• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos lekt nog steeds bij uitlaat

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 24 jun 2011 18:37

Wederom terug geweest naar de bromboer met mijn snor-Tomos. Bij de uitlaatpakking lekt hij, en ook bij het uiteinde lekt er het nodige. Geen condens of zo, nee echt druppels zwarte onvolledig verbrande benzine. De bromboer is er 3 dagen mee bezig geweest, maar kon echt niets vinden. Volgens hem was dat beetje lekkage normaal. Het is ook niet zo dat er een hele plas onder staat, het is meer af en toe een druppeltje, maar na verloop van tijd wordt dat toch een behoorlijk plakkerige smeerboel.

Maar mijn andere Tomos heeft dat helemaal niet, ja, af en toe een druppeltje heldere vloeistof bij het uiteinde, maar geen dikke zwarte druppels. De bromboer suggereerde dat hij misschien wat rijk was afgesteld, maar met sproeier 49 icm bromuitlaat lijkt de dat hoogst onwaarschijnlijk. En ik tank gewoon shellina, dus het is ook niet zo dat ik zelf meng en er teveel tweetaktolie ingooi, of zo.

Wat zou het kunnen zijn? De uitlaatpakking is al vervangen. Tweede pakking er tussen doen? Suggesties? Tips? Bedankt!

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 24 jun 2011 19:00

Is de uitlaat opnieuw gemonteerd, en dan eerst aan de voorkant helemaal stevig vastgezet, en daarna pas de achterkant vastgemaakt? Als je een los beugeltje aan de achterkant hebt, kan die ook wat verschoven worden als je die losdraait, en zo passend worden gezet.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 24 jun 2011 19:07

Is de uitlaat opnieuw gemonteerd, en dan eerst aan de voorkant helemaal stevig vastgezet, en daarna pas de achterkant vastgemaakt? Als je een los beugeltje aan de achterkant hebt, kan die ook wat verschoven worden als je die losdraait, en zo passend worden gezet.
Niet door mij, i.i.g. Aan de achterzijde zit hij met zo'n verloopstuk (oorspronkelijk had deze Tomos een cat.uitlaat, nu standaard snel). Ik zal de uitlaat er van het weekend eens afhalen, en opnieuw monteren.

Dat zou dan de lekkage aan de voorzijde kunnen verklaren, maar niet aan de achterzijde. Ik weet dat sigaaruitlaten een beetje lekken, en cat-uitlaten niet, maar deze lekt wel erg veel (en zwart).

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 24 jun 2011 19:29

Met shellina en eigen mix met shell benzine had ik ook wel wat uit het einde van de standaard snel uitlaat. Maar niet veel.
Ik had wel zwart bij de uitlaatpakking met een nieuwe andere uitlaat, maar kwam omdat de uitlaat niet goed paste en niet 100% goed zat. Daar heb ik nu geen last meer van. Sproeier 49 met bromuitlaat lijkt me zelfs wat klein, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.
Misschien helpt een nieuwe bougie voor betere verbranding? Ik gok maar iets.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 24 jun 2011 19:33

Met shellina en eigen mix met shell benzine had ik ook wel wat uit het einde van de standaard snel uitlaat. Maar niet veel.
Ik had wel zwart bij de uitlaatpakking met een nieuwe andere uitlaat, maar kwam omdat de uitlaat niet goed paste en niet 100% goed zat. Daar heb ik nu geen last meer van. Sproeier 49 met bromuitlaat lijkt me zelfs wat klein, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.
Misschien helpt een nieuwe bougie voor betere verbranding? Ik gok maar iets.
Er zit al een nieuwe bougie in, een NGK B6HS..

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 24 jun 2011 19:35

Dan weet ik het zelf ook niet meer. Het is iig wel heel belangrijk dat de uitlaat goed bij de cilinder gemonteerd zit, tegen het lekken, en misschien wordt het lekken aan de achterkant dan ook minder.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 26 jun 2011 18:05

Dan weet ik het zelf ook niet meer. Het is iig wel heel belangrijk dat de uitlaat goed bij de cilinder gemonteerd zit, tegen het lekken, en misschien wordt het lekken aan de achterkant dan ook minder.
Vandaag maar even zelf onder de brommer gedoken. Ik heb helaas geen werkbank of zoiets, dus ik heb gewoon de middenbok op een paar stoeptegels gezet, zodat ik niet al te krom hoefde te zitten.

Ik heb de uitlaat losgeschroefd, en even in een emmer gezet. Ik had verwacht dat er flink wat olie uit zou komen lopen, maar dat viel mee. Wel een hele plens water.

De wijze waarop de uitlaat gemonteerd zat verraadde al dat de vorige eigenaar (of de bromboer waar ik 'm 2e hands gekocht had), had zitten improviseren. De gaten aan het begin die om de tapeindes heen vallen waren helemaal uitgeboord tot het sleuven waren. Kennelijk paste de uitlaat er anders niet onder. Ook viel me op dat de pakking (het was er zo 1 met een metalen ring) een gat had dat aanzienlijk groter was dan de binnendiameter van de uitlaatbocht zelf. Ik weet niet in hoeverre dat kwaad kan? Ook kwamen de moertjes waarmee de uitlaat vast zat tegen de bocht van de uitlaat aan. Dat was enigszins verholpen door er een ringetje onder te doen, maar nu kwam het ringetje tegen de bocht aan. Ik heb er maar even een pakking tussen gezet met een wat kleiner gat, en die moertjes ga ik komende week vervangen door hoge uitlaatmoeren. Die zijn sowieso veel makkelijker vastdraaien met een buissleutel. Hopelijk is het probleem dan verholpen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers