• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

2de hands tomos

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 25 mei 2010 21:15

Welke model tomos heb je?
Tomos Standard A35

uit welk jaar komt de tomos ?
2005

Is het een snor of een brommer?
Snorfiets

wanneer ontstond het probleem?
vanaf aankoop

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
bougie

Wat is het probleem?

hallo,

ik heb dus een 2de hands tomos gekocht van een collega, deze maakte een aantal rare geluidjes en reed niet geweldig maar hij was spotgoedkoop dus toch maar gekocht.

tijdens rijden leek het net of de tomos verzoop op top, dus ik zat te denken aan verkeerde sproeier.
na een flink stuk volgas te rijden bougie gechecked bleek deze compleet rot te zijn en helemaal verkoolt en allemaal stukjes in de bougie.

dit was een bougie met hittegraad 7. dus ik even op die fiets na de bromboer nieuwe bougie gehaald loopt al een heel stuk beter. ook even de cilinderkop eraf getrokken en de bovenkant van de zuiger is ook erg ''zwart'' en verkoold deze zo goed mogelijk schoongemaakt met wat remreiniger op een doekje ziet er nu wel redelijk uit maar kan het kwaad dat er wat aanslag zit op de zuiger ???

wil er ook graag een andere uitlaat opzetten aangezien deze heel erg verroest is, maar de 2 boutjes bij de cilinder zijn compleet vast geroest ( niet dol ) maar wel heel erg geroest waardoor ze eigenlijk een rare vorm hebben gekregen, hoe kan ik dit oplossen ? kan ik deze gewoon afslijpen en de draadeinden eruit draaien met een tang of zitten deze ook muurvast ?

mn moeder kwam emt het idee om het in de cola te zetten maar dat gaat nogal lastig aangezien het onder de tomos hangt, hebben al geprobeert om de tomos op de kop te zetten net als een fiets om er makelijk bij te kunnen maar toen begon de tankdop langszaam te druppelen.

en ik wil graag een bromkop monteren om net wat meer power te krijgen tijdens optrekken heb op het forum gekeken wat het verschil is en op dit moment zit er een snorkop op, maar hoe kan ik een bromkop vinden want als ik op internetshops kijk zie ik alleen maar Cilinderkop 50cc 38mm ? en niet ''bromkop of snorkop'' of heeft iemand een link na een site waar dat wel is ?

en als ik een bromkop neem en een andere uitlaat meot ik dan ook met de ontsteking kloten ? ( heb gehoord dat dat vaak moet bij tomosen ?'' of is dat alleen bij de contactpunt ontstekingen ? zoja heeft mijn tomos dat ? :P bouwjaar 2005 tomos standard of heeft die een andere ontsteking

dus mijn vragen kort samen gevat
- is het bij een tomos normaal om hittegraad 7 erin te hebben ( snor tomos )
- hoe krijg ik mijn uitlaat er af
- en is het erg dat mijn zuiger verkoold is aan de bovenkant ?
- waar kan ik aan een bromkop komen ?
- wat voor ontsteking heb ik ? en moet ik daar wat mee doen ?

mvg
erwin ( nieuw @ forum )

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 25 mei 2010 21:20

- is het bij een tomos normaal om hittegraad 7 erin te hebben ( snor tomos )
Nee, is niet normaal, maar het zou in principe geen kwaad kunnen. Normaal wordt er hittegraad 6 op Tomossen gemonteerd. Opgevoerde exemplaren rijden meestal met 7, 8, of 9
- hoe krijg ik mijn uitlaat er af
Om te beginnen heel veel WD-40 erop spuiten, even een kwartiertje/half uurtje laten weken, en dan eens proberen met een griptang of gewoon een steeksleutel. Mocht dat nog niet lukken, dan kan je proberen je hele tappen eruit te halen (maar dat zal waarschijnlijk ook heel moeilijk gaan)
- en is het erg dat mijn zuiger verkoold is aan de bovenkant ?
Aanslag op de zuiger is normaal, verkoold betekend dat het niet verkeerd zal zijn om m eens te vervangen.
- waar kan ik aan een bromkop komen ?
Meestal zijn cilinderkoppen op webshops bromkoppen. Mocht je zekerheid willen, bel of mail ze even en vraag het ze.
2e hands kan je er ook wel aan komen (hier op het forum bijvoorbeeld)
Een leuk alternatief is een Puch Hogedruk kop
- wat voor ontsteking heb ik ? en moet ik daar wat mee doen ?
Je zou je carterkap/linker carterdeksel/onstekingsdeksel er eens af kunnen halen en bekijken wat je hebt. Ik denk niet dat jouw tomos van 2005 is, dat staat wel op je papieren inderdaad, maar dat is de datum dat ie een kenteken heeft gekregen, niet het bouwjaar :wink:

Succes!

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 25 mei 2010 21:28

hey, bedankt voor de vlotte reactie.

zou het nog echt verschil maken in hoe die loopt met graad 6 of 7 ? of kan ik toch beter een 6 halen ?

zuiger had ik al zon vermoeden van :wink: zal morgen gelijk even een nieuwe halen vanuit school.

boutjes inmiddels flink ingespoten met wd40 en straks even ''losschriken'' en nogmaals inspuiten

hmm oke, maar is het ook nodig dat ik wat met de onsteking doe ?

tomos is nu standaard & de plannen zijn niet bijzonder hoeft max 35/40 te gaan

uitlaat standaard snel
bromzuiger ( met spoelpoorten dus )
en een hogedrukkop

dus is het hierbij nodig om iets met de onsteking te doen ? ( zo ja welk van deze dingen kan ik wel gewoon doen zonder dat ik met de onsteking hoef te klooien ) ben hier namelijk niet zo fan van.

edit, met welk gereedschap kan ik het best tewerk gaan bij de uitlaat boutjes lijkt of ik er alleen met een dopsleutel bij kan komen ? aangezien ik de steeksleutels niet meer kan draaien zodra ze op de bout zitten ?

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 25 mei 2010 21:41

Gewoon hittegraad 6 erin, hoger heb je niet nodig met een standaard 50cc.

Zwarte aanslag op de zuiger kan geen kwaad/is normaal, maak er anders een fotootje van?

Ontsteking kan je op bromstand zetten, neem aan dat deze nu op snorstand staat aangezien het een snor is. Hierdoor zal hij vooral iets vlotter en lekkerder optrekken. Voor sommige mensen maakt het een wereld van verschil, bromstand, andere merken er weinig van. Als hij goed rijdt en je geen behoefte hebt om harder te gaan, zou ik het gewoon zo houden.

Vwb de uitlaat kan je een steeksleutel op de boutjes zetten en vervolgens de steeksleutel met een baco pakken en draaien, als het met een ring/dopsleutel niet lukt.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 25 mei 2010 21:58

Pijpsleutel werkt misschien nog wel wat beter. Maar je zei dat ze een andere vorm hadden? Dan is er misschien al veel aan gerotzooid, en dan kan het best nog wel eens een kloteklus worden.

Hittegraad 6 of 7 maakt eigenlijk geen ruk uit, doe maar gewoon 6.
Je moet niet met je ontsteking gaan rommelen, het mag wel. Als je het doet presteert je brommer beter, maar het is niet noodzakelijk verder.

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 25 mei 2010 22:03

oke, even opgezocht hoe het onsteking afstellen werkt ( vanuitgaande dat die van mij elextrisch is ) maar aan de kant van de ontsteking die kan je er toch gewoon afhalen de kap ? of zit hier ook olie in ? nee toch ?

bougie 6 word het dan maar

en ja ze hebben een andere vorm lijkt het door het vuil wat er opzit en de roest daardoor kan je de pijpsleutel er niet helemaal overheenschuiven dus ik moet eigenlijk dat vuil/roest weg zien te krijgen ( met remreiniger en doekje was het niet een supersuces ) mischien dat ik met een platte schroevendraaien een een hamer voorzichtig het vuil/roest weg kan tikken ?

en is trouwens niet aan gerotzooit ( of hij heeft het heeeeel goed gedaan ) aan de complete tomos is geen enkele bout dol of beschadigt alleen de 2 bij de uitlaat zijn verroest.

mocht ik alsnog de uitlaat met geen mogelijkheid loskrijgen, is er dan ook nog enige snelheidswinst te bereiken met alleen een bromkop en bromzuiger ?

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 25 mei 2010 22:05

Hittegraad 6 of 7 maakt niet uit. Bromboer raad zelfs 7 aan op standaard tomos. Een nieuwe zuiger is niet echt nodig tenzij hij beschadigd is. Koolaanslag kan je er af poetsen. Een bromkop heb ik nog wel te koop. PM maar bij interesse.
En er zit géén olie in de onstekingskap.
Met een bromkop en bromzuiger maak je een paar km winst.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 26 mei 2010 07:56

zo,

ik heb maar een bougie 6 en 7 gehaald nu ik ga gewoon kijken wat het best loopt ( als er al verschil zit )
bromzuiger aangeschaft en pascall heeft een PM gekregen :)

verder blijft alleen het probleem van het monteren van de zuiger nu, want ik kan moeilijk de cilinder erafhalen terwijl te uitlaat er nog aanhangt ?? ( kan denk ik wel maar is dit verstandig ? )

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 26 mei 2010 10:07

Is niet verstandig, maar wel mogelijk. De kans dat je je uitlaat of cilinder beschadigd is natuurlijk groter dan wanneer je je uitlaast er eerst af haalt. Kijk als je je cilinder met eraf haalt of je ook je uitlaat er af kan krijgen. Met je cilinder er af heb je natuurlijk een beter zicht en kan je beter te werk gaan.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 26 mei 2010 15:45

hmm nogsteeds geen vooruitgang geboekt met de uitlaat :S denk dat ik toch met een extra paar handen de cilinder + de uitlaat er gezamelijk afhaal...

en het dan in de cola te zetten het zuur van de colo werkt zeer goed tegen roest bijt het als het ware weg maaaaar, is dit schadelijk voor de binnenkant van mij cilinder ? dus de cilinder wand ?

en nogmaar een extra vraag, op top rijd de tomos eigenlijk niet zo super hij lijkt of hij meer power heeft dan dat die kwijtkan ?
als er iemand aanhangt op een vlakke weg dan loopt die eigenlijk perfect of als ik alleen heuvelop rij

maar als ik zonder iemand die aanhangt op een vlakke weg rij maakt die op top overtoeren ( zo klikt het iig )
is dit op te lossen door een ander tandwiel achter ? zo ja moet die dan groter of kleiner ?

edit, en welk tandwiel adviseren jullie eventueel ?

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 26 mei 2010 22:31

Achter een 26 tw scheelt veel

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 26 mei 2010 22:33

Dat ligt helemaal aan wat jij wil en aan wat je verdere setup is.

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 27 mei 2010 09:15

bromkop bromzuiger en eventueel als ik de uitlaat eraf kan krijgen die er nu op zit eens tandaard snel uitlaat

tandwielen zijn naar mijn weten orgineel en mn wensen zijn ongeveer 35/40 te gaan

edit @ ome henk jij adviseert atw 26 ? ik heb er nu 33 op liggen ( even gekeken ) is dit niet een ''te'' grote stap van 33 na 26 of gaat dat wel goedkomen ?

Badmuts
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Badmuts » 31 mei 2010 15:32

Als je een bromkop en zuiger hebt komt dat wel goed.

Ik rij nu zelf met een snorkop met ATW 24 en dat gaat prima. Heb weliswaar een anderen uitlaat maar met een standaard snel moet het blok ATW 26 wel aankunnen.
Bromkop
14/12
Sproeier: 53
Power filter
Homoet
26/22
55/60 km/u

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 31 mei 2010 16:05

heb inmiddels de blokolie ververst, maar op 1 of andere manier blijft hij heeel langzaam lekken bij het onderste aftappunt ? iemand tips ??

atw 28 gemonteert en heeft mijn opa me meteen geleerd hoe je een ketting inkort :oops:
rijd stuk beter en schakelt ook beter ( minder herrie ) en het getik op top is ook weg :)

dus nu alleen nog dat langzaam lekkende blokolie want dit is vast niet handig ? :P

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 31 mei 2010 17:50

Lekken bij aftappunt kan zijn dat de moer niet goed afsluit, dat je m dus niet goed aandraait of je moet m eens vervangen.
Kan ook zijn dat je carterdekselpakking aan vervanging toe is dan wil het er ook nogal eens uitlopen daar.

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 01 jun 2010 08:07

vandaag even nieuwe pakkingset halen, en wat voor bout gaat er aan de onderkant in ? is dit een speciale of kan ik er gewoon 1 bij de bouwshop halen ?

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 01 jun 2010 09:10

Kwenie of iemand er al op gereageerd had, maar ik ben het niet eens met de conclusie die Firezi trekt in zijn eerste post.

Als je je Tomos slecht afstelt ontstaat er ook koolaanslag op de kroon van de zuiger en dat heeft niets met slijtage van dit deel te maken.
Aangezien er met een rotte bougie gereden is kan dit zomaar de oorzaak (een van de oorzaken) zijn.

Een hogere hittegraad maakt eigenlijk wel uit. Heeft met het vasthouden van temperatuur te maken dus rijd je origineel blijf dan maar gewoon bij een 6.

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 01 jun 2010 09:35

Maar jij hebt het over koolAANSLAG, en zoals ik al vermeld kan dat geen kwaad. Ik zeg als je zuiger zelf aan het verkolen is, dat je m dan moet vervangen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

erwinm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor erwinm » 01 jun 2010 14:58

hmm ik ben nu klein beetje gefrustreert

gister netjes blokolie vervangen zoals in de FAQ staat vullen totdat het er aan de zijkant uitkomt ( bij dat schroefje ) en met olie speciaal voor de tomos,

ook ATW 28 gemonteert wat een werk zeg ( 2 rotte bouten )
ketting ingekort met hulp van mn opa ( weer wat geleerd was mn eerste x )
alles er weer netjes op gezet

rijden, reed SUPER echt geweldig vandaag mee na school ging super! mee na huis ging super ! totdat ik vlakbij mn straat was ging die steeds zachter en slomer lopen totdat die stilstond en uitviel daarna bleef die alleen nog aan als ik volgas gaf maar dan kwam die niet van zijn plek af...

ik ff na mijn huis lopen bougie checken deze was echt zwart pikzart cilinder kop er af gedraait ( even cilinder checken op krassen ) zag ik tot mijn verbasing dat het ''nat zwart'''was ?

dus kort samengevat

standaard snor tomos standaard uitlaat
sproeier 52
VTW standaard ATW 28
bougie NGK hitegraad 7

dus hoe kan ik dit het best oplossen ? andere bougie ? ( 6 / 8 ? ) of toch kleinere sproeier ? ( ik las namelijk op dit forum dat als je, je tandwielen verandert je afstelling het zelfde bleef ??? )

iemand een tip ? want ik baal ervan eindelijk mooi weer... en dan dit :)

edit het komt ( denkik ) niet door de smering aangezien ik gewoon brommix tank en niet zelf meng

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen