• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

50cc vergroten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 13:19

ja een klein beetje maar het was niet egt wat ik ervan verwacht had....
en een 16mm zou dat wel wat uitmaken dan of is dat eigelijk alleen maar zinloos.. ?
Omhoog


Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 13:22

Hoe noem jij het dan, tandwielen veranderen?
Blijf toch hetzelfde man, wat loop je nou kinderachtig te doen. :+
Met een goede tandwiel verhouding zul je alleen maar meer vemogen uit je blokje kunnen halen, maar dan moet je wel gaan testen (Lees: Afstellen) welke het beste loopt op jou blokje.
Misschien ga je met een TWV van 26-24 wel harder dan met een 24-26, om maar even een klein voorbeeld te geven.

En ik weet niet hoor, maar wat is het verschil tussen een 50cc standaard en een Airsal?
Behalve een andere timing en misschien wat andere spoelkanalen?
En vind jij 70 hard?

Bij mij is hard/snel/vlug of hoe je het wilt noemen, toch echt als je 85/100 ECHTE km's gaat.
En met halfgas nog niet normaal weg kunt rijden omdat hij anders een wheelie trekt.
Verder heb ik nooit gezegt dat je met een 50cc niet leuk kan rijden, en hier is natuurlijk makkelijk de 70 mee te halen.
Maar dat lukt ook met een standaard 50cc, dus waarom geld uit geven voor niets?

En van je carburateur van een 14/12 naar een 15/15 veranderen merk je inderdaad, maar je gaat niet ineens keihard erdoor ofzo.
Je zal wat sneller optrekken en wat harder rijden op top, hooguit 5 km.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 13:23

ja een klein beetje maar het was niet egt wat ik ervan verwacht had....
en een 16mm zou dat wel wat uitmaken dan of is dat eigelijk alleen maar zinloos.. ?
Op een 50cc zinloos.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 13:24

oke bedankt ;)
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 13:32

Hoe noem jij het dan, tandwielen veranderen?
Blijf toch hetzelfde man, wat loop je nou kinderachtig te doen. :+
Met een goede tandwiel verhouding zul je alleen maar meer vemogen uit je blokje kunnen halen, maar dan moet je wel gaan testen (Lees: Afstellen) welke het beste loopt op jou blokje.
Misschien ga je met een TWV van 26-24 wel harder dan met een 24-26, om maar even een klein voorbeeld te geven.
Met 26-24 ga je ook harder dan met 24-26, haha.
En ik weet niet hoor, maar wat is het verschil tussen een 50cc standaard en een Airsal?
Behalve een andere timing en misschien wat andere spoelkanalen?
Andere timing, grotere spoelpoorten en kanalen, een bredere en hogere uitlaatpoort en schacht plus een grotere en bredere inlaatpoort
En vind jij 70 hard?
Ja, voor op een tomos iig hard genoeg.

Bij mij is hard/snel/vlug of hoe je het wilt noemen, toch echt als je 85/100 ECHTE km's gaat.
En met halfgas nog niet normaal weg kunt rijden omdat hij anders een wheelie trekt.
Rijd jij met sprinttomosjes op straat o.i.d?
Verder heb ik nooit gezegt dat je met een 50cc niet leuk kan rijden, en hier is natuurlijk makkelijk de 70 mee te halen.
Maar dat lukt ook met een standaard 50cc, dus waarom geld uit geven voor niets? Met een standaard 50cc is niet makkelijk de 70 te halen.

En van je carburateur van een 14/12 naar een 15/15 veranderen merk je inderdaad, maar je gaat niet ineens keihard erdoor ofzo.
Je zal wat sneller optrekken en wat harder rijden op top, hooguit 5 km.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 13:40

Denk dat de topicstarter zijn antwoord wel heeft.
We kunnen lang of kort discusseren, maar ik weet 100 % zeker dat de 70 makkelijk te halen is met een 50cc.

Heb er al zoveel afgesteld.

70 is inderdaad hard genoeg voor een Tomosje, maar het is nog steeds niet snel.
Maar goed, dat is hier even niet het discussie punt.

De tandwiel verhouding was als voorbeeldje, dus waarom nou weer zo kortzichtig haha erachter zetten?
Heb je het ook daadwerkelijk wel is getest of je er harder mee gaat?

En dan betreft de 50cc Airsal, heb je hier bewijs van?

Andere timing, grotere spoelpoorten en kanalen, een bredere en hogere uitlaatpoort en schacht plus een grotere en bredere inlaatpoort.

Heb je dit allemaal getest en opgemeten?
Of roep je maar gewoon mee met wat de rest zegt?

Op internet staat er in ieder geval niets over..

Oo en ik rijd een 80cc Metrakit 2 takt Zip op straat ja.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 13:44

Ik roep niks mee met wat de rest zegt. Heb ze beide bekeken, poortmapjes van gemaakt en onder me tomosje gehad.
En uitgaande van een standaard onbewerkte cilinder is de 70 niet makkelijk te halen. Tuurlijk kan je er wel 70 mee, maar je tomosje komt daar dan niet makkelijk.
Dat "kortzichtige" haha achter de tandwielen staat er omdat je met 26-24 zeker weten harder gaat dan met 24-26. 24-26 zou neerkomen op ongeveer hetzelfde als 26-32. En neem nou eens een snortomos met precies dezelfde setup als een bromtomos. Alleen de snor heeft een atw31 en de brom een 26. Welke gaat dan 100% zeker weten sneller?
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
JesseJeremy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:34
Locatie: Enschede

Berichtdoor JesseJeremy » 21 jun 2010 13:57

henkie, volgens mij snap je iets niet helemaal als je denk dat met 24-26 harder gaat op top dan met een 26-24 vertanding.
Hoe groter ATW hoe sneller op top, en bij het voorwiel is het juist andersom.
Rust in vrede onze grote vriend Jan de Lasser

Pack'r number 2
Youngster 2008 Sold
Tomos A35 verkocht in onderdelen
Pack'r Kapot gereden door een achterlijke bezorgscooter
China bike Cadeau gedaan aan het broertje van Pascal
Vespa SI Sold
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 14:04

Oké, dat je de cillinders beide in handen hebt gehad oké.
Maar heb je daadwerkelijk alles berekent?

En dat je met 26 achter sneller gaat dan 31 snap ik..

Maar je kan niet lukraak zeggen, 26 achter en je gaat harder.
Om de juiste tandwiel verhouding te krijgen moet je de tanden van je voor en achter tandwiel weten, de omtrek van je velg, en het aantal omwentelingen/min.

Hierop kun je het goed gaan afstellen.
En uitgaande van een standaard onbewerkte cilinder is de 70 niet makkelijk te halen. Tuurlijk kan je er wel 70 mee, maar je tomosje komt daar dan niet makkelijk.
Hier spreek je jezelf toch echt tegen.
Bedoel je nou dat de 70 niet makkelijk te halen is, of bedoel je dat die Tomos gewoon zo tergend langzaam is dat het lang duurt voor je uiteindelijk op de 70 zit?
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 14:05

henkie, volgens mij snap je iets niet helemaal als je denk dat met 24-26 harder gaat op top dan met een 26-24 vertanding.
Hoe groter ATW hoe sneller op top, en bij het voorwiel is het juist andersom.
Ik snap heel goed hoe het allemaal werkt.
Maar jij niet helemaal.

Hoe kleiner het achtertandwiel hoe sneller je op top gaat, hoe groter des te sneller je optrekt.

Of het was een typfout?
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 14:06

Hij bedoeld dat je met een groot atw sneller op je top zit.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 14:07

Oké.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor Timo » 21 jun 2010 15:20

Dit topic gaat close want de discussie lijdt helemaal nergens toe. Persoonlijke meningsverschillen vecht maar via de PB uit.
De TS heeft zijn antwoord al.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.