• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snelheids/Bougie/sproeier-vraagje

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 10 feb 2011 17:20

Mijn Tomosje wil toch maar steeds niet lekker rijden. Zelfs niet nadat ik hem weer had teruggebracht in de staat waarin ik 'm kocht. Hij is nu helemaal standaard, inclusief catalysatoruitlaat (vorige week gekocht, in bijna-nieuwstaat). Alleen ipv het oorspronkelijke atw 33 zit er een 26. Hij trekt goed op, en de trekkracht is ook oke, alleen de snelheid valt wel tegen. Hij gaat nu gemiddeld 30 op de teller, afhankelijk van de windstand. Dat zou toch wel wat sneller moeten zijn?

Ik heb ook even een nieuwe bougie erin gezet. De oude was een Champion L86C, nu zit er een NGK B5HS in. De oude zat er al iets van 5000 km in, dus het leek me hoog tijd. De oude was altijd mooi koffiebruin van kleur, maar toen ik vandaag de nieuwe inspecteerde na een rit van ± 25 km zag hij nog behoorlijk wit/grijs. Dus ik dacht dat er misschien een grotere sproeier in zou moeten, wellicht dat dat ook bevorderlijk zou zijn voor de snelheid. Dus de 49 eruit en 50 er in. Hoewel hij iets lekkerder leek te rijden (soepeler, minder resonanties enzo) haalde hij nu nog maar 25. En de bougie was nog steeds akelig bleek.

Dus wat is er nu loos? Hoe komt het dat ik met atw 26 ipv 33 nog steeds behoorlijk langzaam ga? De uitlaat zit niet verstopt ofzo, want hij is bijna nieuw en de trekkracht is goed. En kan dat bougie/sproeierverhaal hier verband mee houden? Of is het normaal dat mijn bougie zo wit ziet, omdat hij pas 2 dagen oud is, en duurt het wat langer voordat hij bruin wordt.

Avast bedankt voor de hulp!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 10 feb 2011 17:36

De bougie die je nu gekocht hebt heeft een verkeerde hittegraad, daarom kleurt je bougie verkeerd.
Jou nieuwe bougie heeft als hittegraad 5 en dit moet hittegraad 6 zijn. (jou oude bougie heeft wel de goede hittegraad, daarom kleurt deze wel mooi)
Als hij helemaal standaard is dan moet je gewoon sproeier 49 erin laten zitten.

Heeft de uitlaat die er nu opzit een S-bocht?
Zo ja, dan is de snelheid van 30 km/h normaal.

Heeft de uitlaat een "gewone strakke" bocht?
Zo ja, dan hoor je ongeveer 36 km/h te kunnen rijden.
En dan moet er sproeier 50 in.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 10 feb 2011 17:53

De bougie die je nu gekocht hebt heeft een verkeerde hittegraad, daarom kleurt je bougie verkeerd.
Jou nieuwe bougie heeft als hittegraad 5 en dit moet hittegraad 6 zijn. (jou oude bougie heeft wel de goede hittegraad, daarom kleurt deze wel mooi)

Wat een prutsers dan bij die brommershop. Ik vroeg om een Champion L86C en die hadden ze niet, en toen kreeg ik die NKG. Ik dacht trouwens dat bij NKG een hoger getal een lagere hittegraad betekende, dit itt andere sproeiermerken. Dus een NGK B5HS is een warmere bougie dan een 6HS. Maw, ik heb nu dus een te warme bougie?

Mijn uitlaat heeft geen S-bocht maar het is wel een snoruitlaat. Sinds ruim een jaar hebben Tomos-uitlaten geen bocht meer. Althans, die nieuwe catalysatormodellen.

Helemaal origineel met atw 33 liep hij ongeveer 27 als hij goed warm was. Maar dat was een jaar geleden, toen 'ie nieuw was. Later is er atw 26 opgezet en een standaardsnel-uitlaat. Maar met die standaardsnel had ik af en toe een warmloper, dus heb ik er uiteindelijk weer een catalysatoruitlaat opgezet, maar atw 26 gehouden. Als hij met atw 33 destijds 27 ging, dan zou hij met atw 26 toch de 35 moeten kunnen halen? Dat haalt hij nu alleen heuvelafwaarts!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 10 feb 2011 18:04

Als je de standaard snel uitlaat monteerd, met sproeier 50/51 en achtertandwiel 26 dan ga je ongeveer 39 km/h. En als het goed is krijg je dan nooit een warmloper.

Je hebt gewoon een bougie met hittegraad 6 nodig, dan loopt je Tomos wel goed.

Ik denk dat je blij mag wezen als je met snoruitlaat, sproeier 49 en achtertandwiel 26 de 34 km/h haalt. Je snoruitlaat zorgt er namelijk voor dat je niet veel snelheid uit het kleiner achtertandwiel kunt halen. (de uitlaat is namelijk begrensd)
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 10 feb 2011 18:22

Als je de standaard snel uitlaat monteerd, met sproeier 50/51 en achtertandwiel 26 dan ga je ongeveer 39 km/h. En als het goed is krijg je dan nooit een warmloper.

Je hebt gewoon een bougie met hittegraad 6 nodig, dan loopt je Tomos wel goed.

Ik denk dat je blij mag wezen als je met snoruitlaat, sproeier 49 en achtertandwiel 26 de 34 km/h haalt. Je snoruitlaat zorgt er namelijk voor dat je niet veel snelheid uit het kleiner achtertandwiel kunt halen. (de uitlaat is namelijk begrensd)
Met die standaardsnel en atw 26 ging ik ongeveer 40, als ik tenminste wind mee had. Met flinke tegenwind haalde hij net de 30, en de trekkracht was om te huilen. En dat was met sproeier 49. Zette ik er sproeier 50 in ging hij maar 30, met 52 maar 25. En behalve warmlopen is hij zelfs meermalen vastgelopen, dwz de motor sloeg af met een snerpend geluid en de kickstart zat muurvast. Pas na een kwartier kon ik dan weer normaal starten. Meermalen teruggeweest naar de dealer (want toen zat er nog garantie op), hij kon niets vinden. Uit arren moede dus maar weer een katalysatoruitlaar erop gezet.

Ik weet dat zo'n snoruitlaat begrensd is, maar het enige wat hij begrenst is toch het toerental van de motor? Met een kleiner atw vertaal je dat toerental in een hogere snelheid. Net als met een fiets, als je die in een hogere versnelling zet ga je ook harder, zonder dat je daar sneller voor hoeft te trappen.

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 10 feb 2011 18:31

Ik vind het wel erg vreemd dat met de standaard snel uitlaat warmlopers kreeg. :o
Ik heb er ook meegereden en nergens last van gehad. :koning:
Na wat ik over jou Tomos gelezen heb, lijkt jouw brommer wel een rampenmobiel. :(

Wat jij verteld klopt wel, maar de werkelijkheid verteld mij dat je nooit echt veel harder kunt gaan met een snoruitlaat.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 10 feb 2011 18:46

Ik vind het wel erg vreemd dat met de standaard snel uitlaat warmlopers kreeg. :o
Ik heb er ook meegereden en nergens last van gehad. :koning:
Na wat ik over jou Tomos gelezen heb, lijkt jouw brommer wel een rampenmobiel. :(

Wat jij verteld klopt wel, maar de werkelijkheid verteld mij dat je nooit echt veel harder kunt gaan met een snoruitlaat.
Ja, de dealer had het ook meermalen over mijn "maandagochtendbrommer". Ik heb in maart een dagje gereden met atw 26 en katalysatoruitlaat, en hij ging toch echt 35! Ik heb 'm wel weer teruggebracht naar de dealer, omdat de achterrem tegen de katalysatoruitlaat aankwam, dit vanwege de 30 cm lange schokbrekers. Ik heb nu dus weer 28 cm lange schokbrekers achter. Met de katalysatoruitlaat trekt hij veel sneller op dan met de standaardsnel, en ook de trekkracht is veel beter. Althans, tot ± 30 km/h, dan is ineens de koek op.

Ik heb ook het idee dat het afhangt van het bouwjaar. Ik word met 30 km/h regelmatig ingehaald door veel oudere modellen Tomos met gewoon atw 33, die aanmerkelijk harder gaan dan ik en nog harder optrekken ook! En dan heb ik het niet eens over mensen op opgevoerde en/of getunede snorfietsen, nee gewoon huisvrouwen, compleet met mandje voor en kinderzitje achter.

Ik ga morgen maar even bij een andere bromboer proberen of die wel die Championbougie heeft. Heeft de hittegraad van een bougie nog enige invloed op de topsnelheid, toevallig?

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 10 feb 2011 19:10

De hittegraad van je bougie heeft een beetje invloed op de topsnelheid.
Simpel gezegd: Deze zorgt ervoor dat je cilinder goed op temperatuur is/blijft en niet te koud/warm wordt. Hierdoor verbeteren de prestaties van je Tomos wel wat, maar verwacht geen wonderen.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 10 feb 2011 19:42

Ik heb ook het idee dat het afhangt van het bouwjaar. Ik word met 30 km/h regelmatig ingehaald door veel oudere modellen Tomos met gewoon atw 33, die aanmerkelijk harder gaan dan ik en nog harder optrekken ook! En dan heb ik het niet eens over mensen op opgevoerde en/of getunede snorfietsen, nee gewoon huisvrouwen, compleet met mandje voor en kinderzitje achter.
ja dat is ook zo, tegenwoordig moet het allemaal zuiniger en milieuvriendelijker en dat gaat ten koste van de prestaties, :')
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 11 feb 2011 16:07

Er zit nu een NGK B6HS in, en ook deze ziet nog behoorlijk bleek na een ritje van 7 km. Dus daarom wil ik toch nog even terugkomen op mijn eerdere vraag, waar ik nog geen antwoord op gehad heb. Namelijk of die witheid niet gewoon door de nieuwigheid kan komen. Maw: Na hoeveel km kan je zo'n bougie lezen? Het lijkt me logisch dat hij aanvankelijk wit ziet, want dat is immers de kleur van een nieuwe bougie.

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 12 feb 2011 11:54

Er zit nu een NGK B6HS in, en ook deze ziet nog behoorlijk bleek na een ritje van 7 km. Dus daarom wil ik toch nog even terugkomen op mijn eerdere vraag, waar ik nog geen antwoord op gehad heb. Namelijk of die witheid niet gewoon door de nieuwigheid kan komen. Maw: Na hoeveel km kan je zo'n bougie lezen? Het lijkt me logisch dat hij aanvankelijk wit ziet, want dat is immers de kleur van een nieuwe bougie.
Meestal veranderd de bougie van kleur na ongeveer 3 kilometer rijden. Als de bougie nieuw is kan het wat langer duren voordat deze een kleur heeft, denk ongeveer aan 10 kilometer rijden.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser