• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos hapert

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Leroy666
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Leroy666 » 13 jun 2011 19:08

hallo,

ik heb pas wat nieuwe dingetjes op me tomos gezet: vraagtekenveer, zuiger, std. snel uitlaat, atw 28 en nieuwe bougie.
heb um nu al beter kunnen afstellen door sproeier 62 erin te doen aan de kleur van bougie te zien alleen heb nog niet goed kunnen testen omdat ie hapert :x .
het is dus zo hij rijd tot ong. 30km ph en dan met vol gas lijkt zal mar zeggen of ie afslaat dan stopt ie dus ff, in geleuden taal: bwooop .... bwooop en het is ongrelmatig niet precies dezelfde keer soms trekt ie ff door en dan doet ie da weer.
ik zag wel dat bij het pinnetje van de nieuwe bougie waar de bougie dop op moet een stukje af is ni dramatisch groot, weet niet of het daar aan kan liggen......????? ik denk zelf dat iets niet goed vonkt of ontsteking ofzo??
als iemand suggestie heeft wat het zou kunnen zijn post aub.(ook bij eventuelen vragen :)

Gr. Leroy
Tomos a35 hda snor

50cc cilinder met brom zuiger
brom kop
14/12 carb sproeier 62
spruitstuk ontgrensd
std luchtfilter ontgrensd
ontsteking op bromstand
twv 26-28
std snel uitlaat
Top: 50+ denk ik moet nog testen

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 20:19

62 is vrij groot voor standaard brom met originele filter. Heb je nieuwe pakkingen bij de cilinder gebruikt?
Getest op valse lucht?
Als ie hapert, heb je nog niet op top kunnen rijden, en dan krijgt de bougie ook nog niet de goede kleur.
Ik raad aan om eerst op valse lucht te checken omdat je ook de zuiger hebt vervangen.
Als je geen valse lucht hebt, kan je een kleinere sproeier proberen. Ik had met standaard snel uitlaat, en originele brom setup met originele filter sproeier 58 max.

Leroy666
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Leroy666 » 13 jun 2011 21:05

m'n cilinder heeft wel 2 sleuven he en de zuiger ook.... ik moet je wel mededelen dat ik hiervoor ook met 60 reed al hoewel die toen niet stationair liep en nu op het moment ook niet, had hiervoor 65 geprobeerd en bleef ie wel stationair lopen maar had ook dat stotter gedoe.....
alle pakkingen waren vernieuwt dus valse lucht kan dan toch ni ? (ja ze zitten er goed op)
alleen het plastice buisje van mijn carb is wat verrot, kga binnenkort nieuwe halen kan ie daar valse lucht pakke?
en hoe test ik dat, leg het aub goed uit kweet echt niet hoek dat zou moeten testen..
Tomos a35 hda snor

brom kop
14/12 carb sproeier 62
spruitstuk ontgrensd
ontsteking op bromstand
twv 26-28
std snel uitlaat

Leroy666
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Leroy666 » 13 jun 2011 22:42

ben er net achter gekomen dat het aan de bougie lag :S ....
heb me oude bougie erin gedaan: Champion L86C en reed goed! toen weer om te testen me nieuwe NGK B8HS en weer rond de 30 stotteren... is het goed om met me champion L86C verder te rijden met mijn setup ofni?
ok heb net gevonden dat dat hitte graat 6 mar is en die b8hs 8 is hoe kan het nou dat ie met die l86c wel rijd en die b8hs ni O.o alleen bij de oude l86c is vroeger wel het pinntje dichterbij getikt. (die in de cilinder gaat)

ps: AUB SNEL ANTWOORD OF IK MET DIE CHAMPION L86C EN MIJN SETUP KAN RIJDEN MOET NAMELIJK MORGEN NAAR SCHOOL :)
Tomos a35 hda snor

brom kop
14/12 carb sproeier 62
spruitstuk ontgrensd
ontsteking op bromstand
twv 26-28
std snel uitlaat

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 23:07

Te koude bougie zorgt ervoor dat de cilinder minder warm blijft, daardoor krijg je geen goede verbranding. En als je pinnetje dicht is getikt door de zuiger, van de oude bougie, moet je een koppakking gebruiken, anders krijg je veel schade.
Je kan het pinnetje (elektrode) gewoon wat naar buiten buigen.

Handig stukje gekopieerd wat over bougies gaat :
Wat kan er nou gebeuren als je in je Puch een verkeerde (te koude) bougie monteert? Nou hij zal niet echt niet stuk gaan of zo dat niet, maar deze motor is zoals je weet geforceerd gekoeld, dus hij wordt lekker gekoeld door een fris briesje van de ventilator, tevens doet de bougie ook zijn best om de warmte lekker vlot af te voeren.

Wat gebeurt er dus, de motor komt niet lekker op temperatuur en dat is in het algemeen niet goed voor een verbrandingsmotor. De bedrijfstemperatuur van de bougie bv. moet bij onze 2 taktjes zo ongeveer tussen de 400-800 graden C zitten. Blijft de temperatuur van de bougie (de zg. zelfreinigingstemperatuur) onder deze waarde dan zal deze gaan vervuilen door olie en roet aanslag. Wordt echter in bv. een rijwindgekoelde bromfietsmotor die een kouder type bougie gebruikt, een te warme bougie gedraaid, dan kan deze bougie te heet worden met als gevolg parelen en inbranden, en misschien wel (bv. bij wind mee) een oververhitte motor (vastloper). Je ziet wel dat het gevaar voor ons Puchrijders, om een te koud type bougie te nemen, iets minder risicovol zal zijn dan bij het andere voorbeeld, maar motorslijtage door een te koud blijvende motor is ook niet alles.

Dit geldt niet alleen voor Puchjes, maar voor alle cilinders met bougies.

Leroy666
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Leroy666 » 13 jun 2011 23:21

nee mijn pa had die zelf met een hamer dichterbij getik hij raakt de zuiger nie (kheb kop pakking).
maar thnx ik snap het half die b8hs is dus te koud voor mijn setup en daarom verbrande die dus niet goed ? :D
maar kan ik nou gwn met die champion l86c rijden zonder dat ie dalik over verhit raakt >.<? heb geen zin in vastloper :)
Tomos a35 hda snor

brom kop
14/12 carb sproeier 62
spruitstuk ontgrensd
ontsteking op bromstand
twv 26-28
std snel uitlaat

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 14 jun 2011 00:23

Ja dan kan het wel. Het is de goede hittegraad. Als je maar zorgt dat de rest van de afstelling goed is qua sproeier.

Leroy666
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Leroy666 » 14 jun 2011 00:44

jup de bougie was koffie bruin met sproeier 62 :) thnx voor de info
Tomos a35 hda snor

brom kop
14/12 carb sproeier 62
spruitstuk ontgrensd
ontsteking op bromstand