mengsel en is de sproeiermaat nog steeds niet goed. Verder kun je naar de kleur van de bougie kijken (als je gereden hebt) of de verbranding juist is. Hier staat een werkplaatshandboek, misschien heb je er wat aan. Er staan iig wat voorbeelden van bougies wat goed en fout is en uitleg (in engels) wat er mis kan zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 08:46

Hallo Shadowranger.

Bedankt voor de reply. Een klein vraagje: De bougie zit oder het kapje aan de voorkant van de motor. Als het kapje eraf is gehaald, is dat de bougie dan al, of moet het ding daarna nog worden afgedraaid?

En wat kan de reden zijn dat de uitlaat soms zo'n stoot lucht nadat hij is uitgevallen? Zou de uitlaat missschien niet genoeg ruimte hebben, door een blokkade, om de gassen door te laten?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 dec 2009 09:36

Op de bougie zit een bougiedop (waar een kabel aan zit). Die kun je eraf halen en dan zie je de bougie (witte isolator met een puntje schroefdraad). Die kun je eruit draaien met een bougiesleutel (meestal zit er wel 1 in een doppenset). Aan de buitenkant zie je niet veel aan een bougie, het gaat om het deel wat in de motor steekt.

Kijk of er een verbinding zit tussen de electroden van de bougie. Vaak duidt dit dit op troep in het aanzuigtraject naar de motor (carburateur/ filter). Door deze kortsluiting vonkt de bougie niet meer en kan onverbrande brandstof de uitlaat in komen. Dit is waarschijnlijk ook je klacht over de stoot lucht.

Check ook de kleur van de elctroden. Deze moeten, bij een juiste afstelling van ontsteking en brandstofmengsel, een koffie met melk kleur hebben. Wijkt dit af, dan geeft de kleur van de bougie een leidraad welke kant je moet gaan zoeken. Wit/ grijzig= te arm-> grotere maat sproeier, zwart= te rijk mengsel-> kleinere maat sproeier, vettig=veel te rijk mengsel of een lek in de motor bij de versnellingsbak-> keerring vervangen.

Ik begrijp uit je eerste verhaal dat er een opvoeruitlaat onder is gekomen (reverse). Het kan zijn dat je last hebt van warmlopers. In dat geval moet je de sproeiermaat 2-4 maten ophogen. Zet je setup hier eens neer, dan kunnen we dat wat beter bepalen. Setup = type en maat carburateur, sproeiermaat, wel of geen ontgrenst spruitstuk/ buisje tussen carburateur en cilinder, type filter, etc.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 10:10

Op de bougie zit een bougiedop (waar een kabel aan zit). Die kun je eraf halen en dan zie je de bougie (witte isolator met een puntje schroefdraad). Die kun je eruit draaien met een bougiesleutel (meestal zit er wel 1 in een doppenset). Aan de buitenkant zie je niet veel aan een bougie, het gaat om het deel wat in de motor steekt.

Kijk of er een verbinding zit tussen de electroden van de bougie. Vaak duidt dit dit op troep in het aanzuigtraject naar de motor (carburateur/ filter). Door deze kortsluiting vonkt de bougie niet meer en kan onverbrande brandstof de uitlaat in komen. Dit is waarschijnlijk ook je klacht over de stoot lucht.

Check ook de kleur van de elctroden. Deze moeten, bij een juiste afstelling van ontsteking en brandstofmengsel, een koffie met melk kleur hebben. Wijkt dit af, dan geeft de kleur van de bougie een leidraad welke kant je moet gaan zoeken. Wit/ grijzig= te arm-> grotere maat sproeier, zwart= te rijk mengsel-> kleinere maat sproeier, vettig=veel te rijk mengsel of een lek in de motor bij de versnellingsbak-> keerring vervangen.

Ik begrijp uit je eerste verhaal dat er een opvoeruitlaat onder is gekomen (reverse). Het kan zijn dat je last hebt van warmlopers. In dat geval moet je de sproeiermaat 2-4 maten ophogen. Zet je setup hier eens neer, dan kunnen we dat wat beter bepalen. Setup = type en maat carburateur, sproeiermaat, wel of geen ontgrenst spruitstuk/ buisje tussen carburateur en cilinder, type filter, etc.
Het is een tweede-handsje, maar volgens de originele eigenaar was hij compleet origineel. Zoals eerder vermeld is eerst alleen de uitlaat vervangen. Later heb ik aan de monteur gevraagd de carburateur af te stellen en een lek in de uitlaat te repareren samen met het proberen de uitvallende motor te repareren.

Dit heeft gezorgd voor een nieuwe bougie, een afgestelde carburateur, een gerepareerde uitlaat en een vervangende sproeier. Jammer genoeg weet ik niet zeker of het een andere maat heeft als voorheen, maar ik heb er vertrouwen in dat hij wel wist waar hij mee bezig was :)

Voor de rest is naar mijn weten niks opgevoerd of vervangen. Ik zal proberen hier rondvraag naar te doen maar ik denk dat het weinig nieuws zal opleveren. Zou ik er niet eerder last van hebben gehad als er bepaalde onderdelen niet goed waren?

EDIT: Oh, en hoe check ik of de electroden contact maken? Bougie deraf en kickstarten maar? :D

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 dec 2009 10:29

Heb je nog garantie? Gewoon teruggaan.

De bougie draai je eruit, druk hem weer in de bougiedop en leg hem met het metalen deel weer op de cilinder. Als je nu kickt zie je als het goed is de vonken overspringen tussen middenelectrode en het kromme boogje erboven.

Verder is het blind vertrouwen hebben in anderen door er vanuit te gaan dat diegene er wel verstand van heeft een slechte instelling. Je kan het alleen weten door zelf na te gaan wat en hoe eea in elkaar steekt.

Maar, probeer eerst bovenstaande uit bij je bromboer, leg hem het probleem uit en laat hem desnoods zelf eens rijden zodat ie ervaart wat het probleem is.

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 10:40

Heb je nog garantie? Gewoon teruggaan.

De bougie draai je eruit, druk hem weer in de bougiedop en leg hem met het metalen deel weer op de cilinder. Als je nu kickt zie je als het goed is de vonken overspringen tussen middenelectrode en het kromme boogje erboven.

Verder is het blind vertrouwen hebben in anderen door er vanuit te gaan dat diegene er wel verstand van heeft een slechte instelling. Je kan het alleen weten door zelf na te gaan wat en hoe eea in elkaar steekt.

Maar, probeer eerst bovenstaande uit bij je bromboer, leg hem het probleem uit en laat hem desnoods zelf eens rijden zodat ie ervaart wat het probleem is.
De monteur heeft inderdaad al ervaren dat hij uitviel, dat was op te merken aan de lange tijd dat ie weg was tijdens een testrondje :lol:

Ik zal inderdaad 's weer ermee naartoe gaan denk ik. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij gelijk heeft maar die stoot lucht zit me toch dwars. Moet ik is vandaag die bougie checken :)

En hoe bedoel je garantie? Van de vorige eigenaar zelf denk ik niet dat dat nog mogelijk is. Of bedoel je iets anders?

EDIT: HEEL HEEL BELANGRIJK DING VERGETEN!!!

De achterwiel is altijd vol met smeer om de één of andere reden. Dit was al zo bij aankoop als ik me goed herrinner. Heb hem één keer proberen half schoon te maken maar volgens mij komt het weer langzaam terug. Ik dacht altijd dat het door de ketting kwam maar nu zit ik toch te twijfelen.

Nog 1 editje: Soms komt er rook/gas van mijn motor vandaan, ik denk niet dat het iets hiermee te maken heeft maar dat het smelten van de sneeuw op het hete motorblok is. Nog steeds nuttig om te melden natuurlijk :)

Zou het probleem liggen aan een verstopte uitlaat?

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 25 dec 2009 14:33

Sneeuw dat smelt op je cilinder kan inderdaad waterdamp geven wat je ziet.

Een vies achterwiel duidt meestal op een lekke oliekeerring achter je voortandwiel.
Hier de FAQ over hoe je die moet vervangen viewtopic.php?t=654

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 14:38

Sneeuw dat smelt op je cilinder kan inderdaad waterdamp geven wat je ziet.

Een vies achterwiel duidt meestal op een lekke oliekeerring achter je voortandwiel.
Hier de FAQ over hoe je die moet vervangen viewtopic.php?t=654
Wat is de schade als het lek is? Aangezien ik er al ruim 1.5 jaar mee rij zonder problemen?

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 25 dec 2009 15:58

Je verliest olie uit je blok en een te laag oliepeil zorgt ervoor dat je meer slijtage hebt.

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 16:54

Ik heb het achterwiel schoongemaakt, dus tijd zal me wijzen of het inderdaad een lek is of niet :|

Bougie doe ik later deze avond. Ik heb mijn brommer gister binnengezet, dus effies kijken of dat verschil uitmaakt als ik wat ga rijden. Euro 95 getankt en ga nu met brommerolie mixen :)

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 19:11

Ik ben jammer genoeg weer bij stap 1 terug. Motor valt weer uit en kickstarten wil niet meer, alsof hij geen benzine meer krijgt. Ik weet dat het antwoord waarschijnlijk in de bougie ligt, maar ik ben er echt panish over dat ik iets verkeerd doe/een schok krijg/verbrand/het kapot maak ;(

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 25 dec 2009 19:52

Euh, je zegt hier onder dat je euro 95 hebt getankt, en er nu pas olie bij gaat gooien, dat gaat natuurlijk nooit goed. Een vies achterwiel krijg je gewoon van een vette ketting, ik neem aan dat je de ketting regelmatig smeert? En met een lekke voortandwielkeerring gaat hij echt niet slechter lopen, met lekke krukas keerringen wel, omdat je mengsel dan verandert.

Dat hij uitvalt kan ook liggen aan dat de vlotterbak niet goed bijvult, omdat je al zei dat de tank eerst smerig was, zou ik de hele carburateur even schoonmaken, dus benzineslang aansluiting op je carb, en de sproeier. Ook gelijk even de vlotter controleren, dat is dat zwarte ding wat in je vlotterbak hangt, en ervoor zorgt dat er benzine in de vlotterbak kan komen, zodat de sproeier benzine aan kan zuigen, deze controleer je door de vlotterbak eronder weg te halen, en dan op de benzine aansluiting te blazen, en langzaam de vlotter omhoog te duwen, als hij bijna boven is moet je er niet meer doorheen kunnen blazen, als hij beneden is wel.

over die bromfiets monteur, als hij zegt dat het van de uitlaat kan komen die je onder je tomos hebt, dan zou ik daar niet weer heengaan, dikke uitlaat onder een klein tomosje, maakt helemaal niets uit.

Bougie controleer je gewoon door hem er uit te draaien, en in de dop te doen, dan tegen de cilinder houden en dan kicken. Als het goed is geeft hij een mooie blauwe vonk. Heeft hij dit niet, dan is er iets mis met de ontsteking.

Ook raad ik je aan om even een deo-test te doen, dat doe je als volgt: Laat de brommer stationair lopen, en spuit deo op alle pakkingen, dus tussen de cilinder en de kop, en tussen het blok en de cilinder, en bij het membraan, en bij de aansluiting tussen der carburateur en het spruitstuk, als hij tijdens het spuiten in toeren verandert, of zelfs uitvalt, dan heb je daar een pakking lek.

@shadowranger, warmlopers zullen het vast niet zijn, met een te kleine sproeier rijden loopt hij niet zomaar warm, ook omdat hij niet zoveel toeren maakt, ik had bij m'n motorhispania rx dat hij bij het inrijden niet warm liep, en als het gas erop ging wel, en dat ding beunde 12000 toeren..

Groetn

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 25 dec 2009 20:16

Bedankt voor het reageren.

Zoals ik eerder zei, als ik al met knikkende knieën al een bougie moet controleren, gaat het openschroeven van de rest van de motorblok natuurlijk veel lastiger voor mij. Ik heb 0 technish inzicht en als ik al twijfel waar een cilinder zit of wat de carburateur doet, dan kan ik niet met zekerheid de motor demonteren. Ik wil zeker niet verder van huis zijn dan dit :cry:

Als ik niks aan de bougie kan vinden, dan gaat het moeilijk worden dit op te lossen in mijn ééntje. De brommerboer wordt te duur nu, en ik heb niemand in de omgeving die kennis heeft van Tomosjes. Maar dat zie ik dan wel weer.

PS: Ik tank bijna altijd brommermix hoor. Pas nu Euro 95 getankt en meteen wat olie erbij gedaan.

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 26 dec 2009 00:01

Jah, je kunt wel zeggen dat je 0 technisch bent, maarja ik ben er ook niet mee geboren. Maar inderdaad, alle begin is moeilijk.

Heb je verder ook geen klasgenoten of collega's die er een beetje verstand van hebben. ik heb ook niet specifiek kennis van Tomos, ik heb het ook geleerd met oude puchjes e.d.

deo'-testje kun je wel even uitvoeren, daar kan simpelweg niets fout aan gaan. Bougietje controleren moet ook lukken toch, gewoon op je gemakje sleutelen, en je niet druk maken als je iets niet meteen in elkaar krijgt, gewoon even hier vragen dan.

Groeten

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 26 dec 2009 01:05

Jah, je kunt wel zeggen dat je 0 technisch bent, maarja ik ben er ook niet mee geboren. Maar inderdaad, alle begin is moeilijk.

Heb je verder ook geen klasgenoten of collega's die er een beetje verstand van hebben. ik heb ook niet specifiek kennis van Tomos, ik heb het ook geleerd met oude puchjes e.d.

deo'-testje kun je wel even uitvoeren, daar kan simpelweg niets fout aan gaan. Bougietje controleren moet ook lukken toch, gewoon op je gemakje sleutelen, en je niet druk maken als je iets niet meteen in elkaar krijgt, gewoon even hier vragen dan.

Groeten
"je kunt wel zeggen dat ik 0 technisch ben"? Nou, dank je wel zeg :P

Bougie zal wel lukken, alleen ik weet niet zeker waar ik precies de deo moet spuiten. Ik neem aan niet tegen een vonkende bougie natuurlijk :lol:

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 26 dec 2009 11:22

't zijn je eigen woorden vriend :P

deo test is met lopende motor, dan moet logischerwijs de bougie er in, anders doet ie et niet. deo gewoon tussen de pakkingen spuiten, dus tussen de cilinder en de kop, en het blok en de cilinder.

Terence
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Terence » 26 dec 2009 11:32

(Vrolijk kerstfeest nog trouwens :D )

Ok dan, die hou ik erin. Ik ben nu een beetje in de war met hoe ik de bougie moet controleren. Ik heb de bougiedop, maar wat moet ik nu precies doen nadat ik hem eruit heb gedraaid? Ik raak steeds in de war met de bougiedop (waarmee je hem hebt uitgedraaid) en het dopje dat boven op de bougie gaat. En moet ik de bougie tegen een specifiek deel van de cilinder houden, of maakt dat niet uit. Ik neem natuurlijk aan dat dat noodzakelijk is omdat hij ge-aard moet zijn? Er is vast geen step-by-step fotoguide voor zo'n (simpel) taakje neem ik aan? Ik heb dus echt geen zin in een schok van 10.000 volt, wat me best wel mogelijk lijkt :o

En bedankt voor alle hulp alvast luitjes :D

Mr. Horsepower
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 26 dec 2009 12:08

't zijn je eigen woorden vriend :P

deo test is met lopende motor, dan moet logischerwijs de bougie er in, anders doet ie et niet. deo gewoon tussen de pakkingen spuiten, dus tussen de cilinder en de kop, en het blok en de cilinder.
of cilinder en spruitstuk & tussen spruitstuk en carburateur.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 26 dec 2009 12:44

Even voor de duidelijkheid:

De Bougiedop is het zwarte kapje wat boven op je bougie zit, hier loopt ook een dikke kabel heen (de bougiekabel)dit is een bougie dop: http://www.zundappshopmussel.nl/images/ ... 20lzfh.JPG
De bougie zelf zit in de cilinderkop gedraaid, die kun je er uit halen met een bougie sleutel, dit is een bougie http://www.mgonline.nl/images/Bougie.JPG (ben niet zo handig met computers)

als je de bougie weer in de bougiedop doet, maar hem niet in de cilinderkop draait, maar hem tegen je cilinder houd, dat doe je door hem gewoon bij het kapje vast te pakken, anders krijg je een schok. Als je dan kickt moet er een heldere blauwe vonk overspringen tussen de 2 kleine puntjes die aan de kant van het schroefdraad zitten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen