• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos flexer start gewoon niet.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
70 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 mei 2011 15:26

Ja, haal ook ff nieuwe benzine. Ik gooi niets in mijn brommer als ik niet weet wat het precies is. Vooral niet van anderen die ik niet ken. Misschien is het hele oude slechte benzine.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 mei 2011 15:31

Schroef is voor stationairloop. Kan idd wel wat helpen als de motor langzaam (al tegen afslaan aan) draait. Het is maar een 1 cilinder en die mag best wel en toerental stationair hebben van 800-900 toeren. Gewoon luiteren of de motor lekker "rond" loopt zonder hakken en puffen.

vwb je vraag over de witte bus eruit te krijgen, als je een platte schroevendraaier tussen de 2 delen steekt en iets uitbuigt (op de plek waar deze op het spruitstuk klemt) komt ie er zo uit. Rubber ringetje controlerer op positie en beschadigingen.

Benzine kan verouderen, maar als deze koud, donker en stil heeft gelegen/ gestaan en niet ouder is dan 3 jaar moet je er wel mee kunnen rijden. Mijn eigen brommer heeft 5 jaar in de schuur gestaan en startte meteen met de oude mengsmering. Maar als je voor zeker wilt gaan kun je ook even een litertje verse halen. Eventueel kun je later 1:1 mengen met de "oude" brabdstof. Zou zonde zijn om die zomaar weg te doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 mei 2011 15:32

Als je het niet vertrouwd , dan doe je er idd verstandig aan om verse mix erin te doen ( evt zelf mengen )
Als je in de carb kijkt zie je ook een koperen pijpje met gaatjes erin zitten .
Als je heel goed kijkt zie je er net onder een piepklein gaatje zitten ... die is belangrijk voor het stationair lopen.
Kijk of deze goed open is , anders even goed cleanen.

Nu je toch in je carb kijkt , kan je ook zien hoever de gasschuif open staat.
Deze moet op een kiertje staan , wanneer je de stationair schroeft indraait ( rechtom ) zal de schuif
verder op en gaan staan.( doe dit met een warme motor ).

Heb je de bougie nog een keer bekeken ? Maak eventueel een goede foto , dan kunnen wij meekijken.

Check ook of jouw gaskabel niet te slap hangt , Te slap kan het terugklikken van de choke hinderen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 26 mei 2011 15:37

bougie bekijken heeft geen nut omdat je voor het bougie aflezen je eerst een paar 100 meter voluit moet hebben gereden. nu zal die alleen maar nat en zwart zijn. zorg er eerst voor dat je brommer weer rijdt en dan pas de fijn afstelling.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 mei 2011 15:40

Beetje offtopic:
Je weet ook niet hoe die benzine gemengd is, en waarmee. De scooter van mijn broer had ook anderhalf jaar oude benzine, maar ik weet dat hij er nooit troep in gooit. Dat reed ook nog prima. Ik wilde ermee zeggen, dat je niet weet wat die benzine precies is, wat ermee gebeurd is, en waar het heeft gestaan. Mijn eigen benzine kan ik gerust 3 jaar in de voorraadkast laten staan en met een gerust hart gebruiken, omdat ik weet wat dat het mijn benzine is.

En ik denk ook wel, als ik het starten zie met choke, dat ie ook te weinig stationair draait.

Mogelijke dingen :
Te krap afgesteld stationair.
Gaatje(s) dicht.
Slechte benzine.
Omdat ie wel heeft gereden, zal het geen dichtgekoolde uitlaat zijn, en waarschijnlijk geen valse lucht als je alles weer goed hebt gemonteerd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 mei 2011 16:06

bougie bekijken heeft geen nut omdat je voor het bougie aflezen je eerst een paar 100 meter voluit moet hebben gereden. nu zal die alleen maar nat en zwart zijn. zorg er eerst voor dat je brommer weer rijdt en dan pas de fijn afstelling.

Ik vind het wel nut hebben , want als hij te nat is , of een parel ertussen ( misschien wel een stukje metaal ) heeft zitten , dan doet die ook weinig.
De elektrode afstand kan ook verkeerd staan.

Dus schoonmaken van de bougie als het nodig mocht zijn , kan een hoop verschil uitmaken.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Hoplala
Tomosforummer
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 apr 2011 17:41
Locatie: Beverwijk
  • Citeer

Berichtdoor Hoplala » 26 mei 2011 16:58

Ik zei het toch :P
Kijken of je stationair schroef wel goed staat,
Die van mij staat bijna helemaal naar binnen
Mijn tomos!

House is a drugg and we are the dealers !
Drughouse!


Tomos A3 Setup :
50 Cc Standaard
14/9
Uitlaat Tecno Estoril Reverse
Powerfilter
TW : 28/26

Top snelheid : 45 :? :?
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 26 mei 2011 17:50

ik heb weer wat foto's genomen en een filmpje.

stationair gaatje is niet verstopt voor zover ik kan zien.
als ik heb choke en dan aan kick dan loopt hij even dna geef ik vol gas dan slaat de choke eraf en dan gaat hij beter lopen maar dan blijft hij niet lopen (ook al staat de stationair schroef helemaal dicht, heb ik me al rot aan gedraait).
als ik hem wil laten blijven lopen dan moet ik choken, kicken, vol gas, gas gas, choken, vol gas, gas gas, choken, weer vol gas enz. dan blijft hij lopen maar ook hoe goed hij liep toen ik hem haalde je hoord hem ergens op inhouden.
ik snap er geen reed meer van wordt er een beetje gek van.

Foto's:
http://imageshack.us/photo/my-images/59/p5260081.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/202/p5260082.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/849/p5260083.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/19/p5260085.jpg/

de ring zit zo toch goed op m'n spruitstuk?

Filmpje (sorry voor kwaliteit, geschoten in macro):
http://youtu.be/jUD7zcD9jbY?hd=1
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 mei 2011 17:58

Ik zou de carb nog eens helemaal schoonmaken en nakijken ,
alles even doorblazen , als je bij de sproeier gaat doorblazen , even de 2 gaatjes in de koperen pijpje( venturi ) dichthouden .
Sproeier goed vastzetten.( kijk gelijk welke maat er in zit )
Luchtfilter even openschroeven , misschien zit de filter wel helemaal dicht.

PS: heb de benzine al vervangen ?Stroomt het ook goed door ?
Je zou de kraan er nog uit kunnen draaien en kijken of er daar troep uitkomt. ( het deel wat in de tank zit vh kraantje gelijk schoonmaken )

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 mei 2011 18:01

Dat is waarschijnlijk wel valse lucht, want als je echt zo moet choken (minder lucht) om hem aan te houden, dan denk ik dat er toch iets niet goed gemonteerd zit. Standaard snor heeft sproeier 49, en jij hebt 52 wat ik heb gelezen. Heb je de deotest al bij de cilinderaansluitingen gedaan? Spruitstuk/membraanpakking, voetpakking en koppakking?
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 26 mei 2011 18:08

Ik zou de carb nog eens helemaal schoonmaken en nakijken ,
alles even doorblazen , als je bij de sproeier gaat doorblazen , even de 2 gaatjes in de koperen pijpje( venturi ) dichthouden .
Sproeier goed vastzetten.( kijk gelijk welke maat er in zit )
Luchtfilter even openschroeven , misschien zit de filter wel helemaal dicht.

PS: heb de benzine al vervangen ?Stroomt het ook goed door ?
Je zou de kraan er nog uit kunnen draaien en kijken of er daar troep uitkomt. ( het deel wat in de tank zit vh kraantje gelijk schoonmaken )
carb. vandaag voor de 3de keer helemaal schoongemaakt, zit sproeier 52 in, luchtfiler had ik ook al gecheck en hiero een foto geplaatst en is ook schoon, benzine heb ik nog niet vervangen maar heb gister heel e cilinder eraf gehad dus ook het benzine kraantje dus de tank is helemaal leeg geweest, ook het filtertje van de benzine kraan in de tank is schoon.
ik heb alleen de carb. niet doorgeblazen met een compressor wel met m'n mond xD want ik heb hier geen compressor staan.
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 26 mei 2011 18:12

Dat is waarschijnlijk wel valse lucht, want als je echt zo moet choken (minder lucht) om hem aan te houden, dan denk ik dat er toch iets niet goed gemonteerd zit. Standaard snor heeft sproeier 49, en jij hebt 52 wat ik heb gelezen. Heb je de deotest al bij de cilinderaansluitingen gedaan? Spruitstuk/membraanpakking, voetpakking en koppakking?
als je de choke erop houdt dan slaat hij ook af, het is een kwestie van choke op, choke eraf en veel gas als je hem aan de praat wil houden.
zou sproeier 49 de oplossing zijn voor al dit gezeik, lijkt me niet toch? :?

deotest had ik al gedaan op de carb. en toen ging hij harder lopen, heb er al gister een nieuwe voetpakking + curil vloeibare pakking op gedaan + nieuwe koppakking + nieuwe uitlaat pakking + nieuwe zuigerveren.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 mei 2011 18:15

Beweegt de vlotter en de vlotternaald ook goed mee?
Ook membraan en membraanpakking gecontroleerd?
Hij krijgt duidelijk teveel lucht / te weinig benzine. In ieder geval, het lucht/benzinemengsel is niet goed.
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 26 mei 2011 18:26

vlotter en vlotternaald bewegen volgensmij goed, ja
membraanpakking heb ik, gisteren, van buitenaf een laagje vloeibaren pakking overheen gelegd, dus dat is wel luchtdicht.
ben echt in staat om een nieuw goed lopend compleet blok te kopen... ppff

wat kost trouwens een nieuwe carburateur? en kan sproeier 49 de oplossing bieden (heb er nu 52 in)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 mei 2011 18:45

Had je al nieuwe benzine bij de pomp gehaald?
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 26 mei 2011 18:46

nog niet ga ik morgen doen

net nog wel even gekeken, ik heb een dell'orto SHA 14 12 P i.c.m. sproeier 52
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 26 mei 2011 19:01

Brom carb dus. brom heeft standaard 52, maar soms heb je iets groter nodig.
Sowieso nieuwe benzine erin doen, en geen tomosjes meer op de kant leggen, vinden ze niet fijn .:P
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 26 mei 2011 19:17

Brom carb dus. brom heeft standaard 52, maar soms heb je iets groter nodig.
Sowieso nieuwe benzine erin doen, en geen tomosjes meer op de kant leggen, vinden ze niet fijn .:P
nee leg nooit meer op z'n kant, maar vlak nadat ik hem uit de auto haalde deed hij het gewoon heel de dag goed.

moet er dan een kleinere carb. op icm me sproeier ...? zou dat de oorzaak kunnen zijn?
en de ontsteking kan daar nog iets mis mee zijn??
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 26 mei 2011 19:21

Brom carb dus. brom heeft standaard 52, maar soms heb je iets groter nodig.
Sowieso nieuwe benzine erin doen, en geen tomosjes meer op de kant leggen, vinden ze niet fijn .:P
nee leg nooit meer op z'n kant, maar vlak nadat ik hem uit de auto haalde deed hij het gewoon heel de dag goed.

moet er dan een kleinere carb. op icm me sproeier ...? zou dat de oorzaak kunnen zijn?
en de ontsteking kan daar nog iets mis mee zijn??
nee sproeier/carb is wel goed, allicht iets beter afstellen met nieuw sproeiertje, en ja je ontsteking kan ook verrot zijn
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 26 mei 2011 19:22

hij vonkt wel goed alleen timing misschien?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
70 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.