• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kabel km-teller vervangen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 14 apr 2010 22:31

Vandaag stopte mijn snelheidsmeter ermee, en de km-teller ook. Volgens mij is de kabel gebroken. Nu kan ik er wel mee teruggaan naar de dealer, maar volgens mij vallen gebroken kabels (net als versleten remvoeringen, kapotte lampen en bougies) niet onder de garantie. Kan iemand mij vertellen hoe je zo'n kabel vervangt? Alvast bedankt!

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 14 apr 2010 22:32

Je draait m onder en boven los (kan soms met de hand, anders ff met een tangetje doen) en draait de nieuwe onder en boven weer vast. Is dat zo moeilijk?

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 14 apr 2010 22:59

Je draait m onder en boven los (kan soms met de hand, anders ff met een tangetje doen) en draait de nieuwe onder en boven weer vast. Is dat zo moeilijk?
Nee, dat klinkt vrij simpel inderdaad. Wederom bedankt voor je hulp! Moet je trouwens de gehele kabel vervangen, of alleen dat binnenste geval?

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 14 apr 2010 23:19

Enkel het binnenste geval. Vergeet niet een drupje olie langs die kabel (in die kabelhoes ding) te doen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 apr 2010 09:32

Kabel moet je in geheel vervangen, is niet los te krijgen van buitenmantel. Kan ook niet anders. Waar je eventueel wel op moet letten is of de tellerkabel door een gat in de onderste kroonplaat loopt. En neem de oude mee als referentie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 15 apr 2010 13:22

Dat kan ik je inderdaad wel aanraden want ze hebben mij ooit een kabel meegegeven die te kort was.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 16 apr 2010 17:58

Ik heb de kabel vervangen, was een makkie, en een beetje naaimachine-olie erin laten lopen. De teller werkt weer, maar ik heb nu het probleem dat het wijzertje razendsnel heen en weer gaat. Hij slaat ongeveer 2 km uit, dus als ik 35 rij gaat hij razendsnel heen en weer tussen 33 en 37. Voorheen stond hij redelijk stil, dus ik denk dat ik toch iets niet helemaal goed heb gedaan. Suggesties?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2010 19:56

Zit er ergens een knik in de kabel? Of loopt ie met een krappe bocht ergens langs?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 16 apr 2010 21:02

Zit er ergens een knik in de kabel? Of loopt ie met een krappe bocht ergens langs?
Hij zit precies zoals de oude kabel. Vanuit de onderkant van de teller gaat hij nagenoeg recht naar beneden, tussen de koplampbedrading door, ietsjes naar links, langs het stuurslot. Even daaronder gaat hij door een haak (vlak boven het spatbord), en maakt hij een ruime boog naar achteren, en vervolgens weer naar voren naar dat ding in m'n voorwiel. De lijn die hij maakt ziet er nog het meeste uit als een vraagteken dat in een x-as gespiegeld is.

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 16 apr 2010 21:20

In een vraagteken?
Dan denk ik dat je kabel te lang is. Misschien kan je een foto maken ter verduidelijking.
Het kan ook zijn dat door de trillingen je teller zo begint te zwaaien, maar het is dan raar dat het met je oude kabel niet zo was...

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 16 apr 2010 22:46

Afbeelding

Tikkeltje onscherp en onderbelicht, maar de tellerkabel is zichtbaar. Rechter dan dit kan ik 'm niet laten lopen. Opvallend is wel dat het trillen erger is bij lagere snelheden, naarmate je harder rijdt trilt 'ie minder, en bij 40 (haal ik alleen met wind mee :wink: ) staat ie nagenoeg stil, zoals 't hoort.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 apr 2010 09:25

Ik heb de kabel vervangen, was een makkie, en een beetje naaimachine-olie erin laten lopen. De teller werkt weer, maar ik heb nu het probleem dat het wijzertje razendsnel heen en weer gaat. Hij slaat ongeveer 2 km uit, dus als ik 35 rij gaat hij razendsnel heen en weer tussen 33 en 37. Voorheen stond hij redelijk stil, dus ik denk dat ik toch iets niet helemaal goed heb gedaan. Suggesties?
Denk dan dat dit de oorzaak is (blauwe tekst).

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 17 apr 2010 10:24

Grote kans, de lange uitleg bespaar ik jullie, de korte is dat de kabel steeds een klein rukje krijgt vanuit het wiel waardoor het dus schokt. Als ie heel stil staat dan loopt de kabel redelijk stroef

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 apr 2010 10:34

Tja, nu weet ik het dus nog niet. Volgens Shadowranger had ik de kabel niet moeten voorzien van olie, volgens Sugi wordt het probleem juist veroorzaakt doordat de kabel te stroef loopt. Het kan niet allebei waar zijn, lijkt me.

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 17 apr 2010 11:35

Ik zeg dat het schokkerige gedrag komt door de olie en dat als de kabel stroever loopt de teller stiller staat

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 apr 2010 18:00

Ik zeg dat het schokkerige gedrag komt door de olie en dat als de kabel stroever loopt de teller stiller staat
Oh, dus hij gaat dus schokken door de olie (of slippen, wellicht?). Ik meende er juist goed aan te doen de kabel te olieen, zodat hij wat soepeler zou lopen, en niet zo snel zou breken als de vorige. De vorige kabel (de gebroken dus) zat overigens ook onder de olie. Dus ik nam aan dat dat zo hoorde. Wat nu te doen? De binnenkabel uit de hoes halen en afvegen is niet mogelijk, vanwege de metalen "verdikkingen" aan beide uiteinden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 apr 2010 18:03

Overtollige olie eruit laten lopen zou voldoende moeten zijn.

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 apr 2010 18:20

Ik heb die van mij helemaal niet geolied, hij was al een beetje vettig bij aanschaf. Werkt nog steeds prima bij mij.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 18 apr 2010 20:23

Ik heb de overtollige olie eruit laten lopen, heeft niets geholpen. Wel viel me op dat die ring met het pinnetje bij m'n voorwiel een beetje los zit, hij zit in een vrij ruime kier tussen het voorwiel en het zwarte "ding" waar ook de tellerkabel ingaat. Ook zit het pinnetje niet echt vast in het gat, er zit speling in. Als ik een draai aan het voorwiel geef hoor je zachtjes tik-tik-tik, en iedere tik valt precies samen met een "slinger" van het wijzertje. Zit hier misschien een aanwijzing in?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 apr 2010 08:44

Dan is de aandrijving ook op. Vervang deze maar.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen