• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos stopt als hij heet wordt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 04 jul 2010 20:55

Ik heb een Tomos a35
uit 1989
Het is een brommer.
Het probleem:
Toen ik hem kocht deed hij het maar hield een beetje in. Ik kwam op een gegeven moment zonder benzine te staan en na een keer tanken (brommermix) liep hij elke keer vast als hij warm werd.
Veranderingen:
Een vriend van mijn man het motorblok uit elkaar gehaald en schoongemaakt net als de uitlaat en de sproeier vervangen (met een 58) omdat de bougie zwart zag en de sproeier (64) dolgedraaid leek te zijn maar ook dat hielp niet hij stopt weer als hij warm wordt we hebben ook de pakkingen vervangen de carburateur is schoongemaakt tot 2 keer aan toe ik heb zelfs de benzine eruit laten lopen en nieuwe mix erin gedaan (1:50) maar ook dat hielp niet mijn tuf tuf staat nu bij de brommerzaak en ook zij lijken het probleem niet te kunnen vinden wel maakt ie weinig compressie wordt er gezegd en er zijn wat dingen aan het slijten maar ze vinden dat deze brommer het vervangen daarvan niet echt meer waard is. Ik heb welgeteld maar 1,5 dag zelf plezier van mijn tomosje gehad en heb even geen idee meer wat ik nou moet doen :cry: ik heb al het faq gelezen ook de werkplaats handleiding maar heb geen idee meer waar ik het zoeken moet.
Mijn gevoel zegt dat ie niet voldoende koelt en dat het misschien iets kleins is maar wat? Dit wordt al de tweede week dat hij bij de brommer zaak staat. Dus alle suggesties of tips zijn welkom In ieder geval bedankt alvast.
Bijlagen
S7301949.JPG
en zo ziet hij er nu uit
Foto0360.jpg
zo zag hij eruit toen ik hem kocht
Omhoog


gerritje
Vaste forummer
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 sep 2009 12:54
Locatie: oegstgeest

Berichtdoor gerritje » 04 jul 2010 20:58

is hij helemaal standaard? want dan lijkt een sproeier 58 me wel groot, volgens mij zit er in een standaard bromcarburateur 52.
A35 Standard

Technigas Next
14/12 carburateur
Sproeier: 60
DMP powerfilter
ATW: 28
VTW: 26
Ontsteking op brom
Bromkop
Standaard 50cc snorcilinder+zuiger

Mijn tomos :)
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 05 jul 2010 07:28

Nou dat vroeg ik me dus ook af maar ik weet er eigenlijk niet veel van ik had hem toen uit nood gekocht omdat ik een tijdje niet kon fietsen. Ik heb deze dingen ook voorgelegd aan de brommerzaak ook met de vraag of de sproeier wel klopt maar die zeiden dat ik er dan dus aldoor last van moest hebben en niet alleen als ie warm wordt. Naar mijn idee valt een andere sproeier ook wel te proberen. Er zat trouwens wel een bougie in voor een hoog toerige brommer een ngk 7 er zit nu een bougie in voor een laagtoerige hij blijft nu wel iets langer doorrijden maar stopt na zo'n 2 tot 3 km.
Ik ga het toch nog maar eens voorleggen aan de brommerzaak. In ieder geval bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor Timo » 05 jul 2010 10:00

NGK 6 is het beste voor een standaard brommer.
Toch zou ik als ik jou was een kleinere sproeier erin doen. Het is ergens wel mogelijk dat ie stopt als ie warm is.

Dat zou betekenen dat je pakkingen ergens niet goed zijn. Als het geheel warm wordt, zet alles een beetje uit, waardoor het vervolgens wel goed aansluit. Dit heeft dan als gevolg dat er nergens meer valse lucht binnen komt (wat natuurlijk goed is), maar dat heeft weer als gevolg dat jouw sproeier veel te groot is.

Duss, vervang eerst eens alle pakkingen (of doe een deo test en vervang alleen wat nodig is), en bekijk dan nog eens je bougie na een ritje van een paar km. Is je bougie dan nog zwart, dan zul je toch echt voor een kleinere sproeier moeten gaan.
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 05 jul 2010 12:22

De bougie ziet juist nu niet meer zwart en de pakkingen Zijn allemaal vervangen op die van de inlaat na dan de bougie zag er met die 64 juist wel zwart uit. Maar ook ik heb mijn twijfels over de sproeier ik kan nu echter zelf dus niet aan mijn brommer sleutelen omdat ie nog bij die zaak staat vandaar mijn vraag op tips dan heb ik een reden om hem daar weg te halen en het zelf te proberen. Ik weet dat het bij een auto inderdaad ook vastloopt als het te warm wordt vanwege het uitzetten en dat heb ik ook aangegeven bij die brommerzaak.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor Timo » 05 jul 2010 14:26

Inlaatpakking ook vervangen dan.
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 05 jul 2010 14:36

Ik zal het nu gaan voorleggen aan de brommerzaak ze vinden me nu al een zeur volgens mij want ze waren ervan overtuigd dat ze hem weer aan de praat hadden gekregen door het schoonmaken van de carburateur maar hij was gewoon voldoende afgekoeld om er weer een ritje mee te maken. Ik ben in ieder geval erg blij dat ook jullie met wat punten komen die ik eigenlijk zelf ook al tegen die zaak heb genoemd maar waar zij negatief op reageerden ik begon al aan mezelf te twijfelen. Het lastige is dat er in mijn omgeving (Alkmaar) niet veel zaken zijn die deze oude brommers nog aannemen ter reparatie. Ten minste dat wordt er gezegd.
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15

Berichtdoor Ricker » 05 jul 2010 16:59

Ik zal het nu gaan voorleggen aan de brommerzaak ze vinden me nu al een zeur volgens mij want ze waren ervan overtuigd dat ze hem weer aan de praat hadden gekregen door het schoonmaken van de carburateur maar hij was gewoon voldoende afgekoeld om er weer een ritje mee te maken. Ik ben in ieder geval erg blij dat ook jullie met wat punten komen die ik eigenlijk zelf ook al tegen die zaak heb genoemd maar waar zij negatief op reageerden ik begon al aan mezelf te twijfelen. Het lastige is dat er in mijn omgeving (Alkmaar) niet veel zaken zijn die deze oude brommers nog aannemen ter reparatie. Ten minste dat wordt er gezegd.
Ik woon ook in Alkmaar. Parts paradise in de stad geprobeerd?

Toch vind ik die sproeier echt te groot voor een standaard brommer, nu is deze al oud dus ik weet niet wat er vroeger standaard in zat. Hoe stopt ie eigelijk, blokkeerd ie, of loopt ie nog door?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 05 jul 2010 19:01

De mensen die het blok hebben open gemaakt en schoongemaakt zijn familie (Zusje en zwager) van Joost van Parts paradise die kwamen dus met deze maat sproeier. En zeiden dat deze al te oud was en een rijdend stuk schroot en waren sowieso negatief over tomos :-( hij staat dus nu bij Theo Schilder op de Vondelstraat. Ik zal proberen om uit te leggen wat er gebeurd:

Hij kickt als hij koud is wat moeizamer aan maar na even schudden lukt dat wel. Dan houd ie bij het gas geven een beetje in om vervolgens voor mijn gevoel ineens "door te schieten" en sneller te gaan hij haalt denk ik de 45 niet eens al vind ik dat nog niet zo'n ramp. Op een gegeven moment na ongeveer 2,5 a 3 kilometer( Ik deed van de mare naar de beverkoog) begint ie te pruttelen om vervolgens gewoon uit te gaan. Heel soms lukt het nog om met de choke nog een klein beetje te spelen en hem iets verder te laten rijden maar dan stopt ie echt helemaal. Na ongeveer 10 minuten kan ik hem dan weer aankicken vandaar ook dat ik denk dat ie te warm wordt en daardoor dus uitzet en vast loopt ik heb al iets meer (synthetische) olie erbij geprobeerd en het helpt wel wat maar niet genoeg. Het gekke is dat hij voor die keer tanken dus wel gewoon doorreed ook al hield hij in. En toen zat er zelfs een nog grotere sproeier in alleen was die dolgedraaid en inderdaad de bougie zag zwart. bij de laatste keer dat ik hem nu nakeek zag die mooi bruin maar ik weet niet zeker of dat wel een realistisch beeld is omdat hij niet ver door wil rijden.

Ik heb inmiddels Theo Schilder een mail gestuurd met ook de vraag of ik hem daar weg kan halen omdat ze zelf al aangeven het aan de drukke kant te hebben en dit er af en toe tussendoor doen. Ik heb ook een niet al te ruim budget maar denk eerlijk gezegd dat het ook niet veel hoeft te kosten maar dat ze iets over het hoofd zien. Volgens hun kan het dus ook de sproeier niet zijn ook al heb ik ook aan hun uitgelegd dat hij inhoud tijdens het rijden en ze hebben het zelf kunnen ervaren. De compressie die de Bobine maakt is overigens 6.2 en dus ook te laag.
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 05 jul 2010 19:32

Misschien dat jullie hier wat mee kunnen?
Bijlagen
S7301930.JPG
S7301932.JPG
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 06 jul 2010 13:01

Ik heb zojuist als reactie van de brommerzaak dat de condensator stuk is maar dat ze er niet aan kunnen komen op het moment maar er eindelijk druk mee bezig zijn.
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 06 jul 2010 16:06

Ik hoop dat die condensator inderdaad de oplossing blijkt te zijn maar houd jullie op de hoogte. Mooie tomos heb je trouwens Ricker zo te zien zijn we praktisch buren haha zijn die kappen met ribbels erop eigenlijk ook los te koop? die vind ik mooier dan die simpele dingen die er bij mij opzitten.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2010 18:14

Haal m maar snel weg bij die prutsers. Gewoon lekker zelf doen, leer je het meeste van en bespaart uiteindelijk ook geld. In Alkmaar wonen volgens mij ook wat mede-forummers, misschien als die tijd en zin hebben kunnen die je bijstaan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 06 jul 2010 19:48

Als hij het eind deze week nog niet doet gaat hij daar ook weg hoor ik heb eerder helaas niet veel tijd om hem op te halen want zal dat in ieder geval terug lopend moeten doen haha. Ik vind het inderdaad wel een idee ik wil er graag meer over te weten komen dat vond ik bij auto's ook altijd erg leuk. Dus als er Alkmaarders zijn die me willen bijstaan als mijn brommer het straks nog niet doet? Heel graag ik ben niet bang voor vieze handen en erg nieuwsgierig zal alleen nog wat extra gereedschap moeten aanschaffen denk ik.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2010 19:52

Voor vragen kun je ook hier op het forum terecht. Maar belangrijk is dan wel als je specifieke dingen wilt weten je een foto bijvoegd ter illustratie. Dan weten we allemaal waar je over praat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 06 jul 2010 20:08

Dank je dat zal ik doen en die foto's vind ik eigenlijk ook wel logisch.
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 07 jul 2010 15:01

Kreeg zojuist e-mail dat mijn brommer klaar schijnt te zijn dus ben benieuwd. Hij gaat daar sowieso straks weg. Hopelijk rijdend.
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 07 jul 2010 17:23

:) HIJ RIJD WEER!!!!!!!! Het was inderdaad de condensator en dat is dus door het broekkie dat er werkt ontdekt toen hij er eindelijk een flink stuk mee ging rijden. Pfff zo blij maar ik ga voor de rest wel zo veel mogelijk zelf proberen te doen voortaan. Onwijs bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik ga nu op zoek naar een tankdop met slot en rubbers voor op mijn kappen als er iemand mij kan vertellen waar ik die laatsten kan vinden dan graag.
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15

Berichtdoor Ricker » 08 jul 2010 01:20

Tsjah, voor de bromboeren zijn wij ook allemaal ''broekies'' en die weten vaak meer dan die geldgeilers :P. Nu is het wel zo dat wij specifiek op tomos zijn gespecialiseerd.

Die kappen die jij heb komen van een oud model af. Vanaf A3 hebben ze die ribbelkappen (volgens mij). Jij heb dus een S2 of S25, die dus al 20/25 jaar oud zijn.

Volgens mij passen die kappen met ribbels er gewoon op, kan je ook je voeten op zetten tijdens het rijden. Deze kan je 2e hands op marktplaats kopen, maar online zijn ze ook nieuw te krijgen. ( www.scooterenminibikeshop.nl )

Succes! Goed dat ie weer rijd.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

nicoleps
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jul 2010 20:35

Berichtdoor nicoleps » 08 jul 2010 07:24

Haha ja ik heb inderdaad een oudje het is wel volgens de papieren een a3 disco uit 1989 dus 21 jaar oud past wel een beetje bij me ik ben 29 dus vond het wel grappig dat er zo'n jonge jongen inderdaad meer bleek te weten dan zijn oudere baas en hij legde mij gister ook nog even uit dat de choke een beetje anders werkte dan bij bijv. een scooter voelde me wel ineens oud ;).
Ik wil die kappen ook om mijn voeten op te kunnen zetten hier hoorden rubbers op maar die zijn denk ik allang versleten ze schijnen nog wel los te krijgen te zijn dus ik wil of daarvoor kijken of voor kappen met ribbels.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.