• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos houdt in, slaat af, en kickstart zit vast

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 16:04

Een hele tijd geleden had ik me hier al gemeld met precies hetzelfde probleem. Ik zal het nog even vertellen.

Mijn Tomos snor is helemaal standaard, behalve atw 26 en standaardsnel uitlaat. Bij langere tijd vol gas geven komt het wel eens voor dat je hem plots voelt afremen, waarna de snelheid weer oploopt. Maar het is me al een paar maal overkomen (waaronder vandaag) dat hij ploseling afslaat, met een snerpend geluid, waarna de kickstart muurvast zit en pas na 10 minuten of langer weer is in te trappen.

In oktober kreeg ik op dit forum de tip om de tankdop te vervangen, omdat misschien de tank wel vacuum trok! Dat advies heb ik opgevolgd, en vervolgens maandenlang probleemloos gereden. Ik dacht dat ik het Ei van Columbus had gevonden.

Maar helaas. Vandaag was het weer mis. Dus moest ik verder lopen. En toen merkte ik dat je bij het lopen weerstand voelde. Ik heb zelfs geprobeerd een stukje te rennen met dat ding aan de hand, en toen voelde je helemaal goed dat 'ie enorm veel weerstand bood. Is dat normaal?

Zelfs nadat de kickstart weer werkte en de brommer weer normaal startte voelde ik die weerstand bij het lopen.

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 30 jan 2011 16:09

Dat de kickstart zo vast zit is nooit goed.
Wat voor maat sproeier zit er in?
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 30 jan 2011 16:15

kickstart die vast staat is niet goed nee,misschien dat er ergens tandjes binnenin je blok afgebroken zijn onder het rijden en de boel daardoor even zwaar aanliep omdat je zegt dat de snelheid naar beneden ging onder het rijden met snerpend geluid,en daarna weer oppakte. ook je vastzittende kickstart kan daar misschien mee te maken hebben,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 16:18

Dat de kickstart zo vast zit is nooit goed.
Wat voor maat sproeier zit er in?
@ Pascall: Sproeier 49. Dat is de goede maat, want ik heb ook 50 geprobeerd en 52, en bij beide liep 'ie merkbaar slechter en veel langzamer. De bougie heb ik al bekeken, die is keurig koffiebruin.

Het gekke is ook dat dit probleem zich alleen voordoet bij hogere snelheden, zolang ik niet harder ga dan 35 op de teller is er niet aan de hand.

@Drestar: Maar het gekke is dat de kickstart na een tijdlang muurvast gezeten te hebben, gewoon vanzelf weer los gaat zitten, waarna je weer prima kunt kicken en starten.

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 30 jan 2011 16:26

49.
Tjah, zoals je het verteld klinkt het een beetje als een warmloper.

Het probleem van die kickstart die vanzelf weer los komt, is ook een symptoon van een warmloper.
De smering is te zuinig, waardoor er teveel hitte ontstaan(mengsel koelt ook) je zuiger zet uit en klemt zich vast.
Als je kick, laat je eigenlijk de zuiger snel op en neer gaan, tezamen met de ontsteking die gaat vonken, waardoor hij dus start.
Als je zuiger vast zit, kan je ook niet kicken.
Zodra je cilinder afkoelt, neemt de zuiger zijn oorspronkelijke grootte weer aan en kan je weer kicken.

Wat het verder kan zijn met de tandjes van je assen en interne tandwielen e.d. weet ik niet.
Daar heb ik me nog nooit mee bezig gehouden. :mrgreen:
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 30 jan 2011 16:29

Het gekke is ook dat dit probleem zich alleen voordoet bij hogere snelheden, zolang ik niet harder ga dan 35 op de teller is er niet aan de hand.
als je dit er even bij had gezegt dan was het wat duidelijker geweest en had ik het niet gelijk in je blok gezocht,
ik kan je alleen vertellen dat ik eens een slechte bougie heb gehad die er even mee stopte als ik boven de 40 kwam,zolang ik daar niet bovenuit kwam was er niets aan de hand. toen een nieuwe bougie erin gedraaid en twas opgelost,
nu wil ik niet met zekerheid gaan zeggen dat het bij jou ook zo zal zijn maar je moet niks uitsluiten,

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 30 jan 2011 16:32

Dat zou ook een optie kunnen zijn.
Een bougie vervangen kan overigens nooit kwaad(alleen maar beter) en is toch niet zo duur.
Heb je bij toeval ook een contactpunten ontsteking?

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 16:33

49.
Tjah, zoals je het verteld klinkt het een beetje als een warmloper.

Het probleem van die kickstart die vanzelf weer los komt, is ook een symptoon van een warmloper.
De smering is te zuinig, waardoor er teveel hitte ontstaan(mengsel koelt ook) je zuiger zet uit en klemt zich vast.
Als je kick, laat je eigenlijk de zuiger snel op en neer gaan, tezamen met de ontsteking die gaat vonken, waardoor hij dus start.
Als je zuiger vast zit, kan je ook niet kicken.
Zodra je cilinder afkoelt, neemt de zuiger zijn oorspronkelijke grootte weer aan en kan je weer kicken.

Wat het verder kan zijn met de tandjes van je assen en interne tandwielen e.d. weet ik niet.
Daar heb ik me nog nooit mee bezig gehouden. :mrgreen:
Maar hoe kan het dan dat hij warmloopt? De bougie is mooi bruin, dus de sproeier zou goed moeten zijn. Met grotere sproeier is 'ie niet meer vooruit te branden zo langzaam gaat 'ie.

IK heb een nieuw model Tomos uit 2010, ik heb geen idee wat voor ontsteking die heeft.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 16:37

als je dit er even bij had gezegt dan was het wat duidelijker geweest en had ik het niet gelijk in je blok gezocht,
ik kan je alleen vertellen dat ik eens een slechte bougie heb gehad die er even mee stopte als ik boven de 40 kwam,zolang ik daar niet bovenuit kwam was er niets aan de hand. toen een nieuwe bougie erin gedraaid en twas opgelost,
nu wil ik niet met zekerheid gaan zeggen dat het bij jou ook zo zal zijn maar je moet niks uitsluiten,
Ik had wel aangegeven in mijn eerste post dat het gebeurde bij langere tijd volgas rijden, maar excuses als dat niet duidelijk was. Ik zal eens een andere bougie proberen, dat zijn toch de kosten niet. Maar als het afslaan door een slechte bougie komt, hoe verklaar je dan die tijdelijk vastzittende kickstart?

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 30 jan 2011 16:44

nou bij mij was het probleem er ook pas nadat hij goed warm stond, stotterd hij soms ook?

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 16:50

nou bij mij was het probleem er ook pas nadat hij goed warm stond, stotterd hij soms ook?
Nee, hij stottert niet. Maar als het aan de bougie ligt, hoe verklaar je dan die tijdelijk vastzittende kickstart? Dan lijkt me die warmlopertheorie waarschijnlijker. Of is het zo dat een slechte bougie tot een warmloper kan leiden?

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 30 jan 2011 17:06

nee een slechte bougie kan niet tot een warmloper leiden,t'is moeilijk te zeegen vanaf hier maar misschien heb je dan wel een warmloper zoals de theorie van pascall uitlegt, ik neem aan dat je gescheiden mengsmering hebt aangezien je brommer van 2010 is. misschien moet je de oliepomp waat beter afstellen zodat hij iets meer olie krijgt,

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 17:14

nee een slechte bougie kan niet tot een warmloper leiden,t'is moeilijk te zeegen vanaf hier maar misschien heb je dan wel een warmloper zoals de theorie van pascall uitlegt, ik neem aan dat je gescheiden mengsmering hebt aangezien je brommer van 2010 is. misschien moet je de oliepomp waat beter afstellen zodat hij iets meer olie krijgt,
Nee, de mijne is geen XL, dus ik tank gewoon mengsmering net als bij oudere modellen.

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 30 jan 2011 17:23

dan moet je smering goed zijn,ik heb ook wel eens een warmloper gehad,maar dat was dan in de zomer door te weinig koeling op een lang stuk vol gas.je voeld ineens dat hij zwaarder vooruit gaat en ineens hod hij in en remt hij af en schiet soms weer even los.als je hem dan even goed laat afkoelen kun je na enige tijd weer gewoon verder rijden, ik zou nog kunnen bedenken dat je koelribben erg smerig vettig zijn en daardoor slecht koelen maar dan moet het wel heel erg zijn als hij daarop warm loopt, en je tomos is helemaal standaard op het tandwiel na? miss moet je eens een groter carburateur proberen ofzo,

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 30 jan 2011 18:12

Wat trouwens zowieso een vette aanrader is, is je ontsteking op bromstand zetten.
Kan ook helpen tegen stotteren en kan helemaal geen kwaad.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 22:48

Wat trouwens zowieso een vette aanrader is, is je ontsteking op bromstand zetten.
Kan ook helpen tegen stotteren en kan helemaal geen kwaad.
Ik heb daar wel het eea over gelezen op het forum, maar dat klonk tamelijk ingewikkeld. Het was zogenaamd een handleiding voor leken, maar er werd wel in gesproken over vliegwieltrekkers, zuigerstops en voelermaten. En ik weet niet eens wat dat zijn, laat staan hoe je ze moet hanteren (der Ubern00b, ik weet het)

Het hele gelazer is eigenlijk begonnen toen ik hogere veren op m'n Tomos liet zetten, 30 cm ipv ik meen 28. Toen kwam de achterrem tegen die dikke catalysatoruitlaat aan, dus moest er een dunnere uitlaat op. Dat werd toen zo'n standaardsnel, maar ik heb het idee dat hij bij snelheden boven de 35 meer toeren gaat maken dan 'ie aankan. Bovendien is de trekkracht prut met deze uitlaat, hij gaat behoorlijk snel op z'n top maar het duurt 100 jaar voordat 'ie daar is.

Zou het geen idee zijn als ik er weer gewoon een snoruitlaat onder gooi? Zo eentje met een slinger? Dan zou 'ie als ik goed begrijp beter moeten optrekken (meer tegendruk dan de standaardsnel), en ondanks de slinger toch nog 33 a 35 moeten gaan ivm atw 26.

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 30 jan 2011 22:51

Mwoah denk dat die dan 30 gaat.
Je kan ook een groter achtertandwiel doen.
Is goedkoper.

Overigens is ontsteking op bromstand zetten niet moeilijk.
Je hebt nodig: Dopsleutelsetje. En dat is het wel.

Draai je linker carter deksel er af.
Draai de 3 schroeven van je grondplaat los en draai hem zo, zodat het streepje in je carterhelft overeenkomt met het streepje op je grondplaat.
Draai vast.
Klaar.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 jan 2011 23:00

Mwoah denk dat die dan 30 gaat.
Je kan ook een groter achtertandwiel doen.
Is goedkoper.

Overigens is ontsteking op bromstand zetten niet moeilijk.
Je hebt nodig: Dopsleutelsetje. En dat is het wel.

Draai je linker carter deksel er af.
Draai de 3 schroeven van je grondplaat los en draai hem zo, zodat het streepje in je carterhelft overeenkomt met het streepje op je grondplaat.
Draai vast.
Klaar.
Met atw 33 en catalysatoruitlaat ging ie 27, met atw 26 ging 'ie vervolgens iets van 35. Dus dat zou die met een snorsigaaruitlaat ook moeten gaan.

Ik weet niet of een groter atw de problemen zou oplossen. Dat haalt de snelheid er wel uit en vergroot de trekkracht, maar dan maakt 'ie wel nog steeds evenveel toeren bij volgas. Dan heb ik straks dat 'ie bij 30 al warmloopt!

Ik dacht trouwens dat je voor het verzetten van die ontsteking een vliegwieltrekker nodig had, omdat je anders het vliegwiel er niet af kreeg?

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 31 jan 2011 10:29

klopt ook, net als een zuigerstop.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!

BeunnerR
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BeunnerR » 01 feb 2011 07:07

maar je zegt nieuw uit 2010, dan hebje toch gwn garantie ofwa? lijkt mij... :x nieuw gekocht toch?
Tomos snor 2010 65cc blab
BMW 520i E34.. 6inlijnkut
BMW 325i E36 -- driftbakki

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki